Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä vain makaan äitiyslomalla. Miten ratkaista riita?

Vierailija
30.08.2018 |

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

Kommentit (593)

Vierailija
281/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on päivänselvää, että miestä harmittaa, kun hän joutuu lähtemään töihin ja vaimo saa jäädä kotiin tekemään kotitöitä ja...palstailemaan. En usko, että mies ehtii lueskella työpäivän aikana nettiä. Vai ehtiikö ap? Jos ei, niin kyllä se miehen työ siellä työpaikalla on vaan raskaampaa kuin kotonaolo.

Mitä väliä? Jos ap ehtii palstailemaan ja miehensä ei, niin oikeuttaako se miehen haukkumaan ap:ta??

Ei se ole haukkumista. Sehän on vaan faktan kertomista.

Idiootti. Kerroin vaan faktan :)

Vierailija
282/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).

Eihän ap ole missään vaiheessa sanonutkaan, että hänellä olisi kiire. Vai onko?

No further questions. :-))

Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.

:) Olen kolmen lapsen yh-isä enkä voi muuta, kuin nauraa tälle ketjulle.

Mitä sinun mielestä ap:n sitten pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja imettää vauvan, tekee kaikki kotityöt ja ruokaa, ulkoilee ja käy ruokakaupassa?

Voisi siivota edes kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva täytti juuri 2 kk ja jo nyt mies on useampana päivänä haukkunut minut siitä, että vain makaan kaikki päivät enkä tee mitään. Aluksi jaksoin selittää mitä teen päivisin, mutta nyt tästä tulee joka kerta jo riita, koska suutun miehen puheista. Myös mies alkaa olla minulle jo vihainen siitä, että vain makaan. Tietenkään en vain makaa, vaan hoidan vauvan, pesen perheemme pyykkejä, hoidan tiskit, käyn ruokakaupassa, laitan ruokaa, ulkoilen vauvan kanssa, sylittelen mahakipuitkut, vaihdan vaipat, imetän jne. En nuku koskaan päiväunia ja ainoa hetki kun makaan on se kun imetän, ja itse asiassa imetänkin yleensä nojatuolissa. Ahdistaa asiasta riitely, mies ei suostu muuttamaan mielipidettään siitä että vain makaan ja häntä ärsyttää näköjään hyvin paljon se, että "vain makaan" (siis hänen kuvitelmansa siitä että vain makaan). Olen sanonut, että voin palata töihin 1 kk päästä ja hän voi jäädä vanhempainvapaalle vuodeksi kotiin makaamaan vuorostaan, mutta tähän hän ei suostu. Ei edes yhden viikonlopun kokeilun verran. Miten ratkaista tällainen riita?

No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.

Tämä ei kyllä ole naisen kommentti :D

Omakin esikoinen oli ns. "helppo", mutta ihan noin kevyesti ei kyllä mene kellään. Mahtuu helpollakin siihen touhuun muutakin kuin imetys.

On mun kommentti. Olen nainen. Ehdin lukea äitiyslomalla kaikki kirjat mihin ei ollut riittänyt energia ja aika työvuosina. Minä koin sen ajan törkeän helpoksi. Varsinkin ihan pienenä vauva otti reilun tunnin aamu-ja iltanokoset ja päivällä pitkät unet. Yöunille meni kaheksan jälkeen. Kuuden viikon kohdalla oli kahen viikon iltahuutoputki. Muuten oli rentoa.

Juu minäkin luin paljon kuin esikoinen oli vauva. Mieheni ei kuitenkaan haukkunut minua, ja olisi ollut hyvin törkeää, jos olisi.

Vierailija
284/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, tästä lähtien tee vain itsellesi ruokaa, pese vain omia sekä vauvan pyykkejä ja tiskaa vain omia tiskejäsi. Jos mies valittaa että on likaista tai ei ole puhtaita vaatteita niin sano, että sinähän sanoit että vain makaan kotona tekemättä mitään niin tässä on tulos. Lopeta miehesi paapominen ja keskity vauvan sekä itseesi.

Voin tätä kokeilla, mutta uskotko oikeasti, että se korjaa mieheni käytöksen? AP

Vierailija
285/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se mammaloma LOMAA töihin verrattuna. Ehdin joka päivä katsella pari leffaa sillon kun vaavi oli ihan pieni. Sot hiukan isompanakin se nukkui 3-4 tuntia ulkona vaunuissa päivisin.

Olen itsekin sitä mieltä, että ensimmäistä kahta kuukautta lukuunottamatta yhden helpon ja terveen lapsen hoito oli heittämällä helpompaa kuin oma vaativa leipätyöni, mutta en minä silti olisi minkäänlaista haukkumista tai halveksuntaa mieheltäni hyväksynyt. Kun niitä lapsia yhdessä tehdään niin toisen täytyy niitä kotona ainakin ensimmäiset kuukaudet hoitaa. Se voi olla helppoa jos on helppo vauva, tai se voi olla helvettiä jos on yöt läpeensä huutava koliikki/refluksivauva. Sen helponkin vauvan kanssa täytyy jonkun kuitenkin siellä kotona paikalla olla ja hänelle on asiasta aivan turha raivota, etenkin kun on vielä tarjottu mahdollisuutta vaihtaa osia.

Vierailija
286/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: kello 10:49 ja 14:13 välillä olet ehtinyt osallistua aktiivisesti tähän keskusteluun, jossa on 217 viestiä. Ei sulla nyt ihan mahdoton hätä ja kiire taida olla. Sano ukollesi, että et vain makaa vaan myös roikut keskustelupalstalla ;).

Jos sinulla ei ole mitään kykyä ymmärtää lukemaasi, älä sekaannu aikuisten keskusteluun, jooko.

Mitä sinun mielestä ap:n sitten pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja imettää vauvan, tekee kaikki kotityöt ja ruokaa, ulkoilee ja käy ruokakaupassa?

Voisi siivota edes kerran viikossa.

Siivoaminen kuuluu kotitöihin. Tuliko yllätyksenä?

Vierailija
287/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole osannut tässä ketjussa vielä sanoa, että mitä muuta pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja ruokkii vauvan ja tekee kaikki kotityöt.

Vierailija
288/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se esikosen kanssa oli lähinnä makailua. Ensin vauva heräsi vain imetykselle ja vaipanvaihdolle. Kyllä oli tylsää. Mulla oli monta tuntia päivässä, että vain toljotin telkkaa ja rapsuttelin vatsaa. Kaupungillakin sai shoppailtuu rauhassa. Vauva koisas vaunuissa. Jos sulla on terve vauva, niin esikoisen kanssa on helppoa! Älä viitsi esittää ettei olis.

Omakin esikoinen oli ns. "helppo", mutta ihan noin kevyesti ei kyllä mene kellään. Mahtuu helpollakin siihen touhuun muutakin kuin imetys.

On mun kommentti. Olen nainen. Ehdin lukea äitiyslomalla kaikki kirjat mihin ei ollut riittänyt energia ja aika työvuosina. Minä koin sen ajan törkeän helpoksi. Varsinkin ihan pienenä vauva otti reilun tunnin aamu-ja iltanokoset ja päivällä pitkät unet. Yöunille meni kaheksan jälkeen. Kuuden viikon kohdalla oli kahen viikon iltahuutoputki. Muuten oli rentoa.

Okei, sinulla oli helppoa ja mukavaa. Hieno juttu, ihan oikeasti. Mutta onko sinun todellakin aivan mahdotonta kuvitella, että jollakin toisella on ollut erilaista? Äidit, perheet ja vauvat ovat erilaisia. Toisella on helpompaa, toisella vaikeampaa.

Jos joku kertoo sinulle, että on uupunut vauvan kanssa, miksi rupeat heti selostamaan kuinka helppoa itselläsi oli? Miksi et sen sijaan yrittäisi auttaa häntä tai edes tsempata?

Tästähän ei tosin aloituksessa ollut edes kyse.

Vierailija
289/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se saa olla mitä mieltä haluaa. Älä rupea riitelemään asiasta. Hoidat vauvan ja sen verran kotia kun haluat ja elät elämääsi ja nautit vauvasta. Miehelle voi hymyillä vittumaisesti ja sanoa että pitää päänsä kiinni.

Voit jättää myös tekemättä kotona mitään muutamaksi päiväksi ja katsot mitä tapahtuu.

Meillähän mies sanoo että kaikki mitä teen kotona, on turhaa jonka voi jättää tekemättä, eli on astetta ovelampi.

Ei noiden kanssa kannata väitellä. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Mutta pakkohan minun on jotain sanoa, kun minua makaamisesta haukkuu. En tarkoituksella ala riitelemään vaan sanon vastaan, ja sitten hän suuttuu ja sitten onkin jo riita.

Riitaan tarvitaan aina kaksi eli kun  sanot vastaan, alat riidellä. Noudata noita neuvoja, että älä väittele, koska siitä se riita syntyy. Kuinka monta riitaa asiasta on nyt ollut? Onko tilanne siitä parantunut, kun olet sanonut vastaan? Ei ole. Ainoa, jota voit muuttaa olet sinä itse ja suhtautumistapasia asiaan.  Silloin toisenkin on pakko muuttaa suhtautumistaan. Eli riita ei tule, kun et jankkaa samaa asiaa.  

Sano ensi kerralla minä-viesteillä; minusta tuntuu kurjalta riidellä tästä jne, Ja katso, mitä tapahtuu. Älä hermostu enää asiasta. 

Vierailija
290/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole osannut tässä ketjussa vielä sanoa, että mitä muuta pitäisi tehdä sen lisäksi, että hoitaa ja ruokkii vauvan ja tekee kaikki kotityöt.

Erota.

Vierailija
291/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, miten usein miehesi moitti sinua siitä, että makaat kaikki päivät tekemättä mitään?

Kyllä on ottanut niin hermostuttanut naisia täällä, että joku äiti myönsi, että helppoa oli. Ainakin helpompaa, kuin työelämässä.

Vierailija
292/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yhtäkään kolmesta lapsestasi et ole  hoitanut synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä takapuoli revenneenä. Jos olisit, sinua ehkä naurattaisi vähemmän.

Teepä testi: laita tennispallo pakaroiden väliin ja tee sama, mitä teet nyt. Katsotaan, naurattaako vielä illalla.

No minä olen synnyttänyt ( en kyllä.pepusta niinku sinä jostain syystä) ja minä ole niiden kannalla ketkä sanoo, et naiset liioittelee kotiäitiyden rankkuutta. Eipä tuo synnytys enää synnytyksen jälkeen satu. Muutama pvä buranaa ja alapään suihkuttelua.

Koska sinä et saanut pahaa repeämää, tulehtunutta epparihaavaa tai joutunut sektioon, niin kenellekään muullekaan ei näin käy?

Vierailija
293/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit mainita, miten usein miehesi moitti sinua siitä, että makaat kaikki päivät tekemättä mitään?

Kyllä on ottanut niin hermostuttanut naisia täällä, että joku äiti myönsi, että helppoa oli. Ainakin helpompaa, kuin työelämässä.

Minun vauvani on nyt 3 kk ja työelämässä oli paljon helpompaa kuin vauvan kanssa kotona. Ja vastuullisessa työssä olen.

Vierailija
294/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on enimmäkseen kotiäitejä lukemassa ja kommentoimassa, joten ei yllätä peukutukset.

Vierailija
295/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni vielä kahden kuukauden ikäisen vauvan ruokkimiseen 12 tuntia vuorokaudessa. En pitänyt sitä helppona. Siihen päälle kaikki kotityöt ja parin tunnin vaunulenkit. Nukkumiseen ei jäänyt aikaa.

Vierailija
296/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

VITTU.MITÄ.PASKAA!

Vierailija
297/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on päivänselvää, että miestä harmittaa, kun hän joutuu lähtemään töihin ja vaimo saa jäädä kotiin tekemään kotitöitä ja...palstailemaan. En usko, että mies ehtii lueskella työpäivän aikana nettiä. Vai ehtiikö ap? Jos ei, niin kyllä se miehen työ siellä työpaikalla on vaan raskaampaa kuin kotonaolo.

Hmm, tähän olisi sata vastausta, mutta yksi näkökulma:

Oletko koskaan seurannut telkkarista yleisurheilua? Oletko huomannut, että pikamatka juostaan täysiä ja maratoonarit vaan hölkyttelee siihen verrattuna?

Vauvaa hoidetaan myös aamulla, illalla, yöllä ja viikonloppuna. Jouluna ja uutena vuotena. On siinä ero normityöpäivään, jonka jälkeen tullaan kotiin sohvalle motkottamaan, ilmeisesti.

Ymmärsitkö tahallasi väärin koko jutun vai ootko tosiaan noin yksinkertainen? Kyse on siitä mitä ap tekee päivällä miehen työpäivän aikana. Iltaisin, viikonloppuisin ym. hoitavat vauvaa yhdessä.

Luehan nyt ketju ensin. Mies ei tässä tee mitään kotitöitä edes työajan ulkopuolella, eikä myöskään hoida lasta.

Vierailija
298/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yhtäkään kolmesta lapsestasi et ole  hoitanut synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä takapuoli revenneenä. Jos olisit, sinua ehkä naurattaisi vähemmän.

Teepä testi: laita tennispallo pakaroiden väliin ja tee sama, mitä teet nyt. Katsotaan, naurattaako vielä illalla.

No minä olen synnyttänyt ( en kyllä.pepusta niinku sinä jostain syystä) ja minä ole niiden kannalla ketkä sanoo, et naiset liioittelee kotiäitiyden rankkuutta. Eipä tuo synnytys enää synnytyksen jälkeen satu. Muutama pvä buranaa ja alapään suihkuttelua.

No voi nyt hyvät hyssykät. Etkö tosiaan tajua, että jollakin toisella voi olla erilainen kokemus? Itse en revennyt kuin vähän ja silti sekä istuminen että seisominen teki kipeää monta viikkoa.

Miksi näille joillekin äideille myötätunto ja empaattisuus on niin mahdotonta?

Vierailija
299/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on joku muu ongelma jota purkaa vaimoon.

Saattaa olla ongelma töissä. Saattaapa olla vaikka salasuhdekin. Sitä on mahdotonta tietää, koska mies tuskin itsekään tajuaa miksi tekee mitä tekee.

Epärakentavat välttelykeinot ovat tuollaisia. Syyttömän puolison asia ei ole kaivaa esille oireilevan puolison todellista ongelmaa, mutta syyttömän puolison homma on kylläkin pitää omista terveistä rajoistaan kiinni.

Tyhjiä syytöksiä ei jäädä kuuntelemaan, keinovalikoima alkaa avoimesta keskustelusta ja jatkuu aina erillisiin asuntoihin ja eroon.

Jos ero on tullakseen niin se on lapselle helpointa ennen kuin isä ottaa isompaa vastuuta lapsen hoidosta.

Vierailija
300/593 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä saa taas lukea. Siis vauva on KAKSI KUUKAUTTA vanha, ensimmäinen lapsi, äidillä on repeämiä synnytyksestä, hän tekee kaiken, mitä normaalissa taloudessa kotona nyt tehdään sekä hoitaa vauvan - ja täältä löytyy porukkaa, joka YMMÄRTÄÄ hänen miestään, joka tulee kotiin haukkumaan pelkästä makaamisesta!

Olenkin lapseton ja siksi varmaan naivi, kun kuvittelen, että kaksi kuukautta esikoisen syntymän jälkeen sitä on vielä niin sekaisin koko muutoksesta ja tapahtumasta, että hyvä, jos pystyy muuta tekemään kuin tuijottelemaan lasta ja ihmettelemään, miten tuonkin rääpäleen saisi hengissä pysymään. Mutta tietysti täällä superäidit ovat toista maata, maratonjuoksijoita ja käyneet siivoamassa naapurissakin ja pesaisseet ohimennen viereisen toimistotalon ikkunat, ihan vaan, kun käy aika pitkäksi.

AP, siinä ovat mielestäni monet oikeassa, että kinaaminen miehen kanssa ei kannata. Järkeily ei kannata. Hän kun ei nyt esitä mitään järkevää argumenttia tai asiaa, niin ei hänen älyttömyyksiään voi järjellä muutttaa, eikä kinalla.

Seuraavan kerran, kun puhe makaamisesta alkaa, sano rauhallisella, kylmällä äänellä:" Ole hiljaa. En kuuntele tuollaista alistavaa, halveksivaa puhetta. Minä hoidan meidän yhteistä lastamme ja ellei se sinulle riitä, minä lähden lapsen kanssa." Älä keskustele, selitä, riitele. Jos hän yrittää riidellä, sano uudelleen samalla äänellä:"Sanoin: ole hiljaa".

Ellei ole, lähde. Ihan sama minne, hotelliin, kaverille, minne vain. Valitettavasti ihmisten kanssa joskus tulee tilanteita, joita ei voi selvittää puhumalla.  Vain teot merkitsevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi