Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?
https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html
Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (234)
Kumma juttu että näillä "varattomilla" perheillä on kuitenkin useampi lemmikki, äidin hiukset värjätyt ja löytyy lävistyksiä/tatskoja yms. Mutta joku 170€ on muka iso summa. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsille pitää opettaa, ettei aina ole rahaa ja silloin ei pääse". Ihan fiksu toteamus, mutta mites te hyvätuloiset, opetatteko itse lapsillenne tämän? Jätättekö joskus maksamatta leirikoulun tmv:n jotta lapsenne oppisi, ettei aina välttämättä ole rahaa? Vaikka itse olisitte rikkaita, ei lapsenne välttämättä aikuisena ole. Ei, vaikka saisi teiltä miljoonan pesämunan kotoa muuttaessa. Voi aika nopeasti kuluttaa elämällä liian leveästi, ja noinkohan eivät raivo itke sitä, kun ei saa sitä uusinta iPhonea kun pitäisikin tienata rahaa ensin ja säästää?
Ei mun lapsillani ole koskaan ollut uusinta puhelinmallia.
Leirikoulurahoihin ovat itse keränneet suurimman osan. Ja me olemme myös jokaikisen leirikoulun yhteydessä majoittaneet sen vastavierailun oppilaita.
Ja molemmat ovat hankkineet tetinsä ja kesätyönsä itse.
Menestyvät koulussa, kouluttautuvat hyvin ja osaavat tehdä töitä, kuten me, yrittäjävanhempansa.
Kaikki nämä asioita, joita ei opeteta sillä ettei huolehdita vanhemmuudesta vaan raivotaan kun rahaa ei tullutkaan taivaasta.
Jotenkin tuntuu tosi epäuskottavalta, että koulu informoisi leirikoulusta tuolla tavalla ja noin lyhyellä aikataululla. Täytyyhän tuollaista suunnitella monta kuukautta etukäteen, että saa paikan varatuksi ja kaupungilta rahoitusta.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsille pitää opettaa, ettei aina ole rahaa ja silloin ei pääse". Ihan fiksu toteamus, mutta mites te hyvätuloiset, opetatteko itse lapsillenne tämän? Jätättekö joskus maksamatta leirikoulun tmv:n jotta lapsenne oppisi, ettei aina välttämättä ole rahaa? Vaikka itse olisitte rikkaita, ei lapsenne välttämättä aikuisena ole. Ei, vaikka saisi teiltä miljoonan pesämunan kotoa muuttaessa. Voi aika nopeasti kuluttaa elämällä liian leveästi, ja noinkohan eivät raivo itke sitä, kun ei saa sitä uusinta iPhonea kun pitäisikin tienata rahaa ensin ja säästää?
Monet hyvätuloiset NIMENOMAAN opettavat lapsilleen sen, että asiat eivät ole itsestäänselvyys tai tule ilmaiseksi jonkun muun hoitamana ja kustantamana. Koska se on todellisuus maailmassa jonka ne lapset joutuvat joskus kohtaamaan, joten muun opettaminen olisi karhunpalvelus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??
Kaikille yhteisessä peruskoulussa se on juuri oikea mentaliteetti. Lain mukaan opetus on oppilaalle ilmaista. Leirikoulujen tapauksessa laki ei toteudu kuten pitäisi.
Pikemmin mentaliteetti on se, että kun varakkaan perheen lapset ovat tottunut kaikkeen kivaan ja erikoiseen, sitä pitää saada koulussakin. Tavallinen puurtaminen on iian ikävää.
Ihan puppua, ei varakkaiden lapsilla ole kaikkea kivaa ja erikoista, ihan tavallista. En ole itse ollut leirikoulussa, eikä omat lapseni. Partiossa ovat, maksaa 50€ vuodessa. Leirit kympin kaksi silloin tällöin, voisiko myös ne ”köyhät” mennä sinne leireilemään, vai onko liian noloa?
Miten voi leirikoulu tulla eteen yllättäen ja puskista viikon varoitus- ja maksuajalla? Pitäähän ne leirikoulutilatkin yleensä varata hyvissä ajoin ja tehdä muutenkin paljon etukäteissuunnittelua. Ei leirikouluja järjestetä tyyliin ex tempore ja menoksi.
Prototyyppi kirjoitti:
Miten voi leirikoulu tulla eteen yllättäen ja puskista viikon varoitus- ja maksuajalla? Pitäähän ne leirikoulutilatkin yleensä varata hyvissä ajoin ja tehdä muutenkin paljon etukäteissuunnittelua. Ei leirikouluja järjestetä tyyliin ex tempore ja menoksi.
Jos tuo on tapahtunut, niin todennäköisesti se leirikoulu on ollut suunniteltu ja sovittu pitkään ja muut ovat puuhailleet pari vuotta myyjäisten yms. kanssa. Ja Rosan tuttavat eivät ole tehneet mitään, olettaen että muut hoitavat ja maksavat, jolloin maksuvaatimus on tullut "yllätyksenä".
Vierailija kirjoitti:
Puhelimet ostetaan torista käytettyinä, vanhoja lumioita, eivät saa viikkorahaa, vaan kotitöistä palkkaa, käytetään vanhoja vaatteita ja kierreätetään tuttujen kanssa, eivät ole koskaan olleet huvipuistossa jne. Tuo kirjoituksesi esimerkki ei sovi varakkaaseen perheeseen vaan johonkin lottovoitto tms nousukas näyttöhaluiseen perheeseen ja yleensä juuri tukia käyttävään oerheeseen, jossa edellä mainittuja kuvitelmia varakkaista
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on alle 700 e / kk. En pysty ostamaan läheskään kaikkea, mitä tarvitsisi ja tingin monesta asiasta. Säästäminen on mahdotonta.
On täysin mahdotonta että tulot ovat noin pienet ellet sitten ole kieltäytynyt työvoimatoimiston toimenpiteistä ja saa alennettua toimeentulotukea ja silloin se on ihan oma syysi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksosten luokka teki kuudennella luokalla leirikoulureissun - Lontooseen. Toisella heistä on Asperger, ja koska hän jäi koulussakin lähes aina yksin toisten syrjimänä, en voinut kuvitellakaan etten olisi lähtenyt itsekin mukaan. Vanhempia, kummeja jne. siis aivan pyydettiinkin mukaan lisävalvojiksi. Mutta matka oli yhdellekin jo kallis, ja se kertaa kolme plus minun palkaton vapaa töistä viikoksi oli kerta kaikkiaan meidän perheelle liikaa.
Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä.
"Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä"
Minä taas vastustan sitä, että yhden lapsen takia pitäisi muidenkin lasten menettää jotain. Se ei ole minun tai lapseni vika jos sinulla ei ole varaa tulla leirille. Minun lapsellani on oikeus saada ihana leirikokemus.
Tasa-arvo on viety liian pitkälle, kun odotetaan että yhden lapsen vuoksi muutkin lapset menettävät jotain.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html
Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?
Mikä on leirikoulu? T.2008 peruskoulusta valmistunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on alle 700 e / kk. En pysty ostamaan läheskään kaikkea, mitä tarvitsisi ja tingin monesta asiasta. Säästäminen on mahdotonta.
On täysin mahdotonta että tulot ovat noin pienet ellet sitten ole kieltäytynyt työvoimatoimiston toimenpiteistä ja saa alennettua toimeentulotukea ja silloin se on ihan oma syysi.
Onneksi olkoon tynnyrissä kasvanut kaikkien alojen asiantuntija.
Paistaa enemmin tukihuijari läpi noista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hyvätuloiset NIMENOMAAN opettavat lapsilleen sen, että asiat eivät ole itsestäänselvyys tai tule ilmaiseksi jonkun muun hoitamana ja kustantamana. Koska se on todellisuus maailmassa jonka ne lapset joutuvat joskus kohtaamaan, joten muun opettaminen olisi karhunpalvelus.
Minulla on juuri päinvastainen kokemus. Hyvätuloisten lapsille ostetaan hetkessä kaikki mitä ne vain keksivät pyytää, on tarvetta tai ei. En tosin tunne monia varakkaita, mutta ne jotka tunnen, niiden lapset ovat kliseisiä "kersoja", ylimielisiä ja pilalle hemmoteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joka kirjoitin tuon viestin, jossa kerron tulen olevan liian pienet olen tosiaan nuori työtön ja minunkin tuloni ovat yli 800 euroa kuussa nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä olen työtön ja tiedän että puhut paskaa. Vuokran jälkeen tulee jäädä käteen 480€
Tuo sinun 700€ on siis ennen vuokranmaksua? Saa olla aika pikku vuokra jos jää yli 480€ maksun jälkeen.
Laki on kaikille sama. 480€ pitää jäädä käteen. Jos jää vähemmän, olet kieltäytynyt työkkärin toimesta ja toimeentulotukea on alennettu sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle ainakin suht hyvätuloiset vanhempani tämän opettivat ja opettivatkin niin hyvin, ettei ole ikinä tarvinnut raivoitkeä sitä, että rahat pitää itse tienata ja säästää. Olen tienannut ja säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri päinvastainen kokemus. Hyvätuloisten lapsille ostetaan hetkessä kaikki mitä ne vain keksivät pyytää, on tarvetta tai ei. En tosin tunne monia varakkaita, mutta ne jotka tunnen, niiden lapset ovat kliseisiä "kersoja", ylimielisiä ja pilalle hemmoteltuja.
Yleensä tuollaiset ovat nousukkaita jotka lapsiaan lelliessään kompensoivat omaa, omasta mielestään puutteellista lapsuutta ymmärtämättä sitä että kyseinen tausta se luultavasti heidänkin menestystään kannusti ja opetti näkemään vaivaa menestyksensä eteen. Sellaiset joilla varallisuus ja korkea koulutus kulkee suvussa ovat taas pääsääntöisesti oppineet, että varakkaankin vanhemman lapselle tekee vain hyvää se, ettei saa kaikkea heti ja helposti. Toki on omalla työllään vaurastuneissakin paljon niitä joilla viisaus riittää hyvin ymmärtämään sen oman köyhemmän lapsuuden hyvätkin puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapsillani ole koskaan ollut uusinta puhelinmallia.
Leirikoulurahoihin ovat itse keränneet suurimman osan. Ja me olemme myös jokaikisen leirikoulun yhteydessä majoittaneet sen vastavierailun oppilaita.
Ja molemmat ovat hankkineet tetinsä ja kesätyönsä itse.
Menestyvät koulussa, kouluttautuvat hyvin ja osaavat tehdä töitä, kuten me, yrittäjävanhempansa.
Kaikki nämä asioita, joita ei opeteta sillä ettei huolehdita vanhemmuudesta vaan raivotaan kun rahaa ei tullutkaan taivaasta.
Ok. Tarkoitin lähinnä tilannetta, että teille tulisi ilmoitus, että viikko aikaa maksaa 170e tai lapsi joutuu kouluun järjestelemään kirjoja (ei sillä että jutussa olevilla ei olisi ollut ennakointi varaa), niin maksatteko heti, jotta lapsi pääsee, jättäisitkö maksamatta jotta lapsi oppii ettei kaikkea saa vai ottaisko ihan vaan päähän?
En minäkään itkisi asian vuoksi, vaan kykenisin kyllä maksamaan sen 170 euroa vaikka päivän varoituksella/maksuajalla.
Vierailija kirjoitti:
Leirikoulut on olleet tiedossa vuosikymmeniä jo. Säästää alusta asti. Tai sitten jörjestää sen varainkeruun siellä koululla ja on aktiivinen.
Mutta ei. Sitä istutaan persiillään vuosikaudet, odotetaan että joku muu hoitaa ja sitten ”yllätytään”. Tosi hyvä ettei koulu antanut periksi.
Ei, koulun olisi pitänyt antaa periksi. Tässä puhutaan (oli totta tai ei) 12-vuotiaista lapsista. Tuossa iässä on tärkeää kuulua joukkoon ja varmasti sattuu kuunnella muiden juttuja kivasta leiristä. Eli koulun todellakin olisi pitänyt antaa periksi. Ei huonojen vanhempien takia vaan lapsen.
Tosin epäilen että juttu olisi totta,nykyään kaikkien on päästävä luokkaretkelle ja leirikouluun. Yhdenvertaisuus.
Siitöhän oli täälläkin hirveä haloo muutams vuosi sitten.
Eiköhän ne köyhien perheiden lapset tiedä, mitä on kun jää paljon saamatta rahanpuutteen vuoksi ilman, että jätetään vielä koulun retkistä ulkopuolelle.