Työeläkekertymä
Katsoin työeläkekertymää. Minulla vielä reilu 10 v työelämää jäljellä. Arvio eläkkeestä oli 1740 E kk vuosiansiolla 46000e . Kiinnostais tietää teidän vuositulo/työeläkekertymä. Pidän omaa eläkekertymää huonona, olin ajatellut et olisi noilla vuosituloilla yli 2000e/kk
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Mä en ymmärrä, et mihin ne eläkkeet häviää? Jos joka kuukausi palkasta kuitenkin lähtee lellit ja tellit niin mihin ne menee jos ei mun tulevaan eläkkeeseen? Voisko joku valottaa hieman asiaa? Olen vasta työuran alussa, oon 23v.
Turhaan mietit, meidän sukupolvi ei tule koskaan saamaan mitään eläkettä. Sanotaan nyt vaikka, että 35-vuotiaat ja sitä nuoremmat. Eläkejärjestelmä on siihen mennessä jo kaatunut omaan mahdottomuuteensa. Meidän on itse rahoitettava vanhuuden toimeentulo omilla säästöillä, rahastoilla tai muilla keinoilla.
Millä säästöillä kun nuorille sukupolville ei makseta enää kummoisia palkkojakaan ja kaikki se vähäkin menee asumiseen?
Aivan. Osa-aikatyötä vaan tarjolla. Vuokrat pilvissä, ei kyllä jää yhtään yli. Nytkin säästetään lasten tavihaalareihin, kenkiin yms. Ei tosiaan ole edes sitä 15 euroa ylimääräistä
Vaikea uskoa kun kauppakeskuksessa kävelee hesburgerin/BK/mäkkärin/roberts coffeen/jne ohi...
Vertaatko kahvilaan meneviä summia eläkesäästämiseen?
Kahvilaan menevät summat sopivat oikein hyvin eläkesäästämiseen. Vuosikymmenien aikana niistä kertyy melkoinen potti kun pistää vaan säännöllisesti kuukausittain kasvamaan.
Olen 33 ja viimeksi kun katsoin, mulle on eläkettä kertynyt 43 euroa.
Tällä hetkellä töissä n 1400e/kk palkalla. Ja on kolme koulutusta, joista yksi amk.
Eipä siinä kauheasti jää rahaa säästöön, kun vuokra 600e, opintolainan maksu, bussikortti jo satasen kuussa, pitää syödä kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkkeet, mielialalääkkeet, aikuislukioiden lukukausi on 100e ja koska kurssien pitää sopia töiden aikatauluihin, pitää olla kirjoilla kahdessa aikuislukiossa. (Tarkoitus on lukea pääsykokeisiin.) Kotivakuutus, Hbo nordic, Microsoft Office.
Ei ole lemmikkejä, en juo kahvia, en omista telkkaria, ei ole autoa. En polta tupakkaa, en juo alkoholia. En käy keikoilla enkä leffassa. Ei ole miestä eikä lapsia.
Ei ole säästöjä eikä sijoituksia.
Keväällä ja kesällä on mennyt rahaa siihen, että olen puutarhaan laittanut kasvamaan tomaatit, mansikat ja yrtit. Pakkaseen kävin keräämässä mansikat itse. Myös viinimarjapensas on. Omeniakin varmaan saanee ilmaiseksi syksyllä.
Toisaalta olen ollut ylläpitoa vastaan töissä maalla muutaman viikon, jolloin kulut ovat olleet tuolloin pienemmät.
Hoidan vapaa-ajalla maksusta ihmisten lemmikkejä, jotta saan lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä töissä n 1400e/kk palkalla. Ja on kolme koulutusta, joista yksi amk.
Eipä siinä kauheasti jää rahaa säästöön, kun vuokra 600e, opintolainan maksu, bussikortti jo satasen kuussa, pitää syödä kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkkeet, mielialalääkkeet, aikuislukioiden lukukausi on 100e ja koska kurssien pitää sopia töiden aikatauluihin, pitää olla kirjoilla kahdessa aikuislukiossa. (Tarkoitus on lukea pääsykokeisiin.) Kotivakuutus, Hbo nordic, Microsoft Office.
Ei ole lemmikkejä, en juo kahvia, en omista telkkaria, ei ole autoa. En polta tupakkaa, en juo alkoholia. En käy keikoilla enkä leffassa. Ei ole miestä eikä lapsia.
Keväällä ja kesällä on mennyt rahaa siihen, että olen puutarhaan laittanut kasvamaan tomaatit, mansikat ja yrtit. Pakkaseen kävin keräämässä mansikat itse. Myös viinimarjapensas on. Omeniakin varmaan saanee ilmaiseksi syksyllä.
Toisaalta olen ollut ylläpitoa vastaan töissä maalla muutaman viikon, jolloin kulut ovat olleet tuolloin pienemmät.
No tuostahan jo mukavasti tulikin turhia säännöllisiä kuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuostahan jo mukavasti tulikin turhia säännöllisiä kuluja
Ajattelin just samaa. Tuli myös mieleen, että mitä ei ole mainittu, jos tuollaiset turhuudet mainitaan...
Mihin tarvitaan kahta aikuislukiota, jos on jo amk-tutkinto?
Muuten kuulostaa siltä, että nyt elät köyhemmin mutta tarkoitus on myöhemmin tienata enemmän. Se on hyvä juttu, ehdit vielä kerryttää säästöjäkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin voittaa tämän kisan:
39 v ja eläkekertymä 11€.
Voitinko?
Aika hyvä, olet nelikymppiseksi saakka elänyt koko ikäsi sohvaruokinnassa.
En tiedä mitä tämä tarkoittaa, mutta vain harvoin syön sohvan ääressä. Yleensä käytän ruokapöytää. Ruokailuun, jossa istun sohvalla ja joku ruokkii mua ei mulla ole varaa. Kiitos silti kehusta.
Toisen turhuus on toisen aarre : ).
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaapas eläkeläiset jotka väitätte maksaneenne omat eläkkeenne esiin palkkakuittinne. Paljonkas olette maksaneet työeläkemaksuja palkastanne?
Vielä 90-luvulla maksettiin ainoastaan 4 % työntekijöiden toimesta.
Suurinta sontapuhetta on nykyisten eläkeläisten väite oman eläkkeensä maksamisesta. Julkisen puolen elökeläiset pahimpia kuppaajia valtionbudjetin kautta.
No kuule, ihan sontapuhetta. Tuollaisia 4% eläkemaksuja ei koskaan ole edes maksettu.
Jo 70-luvulla tell ja lell oli 8-11% ja osa työeläkkeistä maksettiin verovaroista, kun 60-luvulla siirryttiin työeläkkeisiin, eikä ennen 60-lukua työelämässä olleiden työntekijöiden eläketurvaa työnantajat maksaneet taanehtivasti vaan se maksettiin verovaroista ja eläkkeen suuruus laskettiin taanehtivasti arviona.
Eläkevakuutusmaksu 80-luvusta alkaen on pyörinyt 20% molemmin puolin ja tänä vuonna se on 24.4% verotettavasta työtulosta.
Vierailija kirjoitti:
Kaivakaapas eläkeläiset jotka väitätte maksaneenne omat eläkkeenne esiin palkkakuittinne. Paljonkas olette maksaneet työeläkemaksuja palkastanne?
Suurinta sontapuhetta on nykyisten eläkeläisten väite oman eläkkeensä maksamisesta. Julkisen puolen elökeläiset pahimpia kuppaajia valtionbudjetin kautta.
Meneekö sulla nyt puurot ja vellit sekaisin?
Jos tarkoitat, työntekijän palkasta perittyä eläkevakuutusmaksua, niin sehän on tulonsiirto työnantajalle ja laki tuli voimaan joskus 90-luvulla kun haluttiin pienentää työnantajan palkan sivukuluja ja näin uskottiin lisäävän työllisyyttä.
Työntekijä saa palkasta perittävän eläkevak.maksun vähennyksenä omassa verotuksessaan eli maksaa vastaavan summan vähemmän veroa, eikä se myöskään kerrytä työntekijän eläkekertymää, vaan vsstaavalla summalla pienentää sitä, vaikka työnantaja tilittää 24,4% palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että mitään ei kerry, kun nykyiset eläkeläiset nostavat isoja eläkkeitä, joiden eteen ovat työskennelleet hyvin lyhyen ajan. Esim omasta perheestä löytyy yli kolmen tonnin eläkettä nostava eläkeläinen, jonka työura julkisen sektorin suojatyöpaikassa kesti 30 vuotta, mutta eläke määräytyi viimeisen parin vuoden tulojen mukaan (jotka tietenkin oli siinä vaiheessa tapissaan ikälisien ja lisätöiden takia). Ja eläkkeelle pääsi 60-vuotiaana.
Itse saisin tehdä nykyisellä palkallani (joka reilusti alle tuon eläkkeen) töitä varmaan 70 vuotta, että pääsisin lähellekään.
Jokaiselle maksetaan sen mukaan, miten on eläkemaksuja maksanut. Ei nämä nykyeläkkeetkäänpäätä huimaa. Monelle eläkeläisille on yllätys, että eläke on niin pieni. Itse olen eläkkeellä ja maksoin eläkemaksuja 43 vuotta. Eläkettä kertyi vain 37 vuoden ajalta. Kannattaa tehdä lapsenhoitovapaan aikanakin vaikka ilta-tai keikkatöitä. Nekin kerryttää omaa eläkettä. Työllä ei rikastu, mutta työllä elää. On siinä vähän pyörittelemistä, kun on saanut 2000 käteen palkkaa ja eläkkeestä jää käteen 1400. Se iso raha. Verotus eläkeläisiltä kovempaa kuin työssäkäyvänä. Itse maksan eläkkeestä veroa n. 700 euroa kuukaudessa. Työssä käyvä maksaa noin 550 kuukaudessa samasta tulosta.
Sinulta puuttuu tellit ja lellit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullapa on kaunis käsitys kanssaihmisistäsi.
Arvostan eläkeläisiä, jotka kykenevät myöntämään olevansa onnekkaita saadessaan hyvää eläkettä. Näitä on vain valitettavan vähän.
Sen sijaan on runsain mitoin yli 2500 euron eläkettä nauttivia, jotka valittavat koko ajan miten eläke on pieni. Ja millään ei mene jakeluun, että meille nuoremmille (vastaavalla työuralla) 2500 euroa ja eläkkeelle jäänti 63-64 -vuotiaana on täyttä utopiaa.
Se on nimenomaan tuo jatkuva valitus mikä ärsyttää. Jos nämä yli 2500 euroa saavat eläkeläiset vain malttaisivat olla valittamatta koko ajan.
Eläkeläinen:
"Minulle ei alkanut eläke kertymään kuin vasta 23-vuotiaana, nuoremmilla on tämäkin paremmin."
Ai kenellä? Ei ainakaan kenelläkään 60- tai 70 -luvulla syntyneelle, uudistus koskee vain oikeasti nuoria
Vierailija kirjoitti:
Erittäin ahdistava aihe jotenkin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja oletin että pääsen ns. hyviin töihin ja ansioihin. Nyt tällä hetkellä vanhempani jotka ovat eläkkeellä, nostavat ihan hullua eläkettä vaikka ihan duunereita olivatkin, tässä joku aiemmin kirjoitti ihan samaa. Siis parempi eläke kuin mitä tavallinen keskipalkka on tällä hetkellä. Niin uskomatonta!
Itsellä on ihan pari sataa eläkeotteen mukaan eläkettä, toisaalta varmaan sellainen 25-30v työelämää jäljellä, jos saa olla töissä. Paras kai toivoa että kuukahdan siinä ennen kuin täytän 70v koska ei vain ole mahdollista että rahat riittäisi mihinkään. Jos siis tulotaso säilyy tälläisenä, ja olen kuitenkin kokopäivätyössä asiantuntijatehtävissä.
Miten ihmisillä on rahaa säästää kaikkeen? Asuntoon & eläkkeeseen ja vielä sen lisäksi ihan vaan elää ja maksaa laskut?
Tulee erittäin epätoivoinen olo kun ajattelee tätä asiaa. Miten on asiat menneet niin paljon huonommaksi kuin mitä oli vanhempieni aikaan joitakin vuosikymmeniä sitten? Asunnot on ihan hemmetin kalliita, opiskelu EI kannata jne. Ihan sama miten kunnollisesti koitat elää niin ei auta.
Vai onko tää vain sitä polarisaatiota että joillakin menee tosi hyvin ja toisilla, aika monilla kuitenkin, ihan tosi huonosti.
Täällä palstalla on usein noita tosi pienellä palkalla perhettään elättäviä ja täytyy sanoa, että ihmettelen, miten heiltä riittää lainanmaksujen lisäksi useita satoja euroja säästöön kuukaudessa. En voi kuin ihailla heidän taloudenhallintaansa.
Olin julkisella sektorilla töissä 68v. asti. Eläke on 2890e brutto, josta verojen jälkeen jää 2050e. Ehdin juuri saada sen korotetun kertymän, viimeiseltä puolelta vuodelta ei sitä enää tullut. Jos olisin jäänyt eläkkeelle 60v. olisi eläke ollut ainakin 1000e pienempi. Sillä oli todella merkitystä. Tietty olen sitä ikäluokkaa, joka alkoi kertä eläkettä vasta 23v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan eläkeläisiä, jotka kykenevät myöntämään olevansa onnekkaita saadessaan hyvää eläkettä. Näitä on vain valitettavan vähän.
Sen sijaan on runsain mitoin yli 2500 euron eläkettä nauttivia, jotka valittavat koko ajan miten eläke on pieni. Ja millään ei mene jakeluun, että meille nuoremmille (vastaavalla työuralla) 2500 euroa ja eläkkeelle jäänti 63-64 -vuotiaana on täyttä utopiaa.
Missäköhän porukoissa pyörit? Minä en törmää koskaan rikkaisiin eläkeläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin ahdistava aihe jotenkin. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon ja oletin että pääsen ns. hyviin töihin ja ansioihin. Nyt tällä hetkellä vanhempani jotka ovat eläkkeellä, nostavat ihan hullua eläkettä vaikka ihan duunereita olivatkin, tässä joku aiemmin kirjoitti ihan samaa. Siis parempi eläke kuin mitä tavallinen keskipalkka on tällä hetkellä. Niin uskomatonta!
Itsellä on ihan pari sataa eläkeotteen mukaan eläkettä, toisaalta varmaan sellainen 25-30v työelämää jäljellä, jos saa olla töissä. Paras kai toivoa että kuukahdan siinä ennen kuin täytän 70v koska ei vain ole mahdollista että rahat riittäisi mihinkään. Jos siis tulotaso säilyy tälläisenä, ja olen kuitenkin kokopäivätyössä asiantuntijatehtävissä.
Miten ihmisillä on rahaa säästää kaikkeen? Asuntoon & eläkkeeseen ja vielä sen lisäksi ihan vaan elää ja maksaa laskut?
Tulee erittäin epätoivoinen olo kun ajattelee tätä asiaa. Miten on asiat menneet niin paljon huonommaksi kuin mitä oli vanhempieni aikaan joitakin vuosikymmeniä sitten? Asunnot on ihan hemmetin kalliita, opiskelu EI kannata jne. Ihan sama miten kunnollisesti koitat elää niin ei auta.
Vai onko tää vain sitä polarisaatiota että joillakin menee tosi hyvin ja toisilla, aika monilla kuitenkin, ihan tosi huonosti.
Täällä palstalla on usein noita tosi pienellä palkalla perhettään elättäviä ja täytyy sanoa, että ihmettelen, miten heiltä riittää lainanmaksujen lisäksi useita satoja euroja säästöön kuukaudessa. En voi kuin ihailla heidän taloudenhallintaansa.
Olin julkisella sektorilla töissä 68v. asti. Eläke on 2890e brutto, josta verojen jälkeen jää 2050e. Ehdin juuri saada sen korotetun kertymän, viimeiseltä puolelta vuodelta ei sitä enää tullut. Jos olisin jäänyt eläkkeelle 60v. olisi eläke ollut ainakin 1000e pienempi. Sillä oli todella merkitystä. Tietty olen sitä ikäluokkaa, joka alkoi kertä eläkettä vasta 23v.
PO: jolle alkoi kertyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusit tulla tänne leuhkimaan eläkkeelläsi, jota nuorempien on enää mahdoton saada? Kyllä se eläke alkoi kertyä 70-luvulla syntyneiltäkin vasta 23-vuotiaana. Olet tyypillinen kermapersekuppaajaeläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän porukoissa pyörit? Minä en törmää koskaan rikkaisiin eläkeläisiin.
Minä törmään aina mm. lapsuudenkodissa käydessäni.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö vasta silmäsi avautui tähän eläkeponziin? Minä olen noin 10 vuotta nuorempi ja minulle tuo on ollut selviö jo vuosia. Toivottavasti et ole kaikkea laittanut seiniin ja sileäksi. Minä ainakin koitan saada sen verran pääomia kasaan että pystyn vanhanakin elämään, eläkkeeseen en uskalla luottaa.
Hienoa. Pääsit sanomaan ilkeästi. Hyvin toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se runsain mitoin, tarkoittaa kuitenkin hyvin pientä ryhmää eläkeläisiä, joiden eläke on yli 2500€/kk eli 7%.
Naisten keskimääräinen eläke on 1476€/kk miinus verot.
Ja kaikista eläkkeensaajista n. 40% saa eläkettä kuukaudessa alle 1250€/kk miinus verot
https://www.etk.fi/tiedote/keskielake-1-656-euroa-kuukaudessa/
no sinne se 15 euroa kuussa äkkiä menee...