Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyssairaaloiden toiminta pitäisi muuttaa täysin - äideille tulisi vaatia mahdollisuus täyteen lepoon

Vierailija
29.08.2018 |

Äideille tulisi tarjota täyden palvelun sairaala synnytyksen jälkeen. Eli heitä hemmoteltaisiin rankan synnytyksen jälkeen tuomalla ruuat huoneeseen, antamalla nukkua silloin kun nukuttaa ja että lakanat vaihdetaan. Äidin ei tarvitsisi keskittyä mihinkään muuhun kuin lepoon ja imetykseen. Ne, jotka haluaisivat täyden palvelun ja levon, olisivat eri osastolla kuin ne, jotka haluavat tehdä itse kaiken.

Mallia voisi ottaa Kiinasta.

"Miltä kuulostaisi kuukauden mittainen lapsivuodelepo synnytyksen jälkeen? Kiinalaisen tavan mukaan naisen on pidettävä synnytyksen jälkeen po ge lai. Tänä aikana tuore äiti ei saa tehdä kotitöitä eikä muutakaan raskasta.
Suomessa ihannoidaan synnyttäjää, joka pyöräyttää lapsensa mutaisella pellolla kuokka kädessä ja palaa seuraavana päivänä töihin. Tällaista ajattelutapaa pidetään Kiinassa epäterveenä ja jopa äidille vaarallisena.

Kiinalaisen ajattelun mukaan nainen menettää elämänvoimaansa ja vitalisuuttaan synnytyksessä. Näin ollen naisen jin-jang-tasapaino täytyy palauttaa synnytyksen jälkeen tietyin toimenpitein. Perinteisesti äidin elämänvoiman palauttaminen tapahtuu kuukauden kestävän po ge lain avulla.

Paljon lepoa
Käytännössä synnyttänyt nainen ei saa kuukauteen tehdä ruokaa eikä muitakaan kotitöitä. Yleensä naisen oma äiti tai anoppi tulee asumaan tuoreen perheen luokse ja hoitaa kotityöt po ge lain ajan.

Näillä käytännöillä pyritään palauttamaan synnytyksessä menetetty elämänvoima. Tuoreen äidin aika kuluu siis villasukat jalassa sängyssä pötkötellessä.

Kyllä imettämiselle
Po ge lain aikana vauvan hoito on sallittua. Nainen saa imettää vauvaa, joka onkin naisen ainoa velvollisuus ensimmäisen kuukauden aikana. Rentoutuminen ja stressittömyys edesauttavat maidontuotantoa.

Myös po ge lai -ruokavalio on suunniteltu imettämistä silmällä pitäen. Erilaisten yrttien ja kalaliemen ajatellaan parantavan äidin maidontuotantoa.

Ei vieraita!
Äiti ja vauva ovat synnytyksen jälkeen herkkiä ulkopuolisille vaikutuksille kuten infektioille. Siksi äiti ja vauva eivät saa poistua talosta, eivätkä he vastaanota vieraita po ge lain aikana. Ruokahuollosta vastaava synnyttäjän äiti tai anoppi ovat poikkeuksia sääntöön.

Po ge laita viettäneet äidit kertovat tavan vahvistaneen heitä. Monet kiinalaiset naiset sanovat tuntevansa itsensä terveiksi ja voimakkaiksi po ge lain jälkeen.

Jos naiselle on tullut repeämiä synnytyksessä, he kertovat parantuneen haavoista nopeasti po ge lain ansiosta. Vanhemmat kiinalaiset naiset pitävät po ge lain ansiona jopa vanhuuden terveyttä."

Kommentit (349)

Vierailija
41/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ja sitä ennen naiset sai todella levätä sairaalassa. Hehän olivat sairaalassa noin viikon ja vauva tuotiin vain hetkeksi rinnalle. Muuten vain makoilivat sängyssä ja täyspalvelu pelasi. Miksei näin voisi tehdä nytkin, sillä erotuksella, että vauva olisi kuitenkin vieressä lähestulkoon koko ajan?

Tarkoitan ruokapalvelua, kunnolla nukkumista, lakanoiden vaihtoa, avustamista suihkussa jne.

Ei mikään estä perustamasta tälläisiä paikkoja.

Tämä kustannettiin verovaroin julkisissa sairaaloissa, ei yksityissairaaloissa. Miksi tätä herkkua ei nyt meille tarjota?

Yhteiskunta ei ole valmis kustantamaan sitä herkkua. Miksi? Perustelut ei varmasti ole ihan yhtä yksinkertaisia, mutta eniten siihen varmasti vaikuttaa raha, asenteet. Ne taas vaikuttaa siihen politikkaan joka yhteiskunnallisia päätöksiä näissä asioissa tekee.

Ennen oli varaa hoitaa synnyttäneitä, vaikka heitä oli paaaaljon enemmän kuin nyt, kun vauvoja syntyy vähemmän kuin nälkävuosina....hmm..

Vierailija
42/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ollut itse aiheutetun haimatulehduksen takia sairaalassa, olin ihan liikuntakykyinen, vaikka kipeä. Mulle kyllä tuotiin sänkyyn puhtaat pyjamat ja pyyhkeet ja vaihdettiin lakanat.

En voi ymmärtää miksi synnyttäneitä äitejä ei kohdella samalla tavalla! He ovat tehneet raskaan ponnistuksen ja ansaitsevat hoivaa ja lepoa. Ei synnytysosaston pidä olla mikään kasvatuslaitos.

Suomi on epäinhimillinen maa!"

https://www.vauva.fi/keskustelu/3255362/synnytin-heinakuussa-phksssa-vi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bisnes mielessäin kirjoitti:

Entä, jos joku tulisi kotiinne hoitamaan sovitut kotityöt (ruuanlaitto, kauppakäynnit, siivous, vauvan vaunuttelukävelyt tai muu vahtiminen, pyykit, lakananvaihto) esim. kuukauden ajan vauvan synnyttyä?

Paljonko maksaisitte tällaisesta palvelusta?

Mä voisin maksaa kympin per päivä. Eli 50 e maanantaista perjantaihin.

Tää vois olla kannatettava bisnesidea, JOS voisi hoitaa 3-4 taloutta samassa päivässä. Muuten tuntipalkka työnantajakulujen jälkeen jää liian alhaiseksi.

Vierailija
44/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ja sitä ennen naiset sai todella levätä sairaalassa. Hehän olivat sairaalassa noin viikon ja vauva tuotiin vain hetkeksi rinnalle. Muuten vain makoilivat sängyssä ja täyspalvelu pelasi. Miksei näin voisi tehdä nytkin, sillä erotuksella, että vauva olisi kuitenkin vieressä lähestulkoon koko ajan?

Tarkoitan ruokapalvelua, kunnolla nukkumista, lakanoiden vaihtoa, avustamista suihkussa jne.

Ei mikään estä perustamasta tälläisiä paikkoja.

Tämä kustannettiin verovaroin julkisissa sairaaloissa, ei yksityissairaaloissa. Miksi tätä herkkua ei nyt meille tarjota?

Yhteiskunta ei ole valmis kustantamaan sitä herkkua. Miksi? Perustelut ei varmasti ole ihan yhtä yksinkertaisia, mutta eniten siihen varmasti vaikuttaa raha, asenteet. Ne taas vaikuttaa siihen politikkaan joka yhteiskunnallisia päätöksiä näissä asioissa tekee.

Ennen oli varaa hoitaa synnyttäneitä, vaikka heitä oli paaaaljon enemmän kuin nyt, kun vauvoja syntyy vähemmän kuin nälkävuosina....hmm..

Niin yhteiskuntapolitiikka 50-vuotta sitten oli hiukan eri kuin nykyisin.

Vierailija
45/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan kannata tosiaankaan hankkia sitä lasta, jos tästäkin saadaan aikaiseksi joku monen sadan kommentin keskustelu. Miten tuntuu että nykyihmiselle suomessa kaikki on todella vaikeaa.

Itse asiassa tässä äidin toipumis-hemmottelussa todella moni ns. alkeellisempi kulttuuri on merkittäväsi suomalaista kulttuuria parempi.

Kyllä se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että synnyttänyttä äitiä juhitaan ja hoidetaan ja ennen kaikkea annetaan levätä.  Ja miksi niin ei tehtäisi? onhan äiti tehnyt mielettömän työn synnyttäessään uuden ihmisen yhteisöön.

Vierailija
46/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.

Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.

Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.

Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.

Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!"

Vierailija
47/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan rikki revitty olo vuorokauden kestäneen synnytyksen jälkeen. Olin sekaisin kuin seinäkello, ei mitään muistikuvia siitä kun saavuimme vuodeosastolle. En edes tajunnut pyytää mitään lepoa, varmaan vaan hoidin vauvan niin kuin joku robotti. Kotiin päästyämme vain tein kotitöitä ja siivosin kuin hullu, ihan umpiväsyneenä ja sekaisin. Vielä vuoden jälkeenkin tuntuu siltä, etten ole saanut synnytyksen jäljiltä levätä. Todellakin joku pakkolepo synnytyksen jälkeen olisi hyvä. Tai edes mahdollisuus lepoon jos on synnytyksen jälkeen ihan sekaisin. Tietysti joku voi olla ihan toimintakykyinen heti.

Vierailija
48/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmettelen, miksi äitejä pidetään ylipäätåän sairaalassa, jos hoitajat eivät anna apua. Kommenteista päätellen, monen äidin olisi parempi olla kotona, ainakin jos on tukiverkosto.

Ja mikä tekee tämän päivän äideistä synnytyksen jälkeen niin väsymättömiä ja hyväkuntoisia, että jaksat huolehtia vauvasta, itsestään ja huolehtia vielä liinavaatteistakin.

Vielä 80-luvulla saakka äidit olivat viikon sairaalassa toipumassa synnytyksestä ja lastenhoitajat hoitivat vauvat ja kotiin saatiin vielä kodinhoitaja avuksi. Ja lapsivuodeaikakin oli 6-12kk.

Nykyinen ilmiö on vain 20-25v vanha niin miten se näkyy äidin ja lapsen parempana hyvinvointina? Vai perustuuko tämä vain kustannusten säästöön? Vai mikä idea tässä on?"

Vierailija
49/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on järkyttävää luettavaa, naiset suunnilleen pyörtyvät vauva sylissään heikotuksesta, apua ei anneta, kaikki pitää tehdä itse, nukkua ei saa ja verisiä lakanoita ei kukaan vaihda. Naiset eivät saa lainkaan levätä synnytyksen jälkeen.

En lukenut tuota linkin ketjua, mutta sellanen vaikutelma itsellekin synnäriltä jäi. Minulla murtui synnytyksessä häpyliitos ja olin synnytyksen jälkeen kirjaimellisesti pyörätuolikunnossa. Pystyin hipsuttelemaan vessaan takaperin jalkoja lattiaa pitkin liu’utellen, koska jalat eivät kerta kaikkiaan nousseet lattiasta. Lisäksi sain kohtutuleduksen. Tästä huolimatta jouduin kömpimään vessareissuille korkeasta sängystä ja hoitamaan vauvaa täysin ilman apua. Lakanat vaihdettiin sängystä kahden viikon sairaalassa olon aikana kaksi kertaa. Se toinen kerta oli omasta toimestani viikon jälkeen, 39 asteen kuumeessa. Suomalaisessa synnytyssairaalassa potilas jätetään selvitymään kertakaikkisen yksin.

Vierailija
50/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nyt tehtailee vastauksia, mutta siitä huolimatta: olen samaa mieltä! Ehdottomasti pitäisi tukea ja auttaa synnyttänyttä äitiä mahdollisimman paljon!

Vierailija
51/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mullekin jäi trauma kohtelusta synnytyksen jälkeen. Menetin synnytyksessä puolet verestäni, ja minut kursittiin kokoon nukutuksessa. Silti minun piti hoitaa vauvaa yksin osastolla loppuyö heti nukutuksesta herättyäni, miehen piti lähteä osastolta kotiin. Perhehuonetta emme saaneet. Koskaan en ole ollut niin huonossa kunnossa, peloissani ja väsynyt. Se tuntui silloin täysin epäinhimilliseltä ja tuntuu yhä."

Vierailija
52/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt tehtailee vastauksia, mutta siitä huolimatta: olen samaa mieltä! Ehdottomasti pitäisi tukea ja auttaa synnyttänyttä äitiä mahdollisimman paljon!

Mä kopioin muutamia parhaimpia vastauksia toisesta ketjusta, merkiksi laitoin hakasulkeet ja linkin

Vierailija
53/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, 

Useimmat alateitse synnyttäneet ainakin omana aikanani 90-luvulla olivat täysin toimintakykyisiä heti. Itsekin kävelin synnytyspöydältä suihkuun ja mitään ihme palveluita en olisi kaivannut. 

Kai synnyttäjien kunto on romahtanut kuten varusmiestenkin. 

Olen synnyttänyt 80- ja 90-luvuilla.

Kyllä silloin vauvat olivat yön vauvalassa ja äiti sai nukkua halutessaan.

Halutessaan sai kyllä pitää vauvan yön luonaankin, mutta mahdollisuus lepoon oli.

Ja kyllä minulle lakanat vaihdettiin, avustettiin suihkussa ja näytettiin miten siteet laitetaan.

Ruoka tuotiin sängyn viereen.

Vierailija
54/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässähän on nyt selvästi kyse kätilöhen vääränlaisesta ammattiylpeydestä.

Edellä joku hoitaja jo luetteli, mitä hänen tehtäviinsä kuuluu ja mitä ei.

Ehkä sinne osastoille voisi palkata lähihoitajia antamaan pyyhkeet ja auttamaan kipeitä äitejä, jos kerran arvon kätilöt eivät tähän taivu.

Täysin typerää vallankäyttöä alkaa juuri synnyttäneelle ihmiselle pitää jotain oma-aloitteisuuskoukutusta.

Nähkää oman vallanhimonne yli, kätilöt!"

Itse asiassa tuohon tarvittaisiin sairaala-apulaista. Tämä kuntouttava työote tuli samoihin aikoihin, kun sairaala-apulaiset muuttuivat laitoshuoltajiksi ja avustava työ jäi työnkuvasta pois. Luultavasti myös hoitajien työnkuvaa on muutettu samalla. Tässä kaupungissa pyörää keksitään uudelleen palkkaamalla hoiva-avustajia tekemään niitä duuneja, jotka eivät oikein kuulu laikkareille eivätkä oikein hoitohenkilökunnallekaan.

Vierailija
55/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan, mutta ei kiitos. Veronmaksajana ei teidän makuuttamisenne makaminen innosta. Töihin vaan perhettänne elättämään, ketä sen pitäisi kiinnostaa ellei teitä itseänne?

Muista sitten vanhuksena, kun makaat hoitokodissa hoitajien armoilla, että syötä itse itses ja vaihda itte vaippas. Ketä muuta sen pitäisi kiinnostaa ellei sua itteäs?

Vierailija
56/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on järkyttävää luettavaa, naiset suunnilleen pyörtyvät vauva sylissään heikotuksesta, apua ei anneta, kaikki pitää tehdä itse, nukkua ei saa ja verisiä lakanoita ei kukaan vaihda. Naiset eivät saa lainkaan levätä synnytyksen jälkeen.

Luin sen ketjun. Itse synnytin TAYSissa 2001. Meno oli jo silloin juurikin tuollaista, plus täydellinen yksityisyyden puute. Huoneessa laukkasi kaikenlaista väkeä, myös synnytysvalmennuksessa olevia pariskuntia, joiden tulevat isät tuijottelivat silmät tapillaan ensi-imetysyrityksiä.

Eipä siinä, olin nuori, ensimmäistä (ja ainoaa) kertaa asialla, ystäväpiiristäni ensimmäinen äidiksi tullut...eikä ollut internettiä käytössä, jossa olisi voinut lukea muiden kokemuksista. Näin jälkeenpäin ajatellen pääsin helpolla, sillä en osannut edes odottaa parempaa kuin jokseenkin brutaalia liukuhihnameininkiä (sairaalat olivat varsin tuttuja). Meni se niinkin, mutta eipä ole näköjään muutosta tullut.

Eikö edes verhoja ollut? Miksi miehet pääsevät näkemään naisen noin intiimissä tilanteessa?

Vierailija
57/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan, mutta ei kiitos. Veronmaksajana ei teidän makuuttamisenne makaminen innosta. Töihin vaan perhettänne elättämään, ketä sen pitäisi kiinnostaa ellei teitä itseänne?

Suomessa ihannoidaan synnyttäjää, joka pyöräyttää lapsensa mutaisella pellolla kuokka kädessä ja palaa seuraavana päivänä töihin. Tällaista ajattelutapaa pidetään Kiinassa epäterveenä ja jopa äidille vaarallisena.

Vierailija
58/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten kauhistellaan syntyvyyden laskua, eikä kuitenkaan haluta tukea synnyttäviä naisia. Äitini kertoi miten hänen aikanaan isät ohitteli juuri synnyttäneitä sairaalan ruokalassa...pöyristyttävää. Miksei edes tässä asiassa osata arvostaa ja kunnioittaa naista, vaan kaikki menee sen edelle? Onko se "hemmottelua" ettei tarvitsisi alapää veressä ja voimattomana laahustaa ympäriinsä? Näin nuoren naisen näkökulmasta ei ihan hirveästi kiinnosta hankkia lasta.

Vierailija
59/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sektio, ja pääsin osastolle kahden aikaan yöllä. Vauva oli jo siellä, ja sain hetkesi rinnalleni. Sitten vauva tuotiin aamulla ja kerran päivällä, koska olin kiinni tipassa. Kolmen jälkeen sain nousta ylös, ja suihkuun. Mut vietiin sit vielä lisätutkimuksiin, ja sain lapsen hetkeksi luokseni, yön oli taas kätilöiden huoneessa. En saanut imettää  vahvan antibioottikuurini vuoksi. Seuraavan aamuna sain lapsen luokseni vierihoitoon. Parin tunnin päästä soitin kätilön paikalla, ja lapsi vietiin lääkärin tutkittavaksi ja lastensairaalaan, koska huomasin lapsella hengityskatkoja. Minun hoidettiin hyvin ja sain levätä jo alkuun,. Kun lapsi oli  lastensairaalassa, niin sain olla siellä vain iltapäiväksin, ja hetken illalla. Sain olla sairaalassa niin kauan, että lapsi pääsi mukaan kotiin, ja kerkesin harajoitella puolitosita vuorokautta sairaalassa lapsen hoitoa lopuksi. sairaalassa meni siin 8 päivää. Olin ihan levännyt kotiutuessani. Naistenklinikka, 2000-luvun alku. 

Vierailija
60/349 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin sen ketjun. Itse synnytin TAYSissa 2001. Meno oli jo silloin juurikin tuollaista, plus täydellinen yksityisyyden puute. Huoneessa laukkasi kaikenlaista väkeä, myös synnytysvalmennuksessa olevia pariskuntia, joiden tulevat isät tuijottelivat silmät tapillaan ensi-imetysyrityksiä.

Eipä siinä, olin nuori, ensimmäistä (ja ainoaa) kertaa asialla, ystäväpiiristäni ensimmäinen äidiksi tullut...eikä ollut internettiä käytössä, jossa olisi voinut lukea muiden kokemuksista. Näin jälkeenpäin ajatellen pääsin helpolla, sillä en osannut edes odottaa parempaa kuin jokseenkin brutaalia liukuhihnameininkiä (sairaalat olivat varsin tuttuja). Meni se niinkin, mutta eipä ole näköjään muutosta tullut.

Eikö edes verhoja ollut? Miksi miehet pääsevät näkemään naisen noin intiimissä tilanteessa?

Ei karja mitään yksityisyyttä tarvitse. Kuuden hengen huoneessa lappasi isää kuin pipoa päiväkodin eteisessä, ja lääkäri tekee samalla kierrosta. "Kurkataanpa sitten sitä alapäätä", jep jep. Samassa huoneessa voi siis olla tusina täysin vierasta henkeä, ja siinä pitäisi vasta synnyttäneen auliisti keskustella intiimeistä vaivoistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme