Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkekertymä

Vierailija
25.08.2018 |

Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk

Kommentit (272)

Vierailija
181/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 60-luvulla. Arvioitu eläkeikäni on noussut koko ajan, nyt se on 67 v. Arvioitu eläkkeeni laskee koko ajan, nyt se on brutto 2000, vaikka olen jo 15 vuotta saanut palkkaa +- 4000, ja vain jos saan tuohon ikään asti palkkaa yli 4000, ilman taukoja.

Edes minä en tiedä miten selviän eläkkeellä, ja olen koulutettu, kunnalla hyvässä paikassa johtavassa asemassa. Pärjäisin jos olisi perittyä omaisuutta tai petintöä luvassa, mutta työläistaustalla sitä ei ole kellekään päässyt kertymään. Opinnot tein velaksi.

Tästä on tulossa tälläkin tavalla jälleen luokkayhteiskunta, niin että pelkällä palkalla ja eläkkeellä ei tule toimeen, vain omistava luokka pärjää. Näkeehän sen tästä ketjusta, että pitää olla pystynyt sijoittaan.

Ja sinulla on ollut käytännössä mahdollisuus siirtyä "omistavaan luokkaan" jo 80-luvulla. Miksi et ole tehnyt sitä? Vieläkin ehdit, jo huomenna halutessasi. Viimeiset 20 vuotta sijoittaminen on ollut todella helppoa jopa pienillä poteilla. Suorat osakesijoitukset pienillä summilla ovat olleet kannattavia jo 10 vuotta. Eli mikä on sinun tekosyysi ettet ole näin tehnyt?

Vierailija
182/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 60-luvulla. Arvioitu eläkeikäni on noussut koko ajan, nyt se on 67 v. Arvioitu eläkkeeni laskee koko ajan, nyt se on brutto 2000, vaikka olen jo 15 vuotta saanut palkkaa +- 4000, ja vain jos saan tuohon ikään asti palkkaa yli 4000, ilman taukoja.

Edes minä en tiedä miten selviän eläkkeellä, ja olen koulutettu, kunnalla hyvässä paikassa johtavassa asemassa. Pärjäisin jos olisi perittyä omaisuutta tai petintöä luvassa, mutta työläistaustalla sitä ei ole kellekään päässyt kertymään. Opinnot tein velaksi.

Tästä on tulossa tälläkin tavalla jälleen luokkayhteiskunta, niin että pelkällä palkalla ja eläkkeellä ei tule toimeen, vain omistava luokka pärjää. Näkeehän sen tästä ketjusta, että pitää olla pystynyt sijoittaan.

Mitä ihmettä minä just luin?! Sinulla on vakaa työ ja hyvät tulot etkä ole saanut mitän säästöön? Mihin ihmeeseen sinä rahasi olet laittanut ja laitat edelleen? Olen samaa ikäluokkaa mitä sinä, olen ollut pienipalkkaisissa töissä (bruttotulot oli parhaimmillaan 2400 euroa), mutta silti olen saanut rahaa säästöön. Miehen kanssa on maksettu kaikki puoliksi ja kasvatettu kaksi lasta. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä, eläke on nettona vähän yli tonnin ja siitäkin saan joka kuukausi säästöön. Sinun kannattaa aloittaa kuluseuranta, niin tiedät, mihin sinun rahat menevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on paljon keskituloisia ihmisiä, joilla menee kaikki palkka elämiseen, koska he luulevat, että pitää elää tietyllä tavalla. Esimerkiksi suhteellisen pienituloisilla ihmisillä on varsin hienoja autoja, moni kuvittelee, ettei lapsiperhe voisi asua kerrostalossa, matkoihin käytetään suhteettomasti rahaa.

Jos ottaisi tavaksi laittaa aina osan tuloista pitkäaikaiseen säästöön sivuun tuottamaan, kyllä siihen rahat riittäisivät. Voi olla, että autoa pitäisi pitää vuosi pidempään ennen kuin vaihtaa, tai samana vuonna ei voisi mennä kahdelle matkalle, tai kännykkä joutuisi vaihtamaan harvemmin, mutta sijoituksia kertyisi. Kyse on kulttuurista. Tässäkin keskustelussa huomaa, että ”rikastuminen” mielletään joidenkin muiden ihmisten oikeudeksi, tai asiaksi joka pitäisi pystyä saamaan tukien kautta (!!!). Ihan tavallinen arkinen vaurastuminen tavispohjalta tuntuu olevan mahdoton jo ajatuksena aika monelle.

Niinhän se sitten on, että jos ei säästä, ei kerry säästöjä. Ja jos ei sijoita, ei kerry sijoituksia.

Omat lapset sijoittavat jo kesätyöansioitaan. Muutama satanen vuodessa on äkkiä tonneja täysi-ikäistyessä, ja toivottavasti kymppitonneja jo nuorena aikuisena. Jos oppi on mennyt perille, tulla tavalla saa melko pienin ponnistuksin kasaan merkittävän turvan itselleen elämän varrelle. Idea on, että noihin pääomiin ei tarvitsisi toivottavasti koskea, mutta pikku hiljaa voisi rakentaa tuottoja, jotka auttavat pahan päivän tullen. Hyvinä aikoina tuototkin voi laittaa pääomapottia lisäämään.

Vierailija
184/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä on paljon keskituloisia ihmisiä, joilla menee kaikki palkka elämiseen, koska he luulevat, että pitää elää tietyllä tavalla. Esimerkiksi suhteellisen pienituloisilla ihmisillä on varsin hienoja autoja, moni kuvittelee, ettei lapsiperhe voisi asua kerrostalossa, matkoihin käytetään suhteettomasti rahaa.

Jos ottaisi tavaksi laittaa aina osan tuloista pitkäaikaiseen säästöön sivuun tuottamaan, kyllä siihen rahat riittäisivät. Voi olla, että autoa pitäisi pitää vuosi pidempään ennen kuin vaihtaa, tai samana vuonna ei voisi mennä kahdelle matkalle, tai kännykkä joutuisi vaihtamaan harvemmin, mutta sijoituksia kertyisi. Kyse on kulttuurista. Tässäkin keskustelussa huomaa, että ”rikastuminen” mielletään joidenkin muiden ihmisten oikeudeksi, tai asiaksi joka pitäisi pystyä saamaan tukien kautta (!!!). Ihan tavallinen arkinen vaurastuminen tavispohjalta tuntuu olevan mahdoton jo ajatuksena aika monelle.

Niinhän se sitten on, että jos ei säästä, ei kerry säästöjä. Ja jos ei sijoita, ei kerry sijoituksia.

Omat lapset sijoittavat jo kesätyöansioitaan. Muutama satanen vuodessa on äkkiä tonneja täysi-ikäistyessä, ja toivottavasti kymppitonneja jo nuorena aikuisena. Jos oppi on mennyt perille, tulla tavalla saa melko pienin ponnistuksin kasaan merkittävän turvan itselleen elämän varrelle. Idea on, että noihin pääomiin ei tarvitsisi toivottavasti koskea, mutta pikku hiljaa voisi rakentaa tuottoja, jotka auttavat pahan päivän tullen. Hyvinä aikoina tuototkin voi laittaa pääomapottia lisäämään.

Juuri näin. Mutta sitten tulee kaiken maailman anttirinteet ja liandersonit huuteleen että si8joittajilta pitää verottaa enemmän, ja nostetaan pääomaveroa (jonka maksaa ainoastaan piensijoittajat, oikeasti rikkailla on keinot sen kiertämiseen). Näille tahoille ihmisten omillaan pärjääminen on kauhistus ja siihen ei saisi kannustaa.

Minulle on ollut aina itsestään selvää että ensisijaisesti omin keinoin ilman tukia on selvittävä, ja tuet ovat sitten vain se turva taustalla. Jokainen euro minkä itse tienaa vie eteenpäin. Jo se että saa saman omin avuin kuin saisi tukina on parempi ja vaivan arvoinen. Minä olen sijoittanut jo 20 vuotta, potti ei ole kummoinen, koska on tullut pahojakin aikoja ja joutunut kymmeniä tuhansia pääomaa käyttää, mutta siltikin pääomatulot ovat nykyään tuhansia euroja vuodessa.

Vierailija
185/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi säästää itse eikä luottaa tohon systeemiin etenkin jos haluat enemmän.

Vierailija
186/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulla on ollut käytännössä mahdollisuus siirtyä "omistavaan luokkaan" jo 80-luvulla. Miksi et ole tehnyt sitä? Vieläkin ehdit, jo huomenna halutessasi. Viimeiset 20 vuotta sijoittaminen on ollut todella helppoa jopa pienillä poteilla. Suorat osakesijoitukset pienillä summilla ovat olleet kannattavia jo 10 vuotta. Eli mikä on sinun tekosyysi ettet ole näin tehnyt?

Täh? 80-luvulla olin teini, en tienannut mitään. 80- ja 90- luvulla olin köyhä opiskelija ja elin velaksi. 90- luvulla oli lama ja valmistuin kortistoon. Kun pääsin siitä töihin, totta kai ensimmäisenä otin asuntolainan ja perustin perheen. Se asunto on koko ajan menettänyt arvoaan, vaikka lainaa maksan eläkkeelle asti. Aloitin eläkesäästämisen 35- vuotiaana, sekin on huijaus, koska summa ei kehity lainkaan, olisin yhtä hyvin voinut makuuttaa niitä rahoja tilillä, mutta taas ne eivät ole käytössä sijoittamiseenkaan. Ja perheellisellä rahat menevät kyllä ihan perheen elättämiseen ja asuntovelan lyhentämiseen.

