Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia näkökulmia täällä. Itsekin hoitajana ymmärrän kiireen ja työyhteisön aiheuttaman paineen, mutta epäasiallinen käytös ja tiuskiminen asiakkaille ei ole silti hyväksyttävää. Ja ei, hoitaja ei ole palvelija, mutta koska hoitotyössä ollaan kanssakäymisessä ihmisten kanssa niin silloin myös pitää se oma asenne olla sen mukainen. Asiakkaisiin ei pureta kiukkua ja turhautumista. Mitä siitä äyskimisestä seuraa? No lisää sitä negatiivisuutta ja siitä ei ole mitään hyötyä.
Kuntouttava työote on oltava, mutta ammattilaisen pitää pystyä myös havaitsemaan asiakkaan voimavaroja, jotta vaaratilanteita tai kohtuutonta kipua ja kärsimystä ei tarvitse kokea.
Sepä se, kun osa näistä jutuista on puhdasta vallankäyttöä ja simputusta, kuten vaatimus suoraan hätäsektion jälkeen kantaa vauvaa ja v*ttuilua, kun ei suostu sitä tekemään vauvan turvallisuuden takia.
Karmeaa luettavaa myös nämä, jotka yrittävät oikeuttaa potilaille ilkeilyn kun "on niin kurjaa töissä". Hoitakaa työyhteisönne kanssa työpaikka-ongelmat, potilaita niihin ei sotketa.
Taas yksi lapsellinen kuvittelija, joka luulee, ettei työpaikkaongelmia ole koitettu varmasti ratkoa. Mutta kun ei se niistä työntekijöistä lähde se muutos, vaan pomoista. Kiinnostaako heitä? Ei kiinnosta, ja tekin vain vittuilette henkilökunnalle. Vain heikko kuvittelee esim. tietämättömyyden olevan simputusta, kun ei osaa pitää puoliaan. Viittaan vauvan kantamiseen jos on ollut sektio, kyynel silmässäkö siellä sitten tottelette? Oma vika.
Eli sinä et vaivaudu edes tutustumaan hoitamasi potilaan tilanteeseen? Mitä muita virheitä teet työssäsi vedoten "no ku mä en tienny"?
Ihan oikeasti, pois hoitotyöstä. Tuolla tavalla aiheutat vielä vakavan vaaratilanteen.
En ole hoitaja, vaan ihminen, joka ON VASTUUSSA itsestään. En minä valita, jos minun odotetaan tekevän jotain, jos pysty, ja jos en pysty en tee, vaikka joku vaatisikin. En ole muiden armoille valittamaan heittäytyvä nynny.
Älä viitsi valehdella. Kuka suhtautuisi noin aggressiivisesti asiaan, joka ei itseään kosketa.
Ja hoitaja ei voi heittäytyä "en tienny" -asenteelle, koska sillä asenteella saa hoitotyössä äkkiä vaaran aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä kuvitella, että kukaan olisi siellä juuri SINUA varten. Joka paikassa on kunkin paikan käyttännöt, ei ne muutu, vaikka SINÄ menisitkin sinne potilaana. Ja äiti ei edes ole potilas. Vissiin.
Juu ei, ei tietenkään äiti ole potilas 😂😂😂
Mitäs varten siellä sairaalassa ollaan, jos ei olla potilaita, eikä tarvita hoitoa?
Varmaan sen vauvan. Seurataan pari vuorokautta, että kaikki on hyvin.
Ja siis hoivaa tarvitsee muutkin kuin potilaat, äiti ei ole potilas. Äitiys ei ole sairaus, eikä synnytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä kuvitella, että kukaan olisi siellä juuri SINUA varten. Joka paikassa on kunkin paikan käyttännöt, ei ne muutu, vaikka SINÄ menisitkin sinne potilaana. Ja äiti ei edes ole potilas. Vissiin.
Mitäs varten siellä sairaalassa ollaan, jos ei olla potilaita, eikä tarvita hoitoa?
Joo. Vatsa auki leikattu sektioäitihän ei ole potilas, eikä alatieäiti jolla vakavat repeämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Minäkin olen hoitaja, mutta sanon kuitenkin normaaliin ja asialliseen äänensävyyn missä pyyhekärry on enkä kryptisesti "siellä missä ennenkin".
Enhän minäkään missää vaiheessa väittänyt etten ystävällisesti kerro mistä niitä pyyhkeitä ja vaatteita saa. Vaan sen, etten terveitä hyvävointisia ihmisiä palvele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis hoivaa tarvitsee muutkin kuin potilaat, äiti ei ole potilas. Äitiys ei ole sairaus, eikä synnytys.
Voi jumalauta mikä idiootti. Perehdy hetki siihen minkälainen operaatio ihan perus alatiesynnytyskin, saati esimerkiksi sektio on ja tule sitten uudestaan kommentoimaan tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä sekoilet?
Todellakin sairaalassa synnyttäjien vuodeosastolla äiti on potilas.
Sinä taidat olla provo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta mikä idiootti. Perehdy hetki siihen minkälainen operaatio ihan perus alatiesynnytyskin, saati esimerkiksi sektio on ja tule sitten uudestaan kommentoimaan tähän ketjuun.
Oon synnyttänyt kaksi lasta. Ei sairaalassa olla potilaana. Vaikka menetin ekassa 1,4l verta ja mies kärräsi minua pyörätuolissa huoltotunnelia lapsen luo, joka joutui lastenklinikan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä arkailevan itsekäs asenne, että kaikki tuodaan nenän eteen saa sappeni kiehumaan. Voi vaatia, jos ei muuten saa, ei pidä olettaa, että sinua palvellaan ja kaikki ajatellaan juuri sinun puolestasi. Ei kukaan ole siellä juuri sinua varten, he ovat vain saattamassa Suomeen lisää vauvoja ja saamassa itselleen leivän pöytään. Kaikki sen yli on vain plussaa, jos satutte saamaan.
No nyt en enää ihmettele miksi Suomessa on syntyvyys laskussa.
Kyllä juu, lapsia hankitaan vaan ystävällisten kätilöiden vuoksi.
Olen sairaanhoitaja ja täytyy kompata, että kyllä meidänkin alallemme mahtuu ihmisiä joilta puuttuu pelisilmää ja empatiaa. Hoitaja ei ole palvelija sanan negatiivisessa merkityksessä, mutta positiivisessa kyllä. Lisäksi opastaja ja alansa ammattilainen, lääkärin määräysten toteuttaja.
Itse tein työtäni sillä asenteella että kohtelen ihmisiä mahdollisimman inhimillisesti, hellästi ja auttaen, myös niutä vaativia ja hankalia ( jota ap ei ole), sairaalassa tai muussa hoitopaikassa ne ihmiset ovat meidän hoitajien armoilla. Kuvittelen itseni tai läheiseni siihen tilanteeseen. Aina tämä ei onnistu esim. kiireen vuoksi mutta kaiken voi tehdä ja sanoa ystävällisesti.
Olen vaihtanut alaa, osittain siksi että epäasiallista kohtelua on niin paljon.
Onnea vauvasta, ap!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut itse aiheutetun haimatulehduksen takia sairaalassa, olin ihan liikuntakykyinen, vaikka kipeä. Mulle kyllä tuotiin sänkyyn puhtaat pyjamat ja pyyhkeet ja vaihdettiin lakanat.
En voi ymmärtää miksi synnyttäneitä äitejä ei kohdella samalla tavalla! He ovat tehneet raskaan ponnistuksen ja ansaitsevat hoivaa ja lepoa. Ei synnytysosaston pidä olla mikään kasvatuslaitos.
Suomi on epäinhimillinen maa!
