Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nyt päädytään vuokranantajan kanssa siihen, että kulumat asunnossa ei ole 'normaalia kulumista', niin miten homma sitten etenee?

Vierailija
27.08.2018 |

Miten löydetään kohtuullinen korvaus?
Minun jäljiltäni on keittosyvennyksen kohdalla jälkiä siitä, että parketti kastunut (on kastunut, kun olen sulattanut jääkaappia, pakastelokeron vesi on valunut siihen sulatuksessa ja ollut hetken).
Miten nämä tämmöiset saadaan soviteltua, kun vahinko on tietysssä kohdassa ja ihan koko parketin uusiminen ei ole mielestäni silloin kohtuullinen korvaus ja vaikka pidättäisi vuokravakuuden niin se summa ei riittäisi?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä vuokranantajalla ole rahaa ihan itsekin korjata oman asuntonsa lattia. V....tuttaa nämä toisten rahoilla rikastuvat paskakasat. Vuokrat on ihan tarpeeksi pilvissä jo muutenkin, että aika moni elää kädestä suuhun jo sen takia, kun pitää jollekin kultalusikka p*rseessä syntyneelle apinalle maksaa rahaa siitä että saa jonkun kämäsen katon päänsä päälle. 

Kuule, voit olla ihan varma, että SINUN rahoillasi ei tässä maailmassa kukaan rikastu. Minä olen myös vuokranantaja, mutta vastoin sinun käsitystäsi, en todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Itse olen rahani työllä ansainnut, ja sijoitusasuntoni myös. Ei ole perintöjä tms. takana. Ja kyllä asunnossani tuhoa tehnyt ihminen myös joutuu vahinkonsa korvaamaan.

Just toi asenne, että "minun asunnossani". Kyllä varmaan jokainen vuokralainen haluaa ajatella asuvansa kuitenkin omassa kodissaan eikä "pummilla" jonkun toisen. Ja omalta tuntuu, kun asuntoa ei kukaan yksityishenkilö omista. Yh-kodit, VVO, Sato, kaupungin asunnot jne. Paljon omemmalta tuntuu asua! Ei IKINÄ yksityiselle!

Hän omistaa asunnon. Ei vuokralainen.

Totta kai asunto on vuokralaisen koti, mutta toisen omaisuuden tuhoaminen on sikamaista.

t. Vuokralla asuva

Vierailija
82/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä vuokranantajalla ole rahaa ihan itsekin korjata oman asuntonsa lattia. V....tuttaa nämä toisten rahoilla rikastuvat paskakasat. Vuokrat on ihan tarpeeksi pilvissä jo muutenkin, että aika moni elää kädestä suuhun jo sen takia, kun pitää jollekin kultalusikka p*rseessä syntyneelle apinalle maksaa rahaa siitä että saa jonkun kämäsen katon päänsä päälle. 

Kyse ei ole siitä onko rahaa vai ei, vaan siitä että omalla törkeällä huolimattomuudella aiheutetut vahingot kuuluu korvata. Riippumatta siitä onko sen vahingoitetun omaisuuden omistaja rikas tai köyhä. Älä tuhoa muiden omaisuutta niin et joudu maksamaan.

Eikö muutenkin ole yleinen käytäntö että vuokralainen korvaa aiheuttamansa vahingot ja jäljet asunnossa. Vuokra-asunto on luovutettava siinä kunnossa kuin se oli siihen muuttaessasi. Kyse ei ole rahastuksena vaan pitää asunto mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyvässä kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, voit olla ihan varma, että SINUN rahoillasi ei tässä maailmassa kukaan rikastu. Minä olen myös vuokranantaja, mutta vastoin sinun käsitystäsi, en todellakaan ole kultalusikka suussa syntynyt. Itse olen rahani työllä ansainnut, ja sijoitusasuntoni myös. Ei ole perintöjä tms. takana. Ja kyllä asunnossani tuhoa tehnyt ihminen myös joutuu vahinkonsa korvaamaan.

Just toi asenne, että "minun asunnossani". Kyllä varmaan jokainen vuokralainen haluaa ajatella asuvansa kuitenkin omassa kodissaan eikä "pummilla" jonkun toisen. Ja omalta tuntuu, kun asuntoa ei kukaan yksityishenkilö omista. Yh-kodit, VVO, Sato, kaupungin asunnot jne. Paljon omemmalta tuntuu asua! Ei IKINÄ yksityiselle!

Se asunto on vuokranantajan omaisuutta ja se asuja on siellä vain vuokralla eli lainaa asuntoa maksua vastaan. Vuokralaisen velvollisuus on pitää hyvää huolta siitä asunnosta sillä se on vain lainassa.

Vierailija
84/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä huutele provoa, kaikenlaisia tumpeloita on tullut nähtyä, mutta edes porvoolaisen pakasteLOKERON sulatus ei kestä vuorokautta...

Vierailija
85/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän omistaa asunnon. Ei vuokralainen.

Totta kai asunto on vuokralaisen koti, mutta toisen omaisuuden tuhoaminen on sikamaista.

t. Vuokralla asuva

No ei se tunnu kodilta, jos kokoajan joutuu silkkihansikkain elää ja pelätä, että jotain hajoaa. Yh-Kodeilla olen asunut yhteensä varmaan kymmenen vuotta ja hajonnut vaikka mitä vahingossa ja kaikki on aina mennyt normaalin kulumisen piikkiin! Jopa sekin, kun pesukone aiheutti kylpyhuoneen lattiaan kauheat vekit, kun en tiennyt, että siellä oli jotkut kuljetuspultit vielä kiinni, kun aloin pyykkiä pesemään muuton jälkeen. Ei tullut mitään sanomista. Toista ois ollu yksityisellä. Ja puhdas vahinko oli, ei mitään tahallista tuhoamista!

Vierailija
86/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asunto on vuokranantajan omaisuutta ja se asuja on siellä vain vuokralla eli lainaa asuntoa maksua vastaan. Vuokralaisen velvollisuus on pitää hyvää huolta siitä asunnosta sillä se on vain lainassa.

Ja maksaa siitä hyvän hinnan.. Toki tahalliset vahingot pitää korvata, mutta kyllä se asunto myös kuluu käytössä! Varsinkin tällä nykyisellä rakentamisella, missä mahdollisimman halvalla yritetään tehdä.

Vierailija
87/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi pitää aloituksessa mainittua tehtyä vahinkoa "normaalina kulumisena"???

Se ei ollut tahallaan tehty vahinko. Jääkaapin pakastelokeron sulaminen kestää tunteja, ja silloin on valunut jääkaapista vettä parketille. En voi päivystää tuntien ajan siinä vieressä, vaikka haluaisinkin. Ei ole silti tahallinen vaurio, parketilla oli pyyhe, samoin jääkaapissa oli pyyhe kun oli sulatus käynnissä. Silti vettä on valunut parketille asti.

ap

Jääkaappi oli ilmeisesti ollut vuosia sulattamatta, jos ei pyyheliinat auttaneet tai jätit sen ainakin vuorokaudeksi?

Ei, vaan kuukausia sulattamatta ja silloin kestää noin vuorokauden sulaa.

ap

Mä en tajua miten voi mennä vuorokausi sulaa. Mulla on kaksi kaappipakastinta, niistä kun vääntää virrat pois niin menee 4-5 tuntia sulaa ilman kummempia apuvälineitä. 2-3 tuntia jos jaksaa rätätä kuuman veden kanssa.

No pitäiskö mun kutsua sut kylään kun tuo sulaa?:)

ap

Vierailija
88/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista. 

Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.

ap

Olisit tehnyt jonkun virityksen, jos kerta tiesit, että vettä tulee tulemaan suuri määrä. Älä pilaa toisten omaisuutta ehdoin tahdoin.

No minulla oli jääkaapissa vati, pyyhkeitä ja lattialla pyyhe. Tuon enempää ei pysty suojaamaan.

ap

kävikö sinulla yhtään mielessä että olisit voinut soittaa ja tilata jonkun ammattilaisen hoitamaan kyseisen homman? Aika tyhmää lähteä omin päin tekemään mitään sellaista mistä on vakavaa vahinkoa asunnolle.

No ei pakastimen/jääkaapin sulatus mitään rakettitiedettä ole. Pitää vaan olla valmis olemaan paikalla ja pitämään huolta ettei vedet valu pitkin lattioita, ja jos valuu, kuivata ne heti.

On suoraan sanottuna aika vaikea ymmärtää miten ap. on onnistunut tuhoamaan parketin tuolla tavalla? Laitoitko yöksi sulamaan vai mitä?

No sulaminen kestää noin 24 h.

Huh. MIten ihmeessä saat tuohon hommaan kulumaan vuorokauden? Sulatus menee parissa tunnissa, tärkeintä on avustaa sitä lämmittämällä ja enne kaikkea ottamalla pois jäänkappaleita sitä mukaa kun jää pehmenee sen verran että se lohkeaa.

Ongelmaasi neuvoisin ettet sano asiasta vuokraisännälle yhtään mitään. Jos olet asunut asunnossa 10 vuotta hän tuskin edes muistaa missä kunnossa asunto oli kun sen vuokrasit. MIkäli vuokraisäntä huomauttaa asiasta niin vähättelet sitä ja sanot joskus saattaneen lattialle vähän vettä vahingossa valua mutta että lattia on ollut tuollainen niin kauan kun muistat. Hyvin todennäköiesti tuo menee normaalin kulumisen piikkiin, sillä keittiössä valuu vettä lattialle väistämättä eikä voi edes olettaa että joka kerta sen huomaisi pyyhkiä saman tien.

Mikäli asiaa aletaan selvittämään niin sinun ei tarvitse korjauksesta huolehtia, mikäli sinulla on laaja kotivakuutus. Vakuutusyhtiö ja vuokranantajasi neuvottelevat keskenään siitä mikä on sopiva korvaus vahingosta, sinulle jää omavastuun maksaminen.

Ok, kiitos tästä kommentista.

ap

Vierailija
89/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maksaa siitä hyvän hinnan.. Toki tahalliset vahingot pitää korvata, mutta kyllä se asunto myös kuluu käytössä! Varsinkin tällä nykyisellä rakentamisella, missä mahdollisimman halvalla yritetään tehdä.

Vuokraahan sinä maksat siitä että lainaat toisen omaosuutta. Se on korvaus siitä että saat käyttää sitä. Mutta pyydä että jatkossa osaat olla varovaisempi ja kuluttamatta sitä asuntoa. Älä ainakaan enää sulattele pakastimia ominnokkinesi.

Vierailija
90/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vahingossa olisi vähän vettä valunut parketille niin ei se olisi mennyt miksikään. Toivot ettei vuokranantaja huomaa mitään ja oot ite hiljaa asiasta.

Vierailija
91/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä on syntynyt käsitys, että aiheuttamaansa vahinkoa ei joudu korvaamaan, jos teko ei ole tahallinen? Että vahingon kärsijä joutuisi vaan ottamaan takkiinsa. Ajat autolla vahingossa jalankulkijan päälle: olet korvausvelvollinen. Lapsi potkaisee vahingossa pallon naapurin ikkunasta sisään ja puff! lapsi tai vanhemmat joutuvat maksamaan. Kyllä se mieli sitten muuttuu, kun itse joutuu vahingon kärsijäksi.

Vierailija
92/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi pitää aloituksessa mainittua tehtyä vahinkoa "normaalina kulumisena"???

Se ei ollut tahallaan tehty vahinko. Jääkaapin pakastelokeron sulaminen kestää tunteja, ja silloin on valunut jääkaapista vettä parketille. En voi päivystää tuntien ajan siinä vieressä, vaikka haluaisinkin. Ei ole silti tahallinen vaurio, parketilla oli pyyhe, samoin jääkaapissa oli pyyhe kun oli sulatus käynnissä. Silti vettä on valunut parketille asti.

ap

Jääkaappi oli ilmeisesti ollut vuosia sulattamatta, jos ei pyyheliinat auttaneet tai jätit sen ainakin vuorokaudeksi?

Ei, vaan kuukausia sulattamatta ja silloin kestää noin vuorokauden sulaa.

ap

Tämä ei voi olla totta, jos irrottelet käsin jäitä heti kun ne lähtevät sulamaan. Hyvinkin umpijäiseen pakastimeen menee tällä tavalla pari tuntia.

Siellä on sellainen möhkäle, jota ei pysty hakkaamaan tai irrottelemaan, pitää vai odottaa, että sulaa.

