Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Mies on aivan varmasti ihan aiheesta sanonut, mutta mammat raivoavat palstalla koko päivän suu ja alapää vaahdossa miesvihakiimassaan. Hajotkaa siihen makaamiseenne.
Ja saanko kysyä mistä aiheesta? Yhdessä on hankittu lapsi, jonka syntymän jälkeen ap jää tavalliseen tapaan äitiyslomalle ensimmäisiksi kuukausiksi. Ja se on sinusta ihan hyvä syy suuttua ja haukkua puolisoa - etenkin kun mies ei edes halua vaihtaa rooleja ja jäädä itse kotiin? Mikä ihme teitä vaivaa? Onneksi itsellä on oikea mies eikä tuollainen kiukutteleva aikuislapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kyseisen ihmisen kanssa? Itse en olisi päivääkään.
Meillä on ollut ihan hyvä avioliitto, ei aiemmin ole ollut mitään sellaista miksi eroaisin. Tämä makaamisesta haukkuminen on alkanut vasta alle 2 kk sitten. AP
Rstkaisisin asian silti eroamalla.
Montako suhdetta sulla on ollut? Ei kaikkiin riitoihin VOI olla ratkaisu eroaminen.
Kuka täällä on kaikista riidoista puhunutkaan? Puolison henkiseen pahoinpitelyyn, systemaattiseen haukkumiseen ja halveksimiseen ainut ratkaisu on ero. Suurimman osan riidoista voi toki selvittää muutenkin. Tämä ei nyt vaan kuulu niihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut ihan hyvä avioliitto, ei aiemmin ole ollut mitään sellaista miksi eroaisin. Tämä makaamisesta haukkuminen on alkanut vasta alle 2 kk sitten. AP
Montako suhdetta sulla on ollut? Ei kaikkiin riitoihin VOI olla ratkaisu eroaminen.
Kuka täällä on kaikista riidoista puhunutkaan? Puolison henkiseen pahoinpitelyyn, systemaattiseen haukkumiseen ja halveksimiseen ainut ratkaisu on ero. Suurimman osan riidoista voi toki selvittää muutenkin. Tämä ei nyt vaan kuulu niihin asioihin.
Ks. Ap:n otsikko
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin sulla näyttää AP olevan aikaa roikkua täällä? Ei taida poikaystäväsi kesken työpäivän ehtiä tuntitolkulla kaiken maailman palstoille...
Niin. Mitä ap:n siis mielestäsi pitäisi tehdä? Mies ei ole kyennyt kertomaan yhtäkään asiaa, jonka haluaisi ap:n tekevän. Ap on kertonut, ettei makaa päivällä, imetystä lukuunottamatta. Kotityöt on hoidettu, vauva on hoidettu. Kuitenkin mies huutaa makaamisesta.
Kuinka itse ratkaisisit asian?
Kymmenen pistettä sille, joka oikeasti pystyy kertomaan, että mitä ap:n pitäisi vielä vauvanhoidon ja kaikkien kotitöiden lisäksi vielä tehdä äitiyslomalla, jotta mies (ja te kitisijät) olisitte tyytyväisiä. Veikkaanpa ettei vastauksia ihan hirveästi tipu, kun ei tähänkään asti ole tullut mitään.😂
Ja ei, siis en hae nyt mitään omia oletuksia siitä, että ap tekee kuitenkin sitä ja kuitenkin tätä ja kitisee miehelle kun on taas ollut niin kiire ja sitten mies joutuu töiden jälkeen tekemään sitä tätä ja tota. Vaan ihan konkreettisia ehdotuksia siitä tekemisestä. Sana on vapaa, muistaaka vain se, että vauva on tosiaan vasta parin kuukauden ikäinen, joten esim. töihin meno nyt ei ehkä ole ihan ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on aivan varmasti ihan aiheesta sanonut, mutta mammat raivoavat palstalla koko päivän suu ja alapää vaahdossa miesvihakiimassaan. Hajotkaa siihen makaamiseenne.
Minäkin sanon aiheesta, että olet pienimunainen impotentti. Hajoa siihen ja miesvihavihakiimaasi.
