Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.

Vierailija
27.08.2018 |

Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.

Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.

Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.

Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".

Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.

Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.

Kommentit (730)

Vierailija
601/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin Oysissa ensimmäisenä yönä kysymään voisivatko ottaa itkevän vauvan siksi alkaa kun käyn vessassa. En halunnut jättää vauvaa huoneeseen huutamaan kun oli 2 huonekaveria. Veret valui jo sukkiin että pakko oli mennä. Hoitaja tiuskaisi että täällä on sairaitakin vauvoja, ei me joudeta sinun tervettä lastasi hoitamaan. Aha, okei, kiitoksia vaan hirveästi.

Ymmärrän että tiukilla ollaan mutta aika tylyä meininkiä.

Vierailija
602/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain hyvää kohtelua muutamaa valitettavaa asiaa lukuunottamatta. Synnytyksessä kätilö pakotti ottamaan opiskelijoita mukaan eikä suostunut antamaan kivunlievitystä ennen kuin suostuin. Osastolle mentäessä kätilö rullasi mua tuolilla ja esitteli paikat ja kertoi mistä löytyy mitäkin ja kertoi että mihin aikaan noin on ruoka ja sanoi että keittiössä olevat ruuat on kaikki vapaasti käytettävissä eli välipalatarvikkeet. Imetysohjausta en kyllä saanut kunnolla toiselta kätilöltä kun pyysin ja imetys multa sitten ei onnistunutkaan sen takia. Mulle opetettiin hyvin miten hoitaa vauva ja selitettiin miksi mitäkin tehdään. Muutama muu isompi valitettava juttu on osasto ajasta joita en kerro koska tutut tunnistaisi mutta sain kyllä suurimmaksi osaksi hyvää ja asianmukaista kohtelua. Ne huonot kokemukset oli kaikki samoilta muutamalta kätilöltä.

Potilas voi sanoa itse niille opiskelijoille, että "olkaa ystävällisiä ja poistukaa, en suostu, että paikalla on opiskelijoita". He tietävät, että heidän tulee silloin poistua. Jos joku kiristää kipulääkkeillä ja opiskelijoilla, niin hänestä tulee tehdä heti valitus ja vaatia paikalle toinen työntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NeitiJ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun jaloissa kai mitään vikaa ole? Sairaalan ei ole mikään hotelli eikä hoitajat ole palvelijoita. Miksi ihmeessä hoitajan pitäisi herätellä sinua? Katso nyt peiliin hyvä ihminen.

Hohhoijaa. Sairaala ei ole hotelli, mutta sielä yleensä ollaan sen takia että oma toimintakyky on hetkellisesti alentunut. Vai meinaatko että muillakin osastoilla potilas varmaan itse voi ihan hyvin tehdä osan töistä, koska eihän sairaala nyt mikään hotelli ole!

Jos et todella erota oikeasti sairasta ja synnyttäjää toisistaan, kannattaisi moisesta idiotismista olla hyvin hiljaa. Synnytys EI OLE SAIRAUS, eikä synnytysosaston hoitajat palvelijoita. Iso osa sunnyttäneistä onkin niin fiksuja että hoitavat asian polikliinisesti eivätkä jää makoilemaan jalat kohti kattoa ja kuvittele olevansa täysihoidossa. :(

Minä toivoin tätä polikliinistä synnytystä jo synnytystoiveissa. Synnytys oli helppo, olin kunnossa. Vauvakin kävi lääkärin kotiinlähtötarkastuksessa, kaikki oli hyvin. Vauva ei vaan jaksanut ensimmäisenä elinpäivänään juuri syödä ja kotiin olisi saatu lähteä vasta kun tulee vauvalla pissa. No se tuli klo 21 kun vauvan isä ja esikoinen olivat lähteneet kotiin sairaalasta tuntia aikaisemmin. Todellakaan en halunnut sinne jäädä mutta pakko oli.

Ethän sä enää tossa vaiheessa tarvitsekaan enää mitään hoitajilta, jos olet jo kotikuntoinen

No sitä mieltähän minäkin olin. Kyseessä oli toinen lapsi ja silti ainakin kaksi hoitajaa tuli ottamaan kysymättä tissistä kiinni, kun imettäminen ei onnistunut. Olisihan tuo onnistunut jos vauva olisi ollut hereillä. Kunhan yritin herätellä ja syöttää että olisin saanut tuon pissaamaan. Tultiin myös kolme kertaa kysymään että täytyykö minun puolesta riisua vauva että otan ihokontaktiin. Sanoin että ei kiitos nyt, niin katsottiin pahasti kun en halunnut vauvan parasta ja se kyllä myös kerrottiin. Imetys lähti taas vasta kotona kunnolla käyntiin kun joku ei ollut vähän väliä vieressä katsomassa mitä teen. Olin kuitenkin jo yhden lapsen imettänyt vuoden ikään niin ajattelin että tällä kertaa kenelläkään ei olisi ollut tarvetta koskea tisseihini tai puristella nänniä.

Vierailija
604/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain hyvää kohtelua muutamaa valitettavaa asiaa lukuunottamatta. Synnytyksessä kätilö pakotti ottamaan opiskelijoita mukaan eikä suostunut antamaan kivunlievitystä ennen kuin suostuin. Osastolle mentäessä kätilö rullasi mua tuolilla ja esitteli paikat ja kertoi mistä löytyy mitäkin ja kertoi että mihin aikaan noin on ruoka ja sanoi että keittiössä olevat ruuat on kaikki vapaasti käytettävissä eli välipalatarvikkeet. Imetysohjausta en kyllä saanut kunnolla toiselta kätilöltä kun pyysin ja imetys multa sitten ei onnistunutkaan sen takia. Mulle opetettiin hyvin miten hoitaa vauva ja selitettiin miksi mitäkin tehdään. Muutama muu isompi valitettava juttu on osasto ajasta joita en kerro koska tutut tunnistaisi mutta sain kyllä suurimmaksi osaksi hyvää ja asianmukaista kohtelua. Ne huonot kokemukset oli kaikki samoilta muutamalta kätilöltä.

Potilas voi sanoa itse niille opiskelijoille, että "olkaa ystävällisiä ja poistukaa, en suostu, että paikalla on opiskelijoita". He tietävät, että heidän tulee silloin poistua. Jos joku kiristää kipulääkkeillä ja opiskelijoilla, niin hänestä tulee tehdä heti valitus ja vaatia paikalle toinen työntekijä.

Siinä vaiheessa kun kivunlievitystä pyysin niin olin jo niin kovissa kivuissa ettei ollut energiaa alkaa riitelemään. Halusin vain helpotusta siihen. Hetken intin kätilön kanssa ja sitten annoin olla. Veikkaan että tämä kätilö tiesi sen ja käytti hyväkseen. Onneksi myöhemmin tuli ihana kätilö joka ei ottanut opiskelijoita mukaan. Myöhemmin kun vihdoin kotiuduttiin viikon päästä niin olin loppu sairaala ajasta etten jaksanut valittaa.

Vierailija
605/730 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin Oysissa ensimmäisenä yönä kysymään voisivatko ottaa itkevän vauvan siksi alkaa kun käyn vessassa. En halunnut jättää vauvaa huoneeseen huutamaan kun oli 2 huonekaveria. Veret valui jo sukkiin että pakko oli mennä. Hoitaja tiuskaisi että täällä on sairaitakin vauvoja, ei me joudeta sinun tervettä lastasi hoitamaan. Aha, okei, kiitoksia vaan hirveästi.

Mun vauva otettiin kätilöiden akvaarioon ekana yönä, että sain nukkua. Tämä viime vuonna oyssissä myös. Kysyivät ihan itse haluanko antaa vai en.

Vierailija
606/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän Ap.ta. Koska synnytyksen jälkeen voi olla tosi väsynyt ja tavallista herkempi.

Mutta hoitajillakin on paljon työtä ja myös kiire aika usein. Toki kiirettä ei saisi näyttää asiakkaille.

Vierailija
607/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sitä sektiota olla niin vaatimassa, ei sen jälkeen ole helppo olla. Tavallisen alatiesynnytyksen jälkeen sen sijaan useimmat kykenevät itse toimimaan, pois lukien tietysti jos on ollut komplikaatioita.

?

Itse olen tähän ketjuun kirjoittanut sektiolla synnyttänyt. En todellakaan kyllä vaatinut sektiota vaan halusin synnyttää alateitse. Minun ei annettu asiasta päättää, vaan lääkärit päättivät puolestani, että lapsen ja minun hengen pelastamiseksi on pakko tehdä sektio. 

Niin. Yleisesti tuo kommentti, kun moni vaatimalla vaatii näitä ns mukavuussektioita. Eikä siinä mitään, vaatikaa toki, mutta ottakaa sitten huomioon toipumiset yms. Tottakai on lääketieteellisiä perusteita, luulitko etten sitä tiedä?

Vierailija
608/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa kiukuttaa kun näitä kokemuksia lukee😖 ja tätä kommenttien määrää! Itse sain synnyttää lapseni vajaa parikymmentä vuotta sitten Raumalla (ennenkuin sekin luxus lopetettiin ja siirrettiin Poriin) Kokemukseni oli molemmilla kerroilla ihana. Minua passattiin, annettiin nukkua, tuotiin ruoka huoneeseen j kipuihin sai lääkettä. Jäi kyllä hyvät muistot. Mutta nyt, olisi todella pelottavaa olla synnyttäjä kun se vauva- aika on muutenkin raskasta ja haastavaakin. Mietin vaan että mihin helv...ttiin ne meidän verorahat menee kun kaikki mikä liittyy ihmisten hyvinvointiin vaan huononee ja huononee!! Olisko syy EU?

Se on tämä "kuntouttava työote", jonka nimissä on unohdettu miten tärkeää toipumiselle on lepo ja turvallisuudentunne. Taustalla varmaan säästöt ja työvoiman vähyys mutta myös asenteet ja tietty mustavalkoisuus. Tosielämässä suurin osa vauvoista on esim. aina saanut lisämaitoa ja rintaa. Itselläkin lapset saaneet aina ensin lisämaitoa kun oma maito nousee hitaasti. Silti imetys on onnistunut, minkä ei imetysintoilijoiden mukaan pitäisi olla edes mahdollista. Miksi äidit väsyvät ja syntyvyys laskee?

Miksi hoitajat väsyvät ja vaihtavat alaa? Kun koko aja pitää tehdä kaikkea ylimääräistä ja ylimääräisiä palveluita. Puolesta pitää tehdä ja kukaan ei edes yritä itse. Ihmiset ovat lihavampia kuin ennen ja raskaita hoitaa. Paranevatkin huonommin.

Nykyhoitajilla on helppoa entiseen verrattuna. Vähemmän joudutte tekemään töitä ja rnemmän kirjausta eli istutte ja lipitätte kahvia juoruillen. Nykyhoitsu ei pärjäisi päivääkään jos siirrettäisi menneisyyteen. Teille maksetaan potilaiden hoitamisesta eli tee työsi ja lopeta valitus

Voin kuvitella että ennen vanhaa potilaat eivät vaatineet kaiken maailman kynsien lakkausta ja gourmet ruokia, vaan olivat sairaalassa hoitamassa sairauttaan. eivät kuvitelleet olevansa hoitolassa.

Missä tässä on noita asioita vaadittu? Mitä on pyydetty on kun heikossa kunnossa lakanoiden vaihto, se että tuodaan pyörätuoli/suihkutuoli, ruoka ja katsotaan vauvan perään kun käy suihkussa tai annettaisiin nukkua pitempi pätkä ja se että neuvotaan missä on mitäkin. Ja saada lääkettä ja lapselle lisämaitoa. Varmasti ne jotka voi hyvin tekee itse mitä voi. Ennen vauvat oli vauvalassa, ruoka tuotiin ja vietiin nokan edessä, lakanat vaihdettiin jne jne. Mun äiti oli ihan järkyttyny kun kuuli miten nykyisin synnyttäneet joutuu pitämään itsestään huolta. Nykyhoitsukoilta puuttuu inhimillisyys. Ennen hoitajat oli hoitajia nyt tyhjäpäisiä minäminöjä.

Se Sari Sairaanhoitaja -kampanjasta seurannus palkannousu on kyllä kilahtanut näiden hattuun. Ja lisää vaan ovat marisemassa sen sijaan että olisivat tyytyväisiä että heillä on töitä. Nykyhoitajat eivät enää muista miksi töissä ovat ja kuka heidän palkan maksaa. Mutta eihän pyhien sairaanhoitajien todellisesta käytöksestä saa puhua, niin ei tästä mitään lehtijuttua tule. Se olisi kyllä ihan paikallaan. Ja äidit valittakaa huonosta kohtelusta, niin asiaan on mahdollista saada muutosta.

Vierailija
609/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa kiukuttaa kun näitä kokemuksia lukee😖 ja tätä kommenttien määrää! Itse sain synnyttää lapseni vajaa parikymmentä vuotta sitten Raumalla (ennenkuin sekin luxus lopetettiin ja siirrettiin Poriin) Kokemukseni oli molemmilla kerroilla ihana. Minua passattiin, annettiin nukkua, tuotiin ruoka huoneeseen j kipuihin sai lääkettä. Jäi kyllä hyvät muistot. Mutta nyt, olisi todella pelottavaa olla synnyttäjä kun se vauva- aika on muutenkin raskasta ja haastavaakin. Mietin vaan että mihin helv...ttiin ne meidän verorahat menee kun kaikki mikä liittyy ihmisten hyvinvointiin vaan huononee ja huononee!! Olisko syy EU?

Se on tämä "kuntouttava työote", jonka nimissä on unohdettu miten tärkeää toipumiselle on lepo ja turvallisuudentunne. Taustalla varmaan säästöt ja työvoiman vähyys mutta myös asenteet ja tietty mustavalkoisuus. Tosielämässä suurin osa vauvoista on esim. aina saanut lisämaitoa ja rintaa. Itselläkin lapset saaneet aina ensin lisämaitoa kun oma maito nousee hitaasti. Silti imetys on onnistunut, minkä ei imetysintoilijoiden mukaan pitäisi olla edes mahdollista. Miksi äidit väsyvät ja syntyvyys laskee?

Miksi hoitajat väsyvät ja vaihtavat alaa? Kun koko aja pitää tehdä kaikkea ylimääräistä ja ylimääräisiä palveluita. Puolesta pitää tehdä ja kukaan ei edes yritä itse. Ihmiset ovat lihavampia kuin ennen ja raskaita hoitaa. Paranevatkin huonommin.

Nykyhoitajilla on helppoa entiseen verrattuna. Vähemmän joudutte tekemään töitä ja rnemmän kirjausta eli istutte ja lipitätte kahvia juoruillen. Nykyhoitsu ei pärjäisi päivääkään jos siirrettäisi menneisyyteen. Teille maksetaan potilaiden hoitamisesta eli tee työsi ja lopeta valitus

Voin kuvitella että ennen vanhaa potilaat eivät vaatineet kaiken maailman kynsien lakkausta ja gourmet ruokia, vaan olivat sairaalassa hoitamassa sairauttaan. eivät kuvitelleet olevansa hoitolassa.

Mitä helv...mä luen. Mun ei edes tarvitse kuvitella, kun olen 70v mummo, kun tiedän, että ennen vanhaan naiset olisivat jotkut hoitajat syöneet eläviltä ja nousseet barrikadeilla.

Koskaan Suomen historiassa ei ole synnyttäviä äitejä kohdeltu näin huonosti kuin tänä päivänä, vaikka meillä on korkeampi elintaso, hoitajien koulutus ja teknologia, kuin koskaan aikaisemmin.

Tämä kertoo tämän päivån kansalaisten arvomaailmasta ja moraalista ja poliittisista päätöksistä, joka on jo kansallinen häpeä, kun Suomi mielletään sivistysvaltioksi.

Kukaan ei vaadi kynsien lakkausta, vaan perushoitoa ja äiti voisi toipua synnytyksestä ja nukkua univelat pois. Yhdenkään äidin tehtävä ei ole vaihtaa lakanoita tai luututa lattioita tai hakea ruuat jostakin käytävältä vaan keskittyä toipumiseen ja vauvaansa.

On suuri häpeä, kuinka nykyisin vauvat näkevät nälkåå, jos äidiltä ei jostakin syystä tule maitoa ja hoitajat altistavat jopa vauvan terveyden ja pahoittavat vanhempien mielen, jotta sairaala voi pitää sertifikaattinsa ja %-luvut täysimetyksestä.

Ei ihme jos tämän päivän äidit ovat väsyneitä ja masentuneita, kun eivät voi toipua edes synnytyksestä ja hoitajat antavat ymmärtää vauvan hoidon olevan naisten tehtävä, eivätkä opeta isille vauvan hoitoa, ei edes kylvetystä vaan pyydetään katsomaan netistä ja isät ajetaan pois vauvan elämästä, vaikka isä on halunnut lasta yhtä paljon kuin äiti.

Vierailija
610/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kiireellinen sektio. Olin heräämössä peräti 6 tuntia.

Vauva vietiin johonkin tarkkailuun koko yöksi.

Vuodeosastolle pääsin vasta joskus ilta kahdeksalta yksin. Meinasin oksentaa sen matkan aikana, kun vietiin sängyssä. Oli kamala olo, en ollut nukkunut pariin vuorokauteen.

Minut laitettiin huoneeseen, jossa ei ollut muita potilaita (vain tyhjiä sänkyjä). Olin siellä yksin koko yön. Muistaakseni kukaan ei tullut katsomaan minua koko yönä. Torkahtelin pieniä pätkiä vain. Oli aivan pimeää, pimein vuodenaika. Muistan ajatelleeni, että jos tässä nyt joku komplikaatio tulisi, vuotaisin kuiviin tai sydän pysähtyisi, ei kukaan huomaisi mitään, kunnes vasta aamulla. Jotenkin koko se yö oli tosi pelottava, pimeä, yksinäinen ja synkkä.

Aamulla tuotiin vauva ja ruokaa. Olin niin kipeä ja huimasi, etten pystynyt nousemaan sängystä pitkään aikaan, pissakin meni katetriin. Lakanat oli ihan veressä. Plussaa siitä, että ruoka tuotiin sänkyyn ja vauva nostettiin rinnalle, koska en siihen itse pystynyt. Seuraavina öinä oli sitten huoneessa muitakin äitejä ja vauvoja.

Vierailija
611/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja olisi voinut jättää sen seurannassa olevan vauvan vähäksi aikaa yksin ja tulla seisomaan sinun terveen vauvasi ääreen, että pääset vessaan

Vierailija
612/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella että ennen vanhaa potilaat eivät vaatineet kaiken maailman kynsien lakkausta ja gourmet ruokia, vaan olivat sairaalassa hoitamassa sairauttaan. eivät kuvitelleet olevansa hoitolassa.[/quote]

Sinun ei tarvitse kuvitella, sillä tässä faktat.. sillä selvästikään sinulla ei ole riittävää tietoa, vaikka kärkkäästi arvostelet

Vielä 80-luvun lopuun saakka äidit oli sairaalassa 7vrk synnytyksestä ja hoitajat hoitivat vauvat vauvallassa ja kärräsivät vauvat syömään äidin luo. Lakanat ja muut siivousjutut teki hoitajat. Kahvit ja ruuat kannettiin äidille vuoteen eteen. Eikä tullut kuuloonkaan, että äiti olisi yksin lähtenyt vessaan tai suihkuun, ilman hoitajaa ensimmäisinä vuorokausina synnytyksestä.

Muutenkin korostettiin äidin levon ja unen merkitystä, jotta äiti jaksaisi viikon sairaala jakson jälkeen hoitaa vauvaa kotona.

Ja kun äiti pääsi sairaalasta vauvan kanssa kotiin, kätilö tai sh kävi kotona 2-3 kertaa opastamassa vauvan hoidossa.

Tarvittaessa vielä kaupungit tarjosi kodinhoitajaa, jos oli muita lapsia tai oli muuta avun tarvetta.

Mikä tekee tämän päivän äideistä niin erityisiä, ettei lapsen synnyttäminen heidän vointiaan tai toimintakykyä alenna, vaan he ovat heti täydessä iskussa ja voimat riittäisi vaikka maratoniin.

Ja oli synnytysvalmennukset, jossa käytiin odotusaika, synnytys,vauvan hoito, ruokailu jne. Ja valmennuksessa oli nukkevauva, jota isät kilpaa hoitivat ja lapsen synnyttyä isäö opasti vielä kätilö. Kylvettiin, vaihdettiin vaippoja ja puettiin vauvanukkea vuorotellen, kätilön ohjauksessa.

Siihen maailmaan aikaan kätilöt ja julkinen terv.hoito panosti perheen tasa-arvoon, isän oikeuksiin ja naisen asemaan, nykyään kätilön tehtävä tuntuu olevan sysätä vauvat äitien hoidettavaksi ja eristää isistä ja varmistavat vielä sairaalassa, että äidit osaavat kotona vaihtaa lakanat ja luututa lattiat. Tähänkö on terv.hoito ja äityshuolto

Ja miten tämä lisää äitien ja vauvan hyvinvointia?

Vierailija
613/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Oysissa, vielä synnytyssalissa toisen lapsen syntymän jälkeen. Olin sen verran kipeä etten pystynyt itse nousemaan ja nostamaan sängyn vieressä kopassa olevaa itkevää lasta syliini. Pyysin kätilöä antamaan lapsen minulle, johon tämä vastasi että ei sitä kannata totuttaa siihen että saa olla sylissä koko ajan ja sinä sen tuttina. Niin, siis vauva oli ehkä kokonaisen tunnin ikäinen, kyllähän sen pitäisi pärjätä jo omillaan. Kun kätilö oli hetken pois huoneesta kurkotin kapalosta kiinni ja heivasin vauvan viereeni kun en kerran pystynyt nousemaan.

Kaikenlaista siellä todellakin on töissä. Ja kaikki tylyt ovat olleet vanhempia naisia, nuoret kätilöt ja hoitajat ovat olleet mukavia.

Vierailija
614/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sairaanhoitopiirin sivuille ja klikkaa palaute-linkkiä. Sinne vain viestiä.

Mutta sen kyllä sanon, että ei se oma maito pääse nousemaan, jos antaa lisämaitoa. Vauvan vatsa kasvaa ensimmäisen viikon aikana lasikuulan kokoisesta vain viinirypäleen kokoiseksi, ja ne pienet tippamäärät maitoa ennen maidon varsinaista nousemista riittävät vauvalle. Maidon nousemisessa voi mennä melkein viikkokin, eikä huoleen ole syytä. Paitsi jos antaa sitä lisämaitoa ja vauva ei sen takia jaksa olla rinnalla nostattamassa maitoa ja tilaamassa sitä tarvitsemaansa määrää. Lisämaidon antaminen alasajaa sen takia imetyksen, koska saa aikaan tilanteen, että oma maito ei tulekaan riittämään.

Jos se ainainen "tilaaminen" ja äidin hereillä pitäminen (tämä on ihan virallisesti yksi kidutuksen muoto, että kuulostaa loistavalta hoidolta) kun vauva itkee (ja miksi ne sitten näiden anekdoottien mukaan rääkytt päät auki jos ne saa tarpeeksi?) pilaa äidin mielenterveyden, niin sitten on lapsen tuleva elämä paskottu aika paljon pahemmin. Voitaisko miettiä nää tärkeysjärjestykset.

T.Lapseton, tätä mielipuolisen tuntuista toimintaa kauhulla seuraava ja sen vuoksi luultavasti jatkossakin lapseton...

Vierailija
615/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmaan alapeukkuja sataa, mutta viisi lasta synnyttäneenä olen pk-seudun sairaaloissa saanut oikein hyvää hoitoa joka kerta. Kipulääkkeitä on tarjottu liiaksikin, aina on neuvottu mistä löytyy mitäkin, ruokailut jne, alussa kun on ollut heikkona, tuotu ruoka huoneeseen, vauvojen kanssa autettu alkuun, kysytty joka välissä tarvitseeko jotain jne. Tuettu, tsempattu...

Jokainen kätilö ei ole ollut mitään sydänystäväainesta, mutta hyvin ammattimaisia ja korrekteja kyllä.

Vähän hämillään näitä lukee, ihan kuin Suomessa ei olisi yhtään asiallista kohtelua sairaaloissa - mikä sitten lie totuus.

Vierailija
616/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmaan alapeukkuja sataa, mutta viisi lasta synnyttäneenä olen pk-seudun sairaaloissa saanut oikein hyvää hoitoa joka kerta. Kipulääkkeitä on tarjottu liiaksikin, aina on neuvottu mistä löytyy mitäkin, ruokailut jne, alussa kun on ollut heikkona, tuotu ruoka huoneeseen, vauvojen kanssa autettu alkuun, kysytty joka välissä tarvitseeko jotain jne. Tuettu, tsempattu...

Jokainen kätilö ei ole ollut mitään sydänystäväainesta, mutta hyvin ammattimaisia ja korrekteja kyllä.

Vähän hämillään näitä lukee, ihan kuin Suomessa ei olisi yhtään asiallista kohtelua sairaaloissa - mikä sitten lie totuus.

Miksi satelisi alapeukkuja, ihanaa että sinulla meni mukavasti. On täällä muutama muukin positiivinen kokemus ja sehän on vaan hyvä. Alapeukkuja täällä on laitettu niille jotka omien sanojensa mukaan ovat itse toimineet niin erinomaisesti muihin verrattuna että heillä on sujunut sen takia. Samalla haukkunut laiskaksi uusavuttomaksi näitä kärsiviä.

Vierailija
617/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi siellä siis on töissä?

Ei hoitajienkaan nyt puolesta tarvi tehdä! Ihmisillä on outo mielikuva. Sairaalaan mennään makaamaan äxänä sängylle ja kaikki tehdään puolesta, vai? Kukin vois tehdä niin paljon kuin pystyy ja hoitaja loput.

Miksi ihmeessä äitiä ja vauvaa pidetään sairaalassa, jos äiti joutuu pärjäämään heti synnytyksen jälkeen yksin ja hoitaa vielä vauvan.

Eikö niissä sairaaloissa, missä äidit eivät saa mitään palveluja tai apua, voisi suoraan äidit ja vauva kipata suoraan synnytyssalista kotiin, kun kotona äiti saisi apua vauvan isältä tai ystäviltä.

En ymmärrä, en, miksi äidit pidetään osastolla, jos he ovat siellä oman onnensa nojassa.

Kerrotko mikä idea tässä on?

Olis helpompaa hoitajillekin, kun ei tarvitsi katsella potilaita.

Vierailija
618/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsellä oli lähes yhtä töykeää menoa hoitajien taholta Taysissa. Lisäksi olin vieläpä synnyttänyt  keisarinleikkauksella! Tosi huono asenne, vaikka olin aivan älyttömän kipeä, mutta heti piti itse hoitaa kaikki vaikka olin ollut yhdessä suurimmista avoleikkauksista. Liikkuminen ja vauvan nostelu sattui niin paljon, että itkin vain kokoajan. Olin myös osastolla yksin eli ei edes vanhempia, lapsen isää, kummeja tai kavereita auttamassa :( Tosi kauan kyllä kesti päästä yli siitä, miten minua kohdeltiin. Kyllä sen joutui psykiatrin kanssa puida.

Puimaan.

Tuskin tuolla sivistystaustalla ikinä mistään tuon kovemmasta selviätkään.

Tässä taas hoitajan empaattisuus huipussaan. Huoh.

Vierailija
619/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en pysty ottamaan todesta näitä kommentteja, joissa synnyttäneet äidit kirjoittavat kätilön "vittuilleen".

Vierailija
620/730 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NeitiJ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi satelisi alapeukkuja, ihanaa että sinulla meni mukavasti. On täällä muutama muukin positiivinen kokemus ja sehän on vaan hyvä. Alapeukkuja täällä on laitettu niille jotka omien sanojensa mukaan ovat itse toimineet niin erinomaisesti muihin verrattuna että heillä on sujunut sen takia. Samalla haukkunut laiskaksi uusavuttomaksi näitä kärsiviä.

Niin, minun on vaan vaikea uskoa tätä, että suurin osa kokee hoidon niin huonoksi, tai sitten hyvät kokemukset jätetään vaan kertomatta. Kun valtaosa synnytyksistä menee kuitenkin ihan okei, ja äidit muutaman tunnin päästä voivat olosuhteisiin nähden ihan kohtuullisesti. Sitten se on hyvin pitkälle persoonakysymyskin kuinka kokee tämän omatoimisuutta korostavan nykykäsityksen synnytyksen jälkihoidossa. Väsyneitä ja heikkojahan jokainen on, kuka enemmän kuka vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän