Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin ahdistava aihe jotenkin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja oletin että pääsen ns. hyviin töihin ja ansioihin. Nyt tällä hetkellä vanhempani jotka ovat eläkkeellä, nostavat ihan hullua eläkettä vaikka ihan duunereita olivatkin, tässä joku aiemmin kirjoitti ihan samaa. Siis parempi eläke kuin mitä tavallinen keskipalkka on tällä hetkellä. Niin uskomatonta!
Itsellä on ihan pari sataa eläkeotteen mukaan eläkettä, toisaalta varmaan sellainen 25-30v työelämää jäljellä, jos saa olla töissä. Paras kai toivoa että kuukahdan siinä ennen kuin täytän 70v koska ei vain ole mahdollista että rahat riittäisi mihinkään. Jos siis tulotaso säilyy tälläisenä, ja olen kuitenkin kokopäivätyössä asiantuntijatehtävissä.
Miten ihmisillä on rahaa säästää kaikkeen? Asuntoon & eläkkeeseen ja vielä sen lisäksi ihan vaan elää ja maksaa laskut?
Tulee erittäin epätoivoinen olo kun ajattelee tätä asiaa. Miten on asiat menneet niin paljon huonommaksi kuin mitä oli vanhempieni aikaan joitakin vuosikymmeniä sitten? Asunnot on ihan hemmetin kalliita, opiskelu EI kannata jne. Ihan sama miten kunnollisesti koitat elää niin ei auta.
Vai onko tää vain sitä polarisaatiota että joillakin menee tosi hyvin ja toisilla, aika monilla kuitenkin, ihan tosi huonosti.
Täällä palstalla on usein noita tosi pienellä palkalla perhettään elättäviä ja täytyy sanoa, että ihmettelen, miten heiltä riittää lainanmaksujen lisäksi useita satoja euroja säästöön kuukaudessa. En voi kuin ihailla heidän taloudenhallintaansa.
Olin julkisella sektorilla töissä 68v. asti. Eläke on 2890e brutto, josta verojen jälkeen jää 2050e. Ehdin juuri saada sen korotetun kertymän, viimeiseltä puolelta vuodelta ei sitä enää tullut. Jos olisin jäänyt eläkkeelle 60v. olisi eläke ollut ainakin 1000e pienempi. Sillä oli todella merkitystä. Tietty olen sitä ikäluokkaa, joka alkoi kertä eläkettä vasta 23v.
Halusit tulla tänne leuhkimaan eläkkeelläsi, jota nuorempien on enää mahdoton saada? Kyllä se eläke alkoi kertyä 70-luvulla syntyneiltäkin vasta 23-vuotiaana. Olet tyypillinen kermapersekuppaajaeläkeläinen.
. Olet kuin raivotautinen rakki. Hae apua.
2700e , viisi vuotta jällellä, viimeiset 15v vuosiansiot 75000-120000e. Laskennallinen 3500e jos jaksaa vielä matkustella. Jos nyhjötän konttorilla, niin joku 3200.
Te jotka saarnaatte tällä kahveista, onko siis tarkoitus, että ihminen saa ostaa yhtään mitään vasta sitten kun on 70-vuotias ja eläkkeellä?
146 € on eläkekertymäni. Kohta täytän 40-vuotta. Olen tehnyt elämässä kaikkea muuta kuin miettinyt eläkekertymiä. Aion jatkaa työntekoa niin kauan kuin henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se 1476 on jo utopistisen suuri eläkekertymä. Tämä ei liity mitenkään siihen, että se on tosi vähän rahaa vanhukselle, joka tarvitsee ehkä apua monessa asiassa.
Ei ole utopistisen suuri kertymä. Tuon saa jos ansaitsee 2500 €/kk ja työskentelee 40 vuotta. Käytännössä työvuosia tulee enemmän ja perhevapaistakin kertyy eläkettä. Tutkinnon suorittamisestakin kertyy eläkettä.
31.12.2017 60% naisista sai enintään 1500€/kk eläkettä. Nykyisiä keskipalkkoja vertaamalla minusta mikään ei tue sitä että tästä eläkeuudistuksesta oikeasti kärsisivät muut kuin 60- luvulla ja ehkä myös 70-luvun puolella syntyneet. Virallisestikin on myönnetty että 60-luvun alkupuolelta löytyy suurimmat häviäjät.
Vierailija kirjoitti:
Se on nimenomaan tuo jatkuva valitus mikä ärsyttää. Jos nämä yli 2500 euroa saavat eläkeläiset vain malttaisivat olla valittamatta koko ajan.
Eläkeläinen:
"Minulle ei alkanut eläke kertymään kuin vasta 23-vuotiaana, nuoremmilla on tämäkin paremmin."Ai kenellä? Ei ainakaan kenelläkään 60- tai 70 -luvulla syntyneelle, uudistus koskee vain oikeasti nuoria
On siinä silti sellainen ero että nyt eläkkeellä olevat menivät pääsääntöisesti töihin kansakoulusta päästyään 16-vuotiaana ja ehtivät työskennellä täyspäiväisesti jopa 7 vuotta ennen kuin eläke alkoi karttua. 70-luvulla syntyneet opiskelivat vielä 23-vuotiaina, eli heillä ei ollut ansiotöitä mistä eläkettä olisi voinut karttua.
Vaikka eläkekertymäni on tosi pieni, en ota stressiä. Vielä on aikaa järjestellä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se 1476 on jo utopistisen suuri eläkekertymä. Tämä ei liity mitenkään siihen, että se on tosi vähän rahaa vanhukselle, joka tarvitsee ehkä apua monessa asiassa.
Ei ole utopistisen suuri kertymä. Tuon saa jos ansaitsee 2500 €/kk ja työskentelee 40 vuotta. Käytännössä työvuosia tulee enemmän ja perhevapaistakin kertyy eläkettä. Tutkinnon suorittamisestakin kertyy eläkettä.
31.12.2017 60% naisista sai enintään 1500€/kk eläkettä. Nykyisiä keskipalkkoja vertaamalla minusta mikään ei tue sitä että tästä eläkeuudistuksesta oikeasti kärsisivät muut kuin 60- luvulla ja ehkä myös 70-luvun puolella syntyneet. Virallisestikin on myönnetty että 60-luvun alkupuolelta löytyy suurimmat häviäjät.
Tuo summa on todennäköisesti omaan työhön perustuva eläke. Aika monella naisella on kuitenkin lisänä leskeneläke, joka on keskimäärin n. 600e/kk.
Olen tehnyt tauotta töitä 24-vuotiaasta lähtien. Opiskellut korkeakoulututkinnon lisäksi pari muuta tutkintoa. Ja ajoittain tein kahta työtä. Äitiyslomaa pidin muutaman kuukauden ja sitten hoidin valtaosin etänä työni, kunnes lapsi oli puolitoistavuotias. Olin ns. totaaliyh., joten rahaa oli saatava. Voin sanoa, että rankkaa oli, mutta sisu siitä vain kasvoi. Nukuin usrin 4-5 tuntia ja sitten vein lapsen tarhaan ja ajoin itse töihin. Lapsi oli vielä ns. erityisvaativa lapsi. No nyt on tuleva eläkekertymä yli 3000 e/kk. Olen aina neuvotellut itselleni hyvät edut, koska ammattialani on sen mahdollistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon saisi jos onnistuisi työskentelemään 40 vuotta keskimäärin tuolla palkalla. Ei muuten helposti onnistu nykyään.
1960-1980-luvuilla syntyneet kärsivät, koska eläkettä ei kertynyt alle 23-vuotiaana edes työstä, eikä yli 23-vuotiaanakaan opinnoista, perhevapaista jne. Siksi se 40 vuotta ei oikein tule täyteen, etenkään kun nykyään harva yli 60v kelpaa työmarkkinoille, hyvä jos 10 vuotta nuoremmatkaan.
Mutta ei nuorempienkaan elämä mitään ruusuilla tanssimista ole. Nuo opinnot ja perhevapaat kerryttävät juu eläkettä, laskennallisella 500€/kk ansiolla. Eläke lasketaan keskiansion mukaan. Eli tuo kivan kuuloinen eläkekertymä on kuin saisi todistukseensa rivin nelosia ja vitosia, ja sitten lasketaan keskiarvoa. Jotta keskimääräinen palkka olisi tuon 2500€/ kk, pitää palkan työvuosina olla jotain aivan muuta...
Viimeinen niitti on toimeentulo-ongelma 55-68-vuotiaana, jos ei työtä enää ole tai terveys ei kestä sen tekemistä. Nykyään moni työ on niin kuluttavaa, ettei sitä pysty vanhus tekemään, nuorempikin uupuu aika äkkiä. Eläkkeen maksaminen alkaa vasta kun eläkeikä tulee täyteen, millä elää vuodet ennen sitä? Jossain vaiheessa voi nostaa osittaisen ennakkoeläkkeen, mutta se sitten pienentää tuntuvasti sitä lopullista eläkettä, joka on valmiiksi jo tosi pieni.
Tämän keskustelun innoittamana päätin tarkistaa eläkekertymäni: 88 e/kk. No, ikää 26 vuotta joten kai tuo vielä jonkin verran paranee :D
Vierailija kirjoitti:
Te jotka saarnaatte tällä kahveista, onko siis tarkoitus, että ihminen saa ostaa yhtään mitään vasta sitten kun on 70-vuotias ja eläkkeellä?
No jos muuten ei sitä paria kymppiä ole säästää, niin voi arvottaa ihan että haluaako sen starbucksin latten nyt vai ruokaa ja lääkkeitä 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin ahdistava aihe jotenkin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja oletin että pääsen ns. hyviin töihin ja ansioihin. Nyt tällä hetkellä vanhempani jotka ovat eläkkeellä, nostavat ihan hullua eläkettä vaikka ihan duunereita olivatkin, tässä joku aiemmin kirjoitti ihan samaa. Siis parempi eläke kuin mitä tavallinen keskipalkka on tällä hetkellä. Niin uskomatonta!
Itsellä on ihan pari sataa eläkeotteen mukaan eläkettä, toisaalta varmaan sellainen 25-30v työelämää jäljellä, jos saa olla töissä. Paras kai toivoa että kuukahdan siinä ennen kuin täytän 70v koska ei vain ole mahdollista että rahat riittäisi mihinkään. Jos siis tulotaso säilyy tälläisenä, ja olen kuitenkin kokopäivätyössä asiantuntijatehtävissä.
Miten ihmisillä on rahaa säästää kaikkeen? Asuntoon & eläkkeeseen ja vielä sen lisäksi ihan vaan elää ja maksaa laskut?
Tulee erittäin epätoivoinen olo kun ajattelee tätä asiaa. Miten on asiat menneet niin paljon huonommaksi kuin mitä oli vanhempieni aikaan joitakin vuosikymmeniä sitten? Asunnot on ihan hemmetin kalliita, opiskelu EI kannata jne. Ihan sama miten kunnollisesti koitat elää niin ei auta.
Vai onko tää vain sitä polarisaatiota että joillakin menee tosi hyvin ja toisilla, aika monilla kuitenkin, ihan tosi huonosti.
Täällä palstalla on usein noita tosi pienellä palkalla perhettään elättäviä ja täytyy sanoa, että ihmettelen, miten heiltä riittää lainanmaksujen lisäksi useita satoja euroja säästöön kuukaudessa. En voi kuin ihailla heidän taloudenhallintaansa.
Olin julkisella sektorilla töissä 68v. asti. Eläke on 2890e brutto, josta verojen jälkeen jää 2050e. Ehdin juuri saada sen korotetun kertymän, viimeiseltä puolelta vuodelta ei sitä enää tullut. Jos olisin jäänyt eläkkeelle 60v. olisi eläke ollut ainakin 1000e pienempi. Sillä oli todella merkitystä. Tietty olen sitä ikäluokkaa, joka alkoi kertä eläkettä vasta 23v.
Halusit tulla tänne leuhkimaan eläkkeelläsi, jota nuorempien on enää mahdoton saada? Kyllä se eläke alkoi kertyä 70-luvulla syntyneiltäkin vasta 23-vuotiaana. Olet tyypillinen kermapersekuppaajaeläkeläinen.
. Olet kuin raivotautinen rakki. Hae apua.
Sä taas olet kapinen loinen. Toivottavasti saat syövän ja kuolet pois.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä tehdä ihan mitä tahdot, mutta älä sitten kitise, jos tämän päivän kahvien takia ei ole myöhemmin edes kaurahiutaleita. Juuri tuo asenne, että kyllähän mulla pitää olla oikeus latteen/ ripsien laittoon/ rivitaloon/ uudehkoon laadukkaaseen autoon / new yorkin matkaan/ koiraan / koiran sadetakkiin varmistaa sen, että ikinä ei kyllä jää yli sitä viittä kymppiä kuussa, joka ratkaisisi ongelman.
Sitten ihmetellään, että miksei mistään ilmesty ketään pelastamaan pulasta. Oikeasti se eläkeote on jokaisella nähtävissä ja johtopäätökset on aika helppo vetää. Verottajan nettisivuilta voi laskea, mitä eläkkeestä jää käteen, ja verrata omaan tiliotteeseen, että mitä tälle elintasolle tapahtuu, jos ei niitä säästöjä sitten ole.
Mutta juu, sehän auttaa, että kiukutellaan netissä että pitää olla oikeus ostaa latte kun mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laitettu seiniin, nehän voi aina myydä ja ostaa sitten vaikka ason. Loppu jää sit käyttörahaksi. Tosin eläkekertymäkin jo yli 2000. Ja työelämää jäljellä melkein 20v
Tuosta noin vain meinaat ostaa ason? Tiedätkö mitään siitä järjestelmästä ja järjestysnumeroista?!
Ei ole todellinen vaihtoehto kuin kourallliselle porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin ihan tietoisen riskin, kun kirjoitin tämän. Arvasin, että lokaa tulee niskaan. Ajattelin, että tässä keskustelussa puhutaan asialinjalla. Kyllä tällä kermaperseellä on pitkä työhistoriakin, kesätyöt aloitettu 15v. Tietty yliopisto-opintoja välissä ja niidenkin välissä ja aikana töitä. Kukaanhan meistä ei voi valita, minä vuonna on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä pitää muuttaa muille maille missä eläminen on halvempaa.
Kyllä kyllä, kunhan muistetaan myös pysyä siellä muualla maksakirroosin, haimatulehduksen ja keuhkosyövän iskiessä.
Eiköhän jokainen oo osasa maksanu veroja. Eli ei muuta kun suomeen vaan takasi jos sairastuu... voihan sitä sit lähtee taas, jos paranee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä huonoja eläkekertymiä isoilla tuloilla.
Tuttuni oli perushoitaja koko työuransa ja saa noin 3000 € kuukaudessa bruttona. Eikä ole mitään lisäeläkkeitä mukana.Ihanko kaikki sivut luit ennen kuin tajusit tämän. Tätä eläkkeen määrää on systemaattisesti alettu pienentää niiltä jotka ovat vielä työelämässä. Pahin tilanne on 70-luvulla syntyneillä ja vain aavistuksen verran parempi 80-luvulla ja myöhemmin syntyneillä. Jo eläkkeellä olevilla on paras tilanne.
Miten 70-luvulla syntyneillä on huonompi tilanne kui sitä myöhemmin syntyneillä?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla. Arvioitu eläkeikäni on noussut koko ajan, nyt se on 67 v. Arvioitu eläkkeeni laskee koko ajan, nyt se on brutto 2000, vaikka olen jo 15 vuotta saanut palkkaa +- 4000, ja vain jos saan tuohon ikään asti palkkaa yli 4000, ilman taukoja.
Edes minä en tiedä miten selviän eläkkeellä, ja olen koulutettu, kunnalla hyvässä paikassa johtavassa asemassa. Pärjäisin jos olisi perittyä omaisuutta tai petintöä luvassa, mutta työläistaustalla sitä ei ole kellekään päässyt kertymään. Opinnot tein velaksi.
Tästä on tulossa tälläkin tavalla jälleen luokkayhteiskunta, niin että pelkällä palkalla ja eläkkeellä ei tule toimeen, vain omistava luokka pärjää. Näkeehän sen tästä ketjusta, että pitää olla pystynyt sijoittaan.
Pitää nyt vähän puolustaakin tämän kirjoittajaa, vaikka itsekin olin yksi niistä, jotka alkuun takertuivat tuohon ”pitää olla _pystynyt_ sijoittamaan”.
Edelleen olen sitä mieltä, että useimmat kyllä _pystyvät_ sijoittamaan ainakin vähän, jos vaan ottavat sen asiakseen ja ymmärtävät, että ihan kaikkia tuloja ei voi laittaa makeaan elämään. Mutta tässä asiassa maailma on muuttunut tosi nopeasti, ja lainsäädännön muutokset ovat olleet isoja ja arvaamattomia. Ennen ei _tarvinnut_ sijoittaa vanhuuden turvaksi, koska entinen hyvä eläkejärjestelmä turvasi vanhuuden ilmankin.
Siksi juuri 1960- ja 70-luvuilla syntyneitä on huijattu kolmeen kertaan. Yksi huijaus on, että uusi järjestelmä laadittiin aivan erityisen epäreiluksi juuri heille. Siksi eläkeet jäävät aivan eritysen pieniksi juuri näissä ikäluokissa, paljon pienemmiksi kuin järjestelmän mukaan on yleisesti ottaen edes tarkoitus. Toisaalta maksurasitus on suurin juuri heille, koska he joutuvat nyt maksamaan nuo aiemmin myönnetyt superhyvät eläkkeet, vaikka eivät sellaisia itse saa.maksat eniten, saat vähiten. Kiva.
Mutta se kolman huijaus, se liittyy tuohon yllä olevaan viestiin. Nämä ihmiset ovat ehtineet elää ja suunnitella asioitaan pitkään luottaen vanhaan järjestelmään, ja tarve säästää itse eläkepäivien varalle tuli ilmi aika myöhään heidän työuransa aikana. He ovat luottaneet järjestelmään, ja järjestelmä on pettänyt heidät.
On siis epäreilua tarttua tuohon, että yllä oleva kirjoittaja olisi voinut sijoittaa suhteellisen hyvistä tuloistaan. Olisi ehkä, mutta hän ei *ei ole tiennyt, että se on tarpeen*. Nyt kun tarve käy ilmeiseksi, on jo melko myöhäistä aloittaa.