Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Minulla olisi arvio, jos jään 65-vuotiaana, niin 3800.- + yrityksen -80 luvulla otettu ylimääräinen eläke 2400.-, eli 6200.- yhteensä. Tuo n. 3800.- eläke tulee n. 100.000.- euron vuosituloista. saan kyllä jäädä tuon ylimääräisen eläkesäästön turvin eläkkeelle jo 3-vuoden päästä, joten kyllähän se hieman leikkaisi varsinaista työeläkettä, mutta virtaa vielä riittää ja päällikkötason miellyttävä työ, niin en nyt ole aikeissa pitkään aikaan vielä poiskaan hypätä työelämästä. Jos olen 65-vuoteen asti työelämässä, niin nettopalkkani tulee olemaan suurempi, kuin nyt työelämässä, koska talolainat on maksettu, "kalliit" lapsien (2 lasta) harrastukset, tarpeet ovat taaksejäänyttä elämää jne. M53.
Olen yli 40 vuotta ollut siivoojana. Töihin 16 vuotiaana. Eläkkeelle pääsen noin kuuden vuoden päästä, eläkekertymä noin satasen takuueläkettä suurempi. Työstä johtuvia sairauksia alkaa olla niin paljon, että tuskin kykenen loppuun asti työskentelemään. Kannattiko? No, olen realisti enkä odota liikoja enkä aio katkeroitua tämän takia. Tärkeintä on perhe, vapaaehtoistyöt ja mielenkiintoiset harrastukset, ne säilyy tärkeimpinä asioina kuten tähänkin asti.
On teillä huonoja eläkekertymiä isoilla tuloilla.
Tuttuni oli perushoitaja koko työuransa ja saa noin 3000 € kuukaudessa bruttona. Eikä ole mitään lisäeläkkeitä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni oli perushoitaja koko työuransa ja saa noin 3000 € kuukaudessa bruttona. Eikä ole mitään lisäeläkkeitä mukana.
Ihanko kaikki sivut luit ennen kuin tajusit tämän. Tätä eläkkeen määrää on systemaattisesti alettu pienentää niiltä jotka ovat vielä työelämässä. Pahin tilanne on 70-luvulla syntyneillä ja vain aavistuksen verran parempi 80-luvulla ja myöhemmin syntyneillä. Jo eläkkeellä olevilla on paras tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa. Äitini on hammaslääkäri ja tienasi 5000- 6000€/kk. Hänen eläkkeensä on n.3000€
Perushoitajan eläke keskimäärin on liiton sivuilta katsottuna 1400€.
Vierailija kirjoitti:
Enää ei eläkkeet kerry siihen malliin vaan eläkekertymä pienenee kokoaja. Nykyisillä eläkeläisillä entisillä duunareillakin on kohtuulliset eläkkeet mutta ei enää tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on ollut ja on superhyvät eläkkeet, jopa liki saman verran kuin edeltävä palkka. Tuo 3000e perushoitajalle kuulostaa silti uskomattomalta, sehän on paljon enemmän kuin perushoitajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin voittaa tämän kisan:
39 v ja eläkekertymä 11€.
Voitinko?
Aika hyvä, olet nelikymppiseksi saakka elänyt koko ikäsi sohvaruokinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni oli perushoitaja koko työuransa ja saa noin 3000 € kuukaudessa bruttona. Eikä ole mitään lisäeläkkeitä mukana.Ei voi pitää paikkaansa. Äitini on hammaslääkäri ja tienasi 5000- 6000€/kk. Hänen eläkkeensä on n.3000€
Perushoitajan eläke keskimäärin on liiton sivuilta katsottuna 1400€.
No, tämä ketju nyt on täynnä valehtelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Turhaan mietit, meidän sukupolvi ei tule koskaan saamaan mitään eläkettä. Sanotaan nyt vaikka, että 35-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Eläkejärjestelmä on siihen mennessä jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Meidän on itse rahoitettava vanhuuden toimeentulo omilla säästöillä, rahastoilla tai muilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työeläkemaksu nousee 53 vuotiaana? Ja miten se vaikuttaa eläkkeen määrään?
Ei vaikuta meillä alle 60-vuotiaille mitenkään. 1.5 % kk-palkasta hamaan nakkiin, tyel-maksu vähennettynä eli ei edes koko palkasta ja siihen elinaikakertoimen leikkaus päälle
Siis en ymmärrä. Yli 53 vuotiaatko maksaa työeläkettä enemmän ja se ei näy mitenkään eläkekertymässä? Miksi ihmeessä? Mikä järki tässä oikein on?
Ennen vuoden 2017 eläkeuudistusta eläkettä karttui 53 täyttäneille 2%-yksikköä enemmän korvauksena korkammasta työeläkemaksusta, mutta se poistui kun tuli yhtenäinen 1,5% läpi työuran. Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta laiessa harvoin on.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö kansaneläke kaikille tulevaisuudessa? Mulla työeläkekertymä noin 150€ pätkätöissä olen ollut ja opiskellut. Nyt viimeiset vuodet sairastellut. Ja ikää on kolmekymnentä
Ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Turhaan mietit, meidän sukupolvi ei tule koskaan saamaan mitään eläkettä. Sanotaan nyt vaikka, että 35-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Eläkejärjestelmä on siihen mennessä jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Meidän on itse rahoitettava vanhuuden toimeentulo omilla säästöillä, rahastoilla tai muilla keinoilla.
Tätä virttä olette te sekoomuslaiset veisanneet vuosikymmeniä. Ei ole kaatunut omaan mahdottomuuteensa tämä järjestelmä tähän mennessäkään, vaikka niin olisi pitänyt käydä jo monen monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ollaan nelikymppisiä ja miehen (valtiolla) tuleva eläke n. 3800€/kk ja minulla kunnalla 1150€/kk. Mies miesvaltaisella alalla ja itse naisvaltaisella. Mukavaa tässä on se, että jään samaan aikaa ”eläkkeelle”, kun mies jää vanhuuseläkkeelle eli 57-vuotiaana.
Armeijassako vielä noin alhainen eläkeikä ja naurettavan iso eläke? Ei ihme että eläkkeiden osuus valtion budjetissa nousee hirmuisa kyytiä
Ei se nousu tuosta johdu, niitä upseereja armeijassa ei loppupeleissä niin paljoa ole kuitenkaan kun suhteuttaa koko väestöön. Osuus nousee yksinkertaisesti väestörakenteen takia, ja siksi että eläke-pyramidihuijaus tarvitsee kokoajan enemmän rahaa pysyäkseen pystyssä.
Ja jos armeijassa töissä koko elämänsä olleilla onkin korkea eläke, niin en näe sitä mitenkään negatiivisena asiana. Maanpuolustus on kuitenkin äärimmäisen tärkeää yhteiskunnalle, ja ilman armeijaa ei edes olisi valtiota nimeltä Suomi. Kyllä noin tärkeää työtä tekevät ovat eläkkeensä ansainneet.
Ota myös huomioon, että alhainen eläkeikä johtuu työn kuormittavuudesta. Ihan erilaistahan se on raskaudeltaan kuin jotkut perus toimistohommat. Tuolla alalla eläkeikää tuskin väkisin voidaan edes nostaa, kehon fyysiset rajoitteet ovat kuitenkin samat, oli se taloustilanne mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä virttä olette te sekoomuslaiset veisanneet vuosikymmeniä. Ei ole kaatunut omaan mahdottomuuteensa tämä järjestelmä tähän mennessäkään, vaikka niin olisi pitänyt käydä jo monen monta kertaa.
Juuri näin. Aina puhuttiin eläkepommista, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Ei tapahtunut mitään pommia vaan päinvastoin eläkerahastot kasvavat koko ajan ja suuret eivät enää ole edes suuria vaan heitä on jäljellä enää vähän yli 300.000 ja kymmenen vuoden kuluttua vain rippeet jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aina puhuttiin eläkepommista, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Ei tapahtunut mitään pommia vaan päinvastoin eläkerahastot kasvavat koko ajan ja suuret eivät enää ole edes suuria vaan heitä on jäljellä enää vähän yli 300.000 ja kymmenen vuoden kuluttua vain rippeet jäljellä.
Mitä sekoilet? Pommi on päällä parhaillaan ja rahatvsiihen revitään nyt työskenteleviltä samalla huonontaen heidän eläkkeittään. Suuret ikäluokat on 7-kymppisiä, joten valitettavasti heitä voidaan joutua vielä elättämään 30 vuottakin. Nykyiset eläkkeet pitäisi heti laittaa leikkuriib ja maksaa niitä sen mukaan mitä nykyisellä systeemillä heille olisi kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta puhuttiin aina myös työvoimapulasta, jonka piti tarkoittaa sitä, että kaikki saavat kunnollista työtä hyvällä palkalla, ihmisiä arvostetaan jne. No ei tullut sellaista, vaan tuli tämä nykynen ”työvoimapula” jossa työnantajat valittavat, kun eivät löydä ilmaista ja erilaisin tuin rahoitettua työvoimaa, jolla olisi valmiiksi huippuspesifi heille sopiva koulutus.
Olen syntynyt 60-luvulla. Arvioitu eläkeikäni on noussut koko ajan, nyt se on 67 v. Arvioitu eläkkeeni laskee koko ajan, nyt se on brutto 2000, vaikka olen jo 15 vuotta saanut palkkaa +- 4000, ja vain jos saan tuohon ikään asti palkkaa yli 4000, ilman taukoja.
Edes minä en tiedä miten selviän eläkkeellä, ja olen koulutettu, kunnalla hyvässä paikassa johtavassa asemassa. Pärjäisin jos olisi perittyä omaisuutta tai petintöä luvassa, mutta työläistaustalla sitä ei ole kellekään päässyt kertymään. Opinnot tein velaksi.
Tästä on tulossa tälläkin tavalla jälleen luokkayhteiskunta, niin että pelkällä palkalla ja eläkkeellä ei tule toimeen, vain omistava luokka pärjää. Näkeehän sen tästä ketjusta, että pitää olla pystynyt sijoittaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla. Arvioitu eläkeikäni on noussut koko ajan, nyt se on 67 v. Arvioitu eläkkeeni laskee koko ajan, nyt se on brutto 2000, vaikka olen jo 15 vuotta saanut palkkaa +- 4000, ja vain jos saan tuohon ikään asti palkkaa yli 4000, ilman taukoja.
Edes minä en tiedä miten selviän eläkkeellä, ja olen koulutettu, kunnalla hyvässä paikassa johtavassa asemassa. Pärjäisin jos olisi perittyä omaisuutta tai petintöä luvassa, mutta työläistaustalla sitä ei ole kellekään päässyt kertymään. Opinnot tein velaksi.
Tästä on tulossa tälläkin tavalla jälleen luokkayhteiskunta, niin että pelkällä palkalla ja eläkkeellä ei tule toimeen, vain omistava luokka pärjää. Näkeehän sen tästä ketjusta, että pitää olla pystynyt sijoittaan.
Jos sinulla on 4000 euron palkka, niin kyllä tuolla tulotasolla pitäisi pystyä hankkimaan oma asunto ja jos eläkkeesi tulee olemaan 2000 euroa, niin kyllä sillä pitäisi pärjätä. Sulla on vielä n.15 vuotta aikaa säästää.
Jokaiselle maksetaan sen mukaan, miten on eläkemaksuja maksanut. Ei nämä nykyeläkkeetkäänpäätä huimaa. Monelle eläkeläisille on yllätys, että eläke on niin pieni. Itse olen eläkkeellä ja maksoin eläkemaksuja 43 vuotta. Eläkettä kertyi vain 37 vuoden ajalta. Kannattaa tehdä lapsenhoitovapaan aikanakin vaikka ilta-tai keikkatöitä. Nekin kerryttää omaa eläkettä. Työllä ei rikastu, mutta työllä elää. On siinä vähän pyörittelemistä, kun on saanut 2000 käteen palkkaa ja eläkkeestä jää käteen 1400. Se iso raha. Verotus eläkeläisiltä kovempaa kuin työssäkäyvänä. Itse maksan eläkkeestä veroa n. 700 euroa kuukaudessa. Työssä käyvä maksaa noin 550 kuukaudessa samasta tulosta.