Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raahata yli kolmevuotiasta rattaissa?

Vierailija
26.08.2018 |

Tuntuu että nykyään näkee päivittäin ihan tavallisissa istumarattaissa isoja lapsia, miksi? Eikö joku muu apuväline ole liikuntaesteiselle sopivampi? Ja epätodennäköiseltä tuntuu että niin moni olisi oikeasti liikuntaesteinen että näkyisi päivittäin useampi lapsi.

Ja tiedän että joku elämänkoululainen tulee tähän vastaamaan että kyllä hän saa niin tehdä jos haluaa. Saa toki jos haluaa, mutta kysymys onkin että miksi haluaa ja mitä hyötyä siitä olisi? Siis muu kuin ilmainen metromatka, mikä olisi erittäin nolo syy.

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma. Ei näy päälle.

Vierailija
2/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos opettelisit purkamaan pahaa mieltäsi jollain muulla tavalla ja keskittyisit omiin asioihisi enemmän? Maailma on kokonaisuudessaan aika paha paikka, mä en näe yli kolmevuotiaiden istumista rattaissa kovin kauheana asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten pitäisi hoitaa pidemmät reissut?

Vierailija
4/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Suorastaan noloa nähdä niin iso lapsi rattaissa että hyvä kun niihin enää mahtuu. Uskon että syynä on vetelät vanhemmat ja kiukuttelevat pennut. Pentu ei suostu kävelemään ja saa raivarin. Vanhemmat eivät osaa käsitellä asiaa. Ratkaisu: lykätään rattaissa esikouluun asti. Näitä näkee joka marketissa joka päivä.

Vierailija
5/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos opettelisit purkamaan pahaa mieltäsi jollain muulla tavalla ja keskittyisit omiin asioihisi enemmän? Maailma on kokonaisuudessaan aika paha paikka, mä en näe yli kolmevuotiaiden istumista rattaissa kovin kauheana asiana.

Oikeastaan haluan korjata lausuntoani sen verran, että en näe sitä lainkaan kauheana asiana.

Vierailija
6/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Suorastaan noloa nähdä niin iso lapsi rattaissa että hyvä kun niihin enää mahtuu. Uskon että syynä on vetelät vanhemmat ja kiukuttelevat pennut. Pentu ei suostu kävelemään ja saa raivarin. Vanhemmat eivät osaa käsitellä asiaa. Ratkaisu: lykätään rattaissa esikouluun asti. Näitä näkee joka marketissa joka päivä.

Mutta huomatkaa: saman matkan kulkeminen autolla on ihan ok, eikä aiheuta yllä olevan kaltaista aggressiivista reaktiota lainkaan!

Vierailija
7/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yli 3 vuotias kulkee rattaissa satunnaisesti, monesti bussireissuulla. Kun ei olekkaan autoa missä levähtää ja kaupunkireissu väsyttää monesti niin että nukahdetaan kotimatkalla. Ratas armahduksen saamme varmaan sinulta, kun niissä kulkee myös vuoden vanha pikkusisarus.

Emme tarvitsisi rattaita jos kulkisimme autolla emmekä kävelisi pitkiä matkoja.

Vierailija
8/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomatkaa: saman matkan kulkeminen autolla on ihan ok, eikä aiheuta yllä olevan kaltaista aggressiivista reaktiota lainkaan!

Ja tuli mieleen, että ratasraivon kaltaista reaktiota ei aiheuta myöskään se, jos lapsi kulkee vanhemman mukana ainoastaan pyöräkärryssä tai vastaavassa. Ainoastaan rattaat ovat asia, joka saa ihmisen kirjoittavan niin affektiivisesti, että samaan lyheen viestiin mahtuu mm. "noloa nähdä", "vetelät vanhemmat", "pennut", "pentu".

Vierailija
9/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussimatka Vantaalta Helsinkiin ja takaisin on rattaiden kanssa 0 euroa ja ilman rattaita 11 euroa. Ei mikään ihan mitätön säästö...

Vierailija
10/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti olen lykännyt vielä neljävuotiasta rattaissa, jos käveltävää on ollut enemmän tai vaikka tiukka aikataulu. Nyt lapsi osaa hyvin pyöräillä, joten enää tuskin rattaita paljon tarvitaan. Sinänsä vähän naurattaa nämä ainaiset ratasihmettelyt. Kukaan ei kysele, jos viet vaikka 500 m matkan lasta autolla, mutta rattaita ihmetellään, vaikka matka voi olla vaikka 2 km (aika pitkä pienelle lapselle, varsinkin päiväkotipäivän päälle). Meillä on vain yksi auto, joten ihan todelliseen tarpeeseen ne rattaat on olleet. Toki mieluiten käytän pyörää, mutta lapsi kyydissä en liukkailla pyöräile.

Vierailija
11/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tulossa myös kommentoimaan, että autolla ja polkupyörän tarakalla kuljettaminen on kuitenkin nähtävästi Ok. Miksi autoilette, kun voisitte kävellä?

Vierailija
12/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yli 3 vuotias kulkee rattaissa satunnaisesti, monesti bussireissuulla. Kun ei olekkaan autoa missä levähtää ja kaupunkireissu väsyttää monesti niin että nukahdetaan kotimatkalla. Ratas armahduksen saamme varmaan sinulta, kun niissä kulkee myös vuoden vanha pikkusisarus.

Emme tarvitsisi rattaita jos kulkisimme autolla emmekä kävelisi pitkiä matkoja.

Ei kuule, ratasraivoajien mielestä tuo ei ole mikään syy! Muistan, kun jossain keskustelussa täällä sain raivoajat niskaani, kun kerroin, että ostimme kaksostenrattaat, kun meille syntyi toinen lapsi. Esikoinen oli tuolloin vähän alle kolme, ja hänen olisi tietenkin pitänyt kävellä tai korkeintaan seisoa sisaruslaudalla. Ja kuulemma se oli kauhea asia, että halusin lenkkeillä lasten kanssa. Sen jälkeen olen tajunnut, että juuri RATTAISSA on joku sellainen asia, joka herättää raivoa joissain ihmisissä. En ole vielä ymmärtänyt, mikä se on, mutta ehkä se joskus selviää.

Vierailija
13/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ööö. kävellen? Yli 3-vuotias oppii myös ajamaan polkupyörällä jos vaan viitsii opettaa.

No, tänään näin kaupassa tuhkimomekkoon pukeutuneet n. 4-5 vuotiaan jolla oli tutti suusssa. Otti sen pois kun puhui, edestä puuttui yksi maitohammas.

Vierailija
14/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi istui rattaissa vielä kolme ja puolivuotiaana.

Syyt: on motoriikan viivästymää eikä jaksa kävellä jos ollaan koko päivä liikkeellä. Nukkui vielä päiväunia tuolloin. En siis kanna nukkuvaa ja väsynyttä 17kg lasta sylissä.

Vierailija
15/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kolmevuotias nukkuu vielä päiväunet. Jos joutuu pakosta päiväuniaikaan liikkumaan bussilla, niin rattaat pelastaa mm. kanssamatkustajien hermot.

Vierailija
16/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy taitaa olla siinä, että Suomessa ei ole muotia käyttää lapsilla valjaita kävellessä, mutta sen 3v:n karkaaminen on silti jotenkin estettävä, niin tungetaan se sitten rattaisiin vaikka lapsi jaksaisi oikein hyvin kävellä.

Vierailija
17/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö. kävellen? Yli 3-vuotias oppii myös ajamaan polkupyörällä jos vaan viitsii opettaa.

Oletkos nyt ihan varma, ettet provoile? Mä en kyllä ole 3-vuotiaan potkupyöräilijän kanssa uskaltanut tehdä kuin semmoisia lenkkejä, joiden aikana olen hyvin tiiviisti valvonut lasta, joten en kyllä menisi sitä suosittelemaan kenellekään semmoisille reissuille, joiden tarkoituksena on siirtyä ripeästi paikasta toiseen.

Osaatko muuten sanoa, miksi juuri rattaat herättävät sinussa tätä pahaa mieltä? Miksi autolla tai pyörän kyydissä liikkuminen ei herätä? Osaatko itse analysoida?

Vierailija
18/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma. Ei näy päälle.

Huono selitys! Juuri astmanen täytyy pistää liikkumaan että keuhkojen kapasiteetti kasvaa.

Vierailija
19/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan autottomana kuljettu lapsen kanssa aina 3-5 km matkoja suuntaansa. Kolmevuotiaana ei kyllä jaksanut kävellä tuota matkaa kokonaan, joten istui välillä rattaissa ja välillä käveli. Rattaiden alla meni myös hyvin painavat ostokset ym.

Vierailija
20/150 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta lyhyillä ikäeroilla (1v 7kk, 1v 10kk) ja jokaisen olen pannut kävelemään 2v9kk-2v 10kk iässä.

Loistaahan sädekehäni sinne asti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä