Lapsii kaveraa kiusaajan kanssa
Tyttärelläni (5v.)on kaveri joka on todella huonoa seuraa. Leikit sujuvat yleensä hyvin näin lomien jälkeen mutta jonkun viikon jälkeen alkavat ongelmat. Aluksi pienillä huomautuksilla joiden tarkoitus on kutistaa tyttäreni (rumia vaatteita jne), sitten alkaa ilkeällä tavalla leikeistä poisjättäminen ja lopuksi vielä uhkailu (jos et tee niin kuin sanon niin tapan äitisi). Noin kuukauden jälkeen oma tyttäreni on yleensä ollut niin peloissaan ettei halua enää mennä päiväkotiin. Viime kevät saatiin hysteerisesti itkevä lapsi raahattua päiväkotiin ja vietyä viimeiset kuukaudet läpi lupauksilla että syksyllä tytöt pääsevät eri luokille.
Takana ihana kesä iloisen ja huolettoman tytön kanssa ja ensimmäiset viikot eskarissakin menivät hyvin, kunnes taas eilen joku leikki lähti käsistä (tyttäreni sai hienomman kuulan jossain pelissä) ja loppui siihen että tämä tyttö sai koko muun eskariryhmän puolelleen ja he olivat ajaneet takaa tytärtäni ottaakseen tämän kuulan takaisin ”kuningattarelle”. Jo ensimmäisellä viikolla kerroimme opettajalle miten päiväkodissa meni tämän tytön kanssa ja pyydettiin että tytöt leikkisivät pihalla samaan aikaan mahdollisimman vähän. Kuitenkin joitakin tunteja päivässä ilmeisesti pääsevät leikkimään välitunneilla ja iltapäiväkerhossa. Nyt on mahanpohjassa pelko että meillä on kohta taas pelokas itkuinen lapsi kotona ja illat ja aamut käytetään pelkästään ylipuhumaan tytärtä menemään eskariin seuraavana päivänä. En tiedä enää miten oma terveyteni kestää taas yhtä vuotta itkua, huolta ja tappelua.
Jostain käsittämättömästä syystä tyttäreni kuitenkin jatkaa leikkimistä tämän tytön kanssa. Olin toivonut että tyttö löytäisi uudesta eskariluokasta uusia ”kavereita”, mutta ei, hänen luokkalaiset ovat tytön sanoilla ”heikkoja” ja ”rumia”, joten hän hakeutuu aina tyttäreni seuraan mahdollisuuden saatuaan. Olen pyytänyt tytärtäni välttämään tätä tyttöä ja yrittänyt muistuttaa mitä aiempina vuosina on tapahtunut, mutta ei mene perille. Olen loppu ja neuvoton, mitä tehdä!?
Kommentit (28)
mä luulen, että kiusaajan perheessä on ongelmia, joten älä syytä sitä kiusaajaa. sun täytyy varmaan pienellä salapoliisityöllä ottaa selvää näistä ongelmista. esimerkiksi pyydä lastasi kysymään kiusaajalta tämän perheoloista. sitten tee lasu
ensin oli päiväkotilainen, sitten eri luokittainen jako kuten koulussa, lopussa eskari.
yrittäisit.
Vierailija kirjoitti:
ensin oli päiväkotilainen, sitten eri luokittainen jako kuten koulussa, lopussa eskari.
yrittäisit.
Kiusaus alkoi päiväkodissa, nyt ovat eskarissa jossa on luokittainen jako kuten koulussa.
En syytä ketään, haluan vain koko asian pois elämästäni. En tiedä mistä tytön ilmeiset ongelmat johtuu, kotioloista vai neurologisista häiriöistä, vai molemmista. En tiedä miten lasu auttaisi asiaani.
Olen tosi pahoillani tilanteestanne. Meillä oli hyvin samanlainen episodi oman tytön kanssa. Eskarissa oli tuollainen toisia alistava ja määräileviä tyttö joka kiusasi minun tyttöä päivittäin ja hakeutumalla hakeutui tyttöni seuraan koko ajan. Aamupäivästä leikit sujui jokseenkin siististi mutta ruokailun jälkeen alkoi haukkuminen, arvostelu, ja tavaroiden käsistä repiminen väkisin. Kiusaajatyttö töni toisia pois keinusta, löi kepeillä ja jahtasi. Myös tukisteli ja repi vaatteista. Aikuisille esitti enkeliä mutta lasten kesken oli manipuloiva kauhukakara.
Ekalle luokalle siirryttyä kaikki oli kesäloman jälkeen aluksi hyvin, eka kouluviikko meni kivasti ja annoin tyttöjen leikkiä muutaman kerran myös koulun jälkeen ulkona (kaksin ja isommassa lapsiporukassa). Sitten jotakin tapahtui ja oma tyttöni jätettiin ulos porukasta. Hänen ei kuitenkaan annettu olla rauhassa uusien koulukavereiden kanssa, vaan tämä kiusaajatyttö palvelijoineen (oli saanut sellaisia hiljaisia ja arempia tyttöjä hännystelijöikseen) vakoili, seurasi ja pilkkasi tyttöäni välitunneilla, koulun ruokalassa ja koulumatkoilla. Ongelmat seurasivat vapaa-ajalle tekstiviesteissä, tuli haukkumista ja ”olet tosi tyhmä ja ruma” -viestejä tyttöni puhelimeen. Kun puutuin tuohon sanomalla että miettisi miltä itsestä tuntuisi jos saisi samanlaisia haukkuviestejä, käski kiusaaja minun sulkea suuni kun hän sanoo aina viimeisen sanan. Tässä vaiheessa asian selvittely alkoi kiusaajan vanhempien kanssa, jotka kiistivät tietysti kaiken ja kun vedin viestit heidän nenänsä eteen niin kehtasivat syyttää minun tyttöä provosoinnista.
Koska yhteistä kieltä ei vanhempien kanssa (isä on poliisi) ei löytynyt, otin mukaan koulun opettajat ja rehtorin. Tilanne räjähti tämän jälkeen totaalisesti käsiin ja jouduin ottamaan töistä lomaa voidakseni turvata oman tyttöni koulurauhan välitunnilla. Päivysti koululla ja seurasin tilanteiden kehittymistä. Myös koulun välituntivalvoja seurasi tapahtumia ja koin että asia voisi raueta ajankanssa parhain päin. Mutta mitä vielä, näin omin silmin opettajan kanssa miten kiusaajatyttö otti koulun pihasta ison kiven ja syöksyi kohti karusellia missä oma lapseni uusine kavereineen oli leikkimässä, nosti kiven ilmaan päänsä yläpuolelle heittääkseen sen kohti tyttöäni. Tässä vaiheessa sekä minä että toisen luokan opettaja (välituntivalvojana) huusimme kurkku suorana laskemaan ison kiven välittömästi maahan ja juoksimme paikalle. Tämän episodin jälkeisenä aamuna kävelin alueen toisen koulun rehtorin luokse, kerroin tilanteesta ja pyysin että tyttöni saisi vaihtaa koulua heille. Asia onnistui ja ongelma poistui.
Juttu jatkuu seuraavassa kommentissa...
Ikävää tässä on se että kiusatun piti vaihtaa koulua. En kuitenkaan uskaltanut päästää omaa lastani samaan kouluun kiusaajan kanssa enää kertaakaan, joten meille tämä oli paras ratkaisu.
Nyt tyttö on jo isompi alakoululainen ja iloinen siitä että vaihtoi koulua heti ekan luokan puolivälissä. Sai uudesta koulussa heti kavereita ja tykkää sekä opettajista että koulunkäynnistä. Tässä olisi helposti voinut käydä niin että iloinen ja avoin tyttö olisi sulkeutunut kokonaan kiusaamisen takia.
Mitä olen kuullut, löysi kiusaajatyttö itselleen uuden uhrin, entinen paraskaveri sai kokea saman kuin minun lapseni, mutten tiedä asiasta enempää. Kiusaaja on täysin häiriintynyt ja hänen vanhempansa ruokkivat käytöstä hyssyttelyllä ja paapomisella.
Perheen äiti käyttäytyi minua kohtaan samalla tavalla ja levitteli kylillä sepityksiä että olen mentaalipotilas ja keksin päästäni kaikenlaista.
Tyttö lienee äidiltään oppinut tuon manipuloinnin ja häikäilemättömyyden, sillä jostainhan pieni 6-vuotias sen oppii, ei lapset koskaan ole syntyjään ilkeitä ja halua toisille pahaa.
Toivottavasti löydät ratkaisun teidän tilanteeseen ennen kuin se alkaa nakertaa tyttösi omakuvaa ja itsetuntoa. Kaverisuhteet ovat lapsille tosi tärkeitä ja viimeistään ala-asteella alkaa oireet näkymään. Paljon voimia!
Ja harkitse vakavasti että vaihdat tyttösi toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää tässä on se että kiusatun piti vaihtaa koulua. En kuitenkaan uskaltanut päästää omaa lastani samaan kouluun kiusaajan kanssa enää kertaakaan, joten meille tämä oli paras ratkaisu.
Nyt tyttö on jo isompi alakoululainen ja iloinen siitä että vaihtoi koulua heti ekan luokan puolivälissä. Sai uudesta koulussa heti kavereita ja tykkää sekä opettajista että koulunkäynnistä. Tässä olisi helposti voinut käydä niin että iloinen ja avoin tyttö olisi sulkeutunut kokonaan kiusaamisen takia.
Mitä olen kuullut, löysi kiusaajatyttö itselleen uuden uhrin, entinen paraskaveri sai kokea saman kuin minun lapseni, mutten tiedä asiasta enempää. Kiusaaja on täysin häiriintynyt ja hänen vanhempansa ruokkivat käytöstä hyssyttelyllä ja paapomisella.
Perheen äiti käyttäytyi minua kohtaan samalla tavalla ja levitteli kylillä sepityksiä että olen mentaalipotilas ja keksin päästäni kaikenlaista.
Tyttö lienee äidiltään oppinut tuon manipuloinnin ja häikäilemättömyyden, sillä jostainhan pieni 6-vuotias sen oppii, ei lapset koskaan ole syntyjään ilkeitä ja halua toisille pahaa.Toivottavasti löydät ratkaisun teidän tilanteeseen ennen kuin se alkaa nakertaa tyttösi omakuvaa ja itsetuntoa. Kaverisuhteet ovat lapsille tosi tärkeitä ja viimeistään ala-asteella alkaa oireet näkymään. Paljon voimia!
Ja harkitse vakavasti että vaihdat tyttösi toiseen kouluun.
Kiitos tästä, jotenkin lohduttavaa kuulla että muutkin ovat olleet samassa tilanteessa. Olisin toivonut että asiat olisivat ratkenneet muulla kuin koulun vaihdolla, mutta pitää sekin laittaa vakavasti harkintaan. Jos vaihtaisi esikoulun muuhun ja sitten voisi taas palata hyvään lähikouluun vuoden päästä jos vuoden tauko saisi molemmat tytöt löytämään uudet piirit.
Tämän takia juuri sanoinkin että tämä on niin painajaimaisen vinoutunutta. Haluaisin todellakin opettaa lapsilleni että muita ei jätetä leikeistä pois. Mutta tässä tapauksessa on pakko saada leikit loppumaan tämän tytön kanssa oman perheeni mielenterveyden takia. Ja en siis todellakaan ole tyttöä menossa poliisilla uhkailemaan.