Tyypillinen av-mamman vastaus. Jos mies haukkuu makaamisesta, mamma haukkuu pienimunaiseksi impotentiksi. Mitähän sitten tulis, jos siihen mies vastaisi, että kyllä se sinunkin reva on iso, kuin ämpäri ja frigidi olet haluiltasi
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen pistettä sille, joka oikeasti pystyy kertomaan, että mitä ap:n pitäisi vielä vauvanhoidon ja kaikkien kotitöiden lisäksi vielä tehdä äitiyslomalla, jotta mies (ja te kitisijät) olisitte tyytyväisiä. Veikkaanpa ettei vastauksia ihan hirveästi tipu, kun ei tähänkään asti ole tullut mitään.😂
Ja ei, siis en hae nyt mitään omia oletuksia siitä, että ap tekee kuitenkin sitä ja kuitenkin tätä ja kitisee miehelle kun on taas ollut niin kiire ja sitten mies joutuu töiden jälkeen tekemään sitä tätä ja tota. Vaan ihan konkreettisia ehdotuksia siitä tekemisestä. Sana on vapaa, muistaaka vain se, että vauva on tosiaan vasta parin kuukauden ikäinen, joten esim. töihin meno nyt ei ehkä ole ihan ajankohtaista.
Eihän täällä uskalla kertoa, että mitä teki äitiyslomalla ja sitä, että aika kävi pitkäksi, kun ei siitä vauvasta ollut rasitetta. Heti sataa alapeukkuja, kun kaikkien pitäisi kärsiä synnärillä ja kätilöt kidutti ja vauva-aika on kamalaa ja isompien lasten kans ei pärjää ja murkut vois muuttaa pois, kun ne on hirviöitä ja mammat vain odottaa, että lapset kasvais äkkiä ja pääsis niistä eroon.
Miksi ihmeessä sun miehen tarvii mennä päikkäreille töistä tultuaan?
Kuinka vanhoja olette?
Kuulostaa koomiselta tai sitten joku nössykkä.
Mun edesmennyt mummoni oli tuollainen, yhtään ei saanut päivän aikana istahtaa, koko ajan tehtävä jotain hyödyllistä.
Eihän tässä ole kyse siitä, mitä ap tekee tai ei tee. Moneen kertaan on jo todettu, että ap tekee itse asiassa aika paljon tilanteeseen nähden, ja moni tekee vähemmän eikä sekään ole ongelma.
Kyse on nyt ihan siitä, miten mies tottuisi uuteen elämäntilanteeseen.
Itse en usko, että miehen vapauttaminen kotitöistä auttaa asiaa yhtään. Miehen pitäisi saada olla tarpeellinen, pitäisi olla asioita, joita mies voi tehdä kun aloittaja ei pysty. Pitäisi saada aikaan sellainen hyvän kierre, missä mies on ylpeä perheestään ja itsestään sen tarpeellisena jäsenenä. Löytää sellainen huolehtiva miehisyys, luotettava ja vakaa isän rooli. Isi kantaa kun pieni ei jaksa. Mies laittaa kodin kuntoon illalla, kun vaimolla on vaikeaa rankan synnytyksen jäljiltä.
Minä olin huonosti parantuvan sektiohaavan jäljiltä pitkään käytännössä toimintakyvytön kotona, ja mieheni teki ihan kaikki kotityöt töistä tultuaan. Ei se ollut sille kuulemma mitenkään rankkaa, terve mies ja ohi menevä tilanne. Mutta se oli semmoisella kivalla tavalla hirveän ylpeä siitä, miten hyvin se huolehti perheestään. Ja minusta oli ihanaa, kun mies huolehti niin tarkkaan juuri minusta. Tietysti vauvastakin, mutta vastasyntynyt on aika pitkälle vielä ”osa äitiä” ja mies ymmärsi tämän hyvin. Hän nimenomaan oli minun tukeni ja turvani siinä tilanteessa, jolloin pystyin olemaan rauhassa vauvan kanssa.
Miksi mies tekee paljon ylitöitä, kun kotona on tuore vauva? Epäilen, että miehellä on nyt vaikeuksia orientoitua perhe-elämään ja notkuu töissä/harrastuksissa/toisen naisen luona ja purkaa pahaa oloaa ap:hen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kyse siitä, mitä ap tekee tai ei tee. Moneen kertaan on jo todettu, että ap tekee itse asiassa aika paljon tilanteeseen nähden, ja moni tekee vähemmän eikä sekään ole ongelma.
Kyse on nyt ihan siitä, miten mies tottuisi uuteen elämäntilanteeseen.
Itse en usko, että miehen vapauttaminen kotitöistä auttaa asiaa yhtään. Miehen pitäisi saada olla tarpeellinen, pitäisi olla asioita, joita mies voi tehdä kun aloittaja ei pysty. Pitäisi saada aikaan sellainen hyvän kierre, missä mies on ylpeä perheestään ja itsestään sen tarpeellisena jäsenenä. Löytää sellainen huolehtiva miehisyys, luotettava ja vakaa isän rooli. Isi kantaa kun pieni ei jaksa. Mies laittaa kodin kuntoon illalla, kun vaimolla on vaikeaa rankan synnytyksen jäljiltä.
Minä olin huonosti parantuvan sektiohaavan jäljiltä pitkään käytännössä toimintakyvytön kotona, ja mieheni teki ihan kaikki kotityöt töistä tultuaan. Ei se ollut sille kuulemma mitenkään rankkaa, terve mies ja ohi menevä tilanne. Mutta se oli semmoisella kivalla tavalla hirveän ylpeä siitä, miten hyvin se huolehti perheestään. Ja minusta oli ihanaa, kun mies huolehti niin tarkkaan juuri minusta. Tietysti vauvastakin, mutta vastasyntynyt on aika pitkälle vielä ”osa äitiä” ja mies ymmärsi tämän hyvin. Hän nimenomaan oli minun tukeni ja turvani siinä tilanteessa, jolloin pystyin olemaan rauhassa vauvan kanssa.
Tämä on totta!
Kun perheeseen syntyy vauva, mieskin voi paremmin, kun saa kokea olevansa tarpeellinen osa perhettä ja hyödyllinen. Eli itseasiassa mitä enemmän kotitöitä hän tekee ja mitä enemmän hoitaa vauvaa.
Niin siis normaalisti.
Ap:n miehellä on joku muu ongelma, joko toinen nainen tai sitten henkisen väkivallan taipumuksia, ne ovat ihan eri ongelmakenttää.
Mulle kuulosti huolestuttavalta tuolla ensimmäisillä sivuilla ap:n kertoma jatkuva ylitöihin jääminen yhdessä tämän haukkumisen kanssa.
Kuulostaa, että mies yrittää kehittää tyhjästä riitaa oikeuttaakseen itselleen kodin ulkopuolella parisuhteeseen kuulumatonta käytöstä.
Palkkalaskelmista selviää, onko oikeasti tehnyt ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kyseessä ole mikä tahansa riita, vaan jatkuva haukkuminen. Minusta Ap:n kannattaisi erota. Se ei ole sama asia kuin se, että minun mielestäni jokaisen riidan takia kannattaisi erota. Meilläkin on kymmenen vuoden avioliittoon mahtunut riita jos toinenkin, mutta kumppani ei ole koskaan osoittanut minua kohtaan tuollaista halveksuntaa kuin ap:n mies. Ei mitä tahansa tarvitse sietää vain sen varjolla, ettei "jokaisen" riidan takia voi erotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanon aiheesta, että olet pienimunainen impotentti. Hajoa siihen ja miesvihavihakiimaasi.
Tyypillinen av-mamman vastaus. Jos mies haukkuu makaamisesta, mamma haukkuu pienimunaiseksi impotentiksi. Mitähän sitten tulis, jos siihen mies vastaisi, että kyllä se sinunkin reva on iso, kuin ämpäri ja frigidi olet haluiltasi
Olen eri, mutta miksi siitä 2 kk lapsen kanssa äitiyslomalla makaamisesta tarvitsee ylipäätään haukkua? Ap tekee jo sen mitä kotiin jäävän vanhemman hommiin kuuluu - hoitaa lapsen ja juoksevat kotityöt. Jos jää ylimääräistä aikaa, niin hän voi ihan rauhassa vaikka maata, se ei ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kyseessä ole mikä tahansa riita, vaan jatkuva haukkuminen. Minusta Ap:n kannattaisi erota. Se ei ole sama asia kuin se, että minun mielestäni jokaisen riidan takia kannattaisi erota. Meilläkin on kymmenen vuoden avioliittoon mahtunut riita jos toinenkin, mutta kumppani ei ole koskaan osoittanut minua kohtaan tuollaista halveksuntaa kuin ap:n mies. Ei mitä tahansa tarvitse sietää vain sen varjolla, ettei "jokaisen" riidan takia voi erotakaan.
Jatkuva haukkuminen on kuitenkin jatkunut vasta korkeintaan kaksi kuukautta. Se on lyhyt aika avioliiton perspektiivissä. Kyllä tuo voi vielä olla ihan hyvin korjattavissakin. Tosiaan sivusuhde tuossa nyt on se pahin pelko varmaan. Miehelle pitäisi keksiä riittävästi puuhaa oman perheen parissa, ettei ehdi luuhata iltoja muualla. Ylitöitä (tai ”ylitöitä”) pitäisi jotenkin rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä uskalla kertoa, että mitä teki äitiyslomalla ja sitä, että aika kävi pitkäksi, kun ei siitä vauvasta ollut rasitetta. Heti sataa alapeukkuja, kun kaikkien pitäisi kärsiä synnärillä ja kätilöt kidutti ja vauva-aika on kamalaa ja isompien lasten kans ei pärjää ja murkut vois muuttaa pois, kun ne on hirviöitä ja mammat vain odottaa, että lapset kasvais äkkiä ja pääsis niistä eroon.
Älä viitsi heittäytyä lapselliseksi. Täällä on useita kommentteja siitä, kuinka helpon lapsen kanssa todella voi olla helppoa. Yksikään näistä helpon vauvan äideistä ei ole kuitenkaan vielä ilmoittanut, että kuuntelisi hymyssä suin haukkumista siitä helppoudesta. Alapeukkuja saa vaan sinun kaltaisesi marttyyrit, joilla ei ole mitään muuta annettavaa keskusteluun kuin valitus siitä kuinka ei "saa" keskustella.
Ap liikkeelle sen vauvan kanssa, vaikka iltakylään kavereille tai kaupungille muuten vaan, kyllä se vauva vaunuissa kulkee mukana. Etpä ole odottamassa miestä siellä kotona eikä hänen tarvitse nurkua makoilusta! ;) Toisaalta, voisit kyllä vaikka aloittaa jonkun erilaisen harrastuksen (kerran viikossa esim. uutta kieltä tai jotain kädentaitoja vaativaa). Isi hoitanee vauvaa sen ajan? Jos ei, palkkaat MML:n lastenhoitajan tai jonkun tutun siksi aikaa. Itselleni ainakin aika tuli tod. pitkäksi lasten vauva-aikana. Lueskelin, tuijottelin töllöä ja kävelin paljon vaunujen ja rattaiden kanssa. Tein kaikki kotityöt ja ruuan alusta loppuun itse, samoin leipomukset ja muut eikä silti löytynyt aina mitään järkevää puuhaa. Kaikkia ei vaan ole luotu makaamaan kotona. Älkää nyt helkkarissa eroa tyrkyttäkö, jos tilanne on noin tuore. Ihme leidejä täällä, oikeasti. Ei ero todellakaan ole aina se paras eikä nopein ratkaisu...
Vierailija kirjoitti:
Ap liikkeelle sen vauvan kanssa, vaikka iltakylään kavereille tai kaupungille muuten vaan, kyllä se vauva vaunuissa kulkee mukana. Etpä ole odottamassa miestä siellä kotona eikä hänen tarvitse nurkua makoilusta! ;) Toisaalta, voisit kyllä vaikka aloittaa jonkun erilaisen harrastuksen (kerran viikossa esim. uutta kieltä tai jotain kädentaitoja vaativaa). Isi hoitanee vauvaa sen ajan? Jos ei, palkkaat MML:n lastenhoitajan tai jonkun tutun siksi aikaa. Itselleni ainakin aika tuli tod. pitkäksi lasten vauva-aikana. Lueskelin, tuijottelin töllöä ja kävelin paljon vaunujen ja rattaiden kanssa. Tein kaikki kotityöt ja ruuan alusta loppuun itse, samoin leipomukset ja muut eikä silti löytynyt aina mitään järkevää puuhaa. Kaikkia ei vaan ole luotu makaamaan kotona. Älkää nyt helkkarissa eroa tyrkyttäkö, jos tilanne on noin tuore. Ihme leidejä täällä, oikeasti. Ei ero todellakaan ole aina se paras eikä nopein ratkaisu...
Ero on aina paras ratkaisu, kun suhteessa on henkistä tai fyysistä väkivaltaa.