Tietenkin irrottelen sitten kun niin voi tehdä.

ap

Vierailija
93/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä on syntynyt käsitys, että aiheuttamaansa vahinkoa ei joudu korvaamaan, jos teko ei ole tahallinen? Että vahingon kärsijä joutuisi vaan ottamaan takkiinsa. Ajat autolla vahingossa jalankulkijan päälle: olet korvausvelvollinen. Lapsi potkaisee vahingossa pallon naapurin ikkunasta sisään ja puff! lapsi tai vanhemmat joutuvat maksamaan. Kyllä se mieli sitten muuttuu, kun itse joutuu vahingon kärsijäksi.

Tää on vähän mutkikkaampi juttu, kun olen itsekin asunut tässä tuon lattian kanssa (jossa siis lähinnä esteettinen haitta) jo vuosia. Nytkin siinä on matto päällä. Eli "kärsijä" nyt on joka tapauksessa myös se, joka asunnossa asuu, eli minä. Toisekseen vuokra-asunto kuluu joka tapauksessa myös ajan kanssa.

ap

Vierailija
94/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te saatte tuohon hommaan kulumaan tunteja... Itselläni menee enintään pari tuntia. Virrat pois, tunnissa on sen verran lämmennyt että jäät irtoilee laattoina irti ihan vaan työntäen jäätä pintaa vasten eli mitään lastaa tms ei tarvitse ja käyn niitä vähän väliä nostelemassa lavuaariin. Sitten kun jäät on irti, pyyhe käteen ja kuivaan kaapista loput sulat pois. Kaapin eessä vati pyyhkeen päällä johon ei koko prosessin aikana mene kuin pikkulirujen verran alkuvaiheen aikana. 

Mullakin parketti keittiössä (asoasunto jossa se oli valmiiksi, ei mulla ole sitä kiinnostusta rempata toiseksi materiaaliksi tms) eikä se ole siitä sulatuksesta tai satunnaisista tiskaamisista pilalle mennyt vaikka vähän pääsisikin livahtamaan lattialle - se on vain kuivattava nopeasti. Vettä on oltava lattialla paljon ja kauan, jotta parketti siitä pilalle menee. Ei se mikään sieni ole mikä heti imaisee kaiken.

Vierailija
95/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista. 

Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.

ap

Kattilaan kuumaa vettä ja kattila pakastelokeroon, niin jää sulaa nopeammin.

Vierailija
96/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se oo mikään "asenne" vaan ihan puhdas fakta että vuokranantaja omistaa asunnon ja on maksanut siitä isot rahat. Tietenkään toisen omaisuutta ei saa tuhota olettaen vielä ettei sitä tarvitse korvata!

Vierailija
97/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän mutkikkaampi juttu, kun olen itsekin asunut tässä tuon lattian kanssa (jossa siis lähinnä esteettinen haitta) jo vuosia. Nytkin siinä on matto päällä. Eli "kärsijä" nyt on joka tapauksessa myös se, joka asunnossa asuu, eli minä. Toisekseen vuokra-asunto kuluu joka tapauksessa myös ajan kanssa.

ap

Sun olis kyllä oikeesti kuulunut heti vahingon tapahduttua ilmoittaa siitä vuokranantajalle. Toivo ettei ole homekasvustoa alkanut kehittyä lattiarakenteisiin. On voinut levitä pitkällekin rakenteisiin kun on vaan annettu olla.

Vierailija
98/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä myönnä mitään. Vuokranantaja ei varmastikaan vie parin sadan korvausvaatimusta oikeuteen. Tai sitten maksat parketin vaihdon kastuneesta kohdasta.

Vierailija
99/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koska kotona nyt vaan sattuu välillä olemaan sellainen homma kuin jääkaapin sulatus, mistä voi tulla vettä lattialle. En tiedä, kuinka sulatus olisi onnistunut niin, että noin ei olisi käynyt.

ap

Mitenhän nuo muut ihmiset tietää.

Harvemmin sulatus on mikään ongelma eikä siitä sulatuksesta yleensä vaurioita synny.

Normaali kotihomma Han tuo on.

Vierailija
100/124 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kotivakuutusta, sieltä nuo otetaan. Ja jos on rento vuokranantaja niin tuskin ees välittää tuollaisista. Asunnon kuuluu kulua kun siellä asutaan, ei se mikään museo ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan