Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?

Vierailija
31.08.2018 |

Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.

Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!

Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?

Kommentit (520)

Vierailija
61/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli backup plan B, eli säästettiin rahastoihin ja osakkeisiin palkoista. Käytännnössä mies säästi, kun oli paremmat tulot. Yhteistä kaikki kuitenkin.  Bruttotulot meillä oli noin 100 000,- vuodessa

Sitten kävi niin, että puolen vuoden sisään molemmat jäätiin työttömäksi. Kun ei pian löytynyt töitä, piti realisoida säästöt. Sitten elettiin noin vuosi kädestä suuhun olemattomilla tuloilla. Toinen oli ansiosidonnaisella, toinen ei. Saatiin kuitenkin sinniteltyä niin, että lähes maksettua asuntoa ei tarvinnut panna myyntiin. Ei ollut kivaa aikaa totta tosiaan.

Nyt on onni kääntynyt. Myimme kuitenkin talon pois, kun mies sai Aasiasta töitä. Muutimme keväällä häen uuden työnsä perässä. Vaikka nyt vain toinen meistä saa palkkaa, elinkustannukset on sen verran vähäisiä, että parjätään hyvin. Täällä missä ollaan, ei työttömille tukia ole olemassa. 

Talon myynnistä jääneet rahat on pystytty sijoittamaan uudestaan, joten nyt on taas plan B olemassa. Miehen työt katsotaan aina vuosi kerrallan, joten mitään varmuutta tulevaisuudesta ei edelleenkän ole. Työttömyysjakso opetti meille, että kyllä rahaa täytyy panna säästöön silloin kun on mahdollista.  

Vierailija
62/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siirtymän työttömästä opiskelijasta ihan vaan työttömäksi. Mitään säästöjä ei kertynyt olemattomista tuista, vaikka lainaakin vähän otin. En ole oikeutettu mihinkään työttömyyden tukiin. Joten tässä sitä vaan ollaan. Mies käy töissä toivottavasti jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästöjä. Aktiivimalli vei vielä 5% tuista. Varasuunnitelmaa ei ole. Mitään en voi myydä, koska mitään ei ole. Kai se on vain yritettävä tulla toimeen.

Vierailija
64/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista sitä saa. Tai myydään omaisuutta.

Vakuuksia löytyy muttei käyttörahaa tililtä - kaikki menee mitä tulee. Lainaa on paljon.

Nettotulot esim. tässä kuussa 3481,93 (huomaatte, että pidän kirjaa) ja menot 3424,66 eli juuri mitään ei koskaan jää.

Vierailija
65/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja siis edellinen (64) on sinkku

Vierailija
66/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan ollut mistä säästää, joten kyllä se Visa ja pikavippi on se plääni sitten. Ja niitä käytetäänkin koko ajan. Olishan se ihanaa että mä saisin olla töissä, ja jos olis hyvä palkka ja että ulosottomies ei veisi siitä päältä entisen firman velkojen takia joita olen maksellut kohta 15 vuotta, ja firman pankkilaina jota olen maksanut aina, niin työttömyysvuosina kuin kotihoidontukivuosinakin. Eipä tässä tilanne voisi juurikaan enää pahemmaksi mennä, jo nyt ollaan siinä tilanteessa että talo on pakko myydä aika pian.

Jos joskus tienattaisiin kuusi tuhatta, niin sitten maksettaisiin velkoja pois, ja sitten kun uusi paha päivä taas tulisi niin olis sitten taas varaa ottaa lisää velkaa kun entiset olis maksettu, joten ei ihan äkkiä kyllä alettaisi rahaa säästämään.

Vierailija
67/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankista sitä saa. Tai myydään omaisuutta.

Vakuuksia löytyy muttei käyttörahaa tililtä - kaikki menee mitä tulee. Lainaa on paljon.

Nettotulot esim. tässä kuussa 3481,93 (huomaatte, että pidän kirjaa) ja menot 3424,66 eli juuri mitään ei koskaan jää.

Olet sinkku ja sinun menot on 3400 euroa kuukaudessa. Minne sinun rahat menevät? Kiinnostaa ihan oikeasti.

Vierailija
68/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun massit. Oisko jotain 1200€ tulot+bisnekset.

Vierailija
69/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä, elän kädestä suuhun, 1100 e/ kk palkka, vuokra 500 e plus muut normi laskut. Kädestä suuhun elämistä on elämä, jos jotain tapahtuu, en tiedä mitä tekisin. Yksin asun, keski-ikäinen nainen. 

Vierailija
70/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€ on tulot. Tuet vajaa 500€/kk, olen opiskelija (en itse ajattele tukia tuloina siksi, että se ei ole minun rahaa enkä ole sitä millään työllä hankkinut), pesämunana n. 2000€ ja joka kk menee pesämunasta lainana n. 20-30€ elämiseen.

"Backup plan" on muuttaa sillan alle tai alistua velkarahaan (opintolaina). Opintojen ohessa työnteko ei ole vaihtoehto, koska henkiset voimavarat kuluu opiskeluihin.

N21

Vierailija
71/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta tiedustelisin Teiltä seuraavaa. Perin siis kaksion isohkon kaupungin ydinkeskusta.Toki hoidin henkilöä aamusta iltaan ( testamentti tehty  - 89. Ei mitään merkitystä, olin tietoinen ). Mutsikin delasi juuri nyt sopivasti.

Olen ihan shokissa - psykoosin oireita ollut jo pitkään.  Kannattaako nyt tehdä mitään? Oilen hoitanut kuolinpesän asiat ookoo, mutta asunnon suhteen menee sormi suuhun.

Vuokralle, myyntiin, asumaan....?  Olen ihan pihalla finanssipolitiikastakin.

Neuvoja?

P.S. Nyt juuri en jaksaisi kuunnella provoja/vittuilua, toki vastaan niihinkin, mutku...

1 asiallinen viesti kiitos.

Vierailija
72/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Backup plania ei ollut, mutta molemmat olemme olleet työttöminä eri aikaan tosin. Molemmat otti eropaketin ja sen aikana löytyi uusi työ. Ei tullut velkaa työttömyydestä.

Puskuria on n. 7000e, jos työt loppuvat kuin seinään. Suomessahan näin harvoin käy, vaan palkkaa tulee irtisanomisajalta. Eli silloin on aikaa pienentää kulutusta. Tulemme toimeen, jos toinen on ansiosidonnaisella ja toinen töissä. Jos molemmat olisivat samaan aikaan ansiosidonnaisella asuntolainalyhennys 1000 kuussa pitäisi puolittaa.

Bruttotulot kuussa 6600, netto 4600 . Parhaimmillaan bruttotulot olivat 2000 enemmän.

Ei ole muuta lainoja kuin asuntolaina ja sitäkin enää muutama vuosi jäljellä. Jos olisi enemmän lainaa backup plan olisi mietitty.

Vierailija
73/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryöstän ja varastan, etenkin kaikilta niiltä, jotka kannattavat nykyistä kyykytyspolitiikkaa. Heittäkää vaan vankilaan. Sittenhän ainakin maksatte elämisestäni. 

Vierailija
74/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.

Vierailija
75/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vararahasto noi 5000 euroa. Olen eläkeläinen jolle eläke riittävä, mutta seuraava isompi meno on Lontoon matka Jouluna.

Lokakuussa Israeliin, mutta se matkan maksaa poikani, koska vierailen hänen perheensä luona.

Vierailija
76/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sitten jos oikeasti tapahtuu jotain vakavaa, esim. vakava sairaus, niin se on joka tapauksessa game over. Ei auta edes sata miljoonaa.

Vierailija
77/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 e bruttopalkasta 10 vuoden aikana olen säästänyt 40 000 euroa eli tuolla summalla jo pari vuotta pärjäisi ja makselisi hädän tullen asuntolainaa ja kerkiäisi järjestelemään elämää jos tulot romahtaisi.

Vierailija
78/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä "jotain" minulle nyt voisi tapahtua? Jos tulee kenkää niin liitosta saa rahaa, tonnin autoon ei voi tulla yli tonnin vikaa.

Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.

Vierailija
79/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Backup plania ei ollut, mutta molemmat olemme olleet työttöminä eri aikaan tosin. Molemmat otti eropaketin ja sen aikana löytyi uusi työ. Ei tullut velkaa työttömyydestä.

Puskuria on n. 7000e, jos työt loppuvat kuin seinään. Suomessahan näin harvoin käy, vaan palkkaa tulee irtisanomisajalta. Eli silloin on aikaa pienentää kulutusta. Tulemme toimeen, jos toinen on ansiosidonnaisella ja toinen töissä. Jos molemmat olisivat samaan aikaan ansiosidonnaisella asuntolainalyhennys 1000 kuussa pitäisi puolittaa.

Bruttotulot kuussa 6600, netto 4600 . Parhaimmillaan bruttotulot olivat 2000 enemmän.

Ei ole muuta lainoja kuin asuntolaina ja sitäkin enää muutama vuosi jäljellä. Jos olisi enemmän lainaa backup plan olisi mietitty.

Lisään vielä henkivakuutus kattaa talon loppuvelan. Ja tuo puskuri on lasten tilit ja tili, josta maksamme laskut säännöllisesti pyörivät laskut. Lasten tilit on ainoa ns. Extra.

Vierailija
80/520 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka sairastut niin, että joudut olemaan puoli vuotta sairauslomalla, on sairaala- ja polimaksuja sekä lääkekuluja. Tulojen pieneneminen ja kulujen kasvu käy äkkiä.

No sitten ne laskut kai pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon ja maksetaan aikanaan pois. Ei se ole niin vakavaa.