Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaetaan kaikista urpoimmat tai epäreiluimmat työkkärin/Kelan selvitykset ja päätökset tänne!

Vierailija
28.08.2018 |

Tuli vaan mieleen erään byrokratiakoneiston kanssa asioidessani, että muillakin tosiaan on ikäviä kokemuksia.

Pahin, mistä olen itse kuullut, oli muistaakseni yhdestä lehtijutusta. Sen mukaan molempien alaraajojen amputoinnin läpikäyneen henkilön piti 10 vuoden päästä todistaa Kelalle, että jalat eivät ole kasvaneet takaisin...

Kommentit (421)

Vierailija
401/421 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Sain vuoden työttymyyden jäleen puolen vuoden määräaikaisen työn. Työn loputtua kela eväsi työttömyyskorvaukseni koska olin ollut puoli vuotta töissä. Parin kuukauden ja useamman valituksen jälkeen työttömyyskorvaus myönnettiin saman työssäolon perusteella. Kafkamaista.

Miksi Kela on tuohon sotkeutunut jos kerta sait ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Se on työkkärin ja työttömyyskassan välinen asia?

Samaa ihmettelen. Vai hakiko kirjoittaja Kelalta työttömyyskorvausta ja Kela lähti siitä, että hänelle on oikeus ansiopäivärahaan ja siksi eväsi tuen. Mutta sitten jostain syystä ei saanutkaan ansiosidonnaista jolloin Kela myönsi tuen...?

Vierailija
402/421 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti virastotkin sössii, mutta osasta tapauksia tulee aika vahvasti kuva, että ei olla itse hoidettu tai ymmärretty asiaa ja sitten päivitellään miten se on viraston syy :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/421 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jäänyt 20 vuoden työuran jälkeen työttömäksi ansiosidonnaiselle työttömyyskorvaukselle. Sain vuoden työttymyyden jäleen puolen vuoden määräaikaisen työn. Työn loputtua kela eväsi työttömyyskorvaukseni koska olin ollut puoli vuotta töissä. Parin kuukauden ja useamman valituksen jälkeen työttömyyskorvaus myönnettiin saman työssäolon perusteella. Kafkamaista.

Miksi Kela on tuohon sotkeutunut jos kerta sait ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Se on työkkärin ja työttömyyskassan välinen asia?

Samaa ihmettelen. Vai hakiko kirjoittaja Kelalta työttömyyskorvausta ja Kela lähti siitä, että hänelle on oikeus ansiopäivärahaan ja siksi eväsi tuen. Mutta sitten jostain syystä ei saanutkaan ansiosidonnaista jolloin Kela myönsi tuen...?

Ja kaiken järjen mukaanhan oikeus ansiopäivärahaan olisi pitänyt ollakin. Ensinnäkin ollut vain vuoden työttömänä ansiosidonnaisella, jonka jälkeen puoli vuotta töissä, joten olisi kyllä pitänyt olla oikeus ansiosidonnaiseen ellei ole irtisanoutunut kassasta ja/tai jättänyt jäsenmaksuja maksamatta.

Vierailija
404/421 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaiken järjen mukaanhan oikeus ansiopäivärahaan olisi pitänyt ollakin. Ensinnäkin ollut vain vuoden työttömänä ansiosidonnaisella, jonka jälkeen puoli vuotta töissä, joten olisi kyllä pitänyt olla oikeus ansiosidonnaiseen ellei ole irtisanoutunut kassasta ja/tai jättänyt jäsenmaksuja maksamatta.

Vierailija
405/421 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut käytettävän termiä "kelan ansiopäiväraha" eli kaikki ei välttämättä edes tiedä saavatko ansiosidonnaista vai kelan rahaa...

Vierailija
406/421 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
407/421 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä hain työkkärin kautta 8kk kestävälle kurssille. Ennen kurssin alkua pääsin kuitenkin töihin ja olin koe ajalla kun työkkärista tuli soitto että työt pitää lopettaa ja on mentävä kurssille 8 kuukaudeksi. Tai karenssi iskee jos en mene. Kyllä v#tutti.

Työt pitää lopettaa jonkun v*tun kurssin takia? Johan on markkinat! Olisin valittanut ihan joka paikkaan ja jopa iltalehteen!

Vierailija
408/421 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt on höpönhöpöä että työt pitäisi lopettaa koska työkkäri vaatii. Karenssin voivat tietenkin antaa mutta mitä väliä jos olet palkkatyössä. Karenssista tulee haittaa vasta siinä tapauksessa jos työt eivät jatku esim. kuukautta pitempään jolloin sen jälkeen voi pudota tyhjänpäälle.

Vierailija
409/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela päätös ylijäämästä, tosiasiassa olin asunnoton asunnon etsijä ja elin velaksi, tuloni oli 500e toimeentuloa. Vakuus piti myös itse hommata sekin velaksi ja asuminen velaksi. Piti myös hommata useaan kertaan samat tiliotteet, ei uskottu ettei tuloja ollut. Varmaan sama virkailija ilmoitti työstä te- toimistolle estäen tuen, johon kirjattiin ylös on työ, työttömälle. Itse selvitin kaikki, sosiaalitoimistolla ei autettu. Jotkut hakeutuu noihin töihin kiusatakseen. 

Vierailija
410/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela yritti lopettaa kaikki tuet vetosi puolison tuloihin, olin ja olen sinkku. En ole ollut ikinä naimisissa ja olen myös lapseton. Piti myös todistaa Suomessa oleminen vaikka oli tiliotteita joista näkyi selvästi. Ja korona aikana kun lentoja oli kielletty. Kelan mielestä ei saa mennä Suomessa ovesta ulos. Ja kun toimii asian mukaan, niin silti syytetään. Mitään ei pahoiteltu edes. Ainakin 2 kertaa toimittu noin. 

Vierailija
411/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimisto virkailija oli kirjannut salaa ylös että sairas, tosiasia ei ollut ja ei ollut todistetta sellaisesta. Sen takia tarjosi mm. Vammaiskurssia, terveelle. Hän sai väärää tietoa sosiaalitoimistolta. Lopulta irtisanottu ja toinen virkailija ilmoitti tehdystä virheestä. Mitään palvelua en tuon takia saanut. Paitsi sen vammaiskurssi ehdotuksen terveelle. Sairauksia ei ole. 

Vierailija
412/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan pari vuotta tästä eteenpäin lapsestani kelan vammaistukea reilu sata euroa kuussa. Ihan vain hakemisen ilosta, tähän mennessä saman lapsen kanssa olin pärjäillyt 7 vuotta ilman mitään ylimääräistä  tukea. On tämä kela yksi hedelmäpeliautomaatti, välillä tulee rahaa yleensä ei.

Vierailija
413/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempiaihe.

Olet yrittäjä - Ei työttömyyskorvaukseen oikeutta.

Oikeasti yritys lakkautettu eikä toimitiloja hallinnassa. 

Asumistuki myöhästyi päivällä. - Menetys 800€ . No tuo ei ollut ihan väärä päätös, mutta älytön. 

Et hakenut työpaikkaa määräajassa - Tutkinta- aika 2 kk vaikja oikeasti asiakas oli hakenut.  Sai takautuvasti tuen. 

Työttömyysturvaan 5 vuoden karenssi - Ei hakenut työpaikkaa määräpäivään mennessä. 

Lähetä liitteet uudestaan. Siis samat liitteet ja päätös menee viikko eteenpäin. 

Kysytään jonninjoutavaa, jolla ei merkitystä päätökseen ja päätös siirtyy viikko eteenpäin. 

Vierailija
414/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain työosoituksen palkkatukipaikkaan ja puhelinhaastattelunkin tein ja kasvokkain oltiin jo sopimassa työhaastattelua ja kuulosti jopa siltä että minut olisi haluttu palkata heti. Varmustin viimeiseksi kuitenkin että palkkaahan Helsingin kaupunki minut vaikka olenkin viereisen kunnan pitkäaikaistyötön. No, haastatteluji otti selvää ja vastaus oli että, ei, Helsinki ei palkkaa toisen kunnan työtöntä palkkatukityöhön.

Kiroilin mielessäni, sillä työ olisi ollut tosi kiinnostavaa ja olisin vihdoin halunnut päästä töihin. Mielestäni minua syrjittiin asuinpaikkakuntani eli henkilöön liittyvän syyn takia, olisi pitänyt tehdä kantelu syrjinnästä!

Selvitin asian niin kuin se oli työkkärille, eli että Hesa ei palkkaa muun paikkakuntalaisia palkkatöihin (jotta Helsinki itse säästyy valtion sakoilta) ja onneksi en saanut mitään karensseja.

Kävi lähes sama mutta se oli koulutus, työkkari valehteli saa hakea heidän koulutuksia myös eri kunnista. Ei saa. Hain ja vastattu Helsingissä että paikka on vain siellä lähellä asuville, itse asun viereisessä kunnassa oli kuulemma liian kaukana. Täältä pääsee junalla ja bussilla 20-30 min. Helsinkiin. No työvoimatoimiston virkailija vielä tuonkin kiellon jälkeen ehdotti koulutuksia eri kunnista. Enää en hae kun päätös oli ei saa hakea muualta tulevat. Päätös oli oikein vihainen, myös. En viitsi hakea turhaa. 

Vierailija
415/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kävi lukin ja intin. Ei ottanut vastaan tarjottua opiskelupaikkaa ennen inttiä, koska täytyi säilyttää ensikertalaisuus toiseen paikkaan. Intin jälkeen tuli työttömyyskorvauksen ns. odotusaikaa 21 vk +21vk, yhteensä siis 42vk eli lähes vuosi, kun muutoin odotusaika tms. on työttömillä tietääkseni 5 vk. Soitin kelan johtoon asti, ja kuulemma virkailija oli oikein tulkinnut kelan ohjeita. 21vk opiskelupaikasta kieltäytymisestä ja se toinen 21vk, koska oli nuori ja lukion vuoksi ei ollut ammattia suoritettuna. Intissä päiväraha oli noin 5e, ja sen jälkeen tyhjän päälle kun ei keskellä talvea töitäkään helpolla löydy. Toimeentulotukea hän ei saanut, koska ei ollut tuhlannut aikaisempia kesätyörahojaan. Ammattikoulun käynyt kaveri sai työttömyyskorvauksen. 

Vierailija
416/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä hain työkkärin kautta 8kk kestävälle kurssille. Ennen kurssin alkua pääsin kuitenkin töihin ja olin koe ajalla kun työkkärista tuli soitto että työt pitää lopettaa ja on mentävä kurssille 8 kuukaudeksi. Tai karenssi iskee jos en mene. Kyllä v#tutti.

Työt pitää lopettaa jonkun v*tun kurssin takia? Johan on markkinat! Olisin valittanut ihan joka paikkaan ja jopa iltalehteen!

Hah itselleni kävi juuri noin. Olin pimeissä töissä, mutta eipä häpeilemistä, sillä en saanut yhteensä muuta kun normipalkkaa vastaavan tulon sillä työttömyyskorvaus plus muutama satanen päälle pimeistä töistä vastasi vain pientä palkkaa. 

Työkkäri päätti pistää kurssille. Oli vain 1-2 kk muistaakseni, mutta huono ajoitus. 

Vierailija
417/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika kävi lukin ja intin. Ei ottanut vastaan tarjottua opiskelupaikkaa ennen inttiä, koska täytyi säilyttää ensikertalaisuus toiseen paikkaan. Intin jälkeen tuli työttömyyskorvauksen ns. odotusaikaa 21 vk +21vk, yhteensä siis 42vk eli lähes vuosi, kun muutoin odotusaika tms. on työttömillä tietääkseni 5 vk. Soitin kelan johtoon asti, ja kuulemma virkailija oli oikein tulkinnut kelan ohjeita. 21vk opiskelupaikasta kieltäytymisestä ja se toinen 21vk, koska oli nuori ja lukion vuoksi ei ollut ammattia suoritettuna. Intissä päiväraha oli noin 5e, ja sen jälkeen tyhjän päälle kun ei keskellä talvea töitäkään helpolla löydy. Toimeentulotukea hän ei saanut, koska ei ollut tuhlannut aikaisempia kesätyörahojaan. Ammattikoulun käynyt kaveri sai työttömyyskorvauksen. 

Mitä alapeukutat? Tämä on tarina on tosi!. Kelan tai työttömyysturvan, mikä lie, sivuilla lukee, että 21vk odotusaikaa, vaan eipä pitänyt paikkaansa. Tälläkin hetkellä työttömyysturvan sivuilla on virhe nuorten osalta. Siellä sanotaan, että työtä pitää olla vähintää 18h/vk, jotta ns. odotusaika kumoutuisi, mutta tämä tieto on vanhentunutta, eikä sitä uutta tietoa ole missään nettisivuilla vaikka muutos tuli jo yli puoli vuotta sitten. Sekin piti kysyä johtoportaalta, kun puhelinpalvelussa eivät osanneet vastata. 

Vierailija
418/421 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela pyysi 15 vuotta sitten lopetettua tiliä ja tiliotteita. Niitä piti kerjätä pankista, jossa ei ollut enää niin kauan lopetetun tilin tietoja enää. Jostain arkistosta sen kelassa kaivoivat. 

Vierailija
419/421 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela hylkäsi vakuuden muuttoon halvempaan asuntoon ja sossu myös. Syy oli ei syytä alueen vaihdolle, vaikka asunto olisi ollut 300e halvempi kuin tämä. Muutot jäi. Olen asunut 2 vuoden ajan nyt 300e kallimmassa, lähes 1000e asunnossa koska kela ja sossu kielsi muuton halvempaan, ei halunneet tukea muuttoa ja vakuutta. Eli tästä tullut kelalle tappiota yli 7000e, jota ei virkailija osannut laskea. Koska piti jäädä kalliiseen joudun hakea enemmän tukea vuokraan. Pk-seudulla kielletty muutto halvempaan. Muutto ja vakuus olisi pitänyt itse maksaa alle 600e tuesta. Alueella ei ole edes työtä jota hakea ne pitää hakea muissa kaupungeissa, mutta kehotettu jäämään ja hakea enemmän tukia että silleen. Yritin perustella muuttoa myös tuolla mutta ei piitattu, he haluaa että on kallis vuokra. Koko aikana ei alueella ole mitään tarjottu ja työtä pitänyt hakea muualta. 

Vierailija
420/421 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimisto kehotti hakea erilaisia tukia sossun kautta, jossa kielteiset päätökset. Haluaa ohjata väärään paikkaan turhaa. Eivät ohjaa työhön tai kurssille vaan täysin väärään paikkaan.