Jos nyt päädytään vuokranantajan kanssa siihen, että kulumat asunnossa ei ole 'normaalia kulumista', niin miten homma sitten etenee?
Miten löydetään kohtuullinen korvaus?
Minun jäljiltäni on keittosyvennyksen kohdalla jälkiä siitä, että parketti kastunut (on kastunut, kun olen sulattanut jääkaappia, pakastelokeron vesi on valunut siihen sulatuksessa ja ollut hetken).
Miten nämä tämmöiset saadaan soviteltua, kun vahinko on tietysssä kohdassa ja ihan koko parketin uusiminen ei ole mielestäni silloin kohtuullinen korvaus ja vaikka pidättäisi vuokravakuuden niin se summa ei riittäisi?
Kommentit (124)
Siis kysymys kai oli että pitääkö korvata vain vaurioitunut osa parketista vai koko keittiöön?
Olet korvausvelvollinen kuten täällä on jo mainittu. Lattiaa tuskin voi paikata siististi yhdestä kohtaa ellei samaa parkettia ole jossain saatavilla. Koko lattia siis menee uusiksi ja sinä korvaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista.
Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.
ap
Olisit tehnyt jonkun virityksen, jos kerta tiesit, että vettä tulee tulemaan suuri määrä. Älä pilaa toisten omaisuutta ehdoin tahdoin.
No minulla oli jääkaapissa vati, pyyhkeitä ja lattialla pyyhe. Tuon enempää ei pysty suojaamaan.
ap
Eli hyväksy sitten asian seuraamukset. Asia on käsitelty. Olet korvausvelvollinen.
Ok, mutta mikä on kohtuullinen korvaus?
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten keittiössä voi olla menemättä vettä lattialle?? Esim tiskejä pestessä väkisin roiskuu.
No eihän mikään lattia mene pilalle siitä että vettä roiskuu. Vaan siitä että sitä roiskunutta/valunutta vettä ei pyyhitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kauan annoit veden olla siinä, jos se pilasi parketin. Ei ole normaalia kulumista.
Kannattaa ymmärtää, että pakastelokerossa oli jäätä, joka suli. Harva meistä ehkä ottaa tuolin ja istuu siinä jääkaapin vierellä odottamassa, kun jää sulaa hiljalleen.
ap
Sitä sulamista voi nopeuttaa laittamalla vaikka uunipellille kuumaa vettä ja tunkemalla sen jääkaappiin.
Tai sitten voi laittaa muovia sen jääkaapin eteen ja laittaa pyyhkeen muovin päälle. Luonnollisesti sekä jääkaapin sisällä että lattialle oleva pyyhe tulee aika-ajoin vääntää tyhjäksi vedestä koska imukyky on rajallinen.
Eikö sun äiti opettanut sulle mitään?
Minulla on aina vuokrasopimukseen kirjattu, että vuokralainen on velvollinen ottamaan laajan vastuuvakuutuksen kotivakuutuksen lisäksi. Se korvaa toisen omaisuudelle aiheutuneen haitan.
Paikkakorjaus (jos sellainen on mahdollista tehdä) on ruma ja rikkoo yhtenäisen ilmeen asunnossa eli laskee arvoa. Toivottavasti saatte vuokranantajan kanssa sovittua asian.
Yleensä jää-pakastinkaapissa on pakastimen puolella alhaalla keskellä ura jota pitkin vesi valuu lattialla olevaan astiaan. Omassa kämpässäni Rosenlewin jää-pakastinkaapissa on tällainen. Siinä on vielä kuminen lippa joka vedetään ulos ja vesi valuu sitä pitkin vatiin. AINA kun sulattaa pakastimen pitää laittaa vati johon vesi valuu. Olet korvausvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisit tehnyt jonkun virityksen, jos kerta tiesit, että vettä tulee tulemaan suuri määrä. Älä pilaa toisten omaisuutta ehdoin tahdoin.
No minulla oli jääkaapissa vati, pyyhkeitä ja lattialla pyyhe. Tuon enempää ei pysty suojaamaan.
ap
kävikö sinulla yhtään mielessä että olisit voinut soittaa ja tilata jonkun ammattilaisen hoitamaan kyseisen homman? Aika tyhmää lähteä omin päin tekemään mitään sellaista mistä on vakavaa vahinkoa asunnolle.
Siis että kun kotona laitat jääkaapin sulamaan, niin soitat jonkun hoitamaan tämän puolestasi?
Mielenkiintoista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
kävikö sinulla yhtään mielessä että olisit voinut soittaa ja tilata jonkun ammattilaisen hoitamaan kyseisen homman? Aika tyhmää lähteä omin päin tekemään mitään sellaista mistä on vakavaa vahinkoa asunnolle.
No ei pakastimen/jääkaapin sulatus mitään rakettitiedettä ole. Pitää vaan olla valmis olemaan paikalla ja pitämään huolta ettei vedet valu pitkin lattioita, ja jos valuu, kuivata ne heti.
On suoraan sanottuna aika vaikea ymmärtää miten ap. on onnistunut tuhoamaan parketin tuolla tavalla? Laitoitko yöksi sulamaan vai mitä?
vuokranantaja838382 kirjoitti:
Yleensä jää-pakastinkaapissa on pakastimen puolella alhaalla keskellä ura jota pitkin vesi valuu lattialla olevaan astiaan. Omassa kämpässäni Rosenlewin jää-pakastinkaapissa on tällainen. Siinä on vielä kuminen lippa joka vedetään ulos ja vesi valuu sitä pitkin vatiin. AINA kun sulattaa pakastimen pitää laittaa vati johon vesi valuu. Olet korvausvelvollinen.
Höpsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Eli hyväksy sitten asian seuraamukset. Asia on käsitelty. Olet korvausvelvollinen.
Ok, mutta mikä on kohtuullinen korvaus?
ap
Parketin korjaamisen (hionta, lakkaus) tai uuden parketin hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pakastimen sulatus on koko päivän homma ja se kannattaa tehdä viikonloppuna tai lomalla.
Mä olen kotona sen päivän kun sulatan. Nopeutat sulamisesta siten että puhallan hiustenkuivaimella lämmintä ilmaa pakastimeen . Ei siinä pakastimen vieressä tarvitse päivystää sulatuksen ajan, mutta kyllä sitä vettä täytyy pyyhkiä melkein koko ajan kun sulaminen on täydessä vauhdissa. Et voi poistua kotoa silloin .
Minä olen itse yksityinen vuokranantaja ja kyllä minusta tuo parkettivaurio on sinun huolimattomuutta . Yksiön parkettia ei voi korjata ja korvata pienestä kohdasta vaan uusiksi menee koko parkettialue (25 neliötä?) eli samalla tavalla korvaa myös vakuutusyhtiötkin.
Ei se parketti hirveästi maksa, 25€ per neliö halvimmat ja siihen päivän työ päälle asentajalta. Summa otetaan vuokravakuusrahojen ja liput sun säästöistä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitä sulamista voi nopeuttaa laittamalla vaikka uunipellille kuumaa vettä ja tunkemalla sen jääkaappiin.
Tai sitten voi laittaa muovia sen jääkaapin eteen ja laittaa pyyhkeen muovin päälle. Luonnollisesti sekä jääkaapin sisällä että lattialle oleva pyyhe tulee aika-ajoin vääntää tyhjäksi vedestä koska imukyky on rajallinen.
Eikö sun äiti opettanut sulle mitään?
Olen välillä nopeuttanut sulattamista myös laittamalla jotain kuumennettua vettä pakkaseen, sillä ei ole ollut vaikutusta tähän.
ap
Miksi et tilannut ammattilaista hoitamaan hommaa puolestasi ap? Olisit välttynyt koko vahingolta jos olisit vain luottanut ammattimieheen ko. asisassa.
Pitää varmaan ottaa huomioon parketin ikä. Jos vuokranantaja saa paremman parketin kuin lattiassa on ollut, niin luulisi sen otettavan huomioon korvaushinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pakastimen sulatus on koko päivän homma ja se kannattaa tehdä viikonloppuna tai lomalla.
Mä olen kotona sen päivän kun sulatan. Nopeutat sulamisesta siten että puhallan hiustenkuivaimella lämmintä ilmaa pakastimeen . Ei siinä pakastimen vieressä tarvitse päivystää sulatuksen ajan, mutta kyllä sitä vettä täytyy pyyhkiä melkein koko ajan kun sulaminen on täydessä vauhdissa. Et voi poistua kotoa silloin .
Minä olen itse yksityinen vuokranantaja ja kyllä minusta tuo parkettivaurio on sinun huolimattomuutta . Yksiön parkettia ei voi korjata ja korvata pienestä kohdasta vaan uusiksi menee koko parkettialue (25 neliötä?) eli samalla tavalla korvaa myös vakuutusyhtiötkin.
Ei se parketti hirveästi maksa, 25€ per neliö halvimmat ja siihen päivän työ päälle asentajalta. Summa otetaan vuokravakuusrahojen ja liput sun säästöistä .
Niin mutta sopivatko sitten keittiökalusteet enää yhteen sen uuden parketin kanssa? Minä jouduin uusimaan sekä parketin että kaapiston kun pudotin vahingossa lasin parketille ja sirpaleista jäi ikävä jälki parkettiin. Onneksk oli vakuutus joka kottoi korjausrempan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvata laittaa keittiöön parketin?
Meillä on, ollut jo 20 vuotta ilman ongelmia. Sama lattiamateriaali jatkuu olohuoneen puolelle.
Sattuu niitä vahinkoja joskus. Et ole tahallaan aiheuttanut vahinkoa. Pakastimen sulattaminen on ihan normaalia asumista eli vahinkosi menee normaalin asumisen aiheuttamaksi kulumiseksi. Joidenkin yksityisten asuntosijoittajien on vaikea ymmärtää että tuottoa ei ole ilman riskiä. Nyt riski toteutui joka hieman syö tuottoja. Sellaista se sijoittaminen on. Isojen vuokranantajien kanssa ei ole tällaisia ongelmia.
Mitä se jääkaappi edes teki siellä parketilla?