Perheessä itkettiin raivosta, kun leirikoulu oli lapselle liian kallis – Onko tämä oikea opetus nuorelle?
https://www.hs.fi/elama/art-2000005805857.html
Mitä mieltä? Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (234)
Käytännössä lapsia rankaistiin vanhempien köyhyydestä, vai löytyykö täältä ketään, jonka lapsi olisi mielissään siitä, että pääsee lajittelemaan vanhoja kirjoja? Erittäin huonosti hoidettu tilanne koulun puolelta.
"Heille oli ilmoitettu leirikoulun aika ja paikka ja 170 euron hinta viikon maksuajalla.
Leirikoulu oli varmasti ihan yhtä huippu kuin minunkin lapsellani, mutta sinne eivät vain päässeet kaikki. Köyhät perheet eivät mitenkään pystyneet tiristämään tuolla aikataululla noin isoa summaa.
Ystäväni perheessä oli itketty epäoikeudenmukaisuuden aiheuttamasta raivosta."
Kuulostaa keksityltä jutulta.
Tilanne ei ole voinut tulla yllätyksenä, todennäköisesti vanhemmat olivat vain laiminlyöneet yhteydenpidon kouluun.
Leirikouluun kerätään rahaa myyjäisillä jne ja kkssa pieni summa esim 10 eu. Sinne on päästävä kaikkien maksoi tai ei. Riippuen miten paljon rahaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä lapsia rankaistiin vanhempien köyhyydestä, vai löytyykö täältä ketään, jonka lapsi olisi mielissään siitä, että pääsee lajittelemaan vanhoja kirjoja? Erittäin huonosti hoidettu tilanne koulun puolelta.
Huonot vanhemmat. Ei olisi pitänyt hankkia lapsia.
Ei voi tulla noin yllättäen. Vuosikausia on tiedossa ja siihen voi säästää.
170e on todella iso raha monelle, varsinkin jos tuollainen maksu tulee ns. puskista yhtäkkiä maksettavaksi. On ihan eri asia kerätä luokan kanssa useampi vuosi rahoja leirikoulua varten tai perheen säästää tuo summa pidemmällä aikavälillä. Ymmärrän kyllä harmituksen ja peruskoulussa jonka pitäisi olla ilmainen, tälläisiin koko luokan juttuihin pitäisi kaikilla olla mahdollisuus osallistua rahatilanteesta riippumatta.
Kuka itkee lastensa edessä raivosta kun on itse mokannut eikä rahaa ole?
Vierailija kirjoitti:
170e on todella iso raha monelle, varsinkin jos tuollainen maksu tulee ns. puskista yhtäkkiä maksettavaksi. On ihan eri asia kerätä luokan kanssa useampi vuosi rahoja leirikoulua varten tai perheen säästää tuo summa pidemmällä aikavälillä. Ymmärrän kyllä harmituksen ja peruskoulussa jonka pitäisi olla ilmainen, tälläisiin koko luokan juttuihin pitäisi kaikilla olla mahdollisuus osallistua rahatilanteesta riippumatta.
Millähän lailla se tuli puskista?
Itse tiesin leirikoulujen tulevak kun esikoinen oli vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Leirikoulussa vaanii pedofiili. Saattoi lapsi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Summan saa kokoon säästämällä 10 euroa kuukaudessa puolitoista vuotta. Tuo ei voi olla kenellekään ylivoimaista. Sillä ei ole voinut tulla yllätyksenä.
Jos ei ole rahaa, ei voi tehdä kaikkea mitä rahalla voi tehdä. En ymmärrä mentaliteettia että kaikkien olisi saatava kaikkea?? Se on ihan prioriteeteista kiinni mihin rahansa sitten pistää. Putoa myös ettei ole isovanhempia / kummeja jne jotka olisivat muutaman kympin voineet pistää lapsen leirikoulukassaan.
Leirikoulut on olleet tiedossa vuosikymmeniä jo. Säästää alusta asti. Tai sitten jörjestää sen varainkeruun siellä koululla ja on aktiivinen.