Juuri tämä!!! Suomi on aivan hirveä maa näissä asioissa: muualla maailmassa synnyttänyttä äitiä juhlitaan, hänelle todellakin taataan lepoa, tuodaan herkkuja ja ainoa tehtävä hänellä on hoitaa vauvaa niin paljon kuin jaksaa. Siinäkin todella saa apua, koska suku ja ystävät tulevat paikalle juhlimaan vauvaa ja pitämään huolta tuoreesta perheestä. Ja usein tämä vaihe kestää viikkoja, ellei jopa pari-kolme kuukautta.
Toki suomessa monelle naiselle on tullut kunnia-asiaksi myös vain pärjätä itsekseen, ja vauvaakaan ei kukaan saa tulla katsomaan, kun se olisi niin rasittavaa, ja oletus on, että äidin pitäisi heti synnytyksen jälkeen jotenkin "edustaa". Kun ei sen pitäisi niin olla. Yleensä nuori perhe tarvitsisi kaiken mahdollisen yhteisön tuen, jotta perhe-elämä pääsisi mahdollisimman hyvään alkuun.
Täällä jätetään yksin ja vaaditaan selvitytymään ja sätitään ja nauretaan päälle, jos se ei ota onnistuakseen tai edes ihan alussa kaipaisi vähän apua ja hoivaa.
Ei ihme että suomessa on niin hirveän suuret luvut synnytyksen jälkeisessä masennuksessa ja syntyvyys senkun laskee.
Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Hoitajat eivät ole palvelijoita!
Vaan ... ? Mitäs varten he siellä osastolla ovat, jos potilaat hoitavat itse itsensä eivät hoitajat edes kysyttäessä vastaa ja neuvo asiallisesti?
En halua kuvitella, millainen työilmapiiri sellaisilla osastoilla on, joilla suurin osa v'ttuilee potilaille ja yksi tai kaksi pelastaa tilanteet.
Itse olen hoitaja/kätilö, mutta en todellakaan kenenkään palvelija. Meidän tehtävä on esimerkiksi antaa ohjausta vauvan hoitoon, imetykseen, synnytyksestä palautumiseen, siihen mitä tulee tehdä mikäli kotona tulee ongelmaa omassa tai vauvan voinnissa. Itse tuon vaihtovaatteet ja vaihdan lakanat esim. sektiolla synnyttäneiltä, mutta kyllä suurin osa synnyttäneistä jaksaa itse hakea pyyhkeensä muutaman metrin päästä.
Minäkin olen hoitaja, mutta sanon kuitenkin normaaliin ja asialliseen äänensävyyn missä pyyhekärry on enkä kryptisesti "siellä missä ennenkin".
Enhän minäkään missää vaiheessa väittänyt etten ystävällisesti kerro mistä niitä pyyhkeitä ja vaatteita saa. Vaan sen, etten terveitä hyvävointisia ihmisiä palvele.
Et sinä, mutta aloittajan esimerkissä kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoisia näkökulmia täällä. Itsekin hoitajana ymmärrän kiireen ja työyhteisön aiheuttaman paineen, mutta epäasiallinen käytös ja tiuskiminen asiakkaille ei ole silti hyväksyttävää. Ja ei, hoitaja ei ole palvelija, mutta koska hoitotyössä ollaan kanssakäymisessä ihmisten kanssa niin silloin myös pitää se oma asenne olla sen mukainen. Asiakkaisiin ei pureta kiukkua ja turhautumista. Mitä siitä äyskimisestä seuraa? No lisää sitä negatiivisuutta ja siitä ei ole mitään hyötyä.
Kuntouttava työote on oltava, mutta ammattilaisen pitää pystyä myös havaitsemaan asiakkaan voimavaroja, jotta vaaratilanteita tai kohtuutonta kipua ja kärsimystä ei tarvitse kokea.
Sepä se, kun osa näistä jutuista on puhdasta vallankäyttöä ja simputusta, kuten vaatimus suoraan hätäsektion jälkeen kantaa vauvaa ja v*ttuilua, kun ei suostu sitä tekemään vauvan turvallisuuden takia.
Karmeaa luettavaa myös nämä, jotka yrittävät oikeuttaa potilaille ilkeilyn kun "on niin kurjaa töissä". Hoitakaa työyhteisönne kanssa työpaikka-ongelmat, potilaita niihin ei sotketa.
Juuri näin. Sote uudistus on enemmän kuin tervetullut ja potilaalla pitäisi olla oikeus valita yksityisen ja julkisen palvelun välillä ja saada inhimillistä hoitoa.
Ja kaikki nämä äitien huonot kohtelut ovat tapahtuneet julkisissa sairaaloissa, jossa yhä edelleen joillekin hoitajille työ merkitsee vain suojatyöpaikkaa ja asenteet ovat niin syvällä, etteivät he pystyisi työskentelemään päivääkään yksityisellä sektorilla, kun ammattitaidon lisäksi, puuttuu alkeellisimmat käytöstavat ja hienotunteisuus.
Ei ihme, jos Suomessa syntyvyys on ollut jo kauan laskussa, joka osittain on hoitajien syytä, kun äidit ei halua kokea synnytyksen jälkeen simputusta ja huonoa kohtelua.
Ja sitten hoitajat itkevät, kun työpaikka on vaakalaudalla ja ihmettelevät miksi äidit eivät synnytä lisää lapsia ja yhä suuremmassa määrin lakkautetaan synnytysosastoja, kun synnyttäjiä ei ole riittävästi.
Uskomatonta, kuinka täällä jotkut hoitajat korostavat, etteivät ole palveluammatissa tai palvelijoita ja se jo kertoo hoitajasta paljon ja hänen asenteesta. Ihan kuin sairaan tai synnyttävän äidin auttaminen olisi heille arvon hoitajille jotenkin ihmisarvoa alentavaa tai heikentäisi heidän amnattitaitoa.
Jos sama kysymys esitettäisiin lääkäreille, niin yhdestä suusta heiltä tulisi, olevansa potilasta varten ja potilaan palvelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joku herkkis? Vaikka oot sairaalassa ei kaikkea tarvi tehdä sun puolesta. Se ei ole mikään hotelli! Ymmärtäkää se laiskamadot
Sanotko noin myös syöpäpotilaalle?
Keskustelussa on ymmärtääkseni kyse terveistä synnyttäneistä ihmisistä. Ei todella sairaista syöpäpotilaista.
Vierailija kirjoitti:
No oon huomannut, että jos ihminen on itse ylimielinen ja odottaa kamarineitopalvelua ( eiks se hoitaja voi tuoda pyyhettä, pöyhiä tyynyä ja hoitaa vauvaani...) hoitajat ei viitsi teeskennellä ystävällistä. Kaikennäköistä paskaa ne oman lyhyen sairaalassaoloni aikana joutuvat kuuntelemaan.
Niin siis tämä juuri. Ja vielä niiden hoitajien pitäis hymyillen passata yli omien resurssiensa. Minä ajattelen sairaalassa ollessani hoitajiakin, ei sillä, ettenkö saata vaatia asioita, joita tarvitsen, esim. kuopuksen kanssa soitin hoitajan paikalle joka imetyssessioon, mutta en minä elä ja hengitä sen mukaan, millä tuulella auttamaan saapuva hoitaja on. Kunhan hoitaa hommansa. Ei ole minun asiani tietää, mitä heidän hommiinsa kuuluu ja sitten valittaa, kun jotain ei tehtykään. Jos mulle ois sanottu, että ei, me emme tule auttamaan vauvan imetysotteessa kuin ekat kaksi kertaa olisin ollut ihan että selvä, hankin avun sitten päästyäni sairaalasta. Silloin se ei kuuluisi asiaan, mutta kuuluihan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sä sekoilet?
Todellakin sairaalassa synnyttäjien vuodeosastolla äiti on potilas.
Sinä taidat olla provo?
Ei ole potilas. Moni joutuu olemaan siellä, vaikka voisi mennä pellolle hommiin. Onneksi ei siis tarvitse mennä, mutta ei se tee kenestäkään potilasta.
Ok, Porvoon kaupunginsairaalassa synnyttäneiden osastolla ei ole potilaita ;)
Ei tästä sitten enää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli perushoitaja ja hän kertoi miten suurimmalle osalle hoitajista tärkeintä oli tehdä hommat mahdollisimman nopeasti, että pääsevät kahville juoruilemaan.
Minä taas pidän kahta päivittäistä lakisääteistä lyhyttä taukoa ihan välttämättöminä, mm. sen takia että voin syödä ja jaksan tehdä loppupäivän töitä. Taukojen ulkopuolella teen työtä normaaliin, rivakkaan tahtiin ehtien kuitenkin kuunnella potilasta.. Ei potilas siitä nauti että teen minuutin homman kahdessa minuutissa. Äitisi oli ehkä niitä jotka tekevät työnantajalle tunnin päivässä ilmaista työtä. Ei ihme että on aliresurssointia.
Mä muistan kun olin sektion jälkeen ollut osastolla heräämön jälkeen ehkä tunnin - kaksi ja oksensin huonovointisena sänkyyn. Hoitaja toi huokaillen uudet lakanat ja sanoi, että ihan voit itse vaihtaa ne. Olin aivan hajalla, sekava, huonovointinen ja sektiohaava kipeä, joten pyysin että voisiko joku muu vaihtaa ne.. kyllä ne sitten mulle vaihdettiin silmiä muljautellen ja sanottiin, että seuraavat vaihdat sitten itse.
Mä en tiiä miksi synnyttäjä komplikaatioineen on sairaalassa "terve" mutta muut potilaat ovat sitten sairaita ja autettavia? Ei kai muitakaan leikkauspotilaita panna tekemään lakananvaihtoja?
Jyväskylässä myös v*ttuilevaa hoitoa. Onneksi olin sektio äiti ja hyvässä kunnossa niin pärjäsin sen vihamielisyyden kanssa. En kyllä ymmärrä miten tuollainen simputuskulttuuri on syntynyt tuollaiselle alalle, jossa mielestäni olisi lähtökohdat olla hyvä ilmapiiri ja kannustusta koska ihmisten ainutlaatuisesta ja iloisesta elämäntapahtumasta kyse.
Itse kannatan kikyä ja sotea tuon kokemuksen jälkeen. Ennen vastustin, mutta jonkinlainen palvelukulttuuri synnäreille pitää saada syntymään. Vaikka sitten yksityistämällä.
Soten mukana tulee nimittäin ne plvwlukkokemuksen arvioinnit, luultavasti henkilökuntaa tullaan pisteyttämään tämän perusteella ja tulospalkkiot (ja ulospalkkiot..)., Näin sen pitää ollakin ja näin se on muuallakin. Ja jos hoitajat valittaa että työehtoja heikennetään, Who Cares kun ette te näytä niitä kytkään arvostavan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joku herkkis? Vaikka oot sairaalassa ei kaikkea tarvi tehdä sun puolesta. Se ei ole mikään hotelli! Ymmärtäkää se laiskamadot
Sanotko noin myös syöpäpotilaalle?
Keskustelussa on ymmärtääkseni kyse terveistä synnyttäneistä ihmisistä. Ei todella sairaista syöpäpotilaista.
Anna ku arvaan, sun lempi lause on raskaus ei ole sairaus.
Vaan kun se voi olla. Ihmisiä on kuollut siihen, se voi viedä sängyn pohjalle kuukausiksi.
Ja kaikki synnyttäneet eivät vaan "pullauta" sitä vauvaa esiin, ne voi olla ison työn sekä kirurgisen operaation takana.
Kyllä, osa olisi valmiita pellolle, toiset taas hyvinkin kipeitä pitkään. Siksi et saa laittaa heitä samaan lokeroon, tällä todistat vain typeryytesi.