Jos nyt päädytään vuokranantajan kanssa siihen, että kulumat asunnossa ei ole 'normaalia kulumista', niin miten homma sitten etenee?
Miten löydetään kohtuullinen korvaus?
Minun jäljiltäni on keittosyvennyksen kohdalla jälkiä siitä, että parketti kastunut (on kastunut, kun olen sulattanut jääkaappia, pakastelokeron vesi on valunut siihen sulatuksessa ja ollut hetken).
Miten nämä tämmöiset saadaan soviteltua, kun vahinko on tietysssä kohdassa ja ihan koko parketin uusiminen ei ole mielestäni silloin kohtuullinen korvaus ja vaikka pidättäisi vuokravakuuden niin se summa ei riittäisi?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se jääkaappi edes teki siellä parketilla?
Jääkaapin edessä on parketti..
ap
Ei minulla mene pakastimen sulatukseen kuin max puoli tuntia.
Käytän apuna hiustenkuivaajaa jolla kohdistan kuumaa ilmaa jäisiin osiin. Jäät alkaa tippuilla aika nopeasti isoina paloina ja niitä voi itsekin siitä irrotella kun jään pinta sulaa. Teräslastalla (paistinlasta) irtoaa isot jäälohkareet ja ne saa jäänä pois. Ei tarvitse odotella että kaikki sulaa vedeksi. Ja vati ja pyyhkeet apuna. Ja ei: en vahingoita pakastimen pintaa, jos siitä joku on huolissaan.
"Jos nyt vuokranantajan kanssa päädytään..."? Eiköhän vuokranantaja päädy ihan omia aikojaan vaatimaan sinulta korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista.
Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.
ap
Olisit tehnyt jonkun virityksen, jos kerta tiesit, että vettä tulee tulemaan suuri määrä. Älä pilaa toisten omaisuutta ehdoin tahdoin.
No minulla oli jääkaapissa vati, pyyhkeitä ja lattialla pyyhe. Tuon enempää ei pysty suojaamaan.
ap
kävikö sinulla yhtään mielessä että olisit voinut soittaa ja tilata jonkun ammattilaisen hoitamaan kyseisen homman? Aika tyhmää lähteä omin päin tekemään mitään sellaista mistä on vakavaa vahinkoa asunnolle.
Siis että kun kotona laitat jääkaapin sulamaan, niin soitat jonkun hoitamaan tämän puolestasi?
Mielenkiintoista.
ap
Ap, tässä varmaankin tarkoitetaan että jos ei osaa noin yksinkertaista hommaa itse tehdä aiheuttamatta vahinkoa niin kannattaa vaikka palkata henkilö joka osaa. Muutaman tunnin palkka on kuitenkin pienempi menoerä kuin koko parketin uusiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista.
Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.
ap
Olisit tehnyt jonkun virityksen, jos kerta tiesit, että vettä tulee tulemaan suuri määrä. Älä pilaa toisten omaisuutta ehdoin tahdoin.
No minulla oli jääkaapissa vati, pyyhkeitä ja lattialla pyyhe. Tuon enempää ei pysty suojaamaan.
ap
kävikö sinulla yhtään mielessä että olisit voinut soittaa ja tilata jonkun ammattilaisen hoitamaan kyseisen homman? Aika tyhmää lähteä omin päin tekemään mitään sellaista mistä on vakavaa vahinkoa asunnolle.
No ei pakastimen/jääkaapin sulatus mitään rakettitiedettä ole. Pitää vaan olla valmis olemaan paikalla ja pitämään huolta ettei vedet valu pitkin lattioita, ja jos valuu, kuivata ne heti.
On suoraan sanottuna aika vaikea ymmärtää miten ap. on onnistunut tuhoamaan parketin tuolla tavalla? Laitoitko yöksi sulamaan vai mitä?
No sulaminen kestää noin 24 h.
Täydellisessä maailmassa sulattaisin jääkaapin säännöllisin väliajoin, esim. kuukausi tai kaksi, mutta valitettavasti lopulta sulatan jääkaapin silloin, kun pakastelokerossa on jo jäätä kunnolla. Jääkaappia ei voi aina sulattaa noin vain, ihan koska ei ole aikaa tai koska on juuri ostanut sinne paljon ruokaa. Ei voi heti heittää jääkaapillista roskiin tuosta vaan ja nyt kesällä, kun oli lämpimät ilmat, ruoat eivät olisi säilyneet missään. Näitä käytännöllisiä ongelmia välillä on.
ap
Kohtuullista on, että maksat korvauksen, jolla parketin saa siihen kuntoon, kuin se oli muuttaessa. Eli hionta ja lakkaus koko alalle tai uusi parketti. Isommassa asunnossa parketin voisi katkaista, niin että uusitaan esim. vain keittiön ja olohuonenn parketti ja makuuhuoneisiin jää vanha (tms.), mutta yksiössä ei saa tehtyä oikein järkevästi. Jos vuokranantaja on kohtuullinen, niin hän tulee vähän kuluissa vastaan tai katsoo läpi sormien jonkun pienemmän "ei normaalin kulumisen", mutta pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tilannut ammattilaista hoitamaan hommaa puolestasi ap? Olisit välttynyt koko vahingolta jos olisit vain luottanut ammattimieheen ko. asisassa.
Siis mikä ammattilainen? Jääkaappi sulatetaan siten, että väännetään virrat pois, avataan ovi ja odotetaan että se sulaa. Vähän liian helppoa rahaa ammattilaiselle istua tumput suorina vieressä. Jääkaapin osaa kuka tahansa sulattaa - paitsi näköjään ap.
Mitä? kirjoitti:
Ei minulla mene pakastimen sulatukseen kuin max puoli tuntia.
Käytän apuna hiustenkuivaajaa jolla kohdistan kuumaa ilmaa jäisiin osiin. Jäät alkaa tippuilla aika nopeasti isoina paloina ja niitä voi itsekin siitä irrotella kun jään pinta sulaa. Teräslastalla (paistinlasta) irtoaa isot jäälohkareet ja ne saa jäänä pois. Ei tarvitse odotella että kaikki sulaa vedeksi. Ja vati ja pyyhkeet apuna. Ja ei: en vahingoita pakastimen pintaa, jos siitä joku on huolissaan.
Mukavaa, jos sinulla sulaa noin nopeasti. Minulla menee tunteja, vaikka yrittäisin keinoja, joilla nopeuttaa.
ap
Minä kyllä vahdin pakastimen sulatusta. (Ap:löä oli vain pakasteita, jonka luulisi sulavan nopeammin)
Vaikka parketin hiominen ja uusinta lakkaus on halvempaa kuin uusiminen, niin vahinko on suurempi kuin sen työn arvo. Hioa voi vain kerran. Se kerta menee sitten siinä.
Teräslastaa ei saa käyttää. Naarmuttaa.
Mulla oli vähän vastaavanlainen tapaus, silkka vahinko kuitenkin. Sen korvasi oma kotivakuutukseni josta maksoin omavastuun. Asuin siis vuokralla. Parketti korjattiin vain siitä kohtaa kun se oli rikki.
Vinkki seuraavaa sulatuskertaa varten:
tyhjennä pakastimen sisältö kylmäkasseihin ja laita pakastin sulamaan.
Keitä kattilassa kiehuvaa vettä, jonka kaadat paistinpannuun. Laita pakastimeen puinen alusta paistinpannulle ja nosta pannu alustan päälle. Sulje ovi. Keitä lisää kiehuvaa vettä, kaada pois paistinpannulla oleva vesi ja lisää uutta vettä. Kuuma vesi nopeuttaa jään sulamista pakastimesta.
Totta kai sinun pitää olla pakastimen luona, sulamisen aikana.
Kun jää sulaa, niin poista sitä kaapista ja nosta keittiön lavuaariin.
Laita pakastimen pohjalle imukykyinen rätti, jonka säännöllisesti kierrät kuivaksi. Suojaa lattia pyyhkeillä ja sinun tilanteessasi muovilla ja pyyhkeillä.
Sulamisen jälkeen kuivaa kaappi puhtaalla rätillä ja kuivaa lattia.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki seuraavaa sulatuskertaa varten:
tyhjennä pakastimen sisältö kylmäkasseihin ja laita pakastin sulamaan.
Keitä kattilassa kiehuvaa vettä, jonka kaadat paistinpannuun. Laita pakastimeen puinen alusta paistinpannulle ja nosta pannu alustan päälle. Sulje ovi. Keitä lisää kiehuvaa vettä, kaada pois paistinpannulla oleva vesi ja lisää uutta vettä. Kuuma vesi nopeuttaa jään sulamista pakastimesta.
Totta kai sinun pitää olla pakastimen luona, sulamisen aikana.
Kun jää sulaa, niin poista sitä kaapista ja nosta keittiön lavuaariin.
Laita pakastimen pohjalle imukykyinen rätti, jonka säännöllisesti kierrät kuivaksi. Suojaa lattia pyyhkeillä ja sinun tilanteessasi muovilla ja pyyhkeillä.
Sulamisen jälkeen kuivaa kaappi puhtaalla rätillä ja kuivaa lattia.
Muuten kiva vinkki, mutta pakastelokeroon ei mahdu paistinpannu. Tietenkin olen laittanut sinne sellaisia esineitä, jotka sinne mahtuvat, kuten mikrossa lämmitetty kylmäkalle.
ap
Eiköhän sillä vuokranantajalla ole rahaa ihan itsekin korjata oman asuntonsa lattia. V....tuttaa nämä toisten rahoilla rikastuvat paskakasat. Vuokrat on ihan tarpeeksi pilvissä jo muutenkin, että aika moni elää kädestä suuhun jo sen takia, kun pitää jollekin kultalusikka p*rseessä syntyneelle apinalle maksaa rahaa siitä että saa jonkun kämäsen katon päänsä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullista on, että maksat korvauksen, jolla parketin saa siihen kuntoon, kuin se oli muuttaessa. Eli hionta ja lakkaus koko alalle tai uusi parketti. Isommassa asunnossa parketin voisi katkaista, niin että uusitaan esim. vain keittiön ja olohuonenn parketti ja makuuhuoneisiin jää vanha (tms.), mutta yksiössä ei saa tehtyä oikein järkevästi. Jos vuokranantaja on kohtuullinen, niin hän tulee vähän kuluissa vastaan tai katsoo läpi sormien jonkun pienemmän "ei normaalin kulumisen", mutta pakko ei ole.
Olen asunut nyt asunnossa kymmenen vuotta, joten asunto ei voi olla samassa kunnossa, kuin silloin, kun muutin tähän. Tässä asunnossa on muitakin kulumia, tämä kertomani oli sieltä päästä, että mietin, voinko olla siitä vastuullinen.
ap
Minä olen vanha ja tylsä keski-ikäinen täti, ja aina sulattanut jääkaapin ja pakastimen niin, että olen jatkuvasti vieressä vahtimassa. Irrottelen jääpalasia käsin, pyyhin räteillä hyllyjä ja kerään ämpäreihin valuvaa vettä. Parin tunnin homma, vaikka pakastimessa olisi runsaastikin jäätä. Minusta ap:n vika eikä mikään vahinko jättää itsekseen sulamaan jotain pakastelokeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt asunnossa kymmenen vuotta, joten asunto ei voi olla samassa kunnossa, kuin silloin, kun muutin tähän. Tässä asunnossa on muitakin kulumia, tämä kertomani oli sieltä päästä, että mietin, voinko olla siitä vastuullinen.
ap
No tuo on aika selvä vahingon aiheuttaminen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
10 vuotta niin lähtisin siitä että parketin uusiminen menee vuokranantajan piikkiin. Itse asun vuokrayhtiön asunnossa joka on rakennettu 70-luvulla. Täällä kun pitkäaikainen asukas muuttaa pois niin tehdään täydellinen pintaremontti ennen uutta asukasta. Sisältäen lattia-, seinä- ja kattopinnat. Myös wc-kylppäri uusitaan lattialtaan ja kaakeleiltaan. Keittiön kaappeja eivät uusi koska liian kalliit. Kun muutin itse niin sisältä oli kuin uusi poislukien juurikin keittiön kaapistot. Wc:ssäkin oli aivan uusi kaapisto. Ja vuokranantajan piikkiin.
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tällä kommentilla.
ap