Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?
Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässynlää. Miesvihaprovo, ja mammat on ihan mehuissaan aina mukana.
Jos yhtä miestä syytetään jostain, niin syytetään kaikkia miehiä? Miksi ajatelet näin, eikö miehet mukamas ole yksilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla ja muilla makoilijoilla meni tunteisiin. Miksiköhän? Siksi että aloittajan mies on oikeassa.
Vaikka ap:n mies olisi täysin oikeassa ja ap makaisi rennosti suurimman osan päivästä, miksi siitä pitäisi miehen valittaa? Jos siis kuitenkin pyykit on pesty, tiskit tiskattu ja ruoka pöydässä? Mitä siis ap:n pitäisi tämän makaamisen sijaan tehdä? Mennä töihin ja palkata hoitaja kahden kuukauden ikäiselle vauvalle? Minua todellakin kiinnostaa tämä. Mitä ap tekee sinun mielestäsi niin väärin, että tuota makaamista pitäisi hänelle hokea ja hieroa vasten kasvoja vittuilevaan sävyyn lähes joka päivä?
Ap kertoo yliolkaisesti "tekevänsä kotitöitä". Sinäkö tunnet tämän pariskunnan ja ennen kaikkea miehen?
Mistä kävi ilmi että ruoka on aina pöydässä ja koti aina siistinä? Ei niin mistään.
Olen nähnyt monta lapsiperheen kotia, eikä niitä yhtäkään voi hyvällä tahdollakaan siisteiksi.
Lisäksi ap on se joka siellä koko viikon yksinään sotkee.
Pesukoneiden napin painaminen ei ole työtä
En tunne ap:ta enkä tämän miestä. Voihan ap valehdella ummet ja lammet tai koko aloitus voi olla trolli. Ei sitä kukaan muu kuin ap tiedä.
Mutta ap kyllä listaa jo aloituksessaan mm. tiskaavansa, pesevänsä pyykkiä ja käyvänsä kaupassa. Lisäksi hän on sanonut ketjun muissa viesteissä, että heillä ei ole kotona mitään erityisiä tekemättömiä töitä ja että kotona on perussiistiä ja tavarat järjestyksessä. Ap on myös sanonut, ettei vaadi mieheltä mitään ylistystä tms. kotitöiden tekemisestä eikä ole itse väittänyt, että kotona oleminen olisi rankkaa. Jos tämä kaikki on totta, mitä muuta sitä vielä tarvitsisi olla? Mitä lisää se mies oikein haluaa? Ainoa asia, jota ap toivoo, olisi, että mies lakkaisi valittamasta ”makaamisesta” eikä tarvitsisi riidellä siitä.
Mies ei ole myöskään kysyttäessä osannut itse sanoa, mitä ap:n pitäisi vielä kotona tehdä. Tämä on älytöntä. Jos kerran kritisoi toista jostakin, pitää kyllä olla myös näkemys siitä, millainen toiminta olisi parempaa ja hyväksyttävää.
Tässä esimerkiksi yksi ap:n viesti:
”Mies ei osaa kertoa mitä minun pitäisi tehdä toisin, koska ei täällä meillä kotona ole mitään erityisiä tekemättömiä kotitöitä, ei edes remonttitarvetta, koska remontoitiin tämä koti noin vuosi ennen vauvan syntymää. Ainahan tietenkin voisi hinkata hammasharjalla jotain jalkalistoja joka päivä, mutta sellaiseen ei aio ryhtyä, hinkatkoon mies itse jos se on se mitä haluaa. Täällä on perussiistiä ja tavarat järjestestyksessä, se riittää minulle.
Minusta tuntuu, että mies ei ollenkaan arvosta sitä, että hoidan vauvan eikä pidä vauvan hoitoa ja imetystä minään. Ei laske niitä tekemiseksi ollenkaan.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).
Eihän ap ole missään vaiheessa sanonutkaan, että hänellä olisi kiire. Vai onko?
No further questions. :-))
Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.
:) Olen kolmen lapsen yh-isä enkä voi muuta, kuin nauraa tälle ketjulle.
Mikä sinusta tässä ketjussa on huvittavaa? Sekö, että aloittajan mies haukkuu ja syyllistää aloittajaa siitä, että tämä on äitiyslomalla?
Mitä vttua se pässi ap TÄLLÄ PALSTALLA itkee ja valittaa koko päivän? Se on huvittavaa. Ei, naurettavaa. Hankkisi sitten tyydyttävän elämän ja potkisi äijänsä pihalle suhteesta. Luuserit tilittävät ja itkevät jollain keskustelupalstalla elämänsä surkeutta. Heikkous on sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).
Eihän ap ole missään vaiheessa sanonutkaan, että hänellä olisi kiire. Vai onko?
No further questions. :-))
Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.
:) Olen kolmen lapsen yh-isä enkä voi muuta, kuin nauraa tälle ketjulle.
Mikä sinusta tässä ketjussa on huvittavaa? Sekö, että aloittajan mies haukkuu ja syyllistää aloittajaa siitä, että tämä on äitiyslomalla?
