Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyssairaaloiden toiminta pitäisi muuttaa täysin - äideille tulisi vaatia mahdollisuus täyteen lepoon

Vierailija
29.08.2018 |

Äideille tulisi tarjota täyden palvelun sairaala synnytyksen jälkeen. Eli heitä hemmoteltaisiin rankan synnytyksen jälkeen tuomalla ruuat huoneeseen, antamalla nukkua silloin kun nukuttaa ja että lakanat vaihdetaan. Äidin ei tarvitsisi keskittyä mihinkään muuhun kuin lepoon ja imetykseen. Ne, jotka haluaisivat täyden palvelun ja levon, olisivat eri osastolla kuin ne, jotka haluavat tehdä itse kaiken.

Mallia voisi ottaa Kiinasta.

"Miltä kuulostaisi kuukauden mittainen lapsivuodelepo synnytyksen jälkeen? Kiinalaisen tavan mukaan naisen on pidettävä synnytyksen jälkeen po ge lai. Tänä aikana tuore äiti ei saa tehdä kotitöitä eikä muutakaan raskasta.
Suomessa ihannoidaan synnyttäjää, joka pyöräyttää lapsensa mutaisella pellolla kuokka kädessä ja palaa seuraavana päivänä töihin. Tällaista ajattelutapaa pidetään Kiinassa epäterveenä ja jopa äidille vaarallisena.

Kiinalaisen ajattelun mukaan nainen menettää elämänvoimaansa ja vitalisuuttaan synnytyksessä. Näin ollen naisen jin-jang-tasapaino täytyy palauttaa synnytyksen jälkeen tietyin toimenpitein. Perinteisesti äidin elämänvoiman palauttaminen tapahtuu kuukauden kestävän po ge lain avulla.

Paljon lepoa
Käytännössä synnyttänyt nainen ei saa kuukauteen tehdä ruokaa eikä muitakaan kotitöitä. Yleensä naisen oma äiti tai anoppi tulee asumaan tuoreen perheen luokse ja hoitaa kotityöt po ge lain ajan.

Näillä käytännöillä pyritään palauttamaan synnytyksessä menetetty elämänvoima. Tuoreen äidin aika kuluu siis villasukat jalassa sängyssä pötkötellessä.

Kyllä imettämiselle
Po ge lain aikana vauvan hoito on sallittua. Nainen saa imettää vauvaa, joka onkin naisen ainoa velvollisuus ensimmäisen kuukauden aikana. Rentoutuminen ja stressittömyys edesauttavat maidontuotantoa.

Myös po ge lai -ruokavalio on suunniteltu imettämistä silmällä pitäen. Erilaisten yrttien ja kalaliemen ajatellaan parantavan äidin maidontuotantoa.

Ei vieraita!
Äiti ja vauva ovat synnytyksen jälkeen herkkiä ulkopuolisille vaikutuksille kuten infektioille. Siksi äiti ja vauva eivät saa poistua talosta, eivätkä he vastaanota vieraita po ge lain aikana. Ruokahuollosta vastaava synnyttäjän äiti tai anoppi ovat poikkeuksia sääntöön.

Po ge laita viettäneet äidit kertovat tavan vahvistaneen heitä. Monet kiinalaiset naiset sanovat tuntevansa itsensä terveiksi ja voimakkaiksi po ge lain jälkeen.

Jos naiselle on tullut repeämiä synnytyksessä, he kertovat parantuneen haavoista nopeasti po ge lain ansiosta. Vanhemmat kiinalaiset naiset pitävät po ge lain ansiona jopa vanhuuden terveyttä."

Kommentit (349)

Vierailija
21/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äitien väsymys lähtee jo laitokselta. On se kumma, että synnytyksen jälkeen ei saa levätä edes hetkeä itsekseen. Ja en oleta, että hoitajat olisi palvelijoita. Pieni inhimillisyys olis ollut puristuksen jälkeen aika kiva juttu."

https://www.vauva.fi/keskustelu/3255362/synnytin-heinakuussa-phksssa-vi…

Vierailija
22/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa voisi olla myös hemmotteluosasto, jossa olisi tarjolla kaikkea kivaa.

Sairaala ei ole mikään täyshoitola.

No mutta se voisi olla. Nimittäin ennenhän se oli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On muuten perseestä että kipeät ja kuolemanväsyneet äidit rääkätään loppuun sairaalassa.

Olen ollut parissa pikkuleikkauksessa enkä silloin joutunut itse liinavaatteiden perässä juoksemaan. Toki Olin tokkurassa lääkityksestä, mutta muuten ok kuntoinen. Vain synnyttäjiä kiusataan noin"

Vierailija
24/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Äitien väsymys lähtee jo laitokselta. On se kumma, että synnytyksen jälkeen ei saa levätä edes hetkeä itsekseen. Ja en oleta, että hoitajat olisi palvelijoita. Pieni inhimillisyys olis ollut puristuksen jälkeen aika kiva juttu."

Siksi lähdinkin 6h synnyksen jälkeen kotiin, jos mies vastasi kaikesta ja minä lepäsin.

Vierailija
25/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas synnytin helmikuussa ensimmäistä kertaa. Ja vähän on jäänyt kaivelemaan se, kun olin synnytyksestä ja 4vrk valvomisesta niin tokkurassa, etten tolpillani pysynyt hetkeäkään,mutta minua vastaanottanut hoitaja ei jäänyt mitenkään auttamaan minua.

En tiedä miten normaalisti toimitaan kun ensikertalainen olin, mutta jäi paska maku suuhun kun hoitaja ei piitannut lainkaan siitä, että olin pyörtyä jo puolen minuutin istumisen jälkeen. Siinä sitten makasin sängyllä puolikuolleena enkä vauvaa pystynyt hoitamaan kun nousta ei voinut, ei varsinkaan vauva sylissä kun oltaisiin mätkähdetty maahan molemmat."

Vierailija
26/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri kotiutumassa toisen lapsen syntymän jälkeen. Molemmat syntyneet kiireellisillä sektioilla. Ensimmäinen oli kamala kokemus. Kipua ei lääkitty, ite piti pärjätä vaikka olin pahan tulehduksen takia ihan kanttuvei ja pelkäsin tiputtavani vauvan.

Nyt eri sairaala. Kipua lääkitään. Ruoat tuodaan ja viedään. Lakanat vaihdetaan. Ekana päivänä miut pestiin sänkyyn, toisena autettiin pesulle. Joka asiaan saa apua. Oonkin toipunut nyt todella hyvin. Ei mitään ongelmia hoitaa kaikkia arkitoimia itse ja juuri odotan hakijaa niin päästään kotiin.

Kotona onmies isyysvapaalla. Hän hoitaa kotihommat ja esikoisen nostelut, tiedän saavani vaan levätä ja imettää seuraavat viikot.

Vierailija
27/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synnytin seinäjoella 2009 ja lähdin puolikuntoisena kotiin, kun ajattelin että siellä sentään saan itse ottaa buranaa ja mies auttaa vauvan kanssa. Olin niin kipeä että jalat petti alta, mutta vauvaa olisi pitänyt pystyä kantamaan, hoitamaan ja kylvettämään. Välillä en pystynyt edes kääntämään kylkeä sängyssä kivuilta. Viikko kotona ja sitten paluu osastolle jossa viimein uskottiin että olen ihan oikeasti kipeä."

Vierailija
28/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No itsellä oli lähes yhtä töykeää menoa hoitajien taholta Taysissa. Lisäksi olin vieläpä synnyttänyt keisarinleikkauksella! Tosi huono asenne, vaikka olin aivan älyttömän kipeä, mutta heti piti itse hoitaa kaikki vaikka olin ollut yhdessä suurimmista avoleikkauksista. Liikkuminen ja vauvan nostelu sattui niin paljon, että itkin vain kokoajan. Olin myös osastolla yksin eli ei edes vanhempia, lapsen isää, kummeja tai kavereita auttamassa :( Tosi kauan kyllä kesti päästä yli siitä, miten minua kohdeltiin. Kyllä sen joutui psykiatrin kanssa puida."

Vierailija
29/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, 

Useimmat alateitse synnyttäneet ainakin omana aikanani 90-luvulla olivat täysin toimintakykyisiä heti. Itsekin kävelin synnytyspöydältä suihkuun ja mitään ihme palveluita en olisi kaivannut. 

Kai synnyttäjien kunto on romahtanut kuten varusmiestenkin. 

Kommentoit nyt väärää ongelmaa. Kyllä edelleen suurempi osa synnytyksistä menee hyvin ja äiti on "toimintakuntoinen" hetimiten. Mutta se toimintakuntoinenkin voi olla todella, todella väsynyt. Itse valvoin toisen synnytyksessä pitkälti toista vuorokautta putkeen, ja silti yön aikana herätettiin väkisin pariin kertaan. Ei minun kunnon tai edes vauvan takia, vaan siksi, että samaan huoneeseen kärrättiin lisää synnyttäneitä. Tämä tehtiin laittamalla kaikki valot päälle ja puhumalla kovaan ääneen pitkään ja hartaasti. Kyllä vitutti.

Toinen asia on sitten se, että osa ei ole toimintakykyisiä. On pahoja repeämiä, verenvuotoja, sektioita, jo aiempia sairauksia ja vaivoja. Silti KAIKKIA kohdellaan toimintakykyisinä. Kukaan ei tosiaan välitä, vaikka verta olisi vuotanut litra lattialle ja hb 60 (no eipä sitä mitatakaan, jos ei lääkäriltä pääse sitä vaatimaan); siitä vain lapsi syliin ja pyyhkeitä hakemaan käytävän toisesta päästä!

Vierailija
30/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tulee kenties siksi ristiriitoja kun synnytykset on niin erilaisia. Osa on ihan hajalla ja osa elämänsä voimissa.

Vierailija
31/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on niin Neuvosto meininkiä Suomessa. Kaikki vaan hokevat tuota että ei ole hotelli ei ole hotelli. Olisiko se tosiaan niin kamalaa jos synnyttäneiden äitien annettaisiinkin hetki levätä, kuten ennen? Monilla synnytys on valvottanut yön yli tai pitempäänkin ja edessä on valvottuja öitä kotona. Meneekö siinä ihminen tosiaan ihan pilalle passauksesta jos sille vaihtaa puhtaat lakanat sänkyyn tai vaihtaa vauvalle äidin puolesta jonkun vaipan? Kyllä sitä vaipanvaihtoa riittää senkin jälkeen niin että sen oppii. Paskinta hoitoa Euroopan kovimmalla verotuksella."

Vierailija
32/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen passivoituminen aiheuttaa veritulppia, joten terveyssyistä ei voi tehdä noin.

Vierailija
33/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on niin Neuvosto meininkiä Suomessa. Kaikki vaan hokevat tuota että ei ole hotelli ei ole hotelli. Olisiko se tosiaan niin kamalaa jos synnyttäneiden äitien annettaisiinkin hetki levätä, kuten ennen? Monilla synnytys on valvottanut yön yli tai pitempäänkin ja edessä on valvottuja öitä kotona. Meneekö siinä ihminen tosiaan ihan pilalle passauksesta jos sille vaihtaa puhtaat lakanat sänkyyn tai vaihtaa vauvalle äidin puolesta jonkun vaipan? Kyllä sitä vaipanvaihtoa riittää senkin jälkeen niin että sen oppii. Paskinta hoitoa Euroopan kovimmalla verotuksella."

Kyllä voi mennä pilalle. Sen nimi on veritulppa.

Vierailija
34/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä heiltä on silti täysin suotavaa odottaa palvelualttiutta/auttamisalttiutta, miksi sitä nyt haluaa kutsua. Miksi sitten on pitänyt HOITOalalle lähteä, jos ei löydy hoitovalmiutta? Vähän sama jos kaupan myyjä töksäyttäisi kaupassa että "Etippä ite kuule", kyn kysyt että mistä löydät taloustavaraosaston."

Vierailija
35/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Synnytin vuonna 2009 ja vieläkin traumat Naistenklinikan synnytysosaston hoitajista. Tylyä, epäystävällistä käytöstä, piilovittuilua, kun ensisynnyttäjänä en tiennyt mistään mitään."

Vierailija
36/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tartte olla mikään täysihoitola, mutta on se oikeasti kumma ja viheliäinen asia että juuri synnyttänyt ei saa mitään apua sairaalassa. Stressiä senkin edestä..

Pääsisi edes kotiin heti jos haluaa..

Mutta harva pääsee.

Tullaan kolistelemaan aamu 7ltä viimeistään, olit nukkunut eli et, laahustat tosiaan alapää veressä ja kipeänä ja lantio romuna hakemaan ja vaihtamaan lakanoita, haet omat ruoat, juuri kun ehkä olette vauvan kanssa nukahtaneet hetkeksi voi siihen joku hoitaja tulla kailottamaan että -mites täällä menee!??niinä hetkinä tuntuu että hyvin mutta painu helvettiin siitä stna778

Vierailija
37/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ja sitä ennen naiset sai todella levätä sairaalassa. Hehän olivat sairaalassa noin viikon ja vauva tuotiin vain hetkeksi rinnalle. Muuten vain makoilivat sängyssä ja täyspalvelu pelasi. Miksei näin voisi tehdä nytkin, sillä erotuksella, että vauva olisi kuitenkin vieressä lähestulkoon koko ajan?

Tarkoitan ruokapalvelua, kunnolla nukkumista, lakanoiden vaihtoa, avustamista suihkussa jne.

Ei mikään estä perustamasta tälläisiä paikkoja.

Tämä kustannettiin verovaroin julkisissa sairaaloissa, ei yksityissairaaloissa. Miksi tätä herkkua ei nyt meille tarjota?

Yhteiskunta ei ole valmis kustantamaan sitä herkkua. Miksi? Perustelut ei varmasti ole ihan yhtä yksinkertaisia, mutta eniten siihen varmasti vaikuttaa raha, asenteet. Ne taas vaikuttaa siihen politikkaan joka yhteiskunnallisia päätöksiä näissä asioissa tekee.

Vierailija
38/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisnes mielessäin kirjoitti:

Entä, jos joku tulisi kotiinne hoitamaan sovitut kotityöt (ruuanlaitto, kauppakäynnit, siivous, vauvan vaunuttelukävelyt tai muu vahtiminen, pyykit, lakananvaihto) esim. kuukauden ajan vauvan synnyttyä?

Paljonko maksaisitte tällaisesta palvelusta?

Mä voisin maksaa kympin per päivä. Eli 50 e maanantaista perjantaihin.

Siis että kympillä päivässä tekisi kauppakäynnin, laittaisi ruuat (lounas, välipala, päivällinen), kävisi tunnin vaunukävelyllä, vaihtaisi lakanat/pesisi, kuivaisi, viikkaisi kaappiin koneellisen pyykkiä??? Tekisitkö itse sillä hinnalla?

Mä voisin ulkoiluttaa naapurin koiran (klo 13) kympillä päivä.

Vierailija
39/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näinpä tässäkin ketjussa on puoli tusinaa hoitsua vetämässä herneitä nenään siitä, että heiltä odotetaan jotain. Juujuu ette oo "palvelijoita", mutta kun ongelma on se, ettette oo mitään muutakaan hyödyllistä! Vittuilette vasta synnyttäneille äideille, jos jotain kehtaa kysyä. Koska totta kai pitäisi vain tietää, mistä ne pyyhkeet haetaan. Itseltäni mm. jäi yksi ateria kokonaan saamatta, kun kukaan ei vaivautunut kertomaan, mistä sekin pitää itse hakea. Juu oli mulla kutsukello, mutta auta armias jos sitä kehtasi soittaa! Johan tuli nyrpeä rouva sättimään, että ei sitä nyt sovi soitella jollei ole oikeata asiaa. Ja oikeaa asiaahan ei ole mikään niin triviaali kuin vasta synnyttäneen äidin syöminen.

Jos teiltä saisi sen "hoidon" edes pienellä empatialla, tuskin minäkään valittaisin mistään. Mutta kun ei, kaikki pitää tulla sillä asenteella, että kehtaatkin tulla tänne minun työtäni häiritsemään. Olin silloin vielä nuori ja arka, todella kohteliaskin, mutta eipä auttanut siinä ympäristössä. Nykyisin en sietäisi sellaista kohtelua hetkeäkään."

Vierailija
40/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, 

Useimmat alateitse synnyttäneet ainakin omana aikanani 90-luvulla olivat täysin toimintakykyisiä heti. Itsekin kävelin synnytyspöydältä suihkuun ja mitään ihme palveluita en olisi kaivannut. 

Kai synnyttäjien kunto on romahtanut kuten varusmiestenkin. 

Joku synnytyslääkäri tässä taannoin kertoi että lähes joka toinen synnyttävistä naisista suomessa on ylipainoisia ja monella on raskausdiabetes.

Pitäisikö huolestua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme