Sitten ihmetellään, mikseivät suomalaiset käy ulkona syömässä ja baareissa istumassa..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen myös suomalaisten erityisruokavalioita. Harvassa tuntuvat olevan nykyään ne, joilla ei ole mitään erityisruokavaliota. Kun mietin vaikka kymmentä läheisintä ystävääni, on joukossa sekä laktoosi-intolerantteja, gluteenittomia, fodmap-ruokavaliota noudattavia, kasvissyöjiä että yksittäisille kasviksille allergisia. Oireet ovat varmasti todellisia, mutta miksi samaa ilmiötä ei ole muualla? Useimmissa maissa ruokalistoihin ei ole merkitty annosten tietoja tyyliin laktoositon, gluteeniton, sisältää pähkinää, eikä annoksia muuteta asiakkaan toivomuksesta. Kärsivätkö ihmiset muualla samoista oireista mutta eivät ole ymmärtäneet tehdä asialle mitään vai ovatko suomalaiset muita niin paljon sairaampia?
Ymmärrän kokin turhautumisen, vaikka hän olisi kyllä voinut valita sanansa vähemmän kärjekkäästi, sillä annosten ja tilausten muuttaminen on ravintoloille kallista ja työlästä. Varsinkin tilanteissa, joissa kasvissyöjä tai allergikko, jolle on erikseen vaihdettu valmiin menyyn pääruoka toiseksi, ehkä jopa hankittu raaka-aineet varta vasten, unohtaa erityisruokavalionsa nähdessään muiden herkullisen annoksen ja haluaa samaa muiden kanssa, varmasti harmittaa ravintolaa. Samoin esimerkiksi kontaminaatioriskin vuoksi pitäisi tietää, onko oikeasti kyse allergiasta vai ei. Jos asiakkaalla on oikeasti kala-allergia tai keliakia, ravintolan on oltava tarkka, ettei allergisoivia raaka-aineita käsitellä allergisen asiakkaan annosten läheisyydessä, mikä voi vaatia erityisjärjestelyitä. Kaikki nämä erityisjärjestelyt ja hävikkiruoat heijastuvat tietysti annosten hintoihin, eli lopulta ruokavaliokikkailusta maksavat myös ne, joilla ei mitään erityisruokavaliota ole.
Ainakin keliakiaa sairastaa koko maailman väestöstä noin prosentti, eli esiintyy myös muuallakin.
Gluteenittomia ruoka-annoksia tilaa Suomessa kuitenkin selvästi useampi kuin yksi sadasta. Miten muualla? Tuttavapiirini on melko kansainvälinen ja tunnen yhden hollantilaisen keliaakikon. Suomalaisista tuttavistani gluteenitonta ruokavaliota suosii ehkä joka kymmenes.
Eikö niitä saa ottaa kuka vaan?
Saa, mutta ne ovat kalliimpia valmistaa, jolloin "turhat" tilaukset näkyvät myös muiden annosten hinnoissa. Lisäksi ne, joilla on keliakia, voivat olla gluteenille niin herkkiä, että ruoassa ei saa yhtään olla esimerkiksi ilmasta tarttunutta jauhopölyä. Tämä tarkoittaa erityisjärjestelyitä ruokaa valmistaessa. Ravintolan on hyvä tietää, milloin näitä varotoimenpiteitä tarvitaan ja milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Ja miksihän minun pitäisi syödä ravintolassa ainesosia, joista en tykkää?
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?
Pitääkö sitten jälkikäteen väittää sitä allergiaksi, kun tilaus on jo tehty. tilaa jo alunalkaen ruoka jonka haluat syödä.
Jopa hampurilaispaikoissa saa ihan toiveiden mukaiset annokset. Ja sitten joltain (entiseltä) michelin-kokilta ei onnistu kastikkeen siivilöinti tai porkkanan jättäminen pois.
Ihmeellisiä ruokavalioita on nykyään mahdottoman paljon. Laitoin jokin aika sitten juhlat sadalle hengelle ja pyysin etukäteen ruokavaliotiedot. Kaksi laktoositonta ja 4 gluteenitonta ilmoittautui. Juhlapöydässä tulikin ilmi kaikenlaista. Yhdelle ei käynyt sipuliruoat, toinen ei halunnut oliiveja ja kurkkua, kolmannen mielestä perunat olivat väärän muotoisia, neljännen mielestä mausteita oli liikaa, viidennen mielestä liian vähän, kuudes valitti gluteenittoman leivän olevan tummaa kun halusi vaaleaa, seitsemäs ei löytänyt mitään mieleistä, kahdeksas luuli auringonkukansiemeniä pähkinöiksi eikä uskaltanut syödä, yhdeksäs söi pelkkiä lihapullia, kymmenes ei halunnut syödä ja mökötti pöydässä, yhdestoista onki salaatista pelkät makeat palat ja joi lisäksi yksin 1,5 litraa maitoa, kahdestoista piti kaikkia ruokia kummallisina jne... Aikamoinen hävikki.
Hahah, Suomessa voi nirsoilla, mutta Suomen rajojen ulkopuolella turha yrittää. Onneksi kouluissakin vaaditaan jo lääkärintodistukset siitä "keliakiasta" tai "allergiasta". Kaiken huippu oli vuosia sitten,kun leikkipuistoihin tuli kieltotalut koirille, niin eräs äiti sanoi toiselle lapsensa leikkipuistoon tuoneelle, että siirrypä tuonne aidan toiselle puolelle. Kyseinen äiti teki ohjeen mukaan ja astui 40 sentia askeleen aidan yli koiransa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä, Hämeenkorpi harmittelee IS:lle."
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Pitääkö sitten jälkikäteen väittää sitä allergiaksi, kun tilaus on jo tehty. tilaa jo alunalkaen ruoka jonka haluat syödä.
Mutta kun sekin ärsyttää arvon kokkia. "Mikäs se sipulipihvi edes on, jos ei ole sipulia? Ärsyttää jos pitää siivilöidä sienikastike tai jättää porkkanat pois. Ärsyttää!"
En ymmärrä, miksei vaan voi pysyä kotona ja syödä siellä jos on "keliakia" ja erilaisia "allergioita". Oikeasti allergisten ja keliaakikkojen maine menee ihan täysin näiden muka -tyyppien takia!
Vierailija kirjoitti:
Hahah, Suomessa voi nirsoilla, mutta Suomen rajojen ulkopuolella turha yrittää. Onneksi kouluissakin vaaditaan jo lääkärintodistukset siitä "keliakiasta" tai "allergiasta". Kaiken huippu oli vuosia sitten,kun leikkipuistoihin tuli kieltotalut koirille, niin eräs äiti sanoi toiselle lapsensa leikkipuistoon tuoneelle, että siirrypä tuonne aidan toiselle puolelle. Kyseinen äiti teki ohjeen mukaan ja astui 40 sentia askeleen aidan yli koiransa kanssa.
Hyvin onnistuu ulkomaillakin. Pieni lisämaksu saattaa huonommissa paikoissa tosin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Pitääkö sitten jälkikäteen väittää sitä allergiaksi, kun tilaus on jo tehty. tilaa jo alunalkaen ruoka jonka haluat syödä.
Mutta kun sekin ärsyttää arvon kokkia. "Mikäs se sipulipihvi edes on, jos ei ole sipulia? Ärsyttää jos pitää siivilöidä sienikastike tai jättää porkkanat pois. Ärsyttää!"
Äitisi tekee varmasti toiveruokaasi, mene hänen luokseen syömään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksei vaan voi pysyä kotona ja syödä siellä jos on "keliakia" ja erilaisia "allergioita". Oikeasti allergisten ja keliaakikkojen maine menee ihan täysin näiden muka -tyyppien takia!
Voivathan hekin pysyä kotona ja syödä siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.
Se on ihan kokin ongelma.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.
Siinä oikein malliesimerkki-aasiakas. Jos tiedät, ettet tykkää sipulista tai sipuli ei tykkää sinusta, niin miksi hitossa sinun on mentävä tilaamaan SIPULIpihvi ilman SIPULIA? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa yhdenkin hyvän syyn?Tottakai se ottaa kokkia kupoliin jos sun tykkäämisen takia pitää ruveta menua uusimaan. Miksi et ota annosta joka miellyttää vaan rupeat muokkaamaan valmista annosta.
Jos haluan sipulipihvin ilman sipulia, niin joko se onnistuu tai lähden pois, ihan sama ottaako kokkia kupoliin. Vaihtakoon alaa jos ei selviä vitutuksestaan.Ei mun tartte ottaa jotain muuta annosta jos en halua.
kai tiedät olevasi älykääpiö, vai pitääkö se erikseen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tekee varmasti toiveruokaasi, mene hänen luokseen syömään.
Ei tarvitse, sillä yleensä teen ruokani itse. Eilen kävin tosin syömässä ravintolassa, ja sain just mitä halusin. Eikä matkoillakaan ole ollut ongelmaa. Jos kokkeja ärsyttää niin se on heidän oma ongelmansa. Ei kiinnosta minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän älykääpiönä sitä, joka tilaa ravintolassa ruokaa josta ei pidä, ja maksaa siitä kaksi kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän älykääpiönä sitä, joka tilaa ravintolassa ruokaa josta ei pidä, ja maksaa siitä kaksi kymppiä.
Etkö tosiaan koskaan löydä ruokalistalta valmiiksi sinulle sopivaa ruokaa? Ootko kokeillut vaihtaa ravintolaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen myös suomalaisten erityisruokavalioita. Harvassa tuntuvat olevan nykyään ne, joilla ei ole mitään erityisruokavaliota. Kun mietin vaikka kymmentä läheisintä ystävääni, on joukossa sekä laktoosi-intolerantteja, gluteenittomia, fodmap-ruokavaliota noudattavia, kasvissyöjiä että yksittäisille kasviksille allergisia. Oireet ovat varmasti todellisia, mutta miksi samaa ilmiötä ei ole muualla? Useimmissa maissa ruokalistoihin ei ole merkitty annosten tietoja tyyliin laktoositon, gluteeniton, sisältää pähkinää, eikä annoksia muuteta asiakkaan toivomuksesta. Kärsivätkö ihmiset muualla samoista oireista mutta eivät ole ymmärtäneet tehdä asialle mitään vai ovatko suomalaiset muita niin paljon sairaampia?
Ymmärrän kokin turhautumisen, vaikka hän olisi kyllä voinut valita sanansa vähemmän kärjekkäästi, sillä annosten ja tilausten muuttaminen on ravintoloille kallista ja työlästä. Varsinkin tilanteissa, joissa kasvissyöjä tai allergikko, jolle on erikseen vaihdettu valmiin menyyn pääruoka toiseksi, ehkä jopa hankittu raaka-aineet varta vasten, unohtaa erityisruokavalionsa nähdessään muiden herkullisen annoksen ja haluaa samaa muiden kanssa, varmasti harmittaa ravintolaa. Samoin esimerkiksi kontaminaatioriskin vuoksi pitäisi tietää, onko oikeasti kyse allergiasta vai ei. Jos asiakkaalla on oikeasti kala-allergia tai keliakia, ravintolan on oltava tarkka, ettei allergisoivia raaka-aineita käsitellä allergisen asiakkaan annosten läheisyydessä, mikä voi vaatia erityisjärjestelyitä. Kaikki nämä erityisjärjestelyt ja hävikkiruoat heijastuvat tietysti annosten hintoihin, eli lopulta ruokavaliokikkailusta maksavat myös ne, joilla ei mitään erityisruokavaliota ole.
Koska Suomessa ihmiset on edistynempiä ja tietoisia ruokavalion vaikutuksesta. Itse vaihdan aina perunat/pastan kasviksiin tilauksen yhdeydessä, jälkkäriksi marjoja. Kärsin iho-ongelmista ja vatsaoireista. Oon kuullut että iho-oireet ei muka johdu väärästä ravinnosta, vaikka mulla on toisenlainen kokemus ja asiasta on nykyään tehty tutkimuksia, törkeää syyllistää luulotautiseksi. Ravintoloissa mulla ei ole ollut ongelmia mutta saman seurueen henkilöiltä olen kuullut ihmettelyä ja valitusta, kun on niin tarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä oikein malliesimerkki-aasiakas. Jos tiedät, ettet tykkää sipulista tai sipuli ei tykkää sinusta, niin miksi hitossa sinun on mentävä tilaamaan SIPULIpihvi ilman SIPULIA? Kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Jos nyt kuvitellaan etten pitäisi sipulista, mutta haluaisin pihvin, niin miksi vatussa minun pitäisi tilata sienikeitto eikä pihviä ilman sipulia? Kerro.
Miten vaikeaa on olla lätkäisemättä sitä sipulivuorta sen pihvin päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005810060.html?ref=rss
Ei ole ihme, kun leimataan kaikki nirsoiksi nirppanokiksi ja luulotautisiksi. En ikinä palkkaisi kokkia, joka aloittaa päivityksensä someen kirjoittamalla ensimmäiseen lauseeseen v*ttu-sanan.
Kun tuntee henkilökohtaisesti vakavasti allergisia niin tällainen juttu ei naurata. Ihan sama vaikka joku teeskentelisi, se on teidän työtä. Deal with it. Jos noin v*tuttaa, vaihda hommia poika.
Tämä allargia höpötys on mennyt ihan överiksi. Työskentelin vähän aikaa opettajana Lofooteilla eikä siellä kysytä allergioita, laktoosia ei mitään. Jollei ruokaa voi syödä, niin sitten sitä ei syö.
No älä! Ystäväni käy valmismatkoilla ja kertoi herkutelleensa noutopöydässä monena päivänä. Samassa porukassa oli yksi kaikella mahdolliselle "allerginen", jolle tuotiin aina valmis (köyhä) annos, joka sai tämän "allergikon" naaman venähtämään. No sittenpä ystäväni kerran näki "allergikon" kääntyvän takaisin ruokasaliin ja meni perässä. Siellä tämä "allergikko" otti kaikessa rauhassa noutopöydästä kaikkea ja söi ne. Mitään oireita ei ilmennyt. "Allergikko" jatkoi loput lomapäivänsä tätä toimintamallia, tuli syömään muiden jälkeen ja söi kaikkea. Että sellaista "allergiaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kuvitellaan etten pitäisi sipulista, mutta haluaisin pihvin, niin miksi vatussa minun pitäisi tilata sienikeitto eikä pihviä ilman sipulia? Kerro.
Miten vaikeaa on olla lätkäisemättä sitä sipulivuorta sen pihvin päälle?
Näköjään ihan yhtä vaikeaa, kuin sinun tyytyä syömään kotona sitä sipulitonta ruokaasi ;)
Ne jotka valittelee kokin kielenkäytöstä, eivät taida ymmärtää ettei kokki ole mikään hienostoammatti vaan duunarityö, ja duunarit kiroilee.
Nää nykyajan chef-ohjelmat ja kokkien palvominen on antaneet ihmisille aivan väärän kuvan.
Mummini oli ammatiltaan kokki, vainaa jo. Teki elämässään ruokaa valtiomiehille ja hienoissa piireissä, MUTTA veti sätkää ja piippua, sormet oli aivan keltaiset, ja osasi myös kiroilla. Kova ammatti se on. Ei siellä nirppanokat pärjää.