Mitä vttua se pässi ap TÄLLÄ PALSTALLA itkee ja valittaa koko päivän? Se on huvittavaa. Ei, naurettavaa. Hankkisi sitten tyydyttävän elämän ja potkisi äijänsä pihalle suhteesta. Luuserit tilittävät ja itkevät jollain keskustelupalstalla elämänsä surkeutta. Heikkous on sairautta.
Eipä tuo sinun valituskaan kovinkaan kummoista luettavaa ole. Pitäisi ehkä sinunkin hankkia elämä?
Meidän vauva (esikoinen) on nyt viittä vaille 4kk, ja kyllä mä vaan olen enimmäkseen maannut koko äitiysloman. Muutama minuutti päivässä menee tiskeihin, pyykkeihin ja ylläpitosiivoukseen, lopun ajan köllötten vauvan vieressä, imetän ja leikitän. Vauvan nukkuessa surffaan netissä tai katselen tallentamiani sarjoja telkkarista. Mies kun tulee kotiin, niin hän suorastaan vaatii saada olla vuorostaan vauvan kanssa, koska rakastaa lastaan ja pitää tärkeänä läheisen suhteen luomista. Sillä välin laitan ruokaa, käyn suihkussa ym.
Näin helppoa se on, kun on perustyytyväinen, hyvin nukkuva ja syövä lapsi yhdistettynä toimivaan parisuhteeseen. Aivan luvattoman helppoa. Meitä varmaan rangaistaan parin vuoden päästä 24/7 huutavalla koliikkisisaruksella samalla kun nyt niin aurinkoinen esikoisemme on väkivaltaisen mustasukkainen uhmaikäinen. Sitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vauva (esikoinen) on nyt viittä vaille 4kk, ja kyllä mä vaan olen enimmäkseen maannut koko äitiysloman. Muutama minuutti päivässä menee tiskeihin, pyykkeihin ja ylläpitosiivoukseen, lopun ajan köllötten vauvan vieressä, imetän ja leikitän. Vauvan nukkuessa surffaan netissä tai katselen tallentamiani sarjoja telkkarista. Mies kun tulee kotiin, niin hän suorastaan vaatii saada olla vuorostaan vauvan kanssa, koska rakastaa lastaan ja pitää tärkeänä läheisen suhteen luomista. Sillä välin laitan ruokaa, käyn suihkussa ym.
Näin helppoa se on, kun on perustyytyväinen, hyvin nukkuva ja syövä lapsi yhdistettynä toimivaan parisuhteeseen. Aivan luvattoman helppoa. Meitä varmaan rangaistaan parin vuoden päästä 24/7 huutavalla koliikkisisaruksella samalla kun nyt niin aurinkoinen esikoisemme on väkivaltaisen mustasukkainen uhmaikäinen. Sitä odotellessa.
Ei pahalla, mutta teidänkin matkanne on vasta alkumetreillä, kuten ap:llakin. Niihin vuosiin, jotka yhdenkin lapsen kasvattaminen vie, mahtuu kyllä kaikenlaisia vaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa pulloon, lähde neljäksi tunniksi ovesta ulos kun mies tulee töistä.
Idiootin kanssa olet lisääntynyt.
Ei vauvaa kannata jättää neljäksi tunniksi kaipaamaan äitiään jonkun idioottiäijän takia.
Ap, uhkaileppas erolla ni eiköhän äijä hiljene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltä miksi hänestä tuntuu niin pahalta että sinä olet kotona vauvan kanssa. Ahdistaako miestä oma työnsä?
Jos mies ei suostu keskustelemaan asiasta kerro että haluat miehen joko lopettavan tuosta kotona makaamisesta jankkaamisen tai kokeilevan viikonlopun verran itse sitä ”makaamista”. Jos mies ei suostu kumpaankaan niin voit ilmoittaa että jatkossa aina makaat päivän tai pari kun mies haukkuu sinua sellaista tekevä niin voi ehkä huomata mitä se tarkoittaa. Eli haukkumisten jälkeen et siivoa, pyykkää, etkä laita ruokaa muuta kuin itsellesi ja vauvalle.
Jos muu ei auta niin pyydä miestä mukaan perheneuvolaan tai parisuhdeterapiaan ym. Voithan perustella että ehkä sielllä osaavat selittää sinullekkin tuon teidän ongelman jne.
Koeta kestää kuitenkin jonkinaikaa sillä onhan se esikoisen syntymä miehellekkin iso asia ja saattaa siitä miehestä vielä kuoriutua ihan normaali käytöksinen mies
Kannattaa myös kuunnella anopin ja appiukon elämää sivusta koska usein tällaiset jutut johtuvat osin lapsuuden perheen toimintatavoista. Onko anoppi hoitanut vauvat navetan ohessa (tai kenties mummo) tai jotain muuta mistä mies on saanut ihme päähänpinttymänsä.
Olen tosiaan jo ehdottanut, että hän voisi viikonlopun ajan kokeilla sitä makaamista ja minä voin lähteä siksi aikaa pois kotoa, siihen hän ei missään nimessä kuulemma suostu. Parisuhdeterapiaakin ehdotin jo ja siitäkin kieltäytyi. Sitä en ole vielä kokeillut, että jättäisin kaikki muut asiat tekemättä kuin vauvan hoidon ja oman syömiseni. Sitä voisin kokeilla. Apella ja anopilla ei ollut sellaista navettaelämää, jossa anoppi olisi hoitanut lapsikatraan ja lehmät, vaan he ovat akateeminen työssäkäyvä pariskunta melko modernilla työnjaolla.
Meillä nämä asiat sovittiin jo ennen lapsia; kuka hoitaa ja mitä.
Eka oli helppo vauva, nukkui 4-5h, heräsi, söi, nukkui taas. Tehtiin heti toinen kaveriksi, olikin koliikkivauva, itki kaiket illat, heräili yölläkin parin tunnin välein.
Työssäkäyvä mies nukkui vauvan kanssa eri huoneessa yhden yön viikolla ja viikonloppuna, että minä saisin nukkua kunnolla. Auttoi todella paljon!
Kotityöt hoidin lähinnä minä, mutta en kokenut sitä raskaaksi: Kestovaipat heti huuhtelu+kylmään etikkaveteen likoamaan, tein kerralla paljon ruokaa pakastimeen, kaupassa käytiin koko perhe n. kerran viikossa, joka päivä tuli jotain pienta siivottua.
Tosin kuvittelin jatkavani opintoja, mutta viimeisessä tentissä olin nuorimman syntymää edeltävänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se helppous tai vaikeus tuossa ap:n tapauksessa se ongelma ole, vaan v-mäinen puoliso. Meilläkin oli helppo vauva, mutta ei minun mieheni sen takia kokenut tarpeelliseksi haukkua minua työpäivän jälkeen - enkä minä häntä kun hän oli vuorostaan kotona. Ja jos olisi ollut pakko valita, niin minä olisin mieluummin ottanut koliikkivauvan ja rakastavan puolison kuin helpon vauvan ja halveksivan puolison. Onneksi ei tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässynlää. Miesvihaprovo, ja mammat on ihan mehuissaan aina mukana.
Ikävä kyllä tämä ei ole provo. Enkä muutenkaan ymmärrä, että miten se olisi miesvihaa, jos minua harmittaa se, että mieheni haukkuu minua. Naisvihasta siinä kai enemmän on kyse kun mies haukkuu naistaan? AP
Mitenkä tänään, haukkuiko edelleen ja miten reagoit?
Miksi olet kyseisen ihmisen kanssa? Itse en olisi päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut ihan hyvä avioliitto, ei aiemmin ole ollut mitään sellaista miksi eroaisin. Tämä makaamisesta haukkuminen on alkanut vasta alle 2 kk sitten. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaa maitoa pulloon, lähde neljäksi tunniksi ovesta ulos kun mies tulee töistä.
Idiootin kanssa olet lisääntynyt.
Ei vauvaa kannata jättää neljäksi tunniksi kaipaamaan äitiään jonkun idioottiäijän takia.
Ap, uhkaileppas erolla ni eiköhän äijä hiljene.
Uhkailemalla riita vain pitkittyy. Jos minä (ja kun) en sietäisi miestä joka haastaa kokoajan riitaa, ottaisin eron. Jos mies ei siedä minua, makaan sitten tai en ottakoot hän eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut ihan hyvä avioliitto, ei aiemmin ole ollut mitään sellaista miksi eroaisin. Tämä makaamisesta haukkuminen on alkanut vasta alle 2 kk sitten. AP
Rstkaisisin asian silti eroamalla.
Mies on aivan varmasti ihan aiheesta sanonut, mutta mammat raivoavat palstalla koko päivän suu ja alapää vaahdossa miesvihakiimassaan. Hajotkaa siihen makaamiseenne.
Vierailija kirjoitti:
Mies on aivan varmasti ihan aiheesta sanonut, mutta mammat raivoavat palstalla koko päivän suu ja alapää vaahdossa miesvihakiimassaan. Hajotkaa siihen makaamiseenne.
Minäkin sanon aiheesta, että olet pienimunainen impotentti. Hajoa siihen ja miesvihavihakiimaasi.
Ota yhteys anoppiin - puhukoon järkeä pojallensa. Vauvakodit saavat olla rempallaan, siivousaika tulee sitten voimien kanssa ajallaan. Arki vain muuttuu hektisemmäksi tuosta, ja sun pitää alkaa saada omaa aikaa myös. 4 vuotta niin helpottaa. Jos oot iäkkäämpi äiti niin tee toka perään. Lapsia et tule ikinä katumaan. Miehen voit jättää heti, kun lapsesi sanoo "mikset eroa tuosta"... Vain elämää....
Jos se on mustasukkainen tai p:n kipee tai tahtoo että laittaudut.
Minä en ole mamma, palstapaappa.
Pidän erittäin epäoikeudenmukaisena tilannetta, jossa nainen joutuu luopumaan tuloistaan pitkäksi aikaa hoitaessaan YHTEISTÄ lasta - ja vielä kuuntelemaan asiattomia herjauksia lapsen isältä.