Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkän uran tehnyt opettaja: ”osaamisen taso on romahtanut” - arvosanoja annetaan vaikka ei osaa mitään

Vierailija
26.08.2018 |

On tapahtunut valtava inflaatio. Ei voi mitenkään verrata kymmenen vuoden takaista peruskulun päättötodistuksen keskiarvoa ja vuonna 2018 keväällä saadun peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa. Siinä on 1,5-2 arvosanan ero, ylöspäin.

Tällä opettaja tarkoittaa sitä, että peruskoulusta valmistutaan aiempaa paremmilla arvosanoilla mutta entistä huonommalla osaamisella.

– Lukioon saattaa tulla oppilas, jolla on vaikkapa ruotsista arvosanana yhdeksän, mutta joka ei kuitenkaan osaa oikein mitään. Sellaisen oppilaan on vaikea pärjätä enää lukiossa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/pitkan-uran-tehneen-lehtor…

Ja mamutuksellahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa että annetaan arvosanoja jotka ei vastaa osaamista?

Seuraavaksi luovutaan arvosanoista ja kaikki saa paikan yliopistossa koska muuten syrjäytyy. Eli mamutus määrää tahdin koska kunniakansalaisia ei tietenkään voi päästää syrjäytymään, maksoi mitä maksoi.

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan se nykyinen opetussuunnitelma jonka ei ole edes tarkoitus opettaa mitään. Heitetään välineet eteen ja jokainen tekee niillä mitä tekee.

Vierailija
2/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noin ollakin. Ja edelleen on sitäkin, että pärstäkerroin määrittää, ei osaamisen taso, saatko edes tyydyttävää arvostelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mun mielestä ongelma. Ei oikeasti fiksuille ja ahkerille osaajillekaan ole töitä. Kaveriperheessä mies on matemaattisesti lahjakas DI ja vaimo nipinnapin kouluista läpi selvinnyt lähäri. Arvatkaa kummalla on töitä

Vierailija
4/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen opetussuunnitelma, yksilöä korostava ajanhenki, kaikki oppilaat samaan luokkaan integroituna. Siinä ne syyt on.

Terkuin yläkoulun ope, jolla 25 vuotta työkokemusta.

Vierailija
5/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti suurin osa opettajista ei ole tuollaisia raszsisteja. Tärkein asia on kuitenkin se, ettei lapsi tai nuori tunne itseään huonommaksi kuin muut. Arvosanoja ei pitäisi edes olla, se on ihmisten täysin epäreilua arvottamista. Riittää, kun näkyy mitä aineita on ollut oppimassa.

Vierailija
6/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaahan sen palstallakin, eivät osaa edes käyttää googlea ja maalaisjärki on täysin tuntematon käsite.

Väitetään todeksi  juttuja jotka kaikkien pitäisi  tietää humpuukiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?

Vierailija
8/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti suurin osa opettajista ei ole tuollaisia raszsisteja. Tärkein asia on kuitenkin se, ettei lapsi tai nuori tunne itseään huonommaksi kuin muut. Arvosanoja ei pitäisi edes olla, se on ihmisten täysin epäreilua arvottamista. Riittää, kun näkyy mitä aineita on ollut oppimassa.

Kirjoitti joku vain Aku Ankasta sivistyksen hankkinut amis joka ei edes tiedä mitä käyttämänsä termi tarkoittaa?

Minä myötähäpeän sinua ja kommenttiasi, et liene muuta kuin Seiskaa lukenut.

Kyllä  osaaminen pitää näyttää ja sitä pitää hankkia. Muuten ei  pärjää opinnoissa eikä  työelämässä. Jos on huonompi kuin muut pitää vaan tehdä  enemmän töitä  eikä  velloa itsesäälissä. Motivaatiosta tuo on kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokassa suurin ongelma olivat erityislapset. Samaan luokkaan normaalien kanssa oli pakko tunkea kaikkia oppimisvaikeuksista kärsiviä oppilaita, mölyapinoita ja ADHD tapauksia. Ihmettelin myös suuresti kun kaveri kertoi saaneensa usein äidinkielestä nelosen, vaikka on ihan suomalainen. Pääsi kuitenkin lukioon! Miksi ihmeessä tuollaisia päästetään lukioon?

Vierailija
10/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?

Tuskin minnekään. Heiltä vain tehdään se mahdollisimman vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen opetussuunnitelma, yksilöä korostava ajanhenki, kaikki oppilaat samaan luokkaan integroituna. Siinä ne syyt on.

Terkuin yläkoulun ope, jolla 25 vuotta työkokemusta.

Miten vaikuttaa uudenlaiset koululuokat?

https://yle.fi/uutiset/3-9757539

Tuntuu, että tuollainen edistää rauhattomuutta. Näennäinen kuva innovoivasta melskeestä ja puuhailusta, joka ei välttämättä johda konkreettisiin tuloksiin. Uskoisin, että varsinkin keskittymistä kaipaaville tällaiset liikkuvat ja muotoiltavat tilat haittaavat opiskelua. 

Vierailija
12/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamutuksesta en tiedä, aika vähän mamu-lapsia kuitenkin koulussa on suhteessa kantaväestöön. Arvosanojen inflaatio näkyy kyllä myös kantasuomalaisten lasten arvosanoissa. Se mikä olisi vuonna 2000 ollut 8 on nyt 9.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroiden inflaatiota aiheuttaa lukioiden keskiarvorajojen nouseminen, tai kyseessä on käytännössä loppumaton kierre. Jokaisessa yläkoulussa halutaan että juuri heidän oppilaansa pääsisivät maineikkaisiin lukioihin ja tämä luo paineita antaa hyviä numeroita. Ja koska annetaan "liian hyviä" numeroita, keskiarvorajat nousevat entisestään.

Vierailija
14/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin opettajien taidot opettaa on kadonneet?

Siihen, kun oppilailta ei voi enää vaatia mitään ja opetussuunnitelman noudattamisessa aika ja energia menee suunnilleen kaikkeen muuhun kuin opettamiseen. Meille opetusharjoittelussa viime vuonna jopa sanottiin, että lapsille ei sais mielellään sanoa, jos vastaus oli väärin vaan se pitää jotenkin osata kiertää niin, että se oikea vastaus tulee esiin, mutta kukaan ei tajua, että lapsi teki virheen. Lisäksi jos lapsi perseilee siitä saa sanoa nätisti ja kirjoittaa Wilmaan, kaikki muu on jo kovempia kurinpitotoimia joihin ei haluta mennä. Opetuksessa taas keinot joihin kannustetaan on mun kouluaikaan verrattuna ihan leikkimistä.

Koetta tehdessä sain ohjaajaltani palautetta, että tää on liian pitkä (9. luokkalaisille) Siinä oli 1 sanastotehtävä, 2 lyhyttä kielioppitehtävää, 1 kuullun ymmärtäminen, 8 kysymystä luetun ymmärtämisestä ja 80 sanan kirjoitelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä ihmetellään PISA-tulosten laskua.

Vierailija
16/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vika on ihan myös suomalaisissa lapsissa, vaikka toki enemmän muissa. On kuitenkin paljon suomalaisia "erityisiä" jotka tuodaan pilaamaan muiden opiskelurauha ja sitten kaikki lukihäiriöiset ja muut oppimisvaikeuksiset laitetaan tavallisiin luokkiin eikä erityisluokalle.

Vierailija
17/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulut ole nykyisin sellaisia mölinäkerhoja, joissa maataan, riehutaan, istutaan missä halutaan ja ryhmäydytään, ollaan tiimeissä ja katsellaan netistä juttuja? Oikea maanisten extroverttien valtakunta.

Vierailija
18/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vika on ihan myös suomalaisissa lapsissa, vaikka toki enemmän muissa. On kuitenkin paljon suomalaisia "erityisiä" jotka tuodaan pilaamaan muiden opiskelurauha ja sitten kaikki lukihäiriöiset ja muut oppimisvaikeuksiset laitetaan tavallisiin luokkiin eikä erityisluokalle.

Suomalaislapset ei ole yhtään sen huonompia tai parempia kuin ennenkään. Heitä vain paapotaan eritavalla kuin ennen. Eikä heiltä vaadita asioita kuten ennen, ei esimerkiksi kuria.

Koulunkäynti ei ole enää oppimista vaan elämysmatkailua.

Vierailija
19/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ammattikoulutusta voisi 9lk hakea opiskelemaan, kun ei käsitystä siitä mitä ammattia haluaisi opiskella, ei 15vllä tarvitse mielestäni ollakaan, eikä toisaalta ole hirveästi lukumieskään (ka viimeksi 8,1) ja on ei niin hirveän sinnikäs ja mukavuudenhaluinen luonne opiskelujensa suhteen. Tyhmä ei ole ja muistikin hyvä.

Tässäpä meidän dilemma tälle syksylle/alkuvuodelle kun yht.haku lähestyy :(

Vierailija
20/178 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajonta eri koulujen arvostelukäytäntöjen välillä on myös valtava. Puollan ehdottomasti myös peruskoulutasolle jotain valtakunnallista testausta, joka antaisi oikeudenmukaiset tulokset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme