Vitosluokkalaisen laaja terveystarkastus ja kysymykset!
Laaja kysely, 4 sivua paperia täytettäväksi ennen kuin lapsi ja vanhemmat menevät tapaamaan terveydenhoitajaa.
Kysymyksiä on melkoisesti. Paperissa sanotaan, että vastaaminen vapaaehtoista, eli kaikkiin ei tartte vastata.
Jos ette kaikkiin kohtiin vastannu, otettiinko ne esille, että miksi ette vastanneet tähän kysymykseen? Tarkoitan kysymyksiä, joissa udellaan perheen asioista, jotka ei liity lapsen terveydentilaan.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Holtittomia vanhempia tuossa vaan seulotaan esiin. Normaali perheellä ei ole mitään sellaista salattavaa, jottei voisi vastata.
Kyllä on!
Oletko nähnyt kysymykset?
En kerro sairauksistani ja lääkkeistäni koululle.
Vanhempien yksityisasioita kysellään.
Joo mulla kilpparilääke mut ei kuulu koululle.
Täytyy olla tyhmä ihminen jos luulee et omista asioista on kerrottava.
Ei ole mitään lakia, koulun omia hömpötyksiä.
En edes muista mitä niissä papereissa kysyttiin. Kaikkiin varmaan vastattu kun ei ole mieleen jääny mikään kohta. Mitä siellä on mihin ette haluaisi vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena on lapsen hyvinvoinnin kartoitus. Kodin olot ja tavat ovat ratkaisevia lapsen elämässä. Siksi niitä kysellään. Voitte kertoa itse suullisesti, jollette halua kirjoittaa niistä. Lapselle hankitaa oikeaa ja kohdistettua apua, kun nähdään tarkasti millaista apua hän tarvitsee.
Voi jeeeeesus.
Yhdyn tähän, nauran kuollakseni😆
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kenellekään kuuluu kuka meillä tekee kotityöt?
Mikä tuossa kysymyksessä sitten on niin paha ettei voi vastata?
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika, kun te olette vainoharhaisia!
Meillä terveydenhoitaja tenttasi lapseltani eroasioitamme, joita juurikin käytiin oikeudessa läpi. Olivat todellakin salaisia ihan jo oikeudenkäynninkin vuoksi. Tarkistin asian vielä lastensuojelusta, asiat eivät todellakaan kuuluneet normaaliin terveystarkastukseen, niitä ei ollut lupa kysellä lapselta kuin lastenvalvojilla. Terveydenhoitajan kavereihin kuului ex-mieheni naispuolinen asianajaja.
Että syytä kyllä löytyi epäillä pahinta.
Ihan kaikille ihmisille voi valehdella jos yksityisasioita kysellään.
Vai onko sitten parempi sanoa että ei kuulu sulle.
Th saarnasi mulle polttamisesta kun poltan 2 tupakkaa päivässä.
Mä sentään melkein 50v ja en ole koululainen niin en siedä tuollaista.
Alkoholia en käytä ollenkaan. Kait mullakin joku pahe saa olla.
Näin lastensuojelun asiakkaana olleena ja ihan hyvän kokemuksen siitä saaneena voin vain suuresti ihmetellä, kuinka ihmiset pelkäävät jotakin yksittäistä terveyskyselyä, millä pyritään vain hyvään. Tajuatteko kuinka pitkä matka kyselystä on jonkun heittämään huostaanottoon, mikä on toimenpiteenä aivan äärimmäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa kysymyksessä sitten on niin paha ettei voi vastata?[
Th rupeaa räpättämään, ne puuttuu niihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin lastensuojelun asiakkaana olleena ja ihan hyvän kokemuksen siitä saaneena voin vain suuresti ihmetellä, kuinka ihmiset pelkäävät jotakin yksittäistä terveyskyselyä, millä pyritään vain hyvään. Tajuatteko kuinka pitkä matka kyselystä on jonkun heittämään huostaanottoon, mikä on toimenpiteenä aivan äärimmäinen?
Ei ole kyse siitä vaan kun Th puuttuu niihin vastauksiin.
Enkä halua mitään saarnoja mitättömistä asioista.
Kunpa minullakin olisi syynätty kotioloja kouluiässä. 90 luvulla. Alkoholistiperheessä kasvaminen jätti syvät haavat ja traumat. Nyt olen mielenterveyspotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vastarannankiisket, huoh. Elämäntapajankkaaajat. Älä sitten vastaa. Ei nekään, joiden olisi todella hyvä ja aiheellista käydä vanhempainilloissa ikinä osallistu.
En käy niissäkään ja mitään en menetä. Palaute kumminkin on teinistä hyvä.
Kuulostaa aika sairaalta jos lasta ruvetaan pelottelemaan että ulkopuolisille ei saa kertoa mitään perheestä. Yleensä lapsi kertoo kuitenkin muille ettei saa puhua. Lasten kanssa töitä tekevänä ne on juuri niitä lapsia, joiden kohdalla minun täytyy huolestua.
Noissa kysymyksissä tullaan ihan liikaa iholle. En voi sietää sellaista uteliaisuutta, vaikkei mulla mitään salattavaa olekaan. Jätän vastaamatta, koska minun asiani eivät kuulu koulun henkilökunnalle. Sitä paitsi, jos lapsella ilmenee joitakin ongelmia, niin ne tulevat esille ihan muulla tavalla kuin noilla kyselyillä. Järkevät vanhemmat osaavat hakea lapselleen apua ja opettajatkin huomaavat, jos lapsi on avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika sairaalta jos lasta ruvetaan pelottelemaan että ulkopuolisille ei saa kertoa mitään perheestä. Yleensä lapsi kertoo kuitenkin muille ettei saa puhua. Lasten kanssa töitä tekevänä ne on juuri niitä lapsia, joiden kohdalla minun täytyy huolestua.
Olen kertonut lapselle ettei saa kertoa koska Th rupeaa saarnaamaan. On huomannut kuulemma itsekkin.
Aamulla on hyvä syödä puuroa😃 sanoi poika.
Kyllä nauratti.
Miksi nähdä koulu/terveydenhuolto ns. vihollisena? Yhteinen tavoite on kuitenkin lapsen hyvinvointi, toivottavasti myös vanhempien puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tehnyt noin mutta miksi käytät sanaa pelottelu koska asiasta ihan puhutaan kotona. Mun lapset käynyt kaiken lävitse eikö kukaan meistä ole huolestunut.
Juuri sun kaltaisten takia ei mitään kerrota.
Miksi naureskelet sille että lapsesi elintavoissa/terveydessä on jotain "saarnattavaa" (ilmeisesti kun ei saa kertoa)? Voi jessus näitä välinpitämättömiä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nähdä koulu/terveydenhuolto ns. vihollisena? Yhteinen tavoite on kuitenkin lapsen hyvinvointi, toivottavasti myös vanhempien puolelta.
Miten se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, että terkkari tietää/ei tiedä minun kilpirauhaslääkityksestäni tai e-pillereistäni?
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo kyselyt edistävät lapsen hyvinvointia? Niihinhän voi vastata mitä vaan tai olla vastaamatta.