Vierailija
187/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? 80-luvulla olin teini, en tienannut mitään. 80- ja 90- luvulla olin köyhä opiskelija ja elin velaksi. 90- luvulla oli lama ja valmistuin kortistoon. Kun pääsin siitä töihin, totta kai ensimmäisenä otin asuntolainan ja perustin perheen. Se asunto on koko ajan menettänyt arvoaan, vaikka lainaa maksan eläkkeelle asti. Aloitin eläkesäästämisen 35- vuotiaana, sekin on huijaus, koska summa ei kehity lainkaan, olisin yhtä hyvin voinut makuuttaa niitä rahoja tilillä, mutta taas ne eivät ole käytössä sijoittamiseenkaan. Ja perheellisellä rahat menevät kyllä ihan perheen elättämiseen ja asuntovelan lyhentämiseen.

Aina on joku syy...

Silloin 80-luvulla useimmat teinitkin tienasivat tosi mukavasti erilaisilla hanttihommilla. Niitä oli tarjolla hyvin ja palkkatasokin oli kohtalainen. Opekeluakaan ei vielä 80-luvulla tarvinut tehdä velaksi juuri, koska töitä oli tarjolla niin hyvin.

90- luvulla olikin jonkun aikaa vaikeampaa. Parhaiten selvisivät ne, joilla oli säästöjä edellisiltä vuosilta. Mutta 90-luvun lamasta on nyt jo niin kauan, että ei se oikein mitenkään selitä nykyistä säästöjen puutetta. Jos asunto menettää koko ajan arvoaan, niin hopi hopi sitten korjaamaan tilannetta. Mitä aikaisemmin vaihdat sen arvonsa pitävään asuntoon tai sellaiseen, jonka arvo nousee, sitä paremmin ovat asiasi.

Perhe ja lapsia ja asuntolaina on useimmilla ihmisillä Suomessa. Ei se ole mikään erikoinen poikkeustilanne, joka vapauttaa talouden suunnittelusta.

Vierailija
188/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että mitään ei kerry, kun nykyiset eläkeläiset nostavat isoja eläkkeitä, joiden eteen ovat työskennelleet hyvin lyhyen ajan. Esim omasta perheestä löytyy yli kolmen tonnin eläkettä nostava eläkeläinen, jonka työura julkisen sektorin suojatyöpaikassa kesti 30 vuotta, mutta eläke määräytyi viimeisen parin vuoden tulojen mukaan (jotka tietenkin oli siinä vaiheessa tapissaan ikälisien ja lisätöiden takia).  Ja eläkkeelle pääsi 60-vuotiaana.

Itse saisin tehdä nykyisellä palkallani (joka reilusti alle tuon eläkkeen) töitä varmaan 70 vuotta, että pääsisin lähellekään.

Jokaiselle maksetaan sen mukaan, miten on eläkemaksuja maksanut. Ei nämä nykyeläkkeetkäänpäätä huimaa. Monelle eläkeläisille on yllätys, että eläke on niin pieni. Itse olen eläkkeellä ja maksoin eläkemaksuja 43 vuotta. Eläkettä kertyi vain 37 vuoden ajalta. Kannattaa tehdä lapsenhoitovapaan aikanakin vaikka ilta-tai keikkatöitä. Nekin kerryttää omaa eläkettä. Työllä ei rikastu, mutta työllä elää. On siinä vähän pyörittelemistä, kun on saanut 2000 käteen palkkaa ja eläkkeestä jää käteen 1400. Se iso raha. Verotus eläkeläisiltä kovempaa kuin työssäkäyvänä. Itse maksan eläkkeestä veroa n. 700 euroa kuukaudessa. Työssä käyvä maksaa noin 550 kuukaudessa samasta tulosta.

HÖPÖN HÖPÖN täydellistä roskaa.

Vierailija
189/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivakaapas eläkeläiset jotka väitätte maksaneenne omat eläkkeenne esiin palkkakuittinne. Paljonkas olette maksaneet työeläkemaksuja palkastanne?

Vielä 90-luvulla maksettiin ainoastaan 4 % työntekijöiden toimesta.

Suurinta sontapuhetta on nykyisten eläkeläisten väite oman eläkkeensä maksamisesta. Julkisen puolen elökeläiset pahimpia kuppaajia valtionbudjetin kautta.

Vierailija
190/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaivakaapas eläkeläiset jotka väitätte maksaneenne omat eläkkeenne esiin palkkakuittinne. Paljonkas olette maksaneet työeläkemaksuja palkastanne?

Vielä 90-luvulla maksettiin ainoastaan 4 % työntekijöiden toimesta.

Suurinta sontapuhetta on nykyisten eläkeläisten väite oman eläkkeensä maksamisesta. Julkisen puolen elökeläiset pahimpia kuppaajia valtionbudjetin kautta.

Sinullapa on kaunis käsitys kanssaihmisistäsi.

Vierailija
191/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa aivan aina: Minä olen oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä. Minua kohdellaan väärin, muut ovat sikoja. 

Vierailija
192/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vajaa kymmen vuotta eläkeikään. Asuntovelkaa jäljellä noin 16 vuotta. Nyt pohdiskelen jos maksaisin sen pois ennen eläkeikää. Toisaalta myös sijoittaminen kiinnostaa. Olisko kuitenkin järkevämpää laitta kaikki likenevä raha asuntolainan lyhennykseen vai esim puolet sijoitukseen?

Vierailija
193/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin voittaa tämän kisan:

39 v ja eläkekertymä 11€.

Voitinko?

Aika hyvä, olet nelikymppiseksi saakka elänyt koko ikäsi sohvaruokinnassa.

Et voittanut!

Minun kertymä 0€ ja ikää 48 v.

Vierailija
194/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet syntynyt 60-luvulla, olet ollut 80-luvulla parikymppinen.  Ja jo pienillä kuukausisäästöillä tässä ajassa olisi sijoittanut ison summan. eläkeVAKUUTUS ei ole oikeastaan sijoittamisen muoto, kuten ei ole palovakuutuskaan, vaikka harvinaisen moni niin luulee.

Vierailija
195/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.

Turhaan mietit, meidän sukupolvi ei tule koskaan saamaan mitään eläkettä. Sanotaan nyt vaikka, että 35-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Eläkejärjestelmä on siihen mennessä jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Meidän on itse rahoitettava vanhuuden toimeentulo omilla säästöillä, rahastoilla tai muilla keinoilla.

Millä säästöillä kun nuorille sukupolville ei makseta enää kummoisia palkkojakaan ja kaikki se vähäkin menee asumiseen?

Vierailija
196/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vajaa kymmen vuotta eläkeikään. Asuntovelkaa jäljellä noin 16 vuotta. Nyt pohdiskelen jos maksaisin sen pois ennen eläkeikää. Toisaalta myös sijoittaminen kiinnostaa. Olisko kuitenkin järkevämpää laitta kaikki likenevä raha asuntolainan lyhennykseen vai esim puolet sijoitukseen?

Mietipäs tämän kautta.

JOs laitat kaikki seiniin -> sinulla on koko omaisuus kiinni kiinteässä omaisuudessa joka ei tuota mitään. Ja entä jos tämän kohteen arvo putoaa.

Jos sijoitat -> sinulla on sen velan vastapainona myös muuta omaisuutta kuin se kiinteistö. Tämä muu omaisuus on helposti realisoitavissa käteiseksi. esim yhden osakkeen arvon lasku voi kompensoitua toisen osakkeen arvonnousulla -> arvonlaskun todennäköisyys pienenee. Lisäksi saat jatkuvasti kuukausittaista, kvarttaaleittain, puolivuosittain tai vuosittain osingoista uutta tulovirtaa riippuen osakkeesta.

Vierailija
197/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.

Turhaan mietit, meidän sukupolvi ei tule koskaan saamaan mitään eläkettä. Sanotaan nyt vaikka, että 35-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Eläkejärjestelmä on siihen mennessä jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Meidän on itse rahoitettava vanhuuden toimeentulo omilla säästöillä, rahastoilla tai muilla keinoilla.

Millä säästöillä kun nuorille sukupolville ei makseta enää kummoisia palkkojakaan ja kaikki se vähäkin menee asumiseen?

Aivan. Osa-aikatyötä vaan tarjolla. Vuokrat pilvissä, ei kyllä jää yhtään yli. Nytkin säästetään lasten tavihaalareihin, kenkiin yms. Ei tosiaan ole edes sitä 15 euroa ylimääräistä

Vierailija
198/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SItten ehkä kannattaa miettiä miten ja missä asuu.

Vierailija
199/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Osa-aikatyötä vaan tarjolla. Vuokrat pilvissä, ei kyllä jää yhtään yli. Nytkin säästetään lasten tavihaalareihin, kenkiin yms. Ei tosiaan ole edes sitä 15 euroa ylimääräistä

Vaikea uskoa kun kauppakeskuksessa kävelee hesburgerin/BK/mäkkärin/roberts coffeen/jne ohi...

Vierailija
200/272 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa kun kauppakeskuksessa kävelee hesburgerin/BK/mäkkärin/roberts coffeen/jne ohi...

Vertaatko kahvilaan meneviä summia eläkesäästämiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi