Pitkän uran tehnyt opettaja: ”osaamisen taso on romahtanut” - arvosanoja annetaan vaikka ei osaa mitään
On tapahtunut valtava inflaatio. Ei voi mitenkään verrata kymmenen vuoden takaista peruskulun päättötodistuksen keskiarvoa ja vuonna 2018 keväällä saadun peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa. Siinä on 1,5-2 arvosanan ero, ylöspäin.
Tällä opettaja tarkoittaa sitä, että peruskoulusta valmistutaan aiempaa paremmilla arvosanoilla mutta entistä huonommalla osaamisella.
– Lukioon saattaa tulla oppilas, jolla on vaikkapa ruotsista arvosanana yhdeksän, mutta joka ei kuitenkaan osaa oikein mitään. Sellaisen oppilaan on vaikea pärjätä enää lukiossa.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pitkan-uran-tehneen-lehtor…
Ja mamutuksellahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa että annetaan arvosanoja jotka ei vastaa osaamista?
Seuraavaksi luovutaan arvosanoista ja kaikki saa paikan yliopistossa koska muuten syrjäytyy. Eli mamutus määrää tahdin koska kunniakansalaisia ei tietenkään voi päästää syrjäytymään, maksoi mitä maksoi.
Kommentit (178)
Voihan noin ollakin. Ja edelleen on sitäkin, että pärstäkerroin määrittää, ei osaamisen taso, saatko edes tyydyttävää arvostelua.
Ei tämä ole mun mielestä ongelma. Ei oikeasti fiksuille ja ahkerille osaajillekaan ole töitä. Kaveriperheessä mies on matemaattisesti lahjakas DI ja vaimo nipinnapin kouluista läpi selvinnyt lähäri. Arvatkaa kummalla on töitä
Nykyinen opetussuunnitelma, yksilöä korostava ajanhenki, kaikki oppilaat samaan luokkaan integroituna. Siinä ne syyt on.
Terkuin yläkoulun ope, jolla 25 vuotta työkokemusta.
Toivottavasti suurin osa opettajista ei ole tuollaisia raszsisteja. Tärkein asia on kuitenkin se, ettei lapsi tai nuori tunne itseään huonommaksi kuin muut. Arvosanoja ei pitäisi edes olla, se on ihmisten täysin epäreilua arvottamista. Riittää, kun näkyy mitä aineita on ollut oppimassa.
Huomaahan sen palstallakin, eivät osaa edes käyttää googlea ja maalaisjärki on täysin tuntematon käsite.
Väitetään todeksi juttuja jotka kaikkien pitäisi tietää humpuukiksi.
Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti suurin osa opettajista ei ole tuollaisia raszsisteja. Tärkein asia on kuitenkin se, ettei lapsi tai nuori tunne itseään huonommaksi kuin muut. Arvosanoja ei pitäisi edes olla, se on ihmisten täysin epäreilua arvottamista. Riittää, kun näkyy mitä aineita on ollut oppimassa.
Kirjoitti joku vain Aku Ankasta sivistyksen hankkinut amis joka ei edes tiedä mitä käyttämänsä termi tarkoittaa?
Minä myötähäpeän sinua ja kommenttiasi, et liene muuta kuin Seiskaa lukenut.
Kyllä osaaminen pitää näyttää ja sitä pitää hankkia. Muuten ei pärjää opinnoissa eikä työelämässä. Jos on huonompi kuin muut pitää vaan tehdä enemmän töitä eikä velloa itsesäälissä. Motivaatiosta tuo on kiinni.
Meidän luokassa suurin ongelma olivat erityislapset. Samaan luokkaan normaalien kanssa oli pakko tunkea kaikkia oppimisvaikeuksista kärsiviä oppilaita, mölyapinoita ja ADHD tapauksia. Ihmettelin myös suuresti kun kaveri kertoi saaneensa usein äidinkielestä nelosen, vaikka on ihan suomalainen. Pääsi kuitenkin lukioon! Miksi ihmeessä tuollaisia päästetään lukioon?
Vierailija kirjoitti:
Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?
Tuskin minnekään. Heiltä vain tehdään se mahdollisimman vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen opetussuunnitelma, yksilöä korostava ajanhenki, kaikki oppilaat samaan luokkaan integroituna. Siinä ne syyt on.
Terkuin yläkoulun ope, jolla 25 vuotta työkokemusta.
Miten vaikuttaa uudenlaiset koululuokat?
https://yle.fi/uutiset/3-9757539
Tuntuu, että tuollainen edistää rauhattomuutta. Näennäinen kuva innovoivasta melskeestä ja puuhailusta, joka ei välttämättä johda konkreettisiin tuloksiin. Uskoisin, että varsinkin keskittymistä kaipaaville tällaiset liikkuvat ja muotoiltavat tilat haittaavat opiskelua.
mamutuksesta en tiedä, aika vähän mamu-lapsia kuitenkin koulussa on suhteessa kantaväestöön. Arvosanojen inflaatio näkyy kyllä myös kantasuomalaisten lasten arvosanoissa. Se mikä olisi vuonna 2000 ollut 8 on nyt 9.
Numeroiden inflaatiota aiheuttaa lukioiden keskiarvorajojen nouseminen, tai kyseessä on käytännössä loppumaton kierre. Jokaisessa yläkoulussa halutaan että juuri heidän oppilaansa pääsisivät maineikkaisiin lukioihin ja tämä luo paineita antaa hyviä numeroita. Ja koska annetaan "liian hyviä" numeroita, keskiarvorajat nousevat entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?
Siihen, kun oppilailta ei voi enää vaatia mitään ja opetussuunnitelman noudattamisessa aika ja energia menee suunnilleen kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Meille opetusharjoittelussa viime vuonna jopa sanottiin, että lapsille ei sais mielellään sanoa, jos vastaus oli väärin vaan se pitää jotenkin osata kiertää niin, että se oikea vastaus tulee esiin, mutta kukaan ei tajua, että lapsi teki virheen. Lisäksi jos lapsi perseilee siitä saa sanoa nätisti ja kirjoittaa Wilmaan, kaikki muu on jo kovempia kurinpitotoimia joihin ei haluta mennä. Opetuksessa taas keinot joihin kannustetaan on mun kouluaikaan verrattuna ihan leikkimistä.
Koetta tehdessä sain ohjaajaltani palautetta, että tää on liian pitkä (9. luokkalaisille) Siinä oli 1 sanastotehtävä, 2 lyhyttä kielioppitehtävää, 1 kuullun ymmärtäminen, 8 kysymystä luetun ymmärtämisestä ja 80 sanan kirjoitelma.
Sitten vielä ihmetellään PISA-tulosten laskua.
Kyllä se vika on ihan myös suomalaisissa lapsissa, vaikka toki enemmän muissa. On kuitenkin paljon suomalaisia "erityisiä" jotka tuodaan pilaamaan muiden opiskelurauha ja sitten kaikki lukihäiriöiset ja muut oppimisvaikeuksiset laitetaan tavallisiin luokkiin eikä erityisluokalle.
Eikö koulut ole nykyisin sellaisia mölinäkerhoja, joissa maataan, riehutaan, istutaan missä halutaan ja ryhmäydytään, ollaan tiimeissä ja katsellaan netistä juttuja? Oikea maanisten extroverttien valtakunta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vika on ihan myös suomalaisissa lapsissa, vaikka toki enemmän muissa. On kuitenkin paljon suomalaisia "erityisiä" jotka tuodaan pilaamaan muiden opiskelurauha ja sitten kaikki lukihäiriöiset ja muut oppimisvaikeuksiset laitetaan tavallisiin luokkiin eikä erityisluokalle.
Suomalaislapset ei ole yhtään sen huonompia tai parempia kuin ennenkään. Heitä vain paapotaan eritavalla kuin ennen. Eikä heiltä vaadita asioita kuten ennen, ei esimerkiksi kuria.
Koulunkäynti ei ole enää oppimista vaan elämysmatkailua.
Mitä ammattikoulutusta voisi 9lk hakea opiskelemaan, kun ei käsitystä siitä mitä ammattia haluaisi opiskella, ei 15vllä tarvitse mielestäni ollakaan, eikä toisaalta ole hirveästi lukumieskään (ka viimeksi 8,1) ja on ei niin hirveän sinnikäs ja mukavuudenhaluinen luonne opiskelujensa suhteen. Tyhmä ei ole ja muistikin hyvä.
Tässäpä meidän dilemma tälle syksylle/alkuvuodelle kun yht.haku lähestyy :(
hajonta eri koulujen arvostelukäytäntöjen välillä on myös valtava. Puollan ehdottomasti myös peruskoulutasolle jotain valtakunnallista testausta, joka antaisi oikeudenmukaiset tulokset.
Kyllä se on ihan se nykyinen opetussuunnitelma jonka ei ole edes tarkoitus opettaa mitään. Heitetään välineet eteen ja jokainen tekee niillä mitä tekee.