Lapsenlapsi ei kelvannut mummin arkunkantajaksi. Serkun mies kyllä.
Pidän erittäin törkeänä, että lapsenlapsena en saakaan kantaa mummin arkkua, vaan puolestani. sen hoitaa serkun mies. Kaksi muuta miespuolista lastenlasta (veli ja serkku) kyllä kantaa. Sitten isä, setä ja tädin mies.
Minä en kuulemma ole oikea siihen virkaan, vaan serkun mies, joka on aina niin etevä, bisnesmies, komea, älykäs ja onhan hän julkisuudessakin. En haluaisi alkaa riitelemään mutta minua nyt loukattu ja pahasti.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kantajat on yleensä miehiä, siksi tytöt/naiset ei ole päteviä.
Ei pidä paikkaansa.
t. arkkua kantanut nainen
Ap. Valinnat on tehty ja mistä tiedät, onko mummusi nimenomaan henkilökohtaisestikin pyytänyt serkkusi miestä kantamaan, kun kerran on auttanut erilaisissa asioissakin? Sinulta puuttuu se sama vaikutusvalta, joten tyydy kohtalosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummi olisi pitänyt henkilökohtaisena loukkauksena, jos nainen olisi kantanut hänen arkkuaan. Hän on oli uskonnollinen ja vanhanaikainen.
Ei uskonnollisuus liity asiaan mitenkään. Mieskantajille ei ole mitään uskonnollisia perusteita.
Isoäitini, syntynyt 1911, kertoi miten hän kantoi sota-aikana yhdessä siskojen ja tyttö serkkujen kanssa nuorena kuolleen tyttöserkun hautaan.
Hänet olisi kyllä saanut kantaa hautaan nainenkin.
Mummu eli lähes sata vuotiaaksi ja oli valinnut itse arkunkantajat, kuudesta yksi ehti kuolla ennen mummua, yksi dementoitua ja yksi koki itsensä niin vanhuuden heikoksi että antoi tehtävän nuoremmille. Lopulta kantajat olivat 6 lapsenlapsenlasta vanhimmasta päästä.
Olen nähnyt sota-ajalta kuvan, missä muut lotat kantavat komennuksella kuollutta lottaa. Samaan aikaan kaunista ja surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat ap:n puolella. Kyllä munkin mielestä ensimmäisenä arkkua kantamassa on omat jälkeläiset, jos heitä ei ole tarpeeksi niin sitten vasta sukuun naituja. Onhan se kuitenkin viimeinen kunnianosoitus mummolle.
Ehkä mummo haluaa antaa sen kunnianosoituksen sellaiselle ihmiselle joka oli läsnä ennen viimeiselle matkalle lähtöä. Serkun mies ennemmän tekemisissä vainajan kanssa?
Tuskinpa se mummo on määrännyt kuka hänet saa hautaan kantaa. Kyllä se on tehnyt muut sukulaiset.
Yleensä lähiomaiset päättää. Ymmärtääkseni täti halusi vävyllään ohittaa laosenlapsen
Täti ei kanna, hänen puolesta kantaa vävy. Tädin tyttären, sinun serkkusi, vainajan lapsenlapsen puolesta kantaa hänen miehensä. 2 kantajaa jokaiselta kolmelta lapselta. Sinua harmittaa, kun tämä toisen polven vävy on menestynyt ja vielä väärästä puolueesta. Lopeta kiukuttelu, mene hautajaisiin niin kuin mies. Jollekin 6 kantajasta saattaa tulla vaikka este, niin olet 1. varalla.
Vierailija kirjoitti:
Käytä tuota tekoa lyömäaseena serkkusi miestä kohtaan poliitikkona. Se kyllä kääntyy sinua vastaan ja tämä mies saa sympatiat ja sinä vihat, kun tuollaisesta asiasta viitsit kukutella.
Serkun miehen pitäisi ymmärtää kieltäytyä jos serkkusi ei itse ymmärrä moukkamaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Usein kantajina on vanhimmat miehet. Esim. minun mummia eivät kantaneet sisarusteni pojat, jotka ovat teinejä vaan esim. tädin mies, isäni, veljeni ja enoni. Toki lapsenlapsenlapsetkin olisivat voineet kantaa, mutta...
Tehtävä olisi ehdottomasti kuulunut lapsenlapsille jos nämä ovat siihen fyysisesti kykyneviä.
Vierailija kirjoitti:
Änkeä väkisin vaan mukaan
Ohiksena kerrottakoon, että olen ollut tällaisissa hautajaisissa missä siinä arkun vieressä saatiin aikaiseksi selkkaus, että ketkä arkkua kantavat.
Isoäitini, syntynyt 1911, kertoi miten hän kantoi sota-aikana yhdessä siskojen ja tyttö serkkujen kanssa nuorena kuolleen tyttöserkun hautaan.
Hänet olisi kyllä saanut kantaa hautaan nainenkin.
Mummu eli lähes sata vuotiaaksi ja oli valinnut itse arkunkantajat, kuudesta yksi ehti kuolla ennen mummua, yksi dementoitua ja yksi koki itsensä niin vanhuuden heikoksi että antoi tehtävän nuoremmille. Lopulta kantajat olivat 6 lapsenlapsenlasta vanhimmasta päästä.