Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä myös v*ttuilevaa hoitoa. Onneksi olin sektio äiti ja hyvässä kunnossa niin pärjäsin sen vihamielisyyden kanssa. En kyllä ymmärrä miten tuollainen simputuskulttuuri on syntynyt tuollaiselle alalle, jossa mielestäni olisi lähtökohdat olla hyvä ilmapiiri ja kannustusta koska ihmisten ainutlaatuisesta ja iloisesta elämäntapahtumasta kyse.
Itse kannatan kikyä ja sotea tuon kokemuksen jälkeen. Ennen vastustin, mutta jonkinlainen palvelukulttuuri synnäreille pitää saada syntymään. Vaikka sitten yksityistämällä.
Soten mukana tulee nimittäin ne plvwlukkokemuksen arvioinnit, luultavasti henkilökuntaa tullaan pisteyttämään tämän perusteella ja tulospalkkiot (ja ulospalkkiot..)., Näin sen pitää ollakin ja näin se on muuallakin. Ja jos hoitajat valittaa että työehtoja heikennetään, Who Cares kun ette te näytä niitä kytkään arvostavan :)
Sulle riittää, vaan, että SÄ saat hyvää palvelua, ja jostain ihmeen syystä kuvittelet, että huonontamalla kaikkea niin tapahtuu. Sä et ajattele niitä hoitajia yhtään, sä et ansaitse mitään hyvää palvelua verovaroilla, vaan samaa, mitä JOKAINEN saa. Maksa itse tosiaan hoitosi, kermaperse, jos normaali elämä on sulle liian kovaa. Ei se kellekään mikään niin ihmeellinen asia ole, että sä lisäännyt, jos sellainen suhtautuminen tulisi, se olis ihan vain näyteltyä, että sunlaisilles hyttysille tulisi hyvä mieli, eikä psyyke hajoa.
Saisit elää tekohymymaailmassasi ja tekohymykuplassasi. Ei KETÄÄN oikeasti kiinnosta sun elämäs eikä vauvasi. Rahasta ne vaan sitäkin tekee.
Ei jumalauta.... 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä myös v*ttuilevaa hoitoa. Onneksi olin sektio äiti ja hyvässä kunnossa niin pärjäsin sen vihamielisyyden kanssa. En kyllä ymmärrä miten tuollainen simputuskulttuuri on syntynyt tuollaiselle alalle, jossa mielestäni olisi lähtökohdat olla hyvä ilmapiiri ja kannustusta koska ihmisten ainutlaatuisesta ja iloisesta elämäntapahtumasta kyse.
Itse kannatan kikyä ja sotea tuon kokemuksen jälkeen. Ennen vastustin, mutta jonkinlainen palvelukulttuuri synnäreille pitää saada syntymään. Vaikka sitten yksityistämällä.
Soten mukana tulee nimittäin ne plvwlukkokemuksen arvioinnit, luultavasti henkilökuntaa tullaan pisteyttämään tämän perusteella ja tulospalkkiot (ja ulospalkkiot..)., Näin sen pitää ollakin ja näin se on muuallakin. Ja jos hoitajat valittaa että työehtoja heikennetään, Who Cares kun ette te näytä niitä kytkään arvostavan :)
Sulle riittää, vaan, että SÄ saat hyvää palvelua, ja jostain ihmeen syystä kuvittelet, että huonontamalla kaikkea niin tapahtuu. Sä et ajattele niitä hoitajia yhtään, sä et ansaitse mitään hyvää palvelua verovaroilla, vaan samaa, mitä JOKAINEN saa. Maksa itse tosiaan hoitosi, kermaperse, jos normaali elämä on sulle liian kovaa. Ei se kellekään mikään niin ihmeellinen asia ole, että sä lisäännyt, jos sellainen suhtautuminen tulisi, se olis ihan vain näyteltyä, että sunlaisilles hyttysille tulisi hyvä mieli, eikä psyyke hajoa.
Saisit elää tekohymymaailmassasi ja tekohymykuplassasi. Ei KETÄÄN oikeasti kiinnosta sun elämäs eikä vauvasi. Rahasta ne vaan sitäkin tekee.Ei jumalauta.... 😅
Tätä se avohoito teettää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joku herkkis? Vaikka oot sairaalassa ei kaikkea tarvi tehdä sun puolesta. Se ei ole mikään hotelli! Ymmärtäkää se laiskamadot
Sanotko noin myös syöpäpotilaalle?
Keskustelussa on ymmärtääkseni kyse terveistä synnyttäneistä ihmisistä. Ei todella sairaista syöpäpotilaista.
Anna ku arvaan, sun lempi lause on raskaus ei ole sairaus.
Vaan kun se voi olla. Ihmisiä on kuollut siihen, se voi viedä sängyn pohjalle kuukausiksi.
Ja kaikki synnyttäneet eivät vaan "pullauta" sitä vauvaa esiin, ne voi olla ison työn sekä kirurgisen operaation takana.
Kyllä, osa olisi valmiita pellolle, toiset taas hyvinkin kipeitä pitkään. Siksi et saa laittaa heitä samaan lokeroon, tällä todistat vain typeryytesi.
Typeriä ovat ne, jotka mieltävät itsensä automaattisesti potilaaksi, koska ovat synnyttäneet. Ei se niin ole.
Typerämpiä ovat ne jotka mieltävät ettei synnyttänyt voi olla kivuissaan, koska ovat "vain" synnyttäneet. Ei se niin ole.
Oulaisissa oli muutama ihana hoitsu, ja useampi aika kamala. Jouduin sektioon, ja kun pääsin osastolle, kukaan ei kertonut mitään osaston käytännöistä. Vasta viimeisenä, neljäntenä päivänä minulle selvisi että päivällä kahvia olisi saanut hakea käytävältä, tai että iltapala oli tarjolla samalla systeemillä. Pyyhkeet löysin puolivahingossa itse kun samaan aikaan joku toinen oli menossa suihkuun.
Olin ensisynnyttäjä, mutta mitään neuvoja mihinkään ei saanut. Tuttavani joka synnytti myös Oulaisissa ja joutui sektioon sai fysioterapeutilta ohjeet miten sektiohaavan kanssa toimitaan, minulle ei kukaan puhunut mitään siitä. Synnytystä ei kukaan käynyt läpi kanssani, vaikka papereihin on niin kirjattu.
Eiköhän tämä trolli kannattaisi nyt jättää yksinään keskustelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut itse aiheutetun haimatulehduksen takia sairaalassa, olin ihan liikuntakykyinen, vaikka kipeä. Mulle kyllä tuotiin sänkyyn puhtaat pyjamat ja pyyhkeet ja vaihdettiin lakanat.
En voi ymmärtää miksi synnyttäneitä äitejä ei kohdella samalla tavalla! He ovat tehneet raskaan ponnistuksen ja ansaitsevat hoivaa ja lepoa. Ei synnytysosaston pidä olla mikään kasvatuslaitos.
Suomi on epäinhimillinen maa!
Juuri tämä!!! Suomi on aivan hirveä maa näissä asioissa: muualla maailmassa synnyttänyttä äitiä juhlitaan, hänelle todellakin taataan lepoa, tuodaan herkkuja ja ainoa tehtävä hänellä on hoitaa vauvaa niin paljon kuin jaksaa. Siinäkin todella saa apua, koska suku ja ystävät tulevat paikalle juhlimaan vauvaa ja pitämään huolta tuoreesta perheestä. Ja usein tämä vaihe kestää viikkoja, ellei jopa pari-kolme kuukautta.
Toki suomessa monelle naiselle on tullut kunnia-asiaksi myös vain pärjätä itsekseen, ja vauvaakaan ei kukaan saa tulla katsomaan, kun se olisi niin rasittavaa, ja oletus on, että äidin pitäisi heti synnytyksen jälkeen jotenkin "edustaa". Kun ei sen pitäisi niin olla. Yleensä nuori perhe tarvitsisi kaiken mahdollisen yhteisön tuen, jotta perhe-elämä pääsisi mahdollisimman hyvään alkuun.
Täällä jätetään yksin ja vaaditaan selvitytymään ja sätitään ja nauretaan päälle, jos se ei ota onnistuakseen tai edes ihan alussa kaipaisi vähän apua ja hoivaa.
Ei ihme että suomessa on niin hirveän suuret luvut synnytyksen jälkeisessä masennuksessa ja syntyvyys senkun laskee.
Ei näin.
Tämä. Olen jo kauan ihmetellyt, miten tämän päivän äidit ovat nykyään hirveän väsyneitä?
Ja nyt syy selvisi. Eivät he voi edes toipua synnytyksestä, kun heti synnytyksen jälkeen he joutuvat puolikuntoisena hoitamaan itsensä ja vauvan ja osan vielä sairaalan työtehtävistä. Varmaan kohta heitä vaaditaan pesemään vaatteensa ja lakanansa ja luuttuamaan lattia.
Olisipa kiva kuulla, mitä äitien omatoimituus heti synnyksen jälkeen on parantanut äitien ja vauvojen asemaa ja hyvinvointia?
Ennen moista olisi säälitty ja pahoiteltu, kun käyhät äidit joutuivat työn ääreen, mutta nykyää sitä jopa hoitajan ihannoivat.
Muistan kun vielä 80-luvulla äidit olivat viikon sairaalassa ja hoitajat hoitivat vauvan, ruoka tuotiin eteen, lakanat vaihdettiin, vaatteet ja pyyhkeet tuotiin valmiiksi, jota äiti toipuisi synnytyksestä ja nukkuisi väsymyksensä, jotta kotiin päästyään jaksaisi hoitaa vauvaa.
Ei ihme jos vauvojen äidit ovat jaksamisen äärirajoilla, kun he joutuvat selviintymään synnytyksestä ja vauvan hoidosta yksin jo sairaalassa.
Eikä ihme jos äidit eivät vapaaehtoisesti lähde tähän rääkkiin ja simputukseen ja jättävät lapset tekemättä. Ja monet valitsevat abortin, kun heitäkin kohdellaan paremmin kuin synnyttävää äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
No sitten olet väärällä alalla, sillä siitä, muun lisäksi, sinulle halutaan verojen kautta palkka maksaa. Äkkiä uutta ammattia opiskelemaan, niin päästään susta eroon ja saadaan toivottavasti inhimillisyyttä ja lämpöä tilalle elämän yksien rankimpien päivien ajalle!
Se on kumma miten kätilö on Suomessa niin matalasti koulutettu, ettei ymmärrä, kuinka suuri merkitys levolla ja turvallisuuden tunteella on tuoreen äidin ja vauvan hyvän vuorovaikutuksen kehittymisen kannalta.
Miksi äidit pitää kouluttaa heti alusta asti taistelemaan. Elämän vissin kuuluu olla vähän kovaa kaikissa tilanteissa.
Onko täällä hoitajaa/kätilöä kommentoimaan, joka olisi muuttanut käsitystään oman synnytyksen jälkeen. Kyllä synnytyksen jälkeen voi olla todella kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit elää tekohymymaailmassasi ja tekohymykuplassasi. Ei KETÄÄN oikeasti kiinnosta sun elämäs eikä vauvasi. Rahasta ne vaan sitäkin tekee.
On se kumma miten potilas odottaa hyvää palvelua itselleenkin, ei se oikein lohduta jos kivuissa pyydät kipulääkettä mutta se jaetaan vain naapuripedin asiakkaalle.
Jokaisen saama palvelu ei pidä sisältää tiuskimistö eikä vähättelyä, vaan aidon välittävän kohtaamisen, jossa häntä kuunnellaan ja yritetään auttaa.
Jokainen maksaa synnytyksensä, siitä tulee lasku perästä. Ei ehkä kauhein lasku, mutta Suomessa sairaalahoidossa on aina tultu vastaan todellisista kustannuksista.
Synnytys on asia joka tulee kiinnostaa sitä hoitajaa jos edes yrittää hoitaa työnsä ammattimaisesti. Hänen kuuluu olla kiinnostunut miten hänen potilaansa voi, hänen kuuluu tietää miten vauva voi, jos se on vierihoidossa, koska se on hänen työtänsä ja jos hän ei tee työtänsä, joku menettää ennemmin tai myöhemmin henkensä.
Sairaaloihin pitäisi palkata lisää väkeä, se on fakta. Mutta vaikka kuinka työsi v*tuottaisi, ei sitä kosteta asiakkaille. Sillä vaikka päivähoidossa on hektistä menoa, ei sitä lasta hakiessa tokaista vanhemmalle, että en tiedä missä se on, tuolla jossain, etsi itse.
Ja monia töitä tehdään rahasta, ammattinsa he silti valitsivat itse ja jos menet hoitotyöhön, ei pidä tuskia että joudut hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia näkökulmia täällä. Itsekin hoitajana ymmärrän kiireen ja työyhteisön aiheuttaman paineen, mutta epäasiallinen käytös ja tiuskiminen asiakkaille ei ole silti hyväksyttävää. Ja ei, hoitaja ei ole palvelija, mutta koska hoitotyössä ollaan kanssakäymisessä ihmisten kanssa niin silloin myös pitää se oma asenne olla sen mukainen. Asiakkaisiin ei pureta kiukkua ja turhautumista. Mitä siitä äyskimisestä seuraa? No lisää sitä negatiivisuutta ja siitä ei ole mitään hyötyä.
Kuntouttava työote on oltava, mutta ammattilaisen pitää pystyä myös havaitsemaan asiakkaan voimavaroja, jotta vaaratilanteita tai kohtuutonta kipua ja kärsimystä ei tarvitse kokea.
Sepä se, kun osa näistä jutuista on puhdasta vallankäyttöä ja simputusta, kuten vaatimus suoraan hätäsektion jälkeen kantaa vauvaa ja v*ttuilua, kun ei suostu sitä tekemään vauvan turvallisuuden takia.
Karmeaa luettavaa myös nämä, jotka yrittävät oikeuttaa potilaille ilkeilyn kun "on niin kurjaa töissä". Hoitakaa työyhteisönne kanssa työpaikka-ongelmat, potilaita niihin ei sotketa.
Taas yksi lapsellinen kuvittelija, joka luulee, ettei työpaikkaongelmia ole koitettu varmasti ratkoa. Mutta kun ei se niistä työntekijöistä lähde se muutos, vaan pomoista. Kiinnostaako heitä? Ei kiinnosta, ja tekin vain vittuilette henkilökunnalle. Vain heikko kuvittelee esim. tietämättömyyden olevan simputusta, kun ei osaa pitää puoliaan. Viittaan vauvan kantamiseen jos on ollut sektio, kyynel silmässäkö siellä sitten tottelette? Oma vika.
Eli sinä et vaivaudu edes tutustumaan hoitamasi potilaan tilanteeseen? Mitä muita virheitä teet työssäsi vedoten "no ku mä en tienny"?
Ihan oikeasti, pois hoitotyöstä. Tuolla tavalla aiheutat vielä vakavan vaaratilanteen.
En ole hoitaja, vaan ihminen, joka ON VASTUUSSA itsestään. En minä valita, jos minun odotetaan tekevän jotain, jos pysty, ja jos en pysty en tee, vaikka joku vaatisikin. En ole muiden armoille valittamaan heittäytyvä nynny.
Älä viitsi valehdella. Kuka suhtautuisi noin aggressiivisesti asiaan, joka ei itseään kosketa.
Ja hoitaja ei voi heittäytyä "en tienny" -asenteelle, koska sillä asenteella saa hoitotyössä äkkiä vaaran aiheutettua.
En ole hoitaja :D Kyllä mä saan jörkyttyä siitä itsekkyyden määrästä, jota ihmisissä on. Mitä he valittavat joka helvetin asiasta, kuten ap. Ikävää, että joku tiuskaisi hänelle, mutta aika paska oli tämäkin aloitus, ei mitään empatiaa pahoinvoiville hoitajille. En arvosta sellaisia ihmisiä yhtään. Joka ei näe, että toisilla on paha olla ja vain rääkyy ITSELLEEN. (Tämä aloitus).
Hoitajien pahoinvointi ei kuulu potilaiden ratkaistavaksi, vaan nuo asiat hoidetaan työyhteisön kanssa.
Aikoinaan olin myyjä, ja työyhteisö ja työilmapiiri siinä putiikissa oli aivan sanonko mistä. V*tutti suoraan sanoen mennä töihin.
Vaan se ei asiakkaille näkynyt, heille on ystävällinen ja palvelualtis. Naamaa kääntyi väärinpäin vasta kun toimistotilan ovi pamahti takanani kiinni.
Koska syyhän ei ollut asiakkaiden, vaan putiikin johdon ja sen miten asiat oli siellä järjestetty.
Nyt hyvät naiset itseä niskasta kiinni! Jokainen ketjussa valittanut viiden vuoden sisällä synnyttänyt laittaa valituksen menemään! Eihän tuollainen kiusaamiskulttuuri lopu alistumalla. Miksi luulette, että on olemassa potilasasiamies? Se on ihan teitä varten, jotka koette saaneenne huonoa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joku herkkis? Vaikka oot sairaalassa ei kaikkea tarvi tehdä sun puolesta. Se ei ole mikään hotelli! Ymmärtäkää se laiskamadot
Sanotko noin myös syöpäpotilaalle?
Keskustelussa on ymmärtääkseni kyse terveistä synnyttäneistä ihmisistä. Ei todella sairaista syöpäpotilaista.
Anna ku arvaan, sun lempi lause on raskaus ei ole sairaus.
Vaan kun se voi olla. Ihmisiä on kuollut siihen, se voi viedä sängyn pohjalle kuukausiksi.
Ja kaikki synnyttäneet eivät vaan "pullauta" sitä vauvaa esiin, ne voi olla ison työn sekä kirurgisen operaation takana.
Kyllä, osa olisi valmiita pellolle, toiset taas hyvinkin kipeitä pitkään. Siksi et saa laittaa heitä samaan lokeroon, tällä todistat vain typeryytesi.
Typeriä ovat ne, jotka mieltävät itsensä automaattisesti potilaaksi, koska ovat synnyttäneet. Ei se niin ole.
Typerämpiä ovat ne jotka mieltävät ettei synnyttänyt voi olla kivuissaan, koska ovat "vain" synnyttäneet. Ei se niin ole.
Niin se on myös tottakai tyhmää. Mutta kun se kipulääke pitää saada hymyillen. Ei ole ok, että sen tuo joku, jota vitutttaa.
Ei kukaan vaadi että sitä kipulääkettä pitäisi tuoda hymyillen, mutta kun sen tuo tiuskien k*rpä ottassa, niin ei sekään ole oikein. Ei ole potilaan syy että hän tarvitsee kipulääkettä ja sinut sitä tuomaan. Ei ole potilaan syy että pomosi alimiehittää osaston, joten silloin sille potilaalle ollaan asiallinen ja ammatillinen, eikä kiukkuinen vaikka harmittaisikin.
Oot synnyttäny väärään aikaan jos kaipaat sitä että vauvat viedään vauvalaan ja oot ite vaan perseelläs vuodepotilaana. Sairaalassa ollaan vaan muutama päivä & sit mennään kotiin. Kyllä jorvissakin alkuvuodesta tehtiin kaikki itse ja haettiin ihan lisämaidotki toimistolta omin jaloin. Lähtee parantuminenki käyntii ku ei vaan makaa. Että jaksaaki jengi kaikesta nillittää.
Huhhuh mitä äitien kertomuksia ja onko tuo enää ihmisarvoista kohtelua hoitajien toimesta.
Jos minä kohtelisin vastaavalla tavalla eläimiä, joutuisin käräjille ja syytteeseen eläinsuojelurikoksesta, mutta sairaalassa voidaan äitejä näköjään kohdella miten tahansa, joutumatta siitä vastuuseen ja jotkut vielä jaksavat ihannoida ja puolustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit elää tekohymymaailmassasi ja tekohymykuplassasi. Ei KETÄÄN oikeasti kiinnosta sun elämäs eikä vauvasi. Rahasta ne vaan sitäkin tekee.Ei jumalauta.... 😅
Niin, kyllä sitä pitää pystyä elämään sen palvelun kanssa, mitä jokainen saa, jos ei pysty, niin makselkoot itse vaan tekohymyt ja teatterin siitä, että "ai kun ihanaa, että sä SYNNYTIT, hiiieeeenoa! *aplodeja* "
Hoitajat ja siiderit, huoh....
Pari asiaa ihmetyttää....
Ensinnäkin, miksette te synnyttäneet ole suoraan ja rohkeasti kysyneet, miten esim. sektiohaavaa hoidetaan tai mikä on käytäntö osastolla tai missä ne pyyhkeet on, ja nämä kysymykset kannattaa perustella rehellisesti sillä, ”etten minä tiedä”. Se on ihan vaan inhimillistä.
Nämä asiat voi kysyä myös kätilöltä tai kiertävällä lääkäriltä, ja hän antaa alemmilleen ohjeistuksen kertoa asioista. Erityisesti kun on ensisynnyttäjästä kyse.
Ne hoitajat varmaan luulee, että ”joku muu” on jo kertonut käytännöistä tai että synnyttäjä on itse etsinyt asiasta tietoa.
Toinen ihmetyksen aihe, miksette hyvät ihmiset ole antaneet palautetta näistä ikävistä kokemuksistanne suoraan synnytyssairaalalle?
Tämän takia kotisynnytykset (jopa ilman kätilöä) yleistyy, ja sekään ei ole hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Oot synnyttäny väärään aikaan jos kaipaat sitä että vauvat viedään vauvalaan ja oot ite vaan perseelläs vuodepotilaana. Sairaalassa ollaan vaan muutama päivä & sit mennään kotiin. Kyllä jorvissakin alkuvuodesta tehtiin kaikki itse ja haettiin ihan lisämaidotki toimistolta omin jaloin. Lähtee parantuminenki käyntii ku ei vaan makaa. Että jaksaaki jengi kaikesta nillittää.
Niinpä. Kumma miten jaksaa nillittää kun yritetään pakottaa kantamaan vauvaa, vaikka maailma pyörii verihukan vuoksi. Tai nillitetään kun huonovointisuudesta oksentaa päälleen, täytyyhän hänen olla tarpeeksi hyvävointinen kurkottelemaan ja kävelemään, ei missään nimessä hyvin kipeä. Prkl varmaan oksensi ihan hoitajan kiusaksi kuitenkin.
Ja hoitajia, terveitä ihmisiä, pitäähän heidän saada tuskia ja äyskiä niille jotka ovat uupuneita, väsyneitä ja monet hämmentyneitä ja epävarmoja uudessa tilanteessa. Koska heitä nyt harmittaa niin ikkunasta vaan ulos ammatillisuus ja käytöstavat.
Prkele vielä loppuun, suomalaisella sisulla vaan eteenpäin, mummokin synnytti saunassa ja lampsi samantien pellolle töihin. Mitä nyt väliä pikkujutusta kuin hyvinkin korkeasta lapsikuolleisuudesta. Ja synnytysmasennus, mikäs se on, ei ennen sitä ollut. Äidit olivat vaan itkuisia ja uupuneita, mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kumma miten jaksaa nillittää kun yritetään pakottaa kantamaan vauvaa, vaikka maailma pyörii verihukan vuoksi. Tai nillitetään kun huonovointisuudesta oksentaa päälleen, täytyyhän hänen olla tarpeeksi hyvävointinen kurkottelemaan ja kävelemään, ei missään nimessä hyvin kipeä. Prkl varmaan oksensi ihan hoitajan kiusaksi kuitenkin.
Ja hoitajia, terveitä ihmisiä, pitäähän heidän saada tuskia ja äyskiä niille jotka ovat uupuneita, väsyneitä ja monet hämmentyneitä ja epävarmoja uudessa tilanteessa. Koska heitä nyt harmittaa niin ikkunasta vaan ulos ammatillisuus ja käytöstavat.
Prkele vielä loppuun, suomalaisella sisulla vaan eteenpäin, mummokin synnytti saunassa ja lampsi samantien pellolle töihin. Mitä nyt väliä pikkujutusta kuin hyvinkin korkeasta lapsikuolleisuudesta. Ja synnytysmasennus, mikäs se on, ei ennen sitä ollut. Äidit olivat vaan itkuisia ja uupuneita, mitä väliä.
Itselläni oli 2 & 3 repeemää, jouduin veritankkaa monta pussia ja hg oli 60 synnytyksen jälkeen ja silti oli ihan fine tehä ite.
Oksensin myös osastolla mutta hei, mä osasin tehdä itse, kysyä itse ja vaadin vastauksia. En kuitenkaan hyppiny silmille hoitajille vaan käyttäydyin. Ja hyvin meni.
Ihan niissä samoissa julkisissa sairaaloissa tullaan synnyttämään sote-uudistuksen jälkeenkin. Paitsi että varmaan synnytyssairaaloiden verkkoa tullaan vielä karsimaan niin, että pienille paikkakunnille synnytyksiä ei jää.