Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
21/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.

Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.

Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!

Kai sen terve järkikin sanoo, ettei työtön voi ottaa vastaan täysipäiväistä työpaikkaa, jos aloittaa seuraavana opiskelun. Haloo.

Vierailija
22/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Vanhempain- ja hoitovapaa ei ole este tehdä ja hakea töitä.

Tiedät paljonkin töissäkäyviä alle 9kk:n ikäisen vauvan vanhempia? Mihin se vauva laitetaan jos isä on töissä ja äiti vanhempainvapaalla? Entä jos on yh? Mihin vaikkapa puolivuotias silloin menee? Täysin absurdi ajatuskin. Hoitovapaa on sitten jo vähän eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, ja lapset jäivät päiväkodin ja koulun vuoksi isälle kirjoille. Myös lapsilisät siirtyivät isän tilille maksettaviksi. Sain vuoden kuluttua päätöksen, jonka mukaan minulta peritään minulle perusteettomasti maksetut lapsilisät takaisin. Ei exän kanssa älytty, että tilinumeron muutos ei riitä, vaan meidän olisi tullut hakea päätös lapsilisien siirtämiseksi isälle. Tein valituksen päätöksestä, enkä joutunut maksamaan takaisin lapsilisiä, joita en ollut saanut. Uskomaton byrokratia!

Huumori meinas loppua myös silloin, kun olin mennyt uusiin naimisiin ja saanut lapsen. En lukenut lapsilisäpäätöksen toista puolta: rahat oltiin maksamassa ex-miehen tilille. Kela oli siis pitänyt yhä minut ensimmäisten lasteni lapsilisien saajana, exän tilitiedot liitettynä minuun. Onneksi satuin katsomaan päätöspaperin kääntöpuolen, ja 2 päivää ennen maksuunpanoa tilinumero muutettiin. Tämäkin Kelan oma moka, ilmoitin kyllä tilinumeroni kaikkiin Kelalle menneisiin vanhempainetuushakemuksiin. Tässä vaiheessa välit exän kanssa olivat niin huonot, että rahojen palautus olisi todennäköisesti hoitamaan valitus-päätös -menettelyllä. Älytöntä.

Vierailija
24/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden moniammatillisen työkyky (=kyvyttömyys)kartoituksen ja 16 B-lausunnon jälkeen sairauslomani ja eläkehaku hylättiin. Olen aktiivimallissa 1.9. alkaen.

Mulla oli vähän sama tilanne. Samoin vuosia(!) jatkunut lääkitys, jonka Kela tietenkin tietää tarkkaan. Kuntoutustuenkin hylkäsivät itse sillä perusteella, että "kyseessä on kroonistunut sairaus joka ei ole parannettavissa" eli ei voi siis kuntoutua, mutta koska pärjää itsenäisesti kotona(!) katsotaan kykenevän suoriutumaan koulutustaan vastaavasta työstä...ja kun en ollut ilmoittautunut kokoaikaiseksi työnhakijaksi, leikattiin perustoimeentulotuesta _20 %:a_ eli yli 100 euroa. Tosi reilu meininki, mutta etenkin nuo perusteet oli niin absurdit että vieläkin on vaikea tätä kaikkea todeksi uskoa. Mutta kyllä virkakunta tietää ja osaa muttei voi kertoa koska vaitiolovelvollisuus ja muuta bs:a...

Vierailija
25/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaseläkkeellä, ja oikeitettu korotettuun hoitotukeen kustannusten perusteella. Korotusosa oli yhtäkkiä evätty, koska en ollut toimittanut riittävästi selvityksiä ja liitteitä. Liitteitä oli 27 sivua, ja tuki oli maksettu samoilla menoilla vuosikausia. Tein päätöksestä 6 oikaisupyyntöä. Viimeinen valitus meni läpi, kun käsittelijä vaihtui. Sama käsittelijä oli tehnyt päätökset sekä alkuperäisestä hakemuksesta että valituksista. Ei antanut luonto periksi myöntää, että oli väärässä.

Vierailija
26/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin ettei toimeentulotuella saa opiskella. Opintotukikuukaudet loppu ja opinnot kesken. No löysin sitten töitä enkä ehtinyt enää opiskella... Vakituista paikkaa vaan ei saa millään ilman maisterin papereita :(

Mitä tästä voi oppia: sanokaa niille nuorillenne, ettei ota mitään opiskelupaikkaa vastaan ellei ole 100% varma että haluaa valmistua juuri kyseisestä koulutuksesta. Itse tuhlasin opintotukikuukausia opiskelemalla ensin väärää alaa. Mielummin vaikka 10 välivuotta. 

Vierailija
27/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs herättää myötähäpeää tälläinen ketju. Kuulkas kelan ja työkkärin väki noudattaa lain pykälää ja sillä sipuli. Tietenkin jokaiselta "asiakkaalta" löytyy 100 ja 1 tekosyytä miksi juuri hänen kohdallaan pitäisi jättää lakia noudattamatta.

Työpaikka on työpaikka päiväkodissakin, oli kyseessä äiti-ihminen tai ei. Tuskinpa on kovin menestyksekkäät korkeakouluopinnot tuolla yhdellä kirjoittajalla joka kummastelee kuin sai karenssia töistä kieltäydyttyä vaikka oli sillä päivämäärällä työtön. Moni kirjoittelee omat tietonsa lomakkeisiin miten sattuu ja siitä seuraa näitä ongelmia.

Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka monilla täyän ketjuun kirjoittaneilla!

Tuota elätköhän sä nyt ihan tässä reaalimaailmassa...katsos kun se pykäläviidakko on jotain ihan muuta eikä siinä peilit ja itsetutkiskelut auta yhtään mitään. Miten sä et muka ymmärrä näitä täälläkin kirjoitettuja järjettömyyksiä? Ei pahalla, mutta taidat olla holhouksen alla?

Vierailija
28/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden erikoislääkärin, psykoterapeutin ja toimintaterapeutin mielestä olen työkyvytön masennuksen takia. Vakuutusyhtiön, muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden mielestä masennukseni on parantunut.

Vierailija
29/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukuisia ja lukuisia erilaisia sääntöjä, tarkistuksia, määräyksiä, poikkeuksia EI TARVITTAISI ollenkaan, koskaan, jos ihmiset olisi rehellisiä. Jos ne hakii niitä etuuksia oikein ja oikeilla peruteilla. Jos ne ei yrittäisi ilmoittaa vääriä tuloja, työpaikkoja, kämppäkavereita, you name it. 

Muistan ajan kun ei ollut tuota 5 kk odotusaikaa työkkärin tuissa vielä. Aika monet sitten teki niin, että lähti talveksi pois suomesta; goalle (oli silloin muotia), thaikkuihin, espanjaan - minne vaan. Olivat talven poissa ja tulivat suomeen ja ilmottautuivat työkkäriin. Tarkoituksena alkaa heti nostamaan korvauksia. Sitä sitten ministeriössä katseltiin ja todettiin, että ei tämä nyt näin voi mennä. Määrättiin 5kk odotusaika semmoisille , jotka ovat olleet tiellä tiettymättömillä yli 6kk, työmarkkinoilta poissa siis. Eli EI sairaslomalla, ei äitiyslomilla, ei armeijassa, ei vankilassa jne. EI missään sellaisessa paikassa/tekemässä, mikä näkyisi missään. Voihan olla että joku on kököttänyt erämökissä lokakuusta toukokuuhun ja sitten kömpii ihmiten ilmoille, ihan miten vaan.

Mutta 5kk odotusaika ennenkuin työttömyysturva tule maksuun, se kyllä määrättiin ihan syystä mun mielestä. Kuten moni muukin sääntö.

Epäreiluksi tämän koki varmasti eräs äiti,joka tuli ilmottautumaan työkkäriin saadakseen kuukausia sitten katkenneen aika hyvän ansiosidonnaisensa takaisin maksuun. Syynä että oli ollut poissa kirjoilta oli että oma lapsi oli sairastunut. Mutta hän itse ei ollut hakenut mitään sairaslomaa sen takia, tai mitään muutakaan. Siitä seurasi 5kk odotettavaa hänellekin, kun oli mennyt yli 6kk. Olisi tuonkin voinut välttää, vaikka olemalla itsekin sairaslomalla vaikka uupumuksen takia, taikka käymällä välillä ilmottamassa itsensä työttömäksi. Mutta oli varmaan muuta mielessä silloin ja tämmöinen päätös tehtiin.

Vierailija
30/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt töitä vaikka miten hain ja etsin. Minulle luvattiin että saan mennä opiskelemaan. No hain sitten innoissani vuoden koulutukseen sairaalasihteeriksi. Pääsin ja ilmoitin innoissani työkkärille josta minun oma ihana työkkäritätini sanoi vihaisena et me ei aleta sulle mitään kouluja kustantamaan. Et maksat sitten itse opintolainalla. No peruin koulun ja sain 3kk karenssin kaupan päälle. Parasta! Olis vaan kannattanu maata sohval eikä ees yrittää opiskella.

Hmm.. karenssi tulee laista ja tuohon ei löydy pykälää. Vain sellainen, jos alle 25 vuotias ilman ammatillista koulutusta ei ota vastaan saamaansa opiskelupaikkaa, niin tulee ,21 viikon työssäoloehto (karenssi sekin käytännössä).

Vierailija
31/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärillä on nyt näitä kaikkia ulkoistettuja juttuja ja asiakas on siirretty johonkin kokeiluun, joka ei liity hänen alaansa yhtään mitenkään, mutta ei sillä ole mitään väliä, koska käytännössä mikään asia ei ole muuttunut - asiakkaan tiedot on vaan siirretty paperikasasta toisennimiseen. 

Vierailija
32/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai onnettomuudessa aivovamman:  muisti pätkii, puhe pätkii,  on väsynyt  ja saa raivareita. Kelan mukaan täysin työkykyinen ! 

Vierailija
33/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työtön jo ennen äitiyslomaa ja sain työttömyystukea. Nyt olen "lomalta" palannut työttömäksi ja sain 5kk karenssin työttömyysturvaan. Olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa äitiyslomallakin, niin olisin välttynyt karenssilta. En tiennyt enkä oikein ymmärrä miksi äitiyslomallakin pitäisi olla työttömänä työnhakijana kun ei varmastikaan aio töitä vastaanottaa tai kursseilla käydä. Ja kai ne kieltäytymisestäkin jotenkin takautuvasti sakottaisivat sitten kun työttömyystuki taas olisi ajankohtainen.

Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!

Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.

Vierailija
34/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain kolmen kuukauden karenssin, kun en ottanut vastaan määräaikaista työtä, joka olisi alkanut toisella paikkakunnalla alkavia korkeakouluopintoja edeltävänä päivänä.

Sä olitkin se tapaus, joka ei ilmoittanut työkkäriin, että sait opiskelupaikan. Olet ennenkin tätä asiaa jauhanut ja kuvittelit, että työkkäri saa tiedon koulusta.

Vierailija
35/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt niin paha juttu, mutta viime kesänä hain työttömyyskorvausta ja tyhmänä mainitsin, että myyn välillä kuvataidetöitäni. Kysyivät mm. paljonko tienaan ja kerroin totuudenmukaisesti, että alle 100 euroa kuussa. Minulla ei ole mitään yritystunnuksia, toiminimeä tms. Päättivät että olen PÄÄTOIMINEN YRITTÄJÄ enkä siis taa tukia.

Onneksi sain sitten jutun uudelleenkäsittelyyn. Selvitin asiaa netistä ja tapauksessani ainoa asia jolla oli merkitystä tuen saamisen kannalta oli se, teenkö tätä työtä sivu- vai päätoimisesti. Sitä ei koskaan edes kysytty! Tuloja kysyttiin, mutta ne eivät vaikuta tuen saamiseen.

Sain onneksi tuen sitten takautuvasti.

Vierailija
36/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on kiinnostavaa; itse jäin työttömänä äitiyslomalle ja ennen sitä te-toimistosta nimenomaan neuvottiin että muista sitten katkaista työnhaku oma-asioinnissa. Tekisipä joku toimittaja tosiaan jutun aiheesta!

Lapsia halutaan tehtävän lisää tähän maahan, mutta ei kuitenkaan haluta. Aina väärin.

Höpöhöpö tuosta mitään karenssia tule, kaikkea te uskotte!

Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?

Vierailija
37/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukuisia ja lukuisia erilaisia sääntöjä, tarkistuksia, määräyksiä, poikkeuksia EI TARVITTAISI ollenkaan, koskaan, jos ihmiset olisi rehellisiä. Jos ne hakii niitä etuuksia oikein ja oikeilla peruteilla. Jos ne ei yrittäisi ilmoittaa vääriä tuloja, työpaikkoja, kämppäkavereita, you name it. 

Muistan ajan kun ei ollut tuota 5 kk odotusaikaa työkkärin tuissa vielä. Aika monet sitten teki niin, että lähti talveksi pois suomesta; goalle (oli silloin muotia), thaikkuihin, espanjaan - minne vaan. Olivat talven poissa ja tulivat suomeen ja ilmottautuivat työkkäriin. Tarkoituksena alkaa heti nostamaan korvauksia. Sitä sitten ministeriössä katseltiin ja todettiin, että ei tämä nyt näin voi mennä. Määrättiin 5kk odotusaika semmoisille , jotka ovat olleet tiellä tiettymättömillä yli 6kk, työmarkkinoilta poissa siis. Eli EI sairaslomalla, ei äitiyslomilla, ei armeijassa, ei vankilassa jne. EI missään sellaisessa paikassa/tekemässä, mikä näkyisi missään. Voihan olla että joku on kököttänyt erämökissä lokakuusta toukokuuhun ja sitten kömpii ihmiten ilmoille, ihan miten vaan.

Mutta 5kk odotusaika ennenkuin työttömyysturva tule maksuun, se kyllä määrättiin ihan syystä mun mielestä. Kuten moni muukin sääntö.

Epäreiluksi tämän koki varmasti eräs äiti,joka tuli ilmottautumaan työkkäriin saadakseen kuukausia sitten katkenneen aika hyvän ansiosidonnaisensa takaisin maksuun. Syynä että oli ollut poissa kirjoilta oli että oma lapsi oli sairastunut. Mutta hän itse ei ollut hakenut mitään sairaslomaa sen takia, tai mitään muutakaan. Siitä seurasi 5kk odotettavaa hänellekin, kun oli mennyt yli 6kk. Olisi tuonkin voinut välttää, vaikka olemalla itsekin sairaslomalla vaikka uupumuksen takia, taikka käymällä välillä ilmottamassa itsensä työttömäksi. Mutta oli varmaan muuta mielessä silloin ja tämmöinen päätös tehtiin.

Se on 2kk eikä 5kk ja sen määrittää maksaja eli Kela tai työttömyyskassa.

Vierailija
38/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo työkkärin kautta rekrykoulutuksessa niin tuli osoitus, että pitää hakea toiseen työkkärin koulutukseen..piti tehdä heille selvitys tästä.

Vierailija
39/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Kela määrittää työmarkkinatukeen 5kk odotusajan, jos ilman koulutusta on tulossa työmarkkinoille. Olisiko tästä kyse?

Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.

T. Se jota lainasit

Vierailija
40/421 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti. Itselläni on maisterin tutkinto, ammatillinen tutkinto sekä tietysti ylioppilastutkinto mutta voin toki opiskella lisääkin, jos ne eivät te-virkailijalle riitä.

T. Se jota lainasit

Maisteri voisi ensin opetella lukemaan. Te-virkailija ei ole Kelassa töissä. Onko itsetunnossa vikaa, jos ei itse pidä koulutuksiaan koulutuksina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi