Synnytin heinäkuussa PHKS:ssa, vieläkin v*tuttaa hoitajien käytös.
Itse synnytys meni hyvin, kätilö oli mukava ja asiallinen. Vuodeosastolle siirryttäessä se helvetti sitten alkoi. Mikä siinä on, että juuri synnyttänyttä äitiä täytyy vähätellä, jopa "piilovittuilla" ja vastailla kyllästyneesti jos jotain erehtyi kysymään.
Esimerkki, kysyin mistähän saisin pyyhkeen että pääsisin suihkuun, vastaus "ne on sielä missä ennenkin". Viittaus siis siihen että en ollut ensimmäistä kertaa kyseisellä osastolla, mutta edellisestä kerrasta kuitenkin on 6 vuotta joten en ihan välittömästi muistanut missä liinavaatevarasto on. Toiseksi, miksi hoitaja ei voinut tuoda sitä pyyhettä? Tai vaihtovaatteita? Tai vauvalle vaatteita? Kaikki piti itse sieltä käytäviltä etsiä. Kiva jättää vauva yksin huoneeseen ja lähteä kirjaimellisesti perse revenneenä hortoilemaan pitkin käytäviä.
Sitten tämä imetys. Joo, haluan imettää kyllä lastani, mutta minulla ei maito nouse välittömästi synnytyksen jälkeen joten lisämaitoa pitää aluksi antaa. Vauva oli hieman väsynyt synnytyksen jälkeen, joten häntä piti herätellä syömään ja sittenkin söi huonosti, kaikenmaailman kommervenkit tehtiin että sai edes sen pienen määrän maitoa. Hoitaja käski minun yöllä laittaa oman herätyskellon soimaan kännykästä kahden tunnin välein ja soittamaan sitä heidän hälytyskelloa sitten kun olen herännyt. Miksei sieltä vaan voinut hoitaja tulla ja herättää vauvaa syömään? Tuli hieman olo että kuka täällä on töissä, minä vai hoitaja.
Yksi hoitajista myös kommentoi tapaani pidellä tuttipulloa sanalla "kammottavaa".
Toinen sanoi vittuileva sävy äänessään kuinka jos vielä saan vauvoja kannattaisi varmaan vähän ajatella jo etukäteen sitä lisämaidon antamista. Siis mitä helvettiä! Itse pakotitte ensin imettämään ja imettämään ja imettämään vaikka maito ei ollut vielä noussut, mitä siinä mun etukäteen ajattelu olisi auttanut.
Tässä jotain asioita mitkä ärsytti suunnattomasti. Onneksi tämä oli meidän viimeinen lapsi, eipähän tarvi ikinä enää tuolla osastolla maata sätittävänä.
Kommentit (730)
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kikyä, työmoralille käy heipat samalla kun ansioita leikataan. Asiakas/potilas on sitten niitä loppukäyttäjiä jotka saavat huonoa palvelua. Suomi nousuun!
Asiallehan et voi enää mitään, yritä päästä yli ja unohtaa.
Yksityisellä sektorilla kun työmoraalille käy heipat niin työpaikallekin käy heipat.
Laitoksessa tuollainen perseily sitävastoin onnistuu.
Olen ammatiltani kätilö ja minun työpaikallani lapsivuodeosastolla vauvat ovat pelkkä vaippa ja myssy päässä sairaalassaoloajan, koska kannustamme ihokontaktin käyttöön.
No, kerran aamuvuorossa menin ensisynnyttäjät luokse, jolle lastenlääkäri oli antanut luvan lähteä kotiin, ja kysyin, että ”no, aletaanko me sitten yhdessä pukea vauvalle vaatteita päälle”. Äiti oli ihan äimänä käkenä ja yllättynyt, ja kysyi ihmetellen, että ”onko teillä ihan oikeasti tapana pukea vauvalle vaatteet päälle ennen kotiinlähtöä?”. Minä vastasin yhtä hölmistyneen näköisenä mutta asiallisella äänellä: ”no ei kai vauva voi nyt alastomanakaan poistua sairaalasta”. Äiti vaikutti vähän loukkkaantuneelta tästä kommentistani.
Kerran erään nuoren ensisynnyttäjät luokse vuodeosastolle tuli keskellä aamupäivää hänen oma isänsä, vaikka vierailuaika oli klo 17-19. Satuin tulemaan huoneeseen, kun tämä ukko oli paikalla ja ihan ystävällisesti pyysin häntä poistumaan, kun vierailuaika on vasta illalla. Myöhemmin palautelaatikkoon oli tullut miehen käsialalla kirjoitettu palaute: ” kätilö Tiina oli töykeä, kaikki muut hoitajat olivat mukavia”. Niin epäilin vaan, että onko tätä synnyttäjän isää sitten vituttanut niin paljon, kun minä,olen hänet ”potkaissut” ulos osastolta.
Antakaa palautetta näistä suoraan sairaalaan sen lisäksi, että avaudutte täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ne hormonit... ne hormonit!
Jep, nyt saa ap mennä hiukan itseensä!
Laittakaapa hyvät äidin tänne omia kokemuksia synnytyssairaaloista, jotta ne tulisi julkisuuteen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808262201161674_u0.shtml
Minä kävin viimeksi vauvalleni hakemassa vaatteita, vaikka juurikin nakuna tunnuttiin lapsia sillä osastolla pidettävän. Sen takia, että välillä äidin piti myös syödä, käydä suihkuttelemassa sektiohaavaa, käydä vessassa, ottaa vieraita vastaan, jne. Näinä aikoina vauvan olisi pitänyt maata käytännössä alasti, kun ei se peitto tahtonut päällä pysyä.
Toinen asia mistä kätilö minua läksytti, oli kun käväisin osaston ulkopuolella (siis siinä käytävällä, heti oven takana) hakemassa muutaman tavaran sukulaiseltani. Osastolta ei kuulemma saa poistua. Voisi tiedottaa äitejä siitä, että he menevät suljetulle osastolle, poistuminen vain lääkärin luvalla.
Kyllä Taysissa sai olla vieraita ihan mihin kellon aikaan tahansa. Näin ainakin minulle annettiin käydä. Toisaalta mulla oli oma huone...
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani kätilö ja minun työpaikallani lapsivuodeosastolla vauvat ovat pelkkä vaippa ja myssy päässä sairaalassaoloajan, koska kannustamme ihokontaktin käyttöön.
No, kerran aamuvuorossa menin ensisynnyttäjät luokse, jolle lastenlääkäri oli antanut luvan lähteä kotiin, ja kysyin, että ”no, aletaanko me sitten yhdessä pukea vauvalle vaatteita päälle”. Äiti oli ihan äimänä käkenä ja yllättynyt, ja kysyi ihmetellen, että ”onko teillä ihan oikeasti tapana pukea vauvalle vaatteet päälle ennen kotiinlähtöä?”. Minä vastasin yhtä hölmistyneen näköisenä mutta asiallisella äänellä: ”no ei kai vauva voi nyt alastomanakaan poistua sairaalasta”. Äiti vaikutti vähän loukkkaantuneelta tästä kommentistani.
Kerran erään nuoren ensisynnyttäjät luokse vuodeosastolle tuli keskellä aamupäivää hänen oma isänsä, vaikka vierailuaika oli klo 17-19. Satuin tulemaan huoneeseen, kun tämä ukko oli paikalla ja ihan ystävällisesti pyysin häntä poistumaan, kun vierailuaika on vasta illalla. Myöhemmin palautelaatikkoon oli tullut miehen käsialalla kirjoitettu palaute: ” kätilö Tiina oli töykeä, kaikki muut hoitajat olivat mukavia”. Niin epäilin vaan, että onko tätä synnyttäjän isää sitten vituttanut niin paljon, kun minä,olen hänet ”potkaissut” ulos osastolta.
Oliko sulla tarkoituksena tuoda esille että olet sosiaalisissa tilanteissa kömpelö?
Mikset voinut yksinkertaisesti kysyä että puetaanko vauva yhdessä vai haluatko pukea itse? Miksi piti letkauttaa?
Miksi se vaari piti potkaista pois? Joo ymmärrän että vierailuajoilla varmistetaan työ- ja pesimisrauha, mutta monissa perheissä se uusi jäsen on hyvin tärkeä myös isovanhemmille.
Ja yksi vierailuaikoja osaamaton perhe tuskin sekoittaa koko osastoa, ja myös poistuvat sekoilemasta pian, eli kerrassaan mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Olisihan nuo hoitajat saaneet todellakin ystävällisempiä olla mutta ei heidän tehtävänä ole kuitenkaan hakea sulle pyyhkeitä, lakanoita, vaatteita jne. Itse sun pitää myöskin vauvasi heräämisistä ja syöttämisistä huolehtia. Näin kai se normaalisti menee, jos ei ole synnytyksen jälkeen todella huonossa kunnossa. Joku "perseen repeäminen" ei ole sama kuin huono kunto, vaikka itsestä siltä tuntuisikin.
Ymmärrän, ettei kätilöitä tai hoitajia ole koulutettu miksikään hotelliemänniksi, vaan heidän työnkuvansa on toisenlainen.
Minusta synnytyssairaaloissa tarvittaisiin sellaisia palvelutyöntekijöitä, jotka hoitaisivat lakananvaihdot, kantaisivat tarvittaessa ruokatarjottimen sänkyyn, toisivat puhtaita vaihtovaatteita äidille ja vauvalle ja joiden hoteisiin voisi vauvan jättää siksi ajaksi, että äiti käy suihkussa tai että synnytyksestä väsynyt äiti saisi nukkua ja he toisivat vauvat sitten aikataulun mukaan äidin rinnalle syömään.
Tällainen olisi synnytyksestä toipumisen kannalta loistopalvelua! Kyllähän sitä sitten kotona joutuukin omatoimisesti kaiken tekemään, mutta olisi inhimillistä, että saisi edes sen välittömän synnytyksenjälkeisen päivän-parin ajan levätä. Olisi toipumisen kannalta tosi tärkeä juttu.
Minutkin yllätti se, että raskausaikana olin neuvolassa huolehdinnan kohteena, mutta heti kun vauva oli puskettu pihalle, minut heivattiin oman onneni nojaan - vieläpä sairaalassa. Aivan sama, vaikka olin menettänyt verta, tikattu p-seestä ja fyysisesti kipeä ja väsynyt... silti piti puolipyörryksissä etsiä puhtaita lakanoita ja raahustaa vauvan kanssa veskiin tai suihkuhuoneeseen. Luulen, että tuokin oli osana aiheuttamassa minulle synnytyksenjälkeistä masennusta ensimmäisellä kerralla. Toisella kertaa olin jo varautunut tähän tylyyn toimintaan.
Ennen vanhaan oli lapsivuodeaika, jolloin äiti lepäsi talon töistä 12 viikon ajan. Häntä autettiin vauvanhoidossa ja vieraatkin toivat ruokaa. Nyt pitää olla niin itsenäinen ja hypätä suoraan hommiin, oli kunto mikä tahansa.
Mihin se isä katoaa?
Meillä isä ei saanut olla osastolla koko aikaa, koska huoneessa oli meitä äitejä useampi. Häiritsi olemassaolollaan muita, siis. Isä oli myös opiskelija, jolla ei isyysvapaata ollut eli piti mennä luennoille ja lukemaan kuten ennenkin.
Apuja en siis paljoa saanut.
PHKS:ssa olen ollut muutamaan otteeseen ihan muista syistä hoidettavana, samoin kuin yksi lapsistani ja aina on saatu ihan moitteetonta, ihanaa palvelua hoitajilta ja lääkäreiltä.
Ainoastaan tuo synnyttäneiden vuodeosasto on sellainen helvetti maan päällä jonne en haluaisi mistään hinnasta enää makaamaan. Ihan hirveää käytöstä osalla hoitajista. Sieläkin tosin vauvalle kotiinlähtö tarkastuksen tehnyt lääkäri oli ihan huippu.
Toivon että joku kyseisen osaston hoitajista lukisi tämän ketjun ja miettisi hieman omaa työmotivaatiotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa luettavaa tää ketju. Olenko ymmärtänyt oikein, juuri synnyttäneet äidit joutuvat itse vaihtamaan lakanansa ja etsimään niitä ties mistä käytäviltä??? Sen verran mitä olen itse ollut joskus sairaalaosastolla tai katsomassa tuttuja yms. ei missään muualla potilaat vaihda lakanoitaan itse. Ei missään nimessä.
Raskaus ja synnytys eivät joo ole sairauksia, mutta kyllähän ne ovat ihan normaalisti sujuneinakin rankkoja kokemuksia (puhumattakaan niistä tapauksista, joissa on käynyt jotain vakavampaakin). Onko se niin väärin, että juuri synnyttänyt saisi vähän levätä, ilman että hän alkaa heti sykkiä ja suorittaa? Se, että lepää vähän, ei tarkoita sitä, että maatuu siihen sänkyynsä loppuelämäksi eikä osaa huolehtia itsestään tai vauvastaan.
Muistan kun jo nuorena kuulin vähän sivummalta, kuinka esim. äitini ja hänen tuttavansa puhuivat ikävistä kokemuksistaan synnäreillä. En ihan ymmärtänyt niitä silloin, mutta nyt aikuisena olen saanut kuulla samaa omilta ystäviltäni. Joku joskus sanoi, että äitejä kohdellaan kuin jotain karjaa. Nyt vielä kun olen lukenut tätä ketjua, on ihan selvää, että naisia on kohdeltu ja kohdellaan edelleen todella huonosti synnytyksen jälkeen. Ne lakanoiden vaihdot itsessään eivät ole vielä maailmanloppu (vaikka outoa kylläkin), mutta tuollainen kaikenlainen tiuskiminen ja tylytys on ihan järkyttävää kuultavaa. Itselläni ei edes ole lapsia, mutta kyllä pistää ketuttamaan tällainen. Hyviä hoitajiakin on tottakai, mutta ihan liian paljon näitä, jotka käyttäytyvät ikävästi.
Nyt naiset ruvetaan tekemään tälle asialle jotain. Tätä on selkeästi jatkunut liian kauan. Ei siedetä tuollaista käytöstä, sitkeesti vaan valitusta perään jos ei voi siinä tilanteessa suoraan sanoa. Itsellänikin on haaveissa perheen perustaminen, ja jos joskus pääsen sinne synnärille asti, en tiedä missä mielentilassa sitä lopulta joutuu siellä olemaan.
Monella on käsitys, että hyvää hoitoa on se kun tehdään kaikki puolesta ja "palvellaan". Tämä ei pidä paikkaansa! Toki täytyy auttaa siinä missä tarvitaan, ja mitä heikompi sen enemmän tarvitsee apua. Ketään ei silti pidä "passata" liikaa. Se ei edistä toipumista, vaikka mukavaa ehkä olisikin.
Kuntoutuminen alkaa heti synnytyksen/ leikkauksen tms.jälkeen.
Tää ketju on järkyttävää lukemista. Ehkäpä sitten kun synnytään oman lapseni sanon suoraan että minä lähden kotiin toipumaan saman tien synnytyksestä, siellä on sentään mies auttamassa koko ajan ja muukin lähiverkko. Olen tosi herkkä muutenkin, joten varmaan vaan itkisin koko synnäriajan jos joutuisin kuuntelemaan tässä ketjussa olleita hoitajien kommentteja.
Olen ollut sairaalassa kiireettömässä mahantähystysoperaatiossa, jossa otettiin myös koepalat ja silloin täysin hyväkuntoisena sain silti hoitajilta hyvää hoitoa ja sairaalassa olo oli miellyttävä. Uskomatonta että herkässä tilassa olevia synnyttäneitä naisia sitten kohdellaan ilmeisen tahallaan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla tarkoituksena tuoda esille että olet sosiaalisissa tilanteissa kömpelö?
Mikset voinut yksinkertaisesti kysyä että puetaanko vauva yhdessä vai haluatko pukea itse? Miksi piti letkauttaa?
Miksi se vaari piti potkaista pois? Joo ymmärrän että vierailuajoilla varmistetaan työ- ja pesimisrauha, mutta monissa perheissä se uusi jäsen on hyvin tärkeä myös isovanhemmille.
Ja yksi vierailuaikoja osaamaton perhe tuskin sekoittaa koko osastoa, ja myös poistuvat sekoilemasta pian, eli kerrassaan mitä väliä?
1. Sitähän Mä just kysyin, että aletaanko pukea vauvalle vaatteet yhdessä?
2. Voihan olla, että se synnyttäjä oli vaan kiitollinen, kun minä lähetin hänen isänsä kotiin, kun synnyttäjä ei itse uskaltanut sanoa isälleen suoraan puhelimessa, että hän ei oikeastaan jaksaisi nyt ottaa vieraita vastaan, kun on niin väsynyt kun on valvonut kaksi vuorokautta putkeen, että haluaisi vaan levätä omissa oloissaan
Synnytin päksissä heinäkuussa 14 vuotta sitten.
Aivan järkyttävä kokemus! Vauva oli lähes viisikiloisia ja perätilassa, synnytys kesti kaksi vuorokautta. Olin aivan uupunut! Pidin silti lapsen vierelläni jatkuvasti. Kätilöt tiuskivat, rajoittivat ruokavaliotani kohtuuttomasti ja kun kysyin voisinko saada vaihtolakanat, kätilö nauroi ettei se mikään hotelli ole. Makasin siis verisissä. Hoidin vauvan käytännössä yksin alusta alkaen. Halusin hele_ve_ tin nopeasti ulos siitä paikasta, mutta lääkäri ei päästänyt kun oli iso vauva ja perätila, vaikkei sokerissa ollutkaan häikkää halusi tarkkailla. Kun pääsin kotiin, kaikki helpottui huomattavasti.
Itse synnytin myös PHKS 2011. Minulle jouduttiin tekemään kiireellinen sektio ja lapsi sen jälkeen vietiin happikaappiin. kymmenen tuntia synnytyksestä lapsi tuotiin minulle osastolle se vaan iskettiin mulle syliin ja tiuskastiin että "Imetä sitä". Olin tosi hämilläni vielä kaikesta tapahtuneesta ja vielä lääkkeistä sekaisin ja oli vielä eka lapsi. Lapsella ei myöskään ollut ranneketta mitä hieman ihmettelin. No imettäminen ei onnistunut ekoilla kerroilla ja sitten huoneeseen tuli joku hoitaja ja mitään sanomatta repäisi mun paidan auki ja otti tissin käteen ja kävi tunkemaan sitä vauvan suuhun nänniä puristellen.
Päästiin sairaalasta pois mutta jouduttiin sinne muutaman päivän päästä uudelleen keltaisuuden takia. Minulle sanottiin että vauvan pitää mahdollisimman paljon maata sen sinivalon päällä. Kerran sitten olin juuri syöttänyt vauvan ja saanut sen nukahtamaan siihen valosänkyyn ja luin lehteä vieressä niin huoneeseen tuli joku hoitaja ja raivoamaan mulle että nyt pistät ne lehdet pois ja vietät aikaa lapsesi kanssa yms niin että purskahdin itkuun ja sit se vaan tokas että "jaahas taas näitä masentuneita äitejä"
Vierailija kirjoitti:
Monella on käsitys, että hyvää hoitoa on se kun tehdään kaikki puolesta ja "palvellaan". Tämä ei pidä paikkaansa! Toki täytyy auttaa siinä missä tarvitaan, ja mitä heikompi sen enemmän tarvitsee apua. Ketään ei silti pidä "passata" liikaa. Se ei edistä toipumista, vaikka mukavaa ehkä olisikin.
Kuntoutuminen alkaa heti synnytyksen/ leikkauksen tms.jälkeen.
Olen sairaanhoitaja, ja kun minä kerran aloitin uutena työntekijänä eräällä kirurgian vuodeosastolle, minua perehdytti kokenut sairaanhoitaja, jolla oli just tällainen ”palveleva” tyyli, ja minusta tuntui oudolta, kun hän TEITITTELI potilaita. Kuka enää nykypäivänä teitittelee potilaita? Muistan senkin kun opiskeluaikana vuonna 2008 harjoittelussa sain läksyistä ohjaajaltani, että ”potilaita täytyy teititellä!!!”
Ja kun sitten aloitin omatoimisesti perehdytyksestä jälkeen työt tällä samalla osastolla josta mainitsin, minulla oli potilaalla parikymppinen suht. Hyvässä kunnossa oleva nainen, joka oli siellä hoidettavana ainoastaan suonensisäisten antibioottien takia, ja tää sairaanhoitaja sitten varmisteli minulta, että olenhan auttanut häntä aamupesuissa jne? No eiköhän parikymppinen nainen ihan omatoimisesti hoida aamupesunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Voihan olla, että se synnyttäjä oli vaan kiitollinen, kun minä lähetin hänen isänsä kotiin, kun synnyttäjä ei itse uskaltanut sanoa isälleen suoraan puhelimessa, että hän ei oikeastaan jaksaisi nyt ottaa vieraita vastaan, kun on niin väsynyt kun on valvonut kaksi vuorokautta putkeen, että haluaisi vaan levätä omissa oloissaan
Selvä, kommunikointi on selvästi sinulle vaikeaa.
Miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen?
Eikös hoitajien palkka viimekädessä tule asiakkailta? Hyvä ja huono palvelu maksaa aivan saman vaivan. Sitähän vois vaikka asiakkaan kanssa mennä niitä lumppuja hakemaan, jos pelkää että tulee tavaks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta taisi tulla tahtomattasi hyvä esimerkki siitä,miten myös sosiaalisesti kömpelöitä/lahjattomia ajautuu työhön jossa erityisesti tarvitaan sosiaalisia taitoja,älyä ja hienotunteisuutta.
Tuossa papan tapauksessakin olisit voinut ystävällisesti sanoa, että "hei,meillä ei valitettavasti ole nyt vierailuaika vaan vierailuaika on klo x. Tämä ihan vain siksi,että synnyttäjät saavat levätä rauhassa,mutta voitte mennä tuonne käytävälle/yleisiin tiloihin vielä jos haluatte hetken viettää aikaa yhdessä".
Onhan tämä uskomatonta, kuinka nykyään vastasyntynyttä saatetaan pitää nälässä, parikin päiväå ja vaarantaa vauvan terveyden, jos maitoa ei äidiltä tule ja vauvan lisämaidon saamiseksi, äidin on alistuttava rintojen tutkintaan, eikä äidin sanaan uskota, jotta sairaala saa pitää sertifikaattinsa.
Ja isä huomaa ensimmäisenä, ettei vauvalla ole kaikki hyvin ja itkee nälkäånsä, vaikka paikalla on koulutetut hoitajat ja lääkärit, joiden aika menee hössöstämiseen.