Mutta ei. Sitä istutaan persiillään vuosikaudet, odotetaan että joku muu hoitaa ja sitten ”yllätytään”. Tosi hyvä ettei koulu antanut periksi.
Poikani leirikoulua varten kerättiin kaiken maailman myynnillä 1,5 vuotta ja saatiin summa kasaan ja jokainen pääsi osallistumaan. Rahaa jäi ylitse ja päätettiin tallettaa se myöhemmin suoritettaviin pikkuretkiin. Keksitty juttu tämän raivoajan toimesta.
Kouluja säätelevissä säännöissä on, että jokainen oppilas on oikeuttettu varallisuuteen katsomatta osallistumaan yhteisiin retkiin ja kaikkeen toimintaan. Eli bulls shittiä taas tämäkin "uutinen".
Rosa, mun molemmilla koululaisilla on nokian puhelimet, auta meitä, ei oo just nyt rahaa iphoneen 😥
Kun minä jäin yksinhuoltajaksi ja lähdin opiskelemaan, nostin koko opintolainan. Mistä lasten ollessa pieniä ei tarvinnut käyttää kuin pieni osa. Meillä oli hyvä ja halpa vuokra-asunto ja kaikki mitä tarvittiin. Kun pääsin töihin, maksoin lainaa minimillä pois niin kauan kun lapset asuivat kotona. Ja näin minulla oli se mukava summa rahaa ja lapset pääsivät osallistumaan leireille ja retkille. Ne rahat olivat yllätysmenoihin. Harrastukset, vaatteet ym sain maksettua palkasta :) nyt lapset ovat onnellisia aikuisia ja minä maksan parissa vuodessa lainan pois. Ehkä maksoin pankille korkoja ihan liikaa mutta en olisi ikinä saanut säästettyä semmoista määrää "hätävaraksi". Ajattelen asian niin että lapsillani oli hyvä lapsuus ja nuoruus ja siitä olin valmis vaikka maksamaan.
Outoa, jos leirikoulusta on oikeasti ilmoitettu vain viikkoa ennen maksupäivää. Yleensä leirikoulut on varattava vähintään noin vuotta aikaisemmin ja ohjelmasta ym. sovitaan useita kuukausia ennen itse leirikoulun alkua. Silloin luokalla on hyvin aikaa päättää leirikoulun rahoituksesta. Jos halukasta talkooväkeä ei ole, ainoaksi mahdollisuudeksi jää maksujen kerääminen suoraan vanhemmilta. Vaihtoehto kun on, ettei leirikoulua järjestetä lainkaan. Silloin kaikilla on tasapuolisen kurjaa.
Omien lasteni koulussa leirikoulut on rahoitettu pääasiassa talkoilla, myyjäisillä ym. ja loppusumma on kerätty vapaaehtoisina maksuosuuksina. Näissä vain tuppaa aina käymään niin, että samat henkilöt sekä järjestävät talkoita ja myyjäisiä että maksavat vapaaehtoiset maksuosuutensa. Jokaisen lapsen luokalla on ollut yllättävän iso määrä niitä perheitä, jotka katsovat oikeudekseen olla tekemättä yhtään mitään yhteisen päämäärän eteen. Eivät siis osallistuneet rahankeruutoimintaan eivätkä maksaneet myöskään omaa osuuttaan rahalla. Näissä perheissä on ollut sekä heikommin pärjääviä että myös ihan keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Rosa, mun molemmilla koululaisilla on nokian puhelimet, auta meitä, ei oo just nyt rahaa iphoneen 😥
Ehkä teidän pitäisi Rosan mukaan itkeä yhdessä raivosta ja vihata yhteiskuntaa?
Kammottavat ja vastuuttomat vanhemmat. Ei voinut tulla yllätyksenä joten rahat olisi aivan hyvin voinut säästää tai lainata jostain. Tai sitten suhtautua viisaasti asiaan ja opettaa lapselle, että pettymyksistä voi selvitä.
Nyt vanhemmat toimivat todella halveksittavasti, typerästi ja epäkypsästi. Tuollaisten ei pitäisi hankkia lapsia.
Jos nyt juttu on totta.