Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
381/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin osa-aikaisesta, mutta toistaiseksi voimassaolevasta työstä määräaikaiseen, toki paperilla oli osa-aikainen, mutta tein täysiä tunteja. Sain 3kk karenssin koska irtisanoutumisen syy ei ollut pätevä. Olin kuitenkin ilmoittanut aloittavani uudessa työssä, työt alkoi heti eli työttämänä en ollut päivääkään. Tieto karenssista tuli pari kuukautta sen jälkeen kun olin työt aloittanut, siinä vaiheessa karenssia oli jäljellä kuukausi.

Karenssin voi antaa vain työttömälle työnhakijalle, joten tuo on mahdotonta. Mistä ne edes tiesi sinun vaihtaneen työpaikkaa, koska ei työkkäriin tarvitse ilmoitella mitään tuollaista, jos työttömyyspäiviä ei ole. Todella omituinen tarina sinulla.

No jos on osa-aikaisena, niin ei ole päässyt sovitellusta täysin eroon. Tällä palstalla on käynyt aiemminkin ilmi, että jotkut kiikuttavat Kelallekin kuukausi toisensa jälkeen palkkalaskelmia saadakseen välillä 0 euroa, mikä on minusta aika outoa. Jos on siis esim. 0-soppari, niin oiskohan ohjeistus sitten se, että aina pitää lähettää palkkalaskelma, sai euroja tai ei? Ehkä siinä sitten kulkee osa-aikatyöläisen/-työttömän nimellä.

Vierailija
382/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä työnhakijana voi olla töissä ollessaan. Esim. jos on määräaikaisessa työsuhteessa mutta haluaa osoituksia paikoista jotta voi hakea niitä jo töissä ollessaan. Ja näin saada karenssin jos vaihtaa esim. osa-aikaisesta kokoaikaiseen. Tietysti tuo karenssi voi kulua uuden työsuhteen aikana joten mitään vahinkoa ei ole tullut. Lisäksi ensimmäinen työ oli olllut osa-aikainen joten työnhaun voimassa pitäminen on saattanut olla viisasta jos tunnit jostain syystä putoaisivatkin.

Kaksi karenssia puolen vuoden sisällä aiheuttaa kuitenkin työssäolovelvoitteen joten suosittelen katkaisemaan työnhaun aina jos työllistyy.

Eikä karenssin saadakseen tarvitse olla kaikissa tapauksissa edes työnhakijana. Jos irtisanoudun työstäni nyt ja ilmoittaudun kolmen kuukauden päästä työkkäriin niin teoriassa minulle on langetttu karenssi työstä irtisanoutumisen vuoksi kolme kuukautta sitten. Se vain on jo kulunut oman loman aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

karenssiakarenssia kirjoitti:

Työttömänä työnhakijana voi olla töissä ollessaan. Esim. jos on määräaikaisessa työsuhteessa mutta haluaa osoituksia paikoista jotta voi hakea niitä jo töissä ollessaan. Ja näin saada karenssin jos vaihtaa esim. osa-aikaisesta kokoaikaiseen. Tietysti tuo karenssi voi kulua uuden työsuhteen aikana joten mitään vahinkoa ei ole tullut. Lisäksi ensimmäinen työ oli olllut osa-aikainen joten työnhaun voimassa pitäminen on saattanut olla viisasta jos tunnit jostain syystä putoaisivatkin.

Kaksi karenssia puolen vuoden sisällä aiheuttaa kuitenkin työssäolovelvoitteen joten suosittelen katkaisemaan työnhaun aina jos työllistyy.

Eikä karenssin saadakseen tarvitse olla kaikissa tapauksissa edes työnhakijana. Jos irtisanoudun työstäni nyt ja ilmoittaudun kolmen kuukauden päästä työkkäriin niin teoriassa minulle on langetttu karenssi työstä irtisanoutumisen vuoksi kolme kuukautta sitten. Se vain on jo kulunut oman loman aikana.

Tässä kyllä vähän sotketaan kaksi asiaa. Työnhakijana voi joo olla kuka tahansa, mutta ei työttömänä työnhakijana. 

Mutta toi osa-aikaisuudesta osa-aikaisuuteen selvittää joidenkin kohdalla karenssiasioita. 

Vierailija
384/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten tule karenssia, jos ei ole voimassa maksavaa lausuntoa. Maksava lausunto pitää lopettaa, jos työllistyy vähintään 2 viikoksi. Aina asiakkaat ei muista ilmoittaa työkkäriin työn saannista js sitten voi tulla näitä hassuja karensseja.

Vierailija
385/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tule karenssia, jos ei ole voimassa maksavaa lausuntoa. Maksava lausunto pitää lopettaa, jos työllistyy vähintään 2 viikoksi. Aina asiakkaat ei muista ilmoittaa työkkäriin työn saannista js sitten voi tulla näitä hassuja karensseja.

Miten muuten käy jos on osa-aikasopimus mutta tekee täysiä tunteja? Tai tekee joskus täysiä tai yleensä täysiä mutta ei ole satavarma asiasta? Onko maksava lausunto voimassa?

Ja kyllä karenssi tulee jos nyt irtisanoudun kokoaikatyöstäni. Eihän minulla vielä silloin ole mitään lausuntoa mutta niin vain karenssi napsahtaa. Tai jos olen toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa, irtisanoudun siitä, aloitan heti perään kahden kuukauden määräaikaisessa ja sen jälkeen ilmoittaudun työkkäriin niin karenssia tulee. Siitä on tosin jo kaksi kuukautta kulunut joten jäljelle jää yksi kuukausi ilman työttömyysetuutta.

Vierailija
386/421 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä hain työkkärin kautta 8kk kestävälle kurssille. Ennen kurssin alkua pääsin kuitenkin töihin ja olin koe ajalla kun työkkärista tuli soitto että työt pitää lopettaa ja on mentävä kurssille 8 kuukaudeksi. Tai karenssi iskee jos en mene. Kyllä v#tutti.

Vierailija
387/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Sain vuoden työttymyyden jäleen puolen vuoden määräaikaisen työn. Työn loputtua kela eväsi työttömyyskorvaukseni koska olin ollut puoli vuotta töissä. Parin kuukauden ja useamman valituksen jälkeen työttömyyskorvaus myönnettiin saman työssäolon perusteella. Kafkamaista.

Vierailija
388/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei pahempia ongelmia ole ollut Kelan kanssa, vähän vaan joskus huvitti kun väittivät asunnossani asuvan jonkun Joel-nimisen ihmisen, ja pyysivät hänen tulotietojaan tai muuten asumistukihakemus hylätään. Ikinä kenestäkään Joelista kuullutkaan, liekö asuntoni edellinen asukas? Uskoivat kuitenkin kun vannoin ettei mulla täällä ketään Joelia nurkissa pyöri.

Joskus oli lehdessä juttua naisesta, jonka osoitteen oli joku vieras "kaapannut". Oli tehnyt virallisen muuttoilmoituksen siihen osoitteeseen.

Osoitteessa oikeasti asuva nainen ei saanut sitten haettua jotain tukia kun ei pystynyt toimittamaan tämän tuntemattoman henkilön tulotietoja. Se tyyppi asui virallisesti tämän naisen kanssa eikä asialle voinut mitään.

Taas ollut uusavuton liikkeellä. Toi pitää ilmoittaa taloyhtiön kirjoille ja viime kädessä maistraattiin ja poliisiin, ettei sen nimistä henkilöä asu hänen luonaan, viime kädessä rikosilmoitus. Mikä siinä on niin haasteellista? Opin tämän itsekin - tai eksäni oppi. Hän haki asumistukea aikoinaan ja ihmetteli henkilöiden lukumäärää asunnossamme. Olin sanonut sata kertaa muuton jälkeen, että hoida se talonkirjojen katsominen, mutta ei, koska se maksoi huikeat viisi euroa. En sitä halunnut tehdä, kun en asumistukea hakenutkaan ja halusin vain nähdä kauan mies hakkaa päätään seinään. Lopulta hän myöntyi tekemään sen ja paljastui, että edellinen asuka soli jättänyt kirjat poistamatta. Tämän jälkeen olen aina tarkistanut asian. 

Vierailija
389/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä hain työkkärin kautta 8kk kestävälle kurssille. Ennen kurssin alkua pääsin kuitenkin töihin ja olin koe ajalla kun työkkärista tuli soitto että työt pitää lopettaa ja on mentävä kurssille 8 kuukaudeksi. Tai karenssi iskee jos en mene. Kyllä v#tutti.

No et kai lopettanut töitä ton takia??

Vierailija
390/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin työntekijä päätti ettei voi hyväksyä mun työttömyyttä. Joka alkoi koska mut vuokratyöntekijänä irtisanottiin ensimmäisenä koska firma jossa tein töitä, vuokrafirman kautta, meni konkkaan.

Työkkärin muijan mielestä mun pitää antaa selvitys yrityksen taloudellisesta tilasta ennen kuin hän voi puoltaa liitolle mun työttömyyteni olevan validia eikä suinkaan itseaiheutettua.

Jessus että vitutti.

Periaatteessa olit vuokrafirmassa töissä ja sehän ei mennyt konkkaan.

Jäi tuohon mainitsematta että vuokrafirmalta sain luonnollisesti todistuksen myös siitä että sopimukseni oli heidän kauttaan tuohon nimenomaiseen työhön ja sen loputtua heillä ei ollut muuta tarjota. Lisäksi työsopimuksessani luki että minut palkataan tekemään vuokrafirman kautta töitä juuri sille nimenomaiselle yritykselle. Noista molemmista oli työkkärissä laput. 

Mutta se ei ollut se pointti, vaan se vaatimus siitä että mun olisi pitänyt tehdä asiakasyrityksen kirjanpidosta, johon en ollut millään tavalla osallinen, selvitys työkkäriin sen firman taloudellisesta tilanteesta. 

Vierailija
391/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Sain vuoden työttymyyden jäleen puolen vuoden määräaikaisen työn. Työn loputtua kela eväsi työttömyyskorvaukseni koska olin ollut puoli vuotta töissä. Parin kuukauden ja useamman valituksen jälkeen työttömyyskorvaus myönnettiin saman työssäolon perusteella. Kafkamaista.

Miksi Kela on tuohon sotkeutunut jos kerta sait ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Se on työkkärin ja työttömyyskassan välinen asia?

Vierailija
392/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten käy jos on osa-aikasopimus mutta tekee täysiä tunteja? Tai tekee joskus täysiä tai yleensä täysiä mutta ei ole satavarma asiasta? Onko maksava lausunto voimassa?

Ja kyllä karenssi tulee jos nyt irtisanoudun kokoaikatyöstäni. Eihän minulla vielä silloin ole mitään lausuntoa mutta niin vain karenssi napsahtaa. Tai jos olen toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa, irtisanoudun siitä, aloitan heti perään kahden kuukauden määräaikaisessa ja sen jälkeen ilmoittaudun työkkäriin niin karenssia tulee. Siitä on tosin jo kaksi kuukautta kulunut joten jäljelle jää yksi kuukausi ilman työttömyysetuutta.

Ei siitä tule karenssia, jos et asioi edes kenenkään TE-viranomaisen kanssa. Etkä myöskään voi vähennellä mitään karensseja toisen työsuhteen jälkeen. Muutenhan ihmiset, jotka vaihtaisivat työpaikkaa, olisivat jatkuvasti jossain oman elämänsä karenssissa. :)

Vierailija
393/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin osa-aikaisesta, mutta toistaiseksi voimassaolevasta työstä määräaikaiseen, toki paperilla oli osa-aikainen, mutta tein täysiä tunteja. Sain 3kk karenssin koska irtisanoutumisen syy ei ollut pätevä. Olin kuitenkin ilmoittanut aloittavani uudessa työssä, työt alkoi heti eli työttämänä en ollut päivääkään. Tieto karenssista tuli pari kuukautta sen jälkeen kun olin työt aloittanut, siinä vaiheessa karenssia oli jäljellä kuukausi.

Karenssi tulee AINA, kun irtisanoutuu riippumatta siitä onko heti uusia töitä vai ei.

Juuei, on olemassa hyväksyttäviä syitä irtisanoutumiseen. Toisen, työllistävämmän työn vastaanottaminen on hyväksyttävää. Kaikki, joille on karenssi sellaisessa tilanteessa annettu, tulisi tehdä valitus päätöksestä. Jos siis uusi työ on oikeasti työllistävämpi, se valitus menee läpi.

Työttömyysturvalaki 2 a luku:

Henkilöllä on pätevä syy erota työstä:

1) työsopimuslain 8 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa;

2) silloin, kun työtä hänen työkykynsä huomioon ottaen ei voida pitää sopivana;

3) jos työtä ei 12 kalenteriviikon aikana välittömästi ennen irtisanoutumista ole ollut tarjolla siten, että työtä voitaisiin lukea hänen työssäoloehtoonsa, eikä työsopimuksessa ole sovittu säännöllisestä työn tekemisestä;

4) jos hänellä ei 4 luvun 3 §:n perusteella ole oikeutta soviteltuun työttömyysetuuteen ja työstä maksettava palkka on vähemmän kuin 1 134 euroa kuukaudessa.

(18.5.2018/380)

Henkilöllä on oikeus erota työstä menettämättä oikeutta työttömyysetuuteen myös muusta kuin 1 momentissa ja 3 sekä 8 §:ssä tarkoitetusta syystä, jos se on pätevyydeltään verrattavissa näihin.

Vierailija
394/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin te-toimistosta kunnan palkkatukityön mahdollisuudesta. Sanottiin ettei vielä ainakaan vuoteen täyty edellytykset. No miten ollakkaan, parin kuukauden päästä tupsahti työhönosoitus palkkatukipaikkaan. Hain, olisin päässyt mutta työnantajan selviteltyä asiaa sanottiinkin ettei oikeutta palkkatukeen olekkaan. No itsehän tiesin tuon jo hakiessani ja mitään sen suurempaa työllistymistä en kuvitellut tapahtuvankaan. Hukattiin vaan kaikkien aikaa. Luultavasti te-virkailija sai tuosta vielä jonkin työsuoritteen itselleen.

Vierailija
395/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) jos työtä ei 12 kalenteriviikon aikana välittömästi ennen irtisanoutumista ole ollut tarjolla siten, että työtä voitaisiin lukea hänen työssäoloehtoonsa, eikä työsopimuksessa ole sovittu säännöllisestä työn tekemisestä;

Tähänkö pitää vedota jos irtisanoo nollatuntisopimuksen koska työtunteja on jatkuvasti alle 18/h viikossa?

Onko työ sitten työllistävämpi työ jos sulla on jatkuva osa-aikatyö jossa tuntimäärä vaihtelee 10-40 välillä ja vaihdat siitä 2kk kestävään kokoaikatyöhön ja jäät sen jälkeen työttömäksi?

Vierailija
396/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä tule karenssia, jos et asioi edes kenenkään TE-viranomaisen kanssa. Etkä myöskään voi vähennellä mitään karensseja toisen työsuhteen jälkeen. Muutenhan ihmiset, jotka vaihtaisivat työpaikkaa, olisivat jatkuvasti jossain oman elämänsä karenssissa. :)

Tottakai voi vähennellä. Kolmen kuukauden karenssi alkaa työstä irtisanoutumisesta. Jos ilmoittaudun työkkäriin ennen kolmen kuukauden kulumista niin karenssi rapsahtaa ja jäljellä olevasta (3kk) ajasta en saa työttömyyskorvausta vaikka työttömänä työnhakijana olenkin. 

Vierailija
397/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä kertoivat, kuinka harrastuksista kertominen on käännetty itseä vastaan. Jostakin koiran omistajasta oli tehty ammattikasvattaja ja jostakin pelaajasta ammattipelaaja. Minäpä olen kertonut ainoaksi harrastuksekseni vauva.fi palstalla palstailun ja saanut vastaukseksi vain vaivautunutta naurua.

Vierailija
398/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä vähän outoa, että jouduin elättämään puolisoani opintolainalla. Tajuan joo, että yhteistaloudessa tehdään asiat yhdessä, mutta eikö tuloiksi voisi laskea vaikka puolta opintolainasta? En olisi ikinä nostanut niin paljoa, jos olisin ollut yksin. No, onneksi maksettiin 20t laina nopeasti kun mies pääsi töihin.

Tämä on kyllä todella outoa, ja sitten opintolainan takaisinmaksua ei edes lasketa menoksi. Eihän tavalliselle työttömällekään sanota, että otapa lainaa, kunnes löydät työtä! Nykypäivänä suhteet eivät muutenkaan ole ehkä niin pitkäkestoisia, että tuntuu aika törkeältä että joutuu nostamaan _lainaa_ puolison elättämiseksi. Palkan katsomisen yhteiseksi tuloksi ymmärrän kyllä, mutta lainaa en. Meillä onneksi asiat meni hyvin ja työllistyttiin kumpikin kun opintolainaa oli "vasta" reilu 10 tuhatta euroa.

Vierailija
399/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikoinani kela merkkasi minut kerran kämppikseni tyttäreksi.

Minun taas piti kirjoittaa todistus, etten ole suhteessa appiukkoni kanssa.

Mä oon kerran todistanut, etten ole suhteessa siskoni aviomiehen kanssa. Asuimme kaikki samassa asunnossa, kun olin siskoni alivuokralainen :D

Vierailija
400/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää!!