Te, joilla ei ole pennin hyrrää säästössä! Mikä on teidän back up plan, jos jotain tapahtuu? Ja mitkä on talouden tulot?
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Te, joilla ei ole yhtään säästöjä, mitä te teette hädässä?
Kommentit (520)
Olen ollut toimeentulotukiasiakas, olen menettänyt luottotietoni ja maksanut ulosottovelkaa vuosikausia. Olen kokenut myös puolison vakavan sairastumisen. Sitten opettelin säästämään ja ahkeruudella sekä itseni kehittämisellä olen edennyt parempipalkkaisiin töihin.
Tänä päivänä yhteenlasketut nettotulomme on 10 000, ollaan velattomia ja säästöön menee 2000-3000/kk. Olisi varaa säästää enemmänkin mutta arvotetaan elämästä nauttimista korkeammalle. Asutaan vuokralla, jos tulee tarvis vaihtaa työpaikkaa ja/tai paikkakuntaa ei olla omistusasunnon vankeina. Meillä ei ole maksullisia harrastuksia, maksukanavia tai lehtitilauksia. Käyn kampaajalla mutta en tuhlaa rahojani kynsiin/ripsiin/pidennyksiin. Ruokaostokset tehdään lidlissä ja viiniä juodaan viikknloppuisin, baareissa ei olla käyty vuosiin.
Tarkan markan blogista löysin itse vinkit säästeliäämpään elämäntapaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä säästän 2000e bruttotuloista, kun mies ei kuulemma 4000e tuloista saa penniäkään ikinä säästöön 🙄
Mies maksaa teidän kaikki laskut :D
Säästöjä ei ole kun mitään ei tuloista juurikaan käteen jää, voisin säästää ellei noin 500e menisi joka kuukausi kulutusluottoihin ja luottokortteihin. Nämä menneet laskuihin ym yllättäviin menoihin. En saa mistää lainaa että voisin yhdistää lainat vaikka olen vakuitessa työssä ja luottotiedot kunnossa. Hyvin tosin olisi säästöjä, ellei puoliso olisi peliriipuvaisena pelannut vuosia lähes koko palkkansa. Tällä hetkellä hänellä velkaa 38 000e. Nyt päässyt kuiville ja ollut pelaamatta 2 vuotta. Käteen hänelle jää vaan 1300e ulosoton jälkeen. Saan isomman palkan kun palaan osittaiselta hoitovapaalta 100% työaikaan ja sitten voin alkaa säästämään. Tällä hetkellä pahimmassa tapauksessa voisin myydä velattoman autoni ja saisin siitä noin 5000 e ja vaihtaisin johonkin tonnin autoon, mutta hyvää autoa tarvitaan työmatkoihin eikä ajaa sellaisella jota saa pelätä ajaessa että koska hajoaa tienvarteen. Sitä seuraava vaihtoehto olisi sossu. Omistusasunnon myynti olisi vihoviimeinen vaihtoehto. Nyt haen takuusäätiöltä lainatakuuta.
Sara Sieppi tässä hei vaan moi!
Noin alkajaisiksi..leiki tyhmää ja jätä verot maksamatta...
Sit kun ne pakko perii niitä ..voit myydä parit LV:n laukut ja matkustella niillä thaimaaseen, missä halpaa
Pari pylly belfietä ja miehet laittaa rahaa sun paypaltilille:)
Niin helpoo , ja mua pidetään tyhmänä!
Vierailija kirjoitti:
Me elettiin vuosikausia palkkapäivästä seuraavaan, eikä säästöön mennyt mitään. Sitten tuli kolmen kuukauden työttömyysjakso, joka laittoi talouden niin kuralle, että alettiin säästää heti, kun siitä kurimuksesta päästiin.
Meillä bruttotulot ennen tuota 3kk:n ajanjaksoa oli noin 6000 euroa, eli hyvinkin olisi ollut varaa säästää. Raha meni kuitenkin elämiseen, elettiin sillä, mitä oli. Meillä back up plan oli käyttää luottokorttia ja nehän meni tappiin heti. Makseltiin niitä kolme vuotta takaisin!
Ihan vain varasuunnitelma.
Minulla oli ehkä 10 k säästöä, Olin 2 v työttömänä. Sain ansiosidonnaista , nettona jotain 1800 e kk + minimi tulot sen päälle,Eli jotain 200 e kk. Säästöt meni. Mulla oli lainaa, okt, auto en kertaakaa käyny edes ruotsin tai viron risteilyllä, lapissa Kerran!
Ei mitään alkoholia, Ravintolaillallisia ym. Omaan kuntoon satsasin ja jopa jotain kalliita kursseja. Niistä ei juurikaan hyötyä työllistymisessä. Sain lopulta duunia paskemmalla palkalla kuin ennen työttömyyttä. Huomattavast huonompi, siksi vajaan vuoden extratöissä kunnes sain talon myydyksi. Auto on rämä ja verot+vakuutus korkeat. Koko elämä menee nyt uusiksi!!
Plan A on se että jatkaa Aina vaan eikä liikaa hikeenny vaikka kassan pohja näkyy.
Plan b oli varakkaan miehen iskeminen. Ei menny ihan nappiin, vaikka itse asiassa minulla ON nykyään varakas miesystävä. Hän on vaan kovin erikoinen.
Ei mikään elättäjä. Hän on silti eräänlainen turva ja voisin kuvitella että hän auttaisi pahan paikan sattuessa. Mutta ihan muista syistä olen hänen kanssaan, ja jättäisin hänet myös pätevistä syistä rahasta huolimatta.
Vähän OT, mutta itselläni lienee hieman toisenlainen ongelma. Olen ollut yli 2 vuotta työttömänä, sitä ennen pikkupätkän töissä. Onnistuin kuitenkin noista töistä säästämään jonkin verran.
No, tässä on nyt käynyt niin, että olen rahoittanut pari vuotta ihan perusmenoja noilla säästöillä eli jotka normaalisti työttömälle kustantaa toimeentulotuki. Menoja tulee koko ajan lisää eli silmälasit, lääkkeet, lääkärit, sähkö, vakuutus jne. En siis palkkarahoillani ole saanut ostettua oikeastaan mitään ekstraa. En pikkumatkoja, vaatteita tmv.
Hämmentyneenä olen tässä nyt tuumaillut, että pitäisikö nuo rahat polttaa jo johonkin mukavaan ja siirtyä oikeasti sossun asiakkaaksi, koska olen jatkuvasti ihan hirttosilmukka kaulassa, kun koitan välttää koskemista noihin rahoihin, mutta en silti pärjää pelkällä työmarkkinatuella + asumistuella. Äiti sitten avustaa välillä.
Systeemi on melko sairas, koska kaikenlainen Roope Ankkailu on täysin kiellettyä, vaikka ihmisellä tulisi olemaan takuuvarmasti tukien ulkopuolisia menoja, kuten tietokone, puhelin, talvivaatteet, kampaaja, piilolinssit jne.
Ei niitä mitenkään polttaa tarvitse. Nostat vain käteiseksi. Harmi ettet tajunnut jo ennen työttömyyttä. Näin toimivat monet ja se on ihan oikein. Ensisijaisilla etuuksilla yksin vuokralla asuva harvoin nousee toimeentulotuen normin yläpuolelle. Työmarkkinatuella ei käytännössä koskaan. Edes pienimmät ansiosidonnaiset eivät tuo helpotusta vaan päivärahan noustessa asumistuki tippuu ja taas jää käteen alle 491e/kk vuokran maksun jälkeen. Siksi siis aina! säästöt käteiseksi sukanvarteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mitenkään polttaa tarvitse. Nostat vain käteiseksi. Harmi ettet tajunnut jo ennen työttömyyttä. Näin toimivat monet ja se on ihan oikein. Ensisijaisilla etuuksilla yksin vuokralla asuva harvoin nousee toimeentulotuen normin yläpuolelle. Työmarkkinatuella ei käytännössä koskaan. Edes pienimmät ansiosidonnaiset eivät tuo helpotusta vaan päivärahan noustessa asumistuki tippuu ja taas jää käteen alle 491e/kk vuokran maksun jälkeen. Siksi siis aina! säästöt käteiseksi sukanvarteen.
Olen miettinyt tätä viime aikoina paljon, mutta kun on kyse viimesijaisesta tuesta, niin olen painiskellut sen kanssa, onko tuo jo ihan umpirikollista. En kuitenkaan hyväksyisi itse sitä, jos ihminen nostaisi 100 000 sukanvarteen ja nostaisi ttt:tä.
Mutta toisaalta kun on tuloton pitkän aikaa, niin on kyllä vaikeata nähdä sitäkään oikeana, että vetää itsensä ihan piippuun säästämillään lateilla tai vyöryttää lääkärimaksuja eläkeläisvanhemmalle. Kyllä se on nyt varmaan nostettava nuo rahnuskat, tosin en tiedä, jääkö silti joku merkintä, että tilillä ollut silloin ja silloin niin ja niin paljon, vaikka tiliotteen nostaisi vasta joulukuussa kahdelta edeltävältä kuukaudelta.
Lapsuuteni alkuajat elimme melko kehnoissa olosuhteissa ja kouluruokailussa piti aina muistaa syödä reilusti, koska kotona ei välttämättä ollut muuta kuin kaalikeittoa tai makaroonia. Vanhempani opiskelivat ahkerasti ja kävivät samalla töissä ja pitivät huolen kahdesta pienenstä lapsesta. Vanhempani pääsivät pikkuhiljaa parempiin työpaikkoihin ,mutta säästeliäs elämäntapa jatkui ja me lapset oamksuimme sen myös. Ei ole järkevää tuhlata kaikkea rahaa vaikka välillä menisi paremmin. Huonommat ajat tulevat kyllä ja kun on niihin valmistaunut, ei tilanne pääse kärjistymään todella huonoksi.
Tällä hetkellä itsellä säästössä puhdasta rahaa noin 30k€ ja sijoituksissa noin 10k€. Joka kuukausi laitan säästöön noin 20 % tuloistani. Asun hyvin vaatimattomasti ja käytän rahaa harkiten. Aion ostaa itselleni edullisen sijoitusasunnon kunhan sopiva sattuu löytymään.
Kerrytän varallisuuttani myös opiskelemalla ja hankkimalla jatkuvasti uusia taitoja työelämässä. En voi ymmärtää terveitä ihmisiä, jotka ottavat pikavippejä ja kulutusluottoja maksaakseen jokapäiväiset laskunsa. Nuo luotot ja vipit ovat erittäin kallista rahaa, ja ne on maksettava myös joskus takaisin. Kannattaa mielummin suunnitella elämä niin, että ei ole tarvetta ottaa tarpeettoman kallista lainaa vaan selviytyy laskuista säästämillään rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liian suuret kulut.
Kulut ei saa olla yhtään suuremmat kuin ne joita voisit ylläpitää myös ansiosidonnaisella.
Varasuunnitelmat vähissä kirjoitti:
Täällä nettotulot 1800 e / kk, josta jää pakollisten asumis- ja vakuutus ym laskujen jälkeen noin 300 - 500 euroa kuussa. Eipä siitä sivuun laitella kuin silloin tällöin, koska kaikki muu maksetaan jäljelle jääneestä summasta. Se mitä jää on riitettävä.
Säästäminen on näillä tuloilla kohtuuttoman hidasta ja kun jonkun isomman summan on saanut kasaan, hajoaa joku pesukone tai muu rahareikä tulee puun takaa.
En tiedä... naisenahan tässä pankin päällä istuu, mutta varasuunnitelmana on ällöttävä vaihtoehto.
Jos sinä et ole kaunis nainen niin et todellakaan istu pankin päällä, koska Miehet eivät maksa sinusta senttiäkään.
Sinulla ei siis ole sitä vaihtoehtoa käytettävissä.
Ok...täällä ihmisiä joilla netto 6000 € ja ei mitäään säästössä.Nettoni kuussa on n.1400€,mulla säästössä 17 000€.Miehen netto 2000€ ja säästössä 40 000€.
Olen opiskelija, elän osa-aikatuloilla ja asumistuella, käteen jää kaikkeen n. 1000e/kk eli siitä vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet jne. Ei jää rahaa säästöön ollenkaan.
Jos nyt jotain odottamatonta tapahtuisi niin varmaan rehellisesti sanottuna soittaisin isälleni ja pyytäisin lainaa, vanhemmilla menee taloudellisesti todella hyvin ja antaisivat kyllä rahaa vaikka kuukausittain jos vaan pyytäisin.
Ei ole mitään varasuunnitelmaa. Ilman rahaa pärjää kyllä jos on pakko. Elän yksin, tili menee välttämättömiin laskuihin, eikä toisinaan jää seuraavaksi pariksi viikoksi mitään. Kerään lenkillä vastaantulevat pullot ja tölkit talteen ja ostan niillä halvinta näkkäriä. Kotona on aina jauhoja ja ryynejä, että jotain saa tehtyä. Kaiken ruuan ostan tarjouksista tai alennuskoreista, joskus jopa vain yhden tuotteen kerrallaan, jos ei rahaa enempään ole. Lyhennän auto- ja asuntolainaa ja tiedän sen päivän koittavan vielä, kun tilanteeni helpottuu. Auto on henkireikäni ja harrastukseni, josta luopuisin vasta viimeisessä pakkorakosessa. Se jos tulisi, masentuisin kai kotiin.. Bensaa ostan välillä vitosellakin ja olen myös pitkiä aikoja ajelematta...
Olisi mukavaa, jos olisi puoliso, jonka kanssa jakaa laskut puoliksi. Kukaan ei kyllä tule kotiovelle tarjoutumaan ja hyvin vähän liikun missään muualla kuin lenkillä... Aikoinani olen ollut kylläkin perheen elättäjä, mutta laitoin narsistisen hyväksikäyttäjämiehen kävelemään..
Meillä jää kuukaudessa noin 4000euroa ylimääräistä korvamerkkaamatonta rahaa molempien palkoista ja muista sijoituskohteiden vuokratuotoista.
Laitamme kaikki heti seuraavaan sijoituskoteeseen kun saamme sen 25-40k€ kasaan.
Periaatteessa tilillä on jotain tuhansia kokoajan mutta ei paljon. Se että rahaa makuuttaa tilillä on tyhmää.
Raha menee rahan luokse kuten sanotaan. Laita ne ylimääräisen 3.000e tai 10.000euroa sijoituksiin.
Sijoitus ei nyt tarkoita mitään Fortumin osakkeita joista sulaa 25% kun ensimmäisen kvartaalin tulos onkin 600miljoonan sijaan 580miljoonaa. Pörssit ovat niitä riski alttiita sijoituskohteita jotka eivät toimi järjellä ja johon en uskaltaisi omaa rahaa laittaa. Osta sen sijaan rahoillasi osakkuuksia jostain rahastoista jotka sijoittavat johonkin fiksuun. Kiinteistöihin tai muihin. Sellainen mistä saa rahat nopeasti pois jos tarve tulee.
Tuloni ovat 5200 e kk ja säästöjä 0 euroa.
Nautin elämästä ja kaikesta mitä sillä on antaa. Miten monta kertaa te kituuttaja-säästäjät olette käyneet Pariisin oopperassa, Pierre Gagnairella tai L'arpegessa syömässä. Montako kertaa olette käynyt Wienin valtionoopperassa tai Berliinissä ooppera ja konserteissa?
Ette kertaakaan. Säästätte ja tuijotatte pystymettänreunaa Kemissä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen varassa kun elää, ei siitä mitään säästöön oikein saa jäämään. Muutaman sadan euron käteisvaraa joutuu pitämään ihan siitäkin syystä että tukien maksuissa yms. on joskus pitkiäkin viiveitä.
Toinen tapa "säästää" on se, että kuukausi toisensa jälkeen "hamstraa" mm. ruoka-aineksia kaappeihin yms. se on hyvinkin toimiva tapa silloin kun tulee jotakin katkoksia tuloihin, ja on sitten useammaksi viikoksi ainakin jotain ruokaa olemassa.
Kolmas asia on se, että laskut maksetaan aina mahdollisimman aikaisin. Tämä siitä syystä, jos jotain katkoksia (taas) tulee, on laskujen erä pvm:issä sitten hiukan pelivaraa myöhemmin.
Näillä eväillä tässä on menty jo vuosikausia, ja jos koskaan jotain "ylimääräistä" rahaa saakin aikaan, yleensä laitan ne melko pian työvälineisiin, ja työvälineiden avulla voi sitten saada joskus jotain projektitöitä.
Ei tämä mitään herkkua ole, mutta minkäs näille voi, ei ollut parhaat pelikortit neuvotteluissa silloin kun työelämässä oli vielä enemmän kysyntää. Nyt tehdään sitten jotain omia juttuja vaan, sikäli kuin vaan saa jotain joskus kaupaksi, byrokratian kanssa kannattaa olla tarkkana.
Tulevaisuudesta ei mitään tietoa, mutta ainahan pieniä suunnitelmia on meneillään, jos sattuu joku niistä onnistumaan sopivasti niin voi tilanne parantua paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 vuotta sitten kun otettiin asuntolaina, tehtiin backup-plan. Pakolliset menot olivat vain pienempituloisen kk-palkan verran. Eli kahdella ansiosidonnaisellakin olisi tullut toimeen ok. Toisen auton olisi voinut rahatilanteen muuttuessa myydä/romuttaa.
Laina oli maltillinen ja sitä lyhennettiin ylimääräistä vuosittain (varsinkin silloin kun korko oli 6%). Lisäksi on tehty remonttia lähes 50% lainasta pikkuhiljaa palkkatuloista.
Henkivakuutus myös työkyvyttömyyden varalle kattamaan perintöverot ja puolet lainasta. Eli avoleski olisi joutunut jatkamaan työssäkäyntiä ja neuvottelemaan lainaerän uusiksi.
Talon yllättäviä menoja varten jätettiin erillinen puskuri. Tuo oli aikaa jolloin jätevesiuudistus oli tulossa "ihan just ensi vuonna".
4 vuotta sitten irtisanottiin henkivakuutus. Laskettiin, että pienempituloinenkin pärjää ilman.
Nyt: palkat on nousseet, laina on vuoden kuluttua lyhennetty loppuun, autoilla on oikeasti arvoa, jätevesiuudistus ei tullutkaan, perintöjä on saatu ja sijoitettu edelleen.
Voitko kertoa, millaisia ovat ne taika-autot, joiden arvo nousee ostamisen jälkeen?
No höh....silloin kun taloa ostettiin, niin autot oli tonnin kappale. Ja romuttamalla olisi päässyt maksuista eroon. Vuosien jälkeen, elintason noustessa ja autojen vaihtuessa, nyt jos tulisi tiukka paikka niin autostakin saisi myymällä tonneja + säästää ne kulut.
Henkivakuutus oli otettu nuorina, vastaamaan koko silloista velkaa. He olivat saaneet lainat maksettua kolme vuotta aiemmin, ja piti elämän hymyillä. Suunniteltiin yhteisiä matkoja, lapset oli lähteneet kotoa, oli ostettu kanootit. Menivät hyvin nuorina naimisiin, muistan kun suku kiroili, että hyvä kun sai poika armeijan harmaat riisuttua kun se jo maistraattiin juoksi. Mutta se liitto kesti. Hän oli ihan erityislaatuinen suoraselkäinen mies, sellainen josta sanottaisiin että ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta.....hän oli rautaa nytkin, mutta syöpätaistelun hävisi. Meillä oli vain 6 vuoden ikäero, ja hän oli kuin isoveli minulle.
Ihmisen kuollessa kun siinä oli se seikka, että kuolinpesä pitäisi jakaa.... Vaimo ei halunnut jäädä asumaan yksin 22 vuotta sitten ostettuun 80-luvun isoon omakotitaloon, mies rakennusalan ammattilaisena oli hoitanut kaikki sen työt ja siinä alkoi olla remppatarpeita, mm. katto. Pääkaupunkiseudulla normikaksion hinta on kuusinumeroisella summalla, ja jos ajatus putkirempasta pelottaa, tarvitset kunnon kasan rahaa. Joten se keskinäinen henkivakuutus tuli siinä apuun, ettei 54 v. vaimon tarvinnut ottaa uutta velkaa, jäädä siihen taloon ja pesä voitiin jakaa puolison ja lasten kesken. Ja ei, puoliso ei peri ilman testamenttia automaattisesti puolta, niinkuin jotkut kuvittelevat. Jokainen ottaa omansa, ja tasinkoa jaetaan, jos on jotain mitä jaetaan. Ihan kuten avioerossa. Ainoa ettei lesken tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesään.
Ottakaa asuntovelkaiset henkivakuutus. Tapaturmavakuutuskaan ei ole hullumpi ajatus.