Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyssairaaloiden toiminta pitäisi muuttaa täysin - äideille tulisi vaatia mahdollisuus täyteen lepoon

Vierailija
29.08.2018 |

Äideille tulisi tarjota täyden palvelun sairaala synnytyksen jälkeen. Eli heitä hemmoteltaisiin rankan synnytyksen jälkeen tuomalla ruuat huoneeseen, antamalla nukkua silloin kun nukuttaa ja että lakanat vaihdetaan. Äidin ei tarvitsisi keskittyä mihinkään muuhun kuin lepoon ja imetykseen. Ne, jotka haluaisivat täyden palvelun ja levon, olisivat eri osastolla kuin ne, jotka haluavat tehdä itse kaiken.

Mallia voisi ottaa Kiinasta.

"Miltä kuulostaisi kuukauden mittainen lapsivuodelepo synnytyksen jälkeen? Kiinalaisen tavan mukaan naisen on pidettävä synnytyksen jälkeen po ge lai. Tänä aikana tuore äiti ei saa tehdä kotitöitä eikä muutakaan raskasta.
Suomessa ihannoidaan synnyttäjää, joka pyöräyttää lapsensa mutaisella pellolla kuokka kädessä ja palaa seuraavana päivänä töihin. Tällaista ajattelutapaa pidetään Kiinassa epäterveenä ja jopa äidille vaarallisena.

Kiinalaisen ajattelun mukaan nainen menettää elämänvoimaansa ja vitalisuuttaan synnytyksessä. Näin ollen naisen jin-jang-tasapaino täytyy palauttaa synnytyksen jälkeen tietyin toimenpitein. Perinteisesti äidin elämänvoiman palauttaminen tapahtuu kuukauden kestävän po ge lain avulla.

Paljon lepoa
Käytännössä synnyttänyt nainen ei saa kuukauteen tehdä ruokaa eikä muitakaan kotitöitä. Yleensä naisen oma äiti tai anoppi tulee asumaan tuoreen perheen luokse ja hoitaa kotityöt po ge lain ajan.

Näillä käytännöillä pyritään palauttamaan synnytyksessä menetetty elämänvoima. Tuoreen äidin aika kuluu siis villasukat jalassa sängyssä pötkötellessä.

Kyllä imettämiselle
Po ge lain aikana vauvan hoito on sallittua. Nainen saa imettää vauvaa, joka onkin naisen ainoa velvollisuus ensimmäisen kuukauden aikana. Rentoutuminen ja stressittömyys edesauttavat maidontuotantoa.

Myös po ge lai -ruokavalio on suunniteltu imettämistä silmällä pitäen. Erilaisten yrttien ja kalaliemen ajatellaan parantavan äidin maidontuotantoa.

Ei vieraita!
Äiti ja vauva ovat synnytyksen jälkeen herkkiä ulkopuolisille vaikutuksille kuten infektioille. Siksi äiti ja vauva eivät saa poistua talosta, eivätkä he vastaanota vieraita po ge lain aikana. Ruokahuollosta vastaava synnyttäjän äiti tai anoppi ovat poikkeuksia sääntöön.

Po ge laita viettäneet äidit kertovat tavan vahvistaneen heitä. Monet kiinalaiset naiset sanovat tuntevansa itsensä terveiksi ja voimakkaiksi po ge lain jälkeen.

Jos naiselle on tullut repeämiä synnytyksessä, he kertovat parantuneen haavoista nopeasti po ge lain ansiosta. Vanhemmat kiinalaiset naiset pitävät po ge lain ansiona jopa vanhuuden terveyttä."

Kommentit (349)

Vierailija
101/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole vieras ajatus Suomessakaan, sillä ennen äidillä oli itsestään selvää lapsivuodeaika, johon rotina-perinne perustuu. Samoin kirkottaminen.

Ei ole kauaa, kun äidit oli viikon synnytyksestä vuodelevossa ja jos ongelmia niin kauemmin. sen lisäksi hoitajat kävivät kotona ja yhteiskunta tarjosi kodinhoitajan, jos perhe tarvita apua.

Mun mummi on kätilö ja jäi eläkkeelle joskus 80-luvulla ja osa hänen työtään oli käydä perheessä antamassa opastusta ja seurata äidin ja vauvan vointia ja paranemista ja samassa perheessä saattoi käydä 3-5 kertaa.

Vierailija
102/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin toipuminen ja kuntoutuminen on sitä nopeampaa, mitä nopeammin nousee jalkeille sieltä sängynpohjalta. Toki synnyttäjän mielestä hänelle kuuluisi kaikki apu ja palvelu suoraan petiin, jotta voi itse sitten omien tuntemustensa mukaan varovasti ja vähitellen lähteä kokeilemaan siipiään. Mutta kun ei, se ei mene näin. Tämä ei edistä synnyttäneen äidin toipumista millään lailla, päin vastoin. Eihän kuntosalillakaan neuvota kuntoilijoita hissukseen pikkuhiljaa koklailemaan, että mikä olis hyvä vai olisko mikään, vaan ankarasti vaan tekemään, vaikka vähän pahalta tuntuiskin.  Silleen se kunnon koheneminen tapahtuu, ihan tosielämässä. 

Valitettavasti sairaalat eivät ole varsinaisia palvelulaitoksia. Ap:n esittelemälle konseptille ei tule löytymään sitoutuneita työntekijöitä, ellei rekrytoiminen tapahdu sitten Filippiineillä. 

Toivottavasti et ole hoitoalalla. Kannattaisi myös kysyä ihan asiantuntijalta, miten kuntosaliharjoittelu aloitetaan. Ammattilaisen kanssa olen tästä puhunut, ja hänen mukaansa jos salilla sattuu, tekee väärin. Kuntouttava harjoittelu aloitetaan nimenomaan varovasti, omia tuntemuksia kuulostellen. Olin siis selkävaivojen takia asiaan erikoistuneen fysioterapeutin hoidossa. Sanoi vielä, että lihakset saa mennä "hapoille", tottakai, mutta missään nimessä ei saa harjoittelusta aiheutua kiputiloja. Sillä lailla saa vain paikkansa pahemmin rikki, ja kroonistuvan kivun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä syytökset, että osastolla "ei anneta nukkua"? Ei kai siellä ketään keskellä yötä huvin vuoksi herätetä? Jos vauva tarvitsee lääketieteellisestä syystä (esim. verensokerin ylläpito pienikokoisella vauvalla) maitoa esim. 2 tai 3 tunnin välein (herättäminen syömään, jos ei itse herää), niin pitäisikö vauva vain jättää hoitamatta, jotta äidin uni ei häiriydy?

Lisäksi useimmat vauvat tarvitsevat hoitoa (maitoa/lohdutusta/vaipanvaihtoa) enemmän tai vähemmän myös yöaikaan eikä tämä ole sairaalan syy. Toisin sanoen monen vauvan kohdalla täysien yöunien nukkuminen vauvaa samalla vierihoitaen ei ole mahdollista. Imetystä ja myös maidonnousua ajatellen voisi olla varsin tuhoisaa pitää äiti ja vastasyntynyt toisistaan erillään esim. 8 tunnin ajan (ja antaa sillä välin korviketta pullosta, vai millä se vauva sen aikaa eläisi?). Sen perään taas ei toivottavasti kukaan haikaile, että vauvat itkisivät nälkäänsä vauvalassa, kunnes aina 4 tunnin välein pääsisivät rinnalle.

Millä muulla äitiä siis estetään nukkumasta kuin mitä vauvan hoito vaatii?

Voi hyvänen aika, luitko ollenkaan niitä kokemuksia turhasta valvottamisesta? Otetaan nyt vielä uusiksi: samaan huoneeseen tuodaan keskellä yötä, sytytetään kaikki valot ja puhutaan kovalla äänellä pitkään ja hartaasti, koska samaan huoneeseen tuodaan uusi synnyttänyt. Tätähän ei mitenkään voisi tehdä vain yhden valon kanssa matalalla äänellä.

En minäkään ole niin tyhmä, että valittaisin itkevistä tai ruokkimista tarvitsevista vauvoista. Vaan miksi, jos saman huoneen neljäs vauva pitää herättää kello kahdelta yöllä, sekin pitää tehdä samalla tyylillä: VALOT PÄÄLLE JA HUUDETAAN KAIKKI HEREILLE!

Vierailija
104/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykset on erilaisia, toiset on suunnilleen heti valmiita peltotöihin, toisilla toipuminen voi vielä viikkoja. Tunnustetaanko tätä missään sairaalassa? no ei, tietenkään, kaikille sama kohtelu. Perusidea, että äkkiä himaan. Mikä on ok, mutta joskus joko äiti tai vauva tai molemmat tarvitsevat sairaalahoitoa, ja silloin olisi hyvä, että se tapahtuisi miellyttävissä oloissa. Ei 4 hengen huoneissa.

Vierailija
105/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa houkuttelevalta, voisiko palvelun ostaa vaikka rahalla? Jos sairaalan läheisyydessä olisi mammahotelli, jossa voisi pötkötellä?

Aasiassa kuulemma myös puetaan synnytyksen jälkeen vyötärölle joustava tukivyö, joka nopeuttaa vatsanahan palautumista timmiksi :)

Vierailija
106/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tarinat kuulostavat aivan järkyttäviltä! Systeemissä Suomessa on jokin perustavanlaatuinen ja ideologinen mätäpaise, ei voi muuta sanoa.

Asun nykyään Suomessa, mutta lapseni ovat syntyneet eräässä toisessa EU -maassa, julkisen terveydenhuollon piirissä. Meilläkin oli huoneessa 2-4 äitiä ja oli öisin jotain meteliä ihan väistämättäkin, mutta emme todellakaan hakeneet YHTÄÄN MITÄÄN KOSKAAN ITSE! :-O Hoitaja vaihtoi lakanat, kun olin suihkussa, ruoka tuotiin kärryillä sängyn viereen ja esimerkiksi aamupala rastitettiin sellaiseen lomakkeeseen edellisenä iltana ja valitut ruuat tuotiin aamulla klo 7.30 taas kärryllä viereen.

Myös synnytyksen jälkeen kysyttiin heti, ottaisinko vähän teetä ja paahtoleipää, kun olin varmaan jo nälkäinen.

Itse olin myös eräällä kerralla sektion jäljiltä aivan hajalla ja minulle suorastaan tyrkytettiin lääkkeitä. Vauvaa piti kyllä itse nostaa rinnalle, sille ei voinut mitään. Apua sai kyllä esimerkiksi suihkuun kävelyyn, jos tarvitsi. Kaikki olivat kohteliaita ja mukavia osastolla, en voi valittaa.

Itsekin olen ollut umpilisäkkeen poistossa ja ei silloinkaan noustu leikkauksen jälkeen todellakaan tekemään yhtään mitään! Olin vielä sen jälkeen tosi hyvässä kunnossa, mutta sängyssä jouduin makailemaan silti. Sektio on kuitenkin HIEMAN eri kokoluokan leikkaus, kun joku pieni tähystysreikä vatsassa.

Suomen "pakko vaan pärjätä hampaat irvessä" -mentaliteetti on ilmeisesti tehnyt synnyttämisestä monelle lähinnä kauhutarinan. Ei ihme, ettei lapsia synny nykyään enää kovin paljon.

Vierailija
107/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun mikään ei riitä..."

Lapsiperheet saavat Suomessa niin paljon suoraa ja epäsuoraa tukea, että tällaisten luksussynnyttämöiden hinkuminen on aivan kohtuutonta. Ei se sairaala ole terveitä varten, ja se lapsen maailmaan puskeminen nyt todellakaan ei ole sairaus. Veronmaksajienko teille pitäisi piffata viikkojen makoilut ja ruokkimiset? Luulisi että olisi kiire kotiin sen nyytin kanssa, mutta ehei, mamma menee sairaalaan oleskelemaan ja palveltavaksi.

Jos ei kestä pientä epämukavuutta, olisiko syytä jättää lapsenteko tykkänään.

Näytätkö lähteen ja tilaston?

Ei voi kuin ihmetellä ihmisten yleissivistystä, vaikka uutisia tulee joka tuutista, meillä on lähes ilmainen koulutus ja tietoa on saatavilla yhden napin painalluksella.

Minäkin lapsettomana tiedän, että Suomen tuet lapsiperheille on kaikkien Eu-maiden keskitasoa, mieluimmin hiukan alle (jos noihin uutisiin ja tilastoihin on uskominen).

Mikä ihmeen tarve on ihmisellä kirjoittaa täyttä potaskaa?

Vierailija
108/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä tarinat kuulostavat aivan järkyttäviltä! Systeemissä Suomessa on jokin perustavanlaatuinen ja ideologinen mätäpaise, ei voi muuta sanoa.

Asun nykyään Suomessa, mutta lapseni ovat syntyneet eräässä toisessa EU -maassa, julkisen terveydenhuollon piirissä. Meilläkin oli huoneessa 2-4 äitiä ja oli öisin jotain meteliä ihan väistämättäkin, mutta emme todellakaan hakeneet YHTÄÄN MITÄÄN KOSKAAN ITSE! :-O Hoitaja vaihtoi lakanat, kun olin suihkussa, ruoka tuotiin kärryillä sängyn viereen ja esimerkiksi aamupala rastitettiin sellaiseen lomakkeeseen edellisenä iltana ja valitut ruuat tuotiin aamulla klo 7.30 taas kärryllä viereen.

Myös synnytyksen jälkeen kysyttiin heti, ottaisinko vähän teetä ja paahtoleipää, kun olin varmaan jo nälkäinen.

Itse olin myös eräällä kerralla sektion jäljiltä aivan hajalla ja minulle suorastaan tyrkytettiin lääkkeitä. Vauvaa piti kyllä itse nostaa rinnalle, sille ei voinut mitään. Apua sai kyllä esimerkiksi suihkuun kävelyyn, jos tarvitsi. Kaikki olivat kohteliaita ja mukavia osastolla, en voi valittaa.

Itsekin olen ollut umpilisäkkeen poistossa ja ei silloinkaan noustu leikkauksen jälkeen todellakaan tekemään yhtään mitään! Olin vielä sen jälkeen tosi hyvässä kunnossa, mutta sängyssä jouduin makailemaan silti. Sektio on kuitenkin HIEMAN eri kokoluokan leikkaus, kun joku pieni tähystysreikä vatsassa.

Suomen "pakko vaan pärjätä hampaat irvessä" -mentaliteetti on ilmeisesti tehnyt synnyttämisestä monelle lähinnä kauhutarinan. Ei ihme, ettei lapsia synny nykyään enää kovin paljon.

Kuulostaa tutulta ja näin oli Suomessakin vielä 80-luvulle saakka. Ja hoitajat saattoivat vielä tuoda kahvia ja ruokaa, jos joku halusi ylimääräistä. Ja tämä tapahtui vielä hoitajien aloitteesta.

Kauhalla olen lukenut, kuinka joku äiti, joka synnitti esikoisensa joutui pesemään verilammikot itse lattialta. Aivan pöyristyttävää käytöstä antaa hoitajalta rätti käteen äidille.

Vierailija
109/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bisnes mielessäin kirjoitti:

Entä, jos joku tulisi kotiinne hoitamaan sovitut kotityöt (ruuanlaitto, kauppakäynnit, siivous, vauvan vaunuttelukävelyt tai muu vahtiminen, pyykit, lakananvaihto) esim. kuukauden ajan vauvan synnyttyä?

Paljonko maksaisitte tällaisesta palvelusta?

Hollannissa tulee, tosin ei kuukaudeksi, mutta ensimmäiseksi viikoksi vähintään. Kuuluu sairausvakuutukseen, joka toki on pakollinen, kun ei ole valtion puolesta mallia Kela (vähävarainen, toimeentulotuella oleva toki saa tähän valtion tukea).

Vierailija
110/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä syytökset, että osastolla "ei anneta nukkua"? Ei kai siellä ketään keskellä yötä huvin vuoksi herätetä? Jos vauva tarvitsee lääketieteellisestä syystä (esim. verensokerin ylläpito pienikokoisella vauvalla) maitoa esim. 2 tai 3 tunnin välein (herättäminen syömään, jos ei itse herää), niin pitäisikö vauva vain jättää hoitamatta, jotta äidin uni ei häiriydy?

Lisäksi useimmat vauvat tarvitsevat hoitoa (maitoa/lohdutusta/vaipanvaihtoa) enemmän tai vähemmän myös yöaikaan eikä tämä ole sairaalan syy. Toisin sanoen monen vauvan kohdalla täysien yöunien nukkuminen vauvaa samalla vierihoitaen ei ole mahdollista. Imetystä ja myös maidonnousua ajatellen voisi olla varsin tuhoisaa pitää äiti ja vastasyntynyt toisistaan erillään esim. 8 tunnin ajan (ja antaa sillä välin korviketta pullosta, vai millä se vauva sen aikaa eläisi?). Sen perään taas ei toivottavasti kukaan haikaile, että vauvat itkisivät nälkäänsä vauvalassa, kunnes aina 4 tunnin välein pääsisivät rinnalle.

Suomessa jopa vastasyntyneet joutuvat näkemään nälkää, kun kätilö ei anna lupaa lisäravintoon, kun sertifikaatit ovat tärkeimmät, kun vauvanterveys.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808262201161674_u0.shtml

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/26/elias-vauvan-verensokeri-laski…

Vierailija
111/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi vapaat vierailuajat rasittavat aivan valravast sekä estävät omaa hoitoa esim. pesuja ym. yritä siinä nukkua sektion jälkeen kun huone on täynnä isiä ja tenavia.

Vierailija
112/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaan että mies joutuu onnettomuuteen jonka seurauksena hänen välilihansa repeää ja se joudutaan tikkaamaan. Verta vuotaa koko ajan vähän ja käveleminen sattuu. Komennetaanko tämä mies sairaalassa vaihtamaan itse lakanansa, reipastetaanko liikkumaan koska "liike on lääke" ja kivunhoitoon annetaan buranaa jos sitäkään? 

Jos mies valittaisi kohtelusta esim. iltapäivälehteen niin juttu päätyisi etusivulle. "Mikon, 45v. piina sairaalassa - mitä on tapahtunut terveydenhoidolle?"

Vierailija
113/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku enska kirjoitti:

Kuvitellaan että mies joutuu onnettomuuteen jonka seurauksena hänen välilihansa repeää ja se joudutaan tikkaamaan. Verta vuotaa koko ajan vähän ja käveleminen sattuu. Komennetaanko tämä mies sairaalassa vaihtamaan itse lakanansa, reipastetaanko liikkumaan koska "liike on lääke" ja kivunhoitoon annetaan buranaa jos sitäkään? 

Jos mies valittaisi kohtelusta esim. iltapäivälehteen niin juttu päätyisi etusivulle. "Mikon, 45v. piina sairaalassa - mitä on tapahtunut terveydenhoidolle?"

Ei tapahdu oikeastaan yhtään mitään. Siitä on kyllä lukuisia esimerkkejä.

Vierailija
114/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin toipuminen ja kuntoutuminen on sitä nopeampaa, mitä nopeammin nousee jalkeille sieltä sängynpohjalta. Toki synnyttäjän mielestä hänelle kuuluisi kaikki apu ja palvelu suoraan petiin, jotta voi itse sitten omien tuntemustensa mukaan varovasti ja vähitellen lähteä kokeilemaan siipiään. Mutta kun ei, se ei mene näin. Tämä ei edistä synnyttäneen äidin toipumista millään lailla, päin vastoin. Eihän kuntosalillakaan neuvota kuntoilijoita hissukseen pikkuhiljaa koklailemaan, että mikä olis hyvä vai olisko mikään, vaan ankarasti vaan tekemään, vaikka vähän pahalta tuntuiskin.  Silleen se kunnon koheneminen tapahtuu, ihan tosielämässä. 

Valitettavasti sairaalat eivät ole varsinaisia palvelulaitoksia. Ap:n esittelemälle konseptille ei tule löytymään sitoutuneita työntekijöitä, ellei rekrytoiminen tapahdu sitten Filippiineillä. 

Tässä puhutaan pyörtyilevistä äideistä joilta vaaditaan laitoshoitajien tehtävien suorittamista. Kaikki ei ole synnytyksen jälkeen kunnossa eikä sitä huomioida mitenkään. Niille kunnossa olevillekkin riittäisi mainiosti kävelyt käytävillä ja vauvan imettäminen ilman että joutuu tekemään työntekijöille kuuluvia töitä.

Vierailija
115/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys kesti pari vuorokautta. Valvottua tuli sitä ennenkin, kun ballongilla yritettiin ennen varsinaista käynnistystä.

Osastolla yritin vauvan kanssa ääriväsyneenä nukkua kun tulivat siivoojat laittamaan valmiiksi viereistä sänkyä. Kovaan ääneen kälättivät juoruja hidastellen töitään niiden takia. Silloin teki mieli syödä nämä kaksi mammaa ja käskeä painua hemmettiin. Kuinka idiootti voi ihminen olla, että pitää lässyttää synnyttäneen ihmisen ja pienen vauvan kustannuksella.

Vierailija
116/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on joka kerta tuotu ruoat huoneeseen. Tarjotinkin haettiin pois, jos ei itse ehtinyt viedä. Iltapala piti hakea itse. Vauvan sai viedä hoitajille, kun halusi suihkuun tai vaikka nukkua.

Ja minulla on siis aina ollut tosi helpot synnytykset eli olin täysin voimissani. Tällaista palvelua sai Salossa 10 vuotta sitten.

Sama oli Joensuussa samana vuonna. Ei tarvinnut itse lakanoita vaihtaa tai pyyhkeitä ja yövaatteita etsiä. Ruoat tuotiin sängyn viereen ja kerrottiin, mistä löytyy välipalaa jos tulee nälkä. Lapsen sai viedä hoitajille suihkuun mennessä, vessaan taisin ottaa mukaan. Kätilöt olivat kaikki mukavia, ja kun oli esikoinen, neuvottiin vaipanvaihdot ja kylvetykset ihan kädestä pitäen. Kipulääkettäkin sai ihan reilusti (tosin en kyllä ollut edes kipeä, istumaankin pystyi ihan hyvin). Kaikkiaan oli ihan positiivinen kokemus, harmi että muualla ei ole.

Vierailija
117/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisnes mielessäin kirjoitti:

Entä, jos joku tulisi kotiinne hoitamaan sovitut kotityöt (ruuanlaitto, kauppakäynnit, siivous, vauvan vaunuttelukävelyt tai muu vahtiminen, pyykit, lakananvaihto) esim. kuukauden ajan vauvan synnyttyä?

Paljonko maksaisitte tällaisesta palvelusta?

Hollannissa tulee, tosin ei kuukaudeksi, mutta ensimmäiseksi viikoksi vähintään. Kuuluu sairausvakuutukseen, joka toki on pakollinen, kun ei ole valtion puolesta mallia Kela (vähävarainen, toimeentulotuella oleva toki saa tähän valtion tukea).

Näin oli Suomessakin 80-90-luvulle saakka, vaikka elintaso oli paljon alhaisempi.

Muistan, kun meille syntyi toinen lapsi 80-luvulla, kuinka jo neuvolassa tyrkytettiin kodinhoitajaa jo monta viikkoa ennen lapsen syntymää. Muistan, kun hoitaja pyysi ottamaan vaikka muutamaksi tunniksi ja jos en tarvitse lsstenhoitoapua, niin hän sanoi kodinhoitajan paistavat hyvää pullaa. Nehän oli talousihmisiä ja koulutettuja tehtäviinsä.

Kodinhoitaja maksoi perheille tulojen mukaan, mutta pienituloiset saivat kodinhoitajan ilmaiseksi ja kalliimmilaan se maksoi 10-20% markkinahinnasta.

Vierailija
118/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviää nyt kokonaiskuva, miksi äidit ovat nykyään aivan uuvuksissa. Se lähtee jo synnytyslaitokselta.

Vierailija
119/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim siten, että ruoka pitää syödä tietyllä kellonlyömällä tai jäät ilman. Kätilöt ja lääkärit kiertävät tiettyyn aikaan. Aamu- ja keskipäivä menee siinä odotellessa, koska se lääkäri tulee ja miten ne kätilöt ja siivoojat siinä ramppaavat ja joko pitää lähteä hakemaan ruokaa. Sitten kun olet vihdoin saanut päivällisen syötyä ja huokaat, että nyt on muutama tunti aikaa vain itselle niin -jee, vierailuaika!

Vierailija
120/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä on ennen vanhaan pärjätty. Uskomatonta. 

AP voi perustaa tällaisen sairaalan sitten ja pyytää sopivaa hintaa palveluista. Miksi nykyään naiset ovat tuollaisia?

Naisvihaa. Ennen lapsia kuoli paljon enemmän, kun uupuneet äidit eivät ehtineet katsoa lastensa perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä