Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!
Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.
Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Miksi tää nainen laitettiin hakemaan päiväkotiin? Koska ilmeisesti hänellä ei ollut mitään alan koulutusta jos kerran pöyristyi noin kovasti?
Kun ei edes sijaisuuksia pääse tekemään ellei ole lähihoitaja tai ainakin opinnoissa pitkällä.
Jos tää nainen oli vaikka joku merkonomi, niin miksi hänet piti laittaa hakemaan päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!
Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.
Höpöhöpö tuosta mitään karenssia tule, kaikkea te uskotte!
Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?
Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.
T. Se jota lainasit
Maisteri voisi ensin opetella lukemaan. Te-virkailija ei ole Kelassa töissä. Onko itsetunnossa vikaa, jos ei itse pidä koulutuksiaan koulutuksina?
Te-virkailija pyysi minua katkaisemaan työnhakuni äitiysloman alkaessa. Mitä et ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukuisia ja lukuisia erilaisia sääntöjä, tarkistuksia, määräyksiä, poikkeuksia EI TARVITTAISI ollenkaan, koskaan, jos ihmiset olisi rehellisiä. Jos ne hakii niitä etuuksia oikein ja oikeilla peruteilla. Jos ne ei yrittäisi ilmoittaa vääriä tuloja, työpaikkoja, kämppäkavereita, you name it.
Muistan ajan kun ei ollut tuota 5 kk odotusaikaa työkkärin tuissa vielä. Aika monet sitten teki niin, että lähti talveksi pois suomesta; goalle (oli silloin muotia), thaikkuihin, espanjaan - minne vaan. Olivat talven poissa ja tulivat suomeen ja ilmottautuivat työkkäriin. Tarkoituksena alkaa heti nostamaan korvauksia. Sitä sitten ministeriössä katseltiin ja todettiin, että ei tämä nyt näin voi mennä. Määrättiin 5kk odotusaika semmoisille , jotka ovat olleet tiellä tiettymättömillä yli 6kk, työmarkkinoilta poissa siis. Eli EI sairaslomalla, ei äitiyslomilla, ei armeijassa, ei vankilassa jne. EI missään sellaisessa paikassa/tekemässä, mikä näkyisi missään. Voihan olla että joku on kököttänyt erämökissä lokakuusta toukokuuhun ja sitten kömpii ihmiten ilmoille, ihan miten vaan.
Mutta 5kk odotusaika ennenkuin työttömyysturva tule maksuun, se kyllä määrättiin ihan syystä mun mielestä. Kuten moni muukin sääntö.
Epäreiluksi tämän koki varmasti eräs äiti,joka tuli ilmottautumaan työkkäriin saadakseen kuukausia sitten katkenneen aika hyvän ansiosidonnaisensa takaisin maksuun. Syynä että oli ollut poissa kirjoilta oli että oma lapsi oli sairastunut. Mutta hän itse ei ollut hakenut mitään sairaslomaa sen takia, tai mitään muutakaan. Siitä seurasi 5kk odotettavaa hänellekin, kun oli mennyt yli 6kk. Olisi tuonkin voinut välttää, vaikka olemalla itsekin sairaslomalla vaikka uupumuksen takia, taikka käymällä välillä ilmottamassa itsensä työttömäksi. Mutta oli varmaan muuta mielessä silloin ja tämmöinen päätös tehtiin.
Jaahas, ensimmäinen asiakkaita valehtelijoina ja huijareina pitävä työkkärintäti paikalla. Vaan taisit aloittaa paasauksen rehellisyydestä jo ekalla sivulla.
No, kai jokaisella on oltava keinonsa selvitä työstä, jossa pahimmillaan pilaa toisen ihmisen elämän kokonaan.
Itse olen saanut joiltain työntekijöiltä oikeasti empaattista ja järkevää vuorovaikutusta. Sitten on nämä toiset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.
Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.
Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
Mitä vahinkoa sinulle sitten tuosta koitui?
En saa vammaistukea, koska reuma jonka takia olen ollut useasti teholla, enkä voi kunnolla napittaa edes nappeja, ei kuulemma vaikuta elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.
No se 3kk karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, kun Kela totesi sotaveteraanille tämän liikuntarajoitteisuuden johtuvan iästä, eikä kranaatinsirpaleesta lonkassa.
Sukulaismiehen mahakivut ja ruoansulatusongelmat eivät johtuneet auto-onnettomuudesta jonka jälkeen mieheltä oli pitänyt poistaa puolet suolista. Suoliakaan ei poistettu kolarin takia, vaan siksi kun olivat vanhuuden takia menneet huonoon kuntoon.
Vähän ne toki meni silpuksi silloin kun kolari sattui, mutta vanhuuden vaiva se kuitenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri sai onnettomuudessa aivovamman: muisti pätkii, puhe pätkii, on väsynyt ja saa raivareita. Kelan mukaan täysin työkykyinen !
Varmaan vanhemmat olisivat iloisia, kun tuollainen laitettaisiin töihin päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.
Tää on täysin ilmiselvä virhe. Ei työnhakua tarvitse pitää voimassa äitiyslomalla. Vaadi oikaisua. Kassan/Kelan päätöksen mukana on valitusohjeet.
On se hyvä kun ne Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit ovat niin päteviä, että potilasta näkemättä tietävät paremmin, ettei mitään esteitä työlle ole, eikä vammoja eikä rajoitteita, vaikka kymmenen erikoislääkäriä toisin väittäisivät.
Tuulimyllyjä vastaan tappelee, jos yrittää saada oikeutettuja tukia tai korvauksia sen jälkeen, kun joku Kelan täti on kieltävän päätöksen jonkun käsittämättömän pykälän nojalla tehnyt. Se virastokielikin on jo niin absurdia sekamelskaa, ettei ne itsekään sitä läheskään aina ymmärrä. Sellaisessa pykäläviidakossa eletään, ettei päätä eikä häntää.
Tää on jo vanha juttu.
90-luvulla opiskelevien pariskuntien piti hakea asumistukea Kelalta, vaikka muut saivat sen opintotuen yhteydessä.
Kuvittelin tyytyväisenä että saadaan asumistukea, sillä opiskeltiin poikaystävän kanssa kumpikin, eikä meillä ollut muita tuloja kuin opintotuki (jota silloin ei laskettu tuloksi).
Tulikin kielteinen päätös.
Menin Kelan toimistoon selvittämään asiaa, ja sain kuulla että päätös ei ollut virheellinen.
Kelan täti selitti tomerana, että "sulla alkaa puolen vuoden päästä työharjoittelu, ja siitä ehkä saatetaan maksaa palkkaa". 🤪
Vaikka miten selitin ettei sitä vielä tiedä löydänkö harjoittelupaikkaa ja jos löydän niin ei siitä välttämättä palkkaa makseta (noin puolet tekivät harjoittelunsa opintotuella), niin ei mennyt perille.
Sitäkään ei tajunnut etten pysty nyt maksamaan vuokraa rahalla, jonka ehkä saatan saada puolen vuoden päästä tai olla saamatta puolen vuoden päästä.
Pakko myöntää, että sen jälkeen en ole kovin luottavaisesti suhtautunut Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen lehdissä ollut juttu sisaruksista, jotka kelan mielestä olivat naimisissa.
..koska heillä oli sama sukunimi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!
Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.
Höpöhöpö tuosta mitään karenssia tule, kaikkea te uskotte!
Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?
Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.
T. Se jota lainasit
Maisteri voisi ensin opetella lukemaan. Te-virkailija ei ole Kelassa töissä. Onko itsetunnossa vikaa, jos ei itse pidä koulutuksiaan koulutuksina?
Te-virkailija pyysi minua katkaisemaan työnhakuni äitiysloman alkaessa. Mitä et ymmärtänyt?
Kommentoin maisterille. Kuka sinä olet ja mihin asiaan liityt? Et voi olla tämä maisteri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se 3kk karenssi.
Karenssi opiskeluaikana? Vai rupesitko marttyyriksi ja peruit opinnot?
Jollain entisellä työkkärintädillä menee kyllä pahasti tunteisiin tämä ketju. Rauhoitu hyvä ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Tää on jo vanha juttu.
90-luvulla opiskelevien pariskuntien piti hakea asumistukea Kelalta, vaikka muut saivat sen opintotuen yhteydessä.Kuvittelin tyytyväisenä että saadaan asumistukea, sillä opiskeltiin poikaystävän kanssa kumpikin, eikä meillä ollut muita tuloja kuin opintotuki (jota silloin ei laskettu tuloksi).
Tulikin kielteinen päätös.
Menin Kelan toimistoon selvittämään asiaa, ja sain kuulla että päätös ei ollut virheellinen.
Kelan täti selitti tomerana, että "sulla alkaa puolen vuoden päästä työharjoittelu, ja siitä ehkä saatetaan maksaa palkkaa". 🤪Vaikka miten selitin ettei sitä vielä tiedä löydänkö harjoittelupaikkaa ja jos löydän niin ei siitä välttämättä palkkaa makseta (noin puolet tekivät harjoittelunsa opintotuella), niin ei mennyt perille.
Sitäkään ei tajunnut etten pysty nyt maksamaan vuokraa rahalla, jonka ehkä saatan saada puolen vuoden päästä tai olla saamatta puolen vuoden päästä.Pakko myöntää, että sen jälkeen en ole kovin luottavaisesti suhtautunut Kelaan.
Jatkan vielä sen verran, että tuon episodin myötä opin mitä tarkoittaa "laskennalliset tulot ja menot".
Kuppasin sitten Kelalta ja sossusta ihan kaiken mihin minulla oli laskennallisesti oikeus, riippumatta siitä oliko tarvetta vai ei.
Kela osaa hienosti kouluttaa ihmiset käyttämään järjestelmää ja laskennallisuutta hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko tuosta karenssipäätöksestä valittaa. Ei tunnu ihan oikealta päätökseltä.
Vierailija kirjoitti:
Jollain entisellä työkkärintädillä menee kyllä pahasti tunteisiin tämä ketju. Rauhoitu hyvä ihminen!
Ja jos kyseisen henkilön tarkoituksena on vakuuttaa meidät siitä, että virkailijat tekevät vain työtään eivätkä saivartele puhdasta ilkeyttään, niin menee pahasti metsään.
Tuli kerran takaisinperintäpäätös liikaa maksetusta työttömyyskorvauksesta, vaikka itse olin laittanut ihan kaikki tarvittavat liitteet ja palkaakuitit hakemukseen eli joku käsittelijä oli ihan huolimattomuuksissaan tehnyt laskuvirheen ja laittanut liian ison summan maksuun. Tämän perustelinkin Kelalle ja eipä tarvinnut onneksi maksaa takaisin, kun tajusivat, että moka oli heidän.
Järkkyä minunkin saikun ja eläkkeen hylkäämisten yhtä absurdit perustelut. Tuntuu, etteivät lue niitä B-lausuntoja. Kuinka he muuten voisivat tehdä noin kahjoja päätöksiä? Minulle kerrotaan myös että olen kykenevä koulutustani vastaavaan työhön. Sitten monista sairauksista otetaan pari, ja kerrotaan mitä se EI aiheuta. Mitä aiheuttaa, ei huomioida. Missä tahansa muussa työssä kuin Kelalääkärin, tuollainen ajatusvirhe, niiden kroonisuus, aiheuttaisi ainakin huomautuksen ellei potkut.