Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?

Vierailija
28.08.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html

Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, jos leirikoulusta on oikeasti ilmoitettu vain viikkoa ennen maksupäivää. Yleensä leirikoulut on varattava vähintään noin vuotta aikaisemmin ja ohjelmasta ym. sovitaan useita kuukausia ennen itse leirikoulun alkua. Silloin luokalla on hyvin aikaa päättää leirikoulun rahoituksesta. Jos halukasta talkooväkeä ei ole, ainoaksi mahdollisuudeksi jää maksujen kerääminen suoraan vanhemmilta. Vaihtoehto kun on, ettei leirikoulua järjestetä lainkaan. Silloin kaikilla on tasapuolisen kurjaa.

Omien lasteni koulussa leirikoulut on rahoitettu pääasiassa talkoilla, myyjäisillä ym. ja loppusumma on kerätty vapaaehtoisina maksuosuuksina. Näissä vain tuppaa aina käymään niin, että samat henkilöt sekä järjestävät talkoita ja myyjäisiä että maksavat vapaaehtoiset maksuosuutensa. Jokaisen lapsen luokalla on ollut yllättävän iso määrä niitä perheitä, jotka katsovat oikeudekseen olla tekemättä yhtään mitään yhteisen päämäärän eteen. Eivät siis osallistuneet rahankeruutoimintaan eivätkä maksaneet myöskään omaa osuuttaan rahalla. Näissä perheissä on ollut sekä heikommin pärjääviä että myös ihan keskituloisia.

Noinhan se yleensä menee.

Vierailija
22/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.

Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli leirikoulutieto ihan yllättäen. Olen istunut jokaisessa vanhempainillassa yms. Onneksi ei maksanut kuin parikymppisiä. Nyt lapsi on maininnut luokkaretkestä ulkomaille. Oletan, että se on keväällä, ennen kuin 9 luokka loppuu. Mitään muuta tietoa ei asiasta ole tullut. Hinnasta ei ole tietoa eikä siitä, että onko se edes käytännössä mahdollista.

Saan brutto alle 2000 pakkaa, joten tiukoilla mennään. Maksan myös lapsen 400/kk harrastuksen joten kaikesta muusta säästetään jo muutenkin.ijan turha tulla puhumaan kampaamokäynneistä tai kaljasta. Niihin ei todellakaan ole varaa.

Miten se voi tulla yllätyksenä?

Minä tiesin jo 15 vuotta sitten että niitä leirikouluja on. Yksi alakoulussa, vähintään yksi yläkoulussa ja yksi tai kaksi lukiossa.

Vierailija
24/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot on alle 700 e / kk. En pysty ostamaan läheskään kaikkea, mitä tarvitsisi ja tingin monesta asiasta. Säästäminen on mahdotonta.

Vierailija
25/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot on alle 700 e / kk. En pysty ostamaan läheskään kaikkea, mitä tarvitsisi ja tingin monesta asiasta. Säästäminen on mahdotonta.

Oletko silti sitä mieltä, että olisi edes hyvä opettaa sitten lapselle sellainen reaktio, että tuossa tilanteessa itketään raivosta, vihataan yhteiskuntaa ja katkeroidutaan? Aika huono oppi kenellekään. Sehän vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
26/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osallistunut yläasteella leirikouluun lainkaan, ei ollut varaa. Ala-asteella rahankeruu järjestettiin yhdessä ja kaikki pääsivät mukaan.

Vierailija
27/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on toimittu kuten on kerrottu kyseessä on rikos. Varojen kerääminen sinänsä on laillista mutta siihen osallistumisen täytyy olla vapaaehtoista ja kertyneet varat jaettava kaikille riippumatta osallistumisesta keräykseen.

Vierailija
28/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä leirikouluja tarvita. Opetettaisiin kaikki lukemaan ja laskemaan ensin.

Vierailija
29/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??

Kaikille yhteisessä peruskoulussa se on juuri oikea mentaliteetti. Lain mukaan opetus on oppilaalle ilmaista. Leirikoulujen tapauksessa laki ei toteudu kuten pitäisi.

Pikemmin mentaliteetti on se, että kun varakkaan perheen lapset ovat tottunut kaikkeen kivaan ja erikoiseen, sitä pitää saada koulussakin. Tavallinen puurtaminen on iian ikävää.

Vierailija
30/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea??

Kaikille yhteisessä peruskoulussa se on juuri oikea mentaliteetti. Lain mukaan opetus on oppilaalle ilmaista. Leirikoulujen tapauksessa laki ei toteudu kuten pitäisi.

Pikemmin mentaliteetti on se, että kun varakkaan perheen lapset ovat tottunut kaikkeen kivaan ja erikoiseen, sitä pitää saada koulussakin. Tavallinen puurtaminen on iian ikävää.

Lapselle pitää opettaa että itse pitää ponnistella ja nähdä vaivaa. Raha ei tule seinästä eikä aina ole joku muu maksamassa.

Tismalleen noin se pitää mennä. Jääköön pois jos eivät maksa.

Vierailija
31/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo pakko olla valetta koska vihervassari, mutta Lauran gradu on täyttä tavaraa koska oikea nainen. Hitto te persulaiset (kansanryhmä)™ olette typeriä.  Joo kyllä oli adhomine, mutta tässä kontekstissa täysin perusteltu.

Sen on pakko olla valetta koska väitetty tilanne on mahdoton. Se että joku kirjoittaa jonkun jutun lehteen ei tee siitä totta. Turha tuoda tähänkin mitään politiikkaa.

Vierailija
32/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitää opettaa että itse pitää ponnistella ja nähdä vaivaa. Raha ei tule seinästä eikä aina ole joku muu maksamassa.

Tismalleen noin se pitää mennä. Jääköön pois jos eivät maksa.[/quote]

TÄMÄ

Vierailija
33/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuvi alkaa hiljalleen kiristyä Suomi-poron kiveksien ympärillä. Elintasoerot tasoittuu väkisinkin ja yhä useampi on jatkossa köyhis, joten tää on vasta alkua.

Vierailija
34/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.

Vierailija
35/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka lapsi maksaa leirikoulunsa itse? 

Jos halutaan opettaa ettei raha tule seinästä, eikö kaikkien lasten pitäisi itse tienata leirikoulurahansa? "Joku muu" useimmille lapsille leirikoulun maksaa, nimittäin vanhemmat.

Vierailija
36/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meniköhän tuo juttu nyt ihan noin? Peruskoulussa ei pitäisi olla edes mahdollista tuollainen eriarvoistaminen. Kolumnin kirjoittaja voisi esittää vakuuttavat todisteet, että näin on käynyt. Yleensä näistä leirikouluista päätetään vanhempainillassa yhteisesti, ainakin meidän lasten koulussa. Päätetään miten sitä rahaa kerätään. Ei tule kuuloonkaan että osa porukasta jää koululle kirjoja lajittelemaan. Leirikouluun lähtevät kaikki - tai kukaan ei lähde.

Vierailija
37/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lapsi maksaa leirikoulunsa itse? 

Jos halutaan opettaa ettei raha tule seinästä, eikö kaikkien lasten pitäisi itse tienata leirikoulurahansa? "Joku muu" useimmille lapsille leirikoulun maksaa, nimittäin vanhemmat.

Niin. Vanhemmat on vastuussa, ei yhteiskunta, ei joku muu eikä se luokka tai muiden lasten vanhemmat.

Sitäpaitsi varainkeruussa nimenomaan lapsilla on iso osa. Omanikin leiponeet, myyneet ja tehneet vaikka mitä

Vierailija
38/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Minä en lapsena päässyt mihinkään harrastuksiin mihin kaverit pääsi. En rahanpuutteen takia, vaan koska asuttiin syrjäkylällä, kaikki harrastukset oli kirkonkylässä, ei julkista liikennettä, eikä vanhemmat ehtineet kuljettaa, koska olivat iltanavetalla aina siihen aikaan. Jäin siis aika paljosta syrjään, mutta koskaan ei meillä kukaan sen takia itkenyt raivosta. Muut pääsi, mutta minä en päässyt, koska olosuhteet nyt vain olivat sellaiset ja se hyväksyttiin.

Juuri noin. Ja teillä varmasti oli tosi paljon upeaa elämässä mitä muilla ei ollut ja mitä moni muu saattaisi kadehtia. Ei elämää voi elää vihaten ja katkeroituen. Tai voi mutta se on kammottavaa elämää eikä sellaista ainakaan lapsille pidä opettaa.

Vierailija
39/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsille pitää opettaa, ettei aina ole rahaa ja silloin ei pääse". Ihan fiksu toteamus, mutta mites te hyvätuloiset, opetatteko itse lapsillenne tämän? Jätättekö joskus maksamatta leirikoulun tmv:n jotta lapsenne oppisi, ettei aina välttämättä ole rahaa? Vaikka itse olisitte rikkaita, ei lapsenne välttämättä aikuisena ole. Ei, vaikka saisi teiltä miljoonan pesämunan kotoa muuttaessa. Voi aika nopeasti kuluttaa elämällä liian leveästi, ja noinkohan eivät raivo itke sitä, kun ei saa sitä uusinta iPhonea kun pitäisikin tienata rahaa ensin ja säästää?

Vierailija
40/234 |
28.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksosten luokka teki kuudennella luokalla leirikoulureissun - Lontooseen. Toisella heistä on Asperger, ja koska hän jäi koulussakin lähes aina yksin toisten syrjimänä, en voinut kuvitellakaan etten olisi lähtenyt itsekin mukaan. Vanhempia, kummeja jne. siis aivan pyydettiinkin mukaan lisävalvojiksi. Mutta matka oli yhdellekin jo kallis, ja se kertaa kolme plus minun palkaton vapaa töistä viikoksi oli kerta kaikkiaan meidän perheelle liikaa.

Vastustan leirikouluja, jos kaikkien mukaanpääsy ei ole yhteinen asia. Ihan persiöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi