Kehtaanko hakea entiseen työpaikkaani?
Kehtaisitko hakea samaan työpaikkaan, josta olet joutunut pois? Olin samassa paikassa n. 6 vuotta ja sitten sopimustani ei enää jatkettu. En saanut siihen mitään selitystä ja olen miettinyt, jos minussa oli jotain vikaa. Siellä on silloin tällöin avoimia paikkoja ja kysymys kuuluukin, että kehtaanko hakea sinne takaisin. Pidin työstäni ja olisin mielelläni jatkanut siellä alun perinkin. On vaan jäänyt vaivaamaan, että miksi jouduin sieltä pois usean vuoden jälkeen. Kysyessäni en saanut mitään selkeää vastausta ja pelkään, että olen vain huono ihminen ja surkea työntekijä ja minua ei haluta sinne. Nolottaa hakea sen takia sinne, mutta tympäisee työttömänäkin oleminen. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (25)
Hae vaan. Sä et voi menettää mitään, mutta työpaikka voi, jos ne mokaa taas. :)
Tekisi mieli hakea, mutta nolottaa jotenkin "tyrkyttää" itseään takaisin. Tuskinpa mitään siinä menetän, jos laitan hakemuksen menemään. Tuo oli aika kova kolaus itsetunnolleni ja pelkään, että tuossa on jotain henkilökohtaista takana. Olen yrittänyt löytää itsestäni kaikki mahdolliset viat, mutta ihmettelen sitä, että miksi sain olla siellä noinkin kauan, jos olen täysin surkea tapaus. ap
Ehkä rohkaistun laittamaan hakemuksen, ei kai siitä häpeän tunnetta pahempaa seuraa. Olisi vaan kivaa tietää, mitä vikaa minussa on. ap
Nostan, jos löytyisi vielä näkemyksiä tähän tilanteeseen. Ap
Kuinka kauan siitä on, kun lähdit tuosta työstä? Jos jo useita vuosia, niin siellä on voinut vaihtua porukka niin paljon, että sinun vanhalla menneisyydelläsi ei ehkä ole enää väliä.
Tunnustan, että melkein luulin kirjoittaneeni aloituksesi, sillä itsekin juuri mietin, lähettäisinkö hakemuksen paikkaan, jossa olin 6 vuotta. Lähdin pois 10 v. sitten omasta tahdosta. Mutta en taida hakea, sillä olen kuullut, ettei ilmapiiri ole kyseisessä paikassa juuri parantunut. Työmatkakin olisi pitkä.
Ehkä en sinun tilanteessasi hakisi, koska ottaisi päähän potkut, joiden syytä ei kunnolla kerrottu.
Se juuri vaivaa, että en tiedä syitä tilanteeseen. Siksi tuntuu jotenkin kiusalliselta. Tämä on aika tuore tapaus. Jäin työttömäksi kesällä. En tiedä, olenko sitten liian herkkä ja loukkaantunut turhaan. Ottaa päähän aika tavalla.
Kivaa kuulla, että en ole ainoa tällaisessa tilanteessa oleva. Voihan olla, että entisessä työpaikassasi olisi ilmapiiri parantunut ja porukkaa vaihtunut. Mutta jos on muitakin vaihtoehtoja, niin ehkä kannattaa miettiä niitäkin. Itsekin mietin, että pitäisikö vaan unohtaa tuo paikka ja siirtyä elämässä eteenpäin.
Hae hyvä ihminen, pahinta mitä voi tapahtua on se, että et saa paikkaa. Ei työhaluissa mitään hävettävää ole, päinvastoin. Ja onhan se yritykselle, jonne takaisin haet, vain mairittelevaa. Älä ole anteeksipyytelevä, kun menet haastatteluun. Sano, että viihdyit hyvin ja taustastasi on hyötyä, jos saat paikan. Reipas asenne nyt peliin. Ajattele että he ostavat ammattitaitoa, jota sinulla on.
Kun kerran sinun tapauksesi on noin tuore, niin unohda tuo paikka. Et onneksi ole vielä ihan hirveän kauan ollut työtönkään, vaikka tietysti jokainen päivä tuntuu ikävältä. Minä olen ollut työtön kohta kaksi vuotta.
Tsemppiä sinulle, ap!
Nr.6
Hae! Jos saat paikan niin tiedät ettet ole mokannut ja et ole enää työtön, jos kerran työstä piditkin. Ja jos et saa paikkaa, niin sekin kai kertoo jotain. Ei ainakaan tarvitsisi enää jossitella.
Jos olet joutunut irtisanotuksi hiljattain niin mikä oli irtisanomisperuste? Jos palkkaavat uusia työntekijöitä niin heidän pitää ensin tarjota työtä entisille työntekijöille jos vetoavat tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin.
En hakisi, jos kerran syytäkään et tiedä.
Hae ihmeessä! Sulla ei ole mitään hävittävää! Ja jos et saa työpaikkaa niin seuraavaksi parhaassa tapauksessa voit pyytää palautetta sinusta työntekijänä esim. HR-kontaktilta, jos on sellainen olo että et kykene pyytämään esim entiseltä pomolta.
Meille on hakenut muutama, joka on aikoinaan lähteneet ovet paukkue itse. Eivät ole tulleet valituiksi.
Oli pakko kertoa oma kokemukseni. Minunkaan sopimistani ei jatkettu, syytä ei sanottu suoraan, mutta esimiehen vaivaantuneesta ilmeestä päättelin, että en ollut tarpeeksi hyvä. Jäin työttömäksi ja te-toimisto lähetti työosoituksen tähän samaiseen paikkaan. Meinasin kuolla häpeästä, kun jouduin hakemaan paikkaa. Työpaikasta ei kuulunut mitään, hakemukseni lähetetettyäni. 😶
Olen nyt kahden vaiheilla, että mitä teen. En tiedä mitään perusteita työn loppumiselle. Tilanne oli vähän sama kuin edellisellä eli esimies oli aika vaivaantuneen oloinen kysyessäni. Tein sitten omat päätelmäni siitä. Jälkeeni on aloittanut joku uusi ja kun näitä paikkoja on ollut auki, niin kieltämättä mietin, että miksi en enää kelvannut. Hävettää hakea sinne, mutta ei kai tämä häpeä tästä paljon pahemmaksi voi muuttua. Jos haen sinne, niin pitäisi tehdä kyllä lähiaikoina. Se menee entistä vaikeammaksi kuukausien kuluessa. No, pitää vielä miettiä. Ap
Minä olen hakenut ja päässyt samaan työpaikkaan vuosien jälkeen. Ei nykytilanteessa voi valita, mihin hakee ja mitään ei menetä. Ja voihan esimies ja työkavereita vaihtua vuosien varrella. Yritä ihmeessä!
Olen vähän samanlaiseen ajatteluun taipuvainen, enkä "kehtaisi" hakea paikkaa. Ihan jo periaatteestakin mielestäni jokseenkin törkeää olla jatkamatta sinun sopimustasi, jos kuitenkin sama paikka on hetken päästä uudelleen avoinna. Ihan jo pelkästään tästä syystä en missään nimessä hakisi paikkaa. Itse ehkä tossa tilanteessa ajattelisin (oli se totuus tai ei), että jos minut haluttaisiin töihin niin sopimusta olisi jatkettu tai vähintään avoimen paikan kohdalla olisi soitettu ja kysytty nykyistä työtilannetta. Ainut jolloin voisin harkita hakevani paikka olisi, jos työporukka on sen verran tuttua, että työpaikalle voisi rennoati soittaa ja kertoa olevansa vapaana. Mutta virallisen työhakemuksen lähettäminen entiselle pomolle ym. tuntuisi jotenkin omituiselta, suorastaan vitt***lta; -"Ahaa, nyt paikka on vapaana, vaikka mun sopimusta ei jatkettu. Tässä nyt hakemukseni ja sinun tekemä työtodistus liitteenä"
Hae vaan, niin ei ainakaan jää vaivaamaan, että mitä jos olisin hakenut...
Meillä töissä on yksi vähän vastaava tapaus. Kun hän oli meillä ekaa kertaa töissä, niin pomo kehotti häntä hakemaan muualle töihin. Hän oli muualla pari vuotta ja tuli sitten takaisin. Luulen, että pomo kypsyi häneen jostain syystä - saattoi olla muita paineita, jotka vaikuttivat. Ei meistä kukaan ole täydellinen, ei työntekijät eikä pomotkaan. Sulla on sentään jo monta vuotta edelliskerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Hae vaan, niin ei ainakaan jää vaivaamaan, että mitä jos olisin hakenut...
Meillä töissä on yksi vähän vastaava tapaus. Kun hän oli meillä ekaa kertaa töissä, niin pomo kehotti häntä hakemaan muualle töihin. Hän oli muualla pari vuotta ja tuli sitten takaisin. Luulen, että pomo kypsyi häneen jostain syystä - saattoi olla muita paineita, jotka vaikuttivat. Ei meistä kukaan ole täydellinen, ei työntekijät eikä pomotkaan. Sulla on sentään jo monta vuotta edelliskerrasta.
Ai se olikin kuuden vuoden työsuhde. Mutta hae silti.
En hakisi koskaan takaisin tuollaiseen työpaikkaan.