Ihmiset kuvaavat onnettomuuspaikoilla - törkeää
Eikö kuvaajat ajattele, miltä tuntuisi jos oma läheinen olisi turman uhrina?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808252201160352_u0.shtml
Oli mitä mieltä Patrickista muuten vaan, puhuu 100% sesti asiaa tässä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään törkeää. Minä en osaisi tehdä mitään onnettomuuspaikalla joten parempi että kuvaan kuin että menen söhläämään.
Mikään ei piristä enempää, kuin ruumiiden tai loukkaantuneiden kuvat perhealbumissa?
ohis
Niinhän se jo koulussakin opetettiin. Ensin kuvat, sitten some ja kolmantena vasta soitto hätäkeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään törkeää. Minä en osaisi tehdä mitään onnettomuuspaikalla joten parempi että kuvaan kuin että menen söhläämään.
Auto-onnettomuudessa voit esimerkiksi mennä kauemmas onnettomuuspaikasta varoittamaan muita tienkäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto-onnettomuudessa voit esimerkiksi mennä kauemmas onnettomuuspaikasta varoittamaan muita tienkäyttäjiä.
Muissa onnettomuuksissa on hyvä, että joku on opastamassa pelastushenkilökuntaa, varsinkin jos onnettomuuspaikka on sokkeloinen tai muuten vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Hätäkeskuksesta neuvotaan kyllä mitä pitää tehdä, jos et itse ole ensiaputaitoinen. Ylipäänsä ensiaputaitoisenkin on ensin soitettava hätäkeskukseen ja sitten vasta alkaa toimia itse.
Onhan se parempi mennä auttamaan niitä onnettomuuden uhreja kuin alkaa kuvaamaan, mutta se uhrien liikuttaminen pois esim. autosta tai muusta kannattaa jättää pelastushenkilökunnalle, sillä jos sinne menee riuhtomaan väärin, niin saa vaan huonompaa jälkeä aikaiseksi. Voi vammautua pahemmin tms.
Vastapäätä kotiani paloi vuosia sitten koulu. Vatipäät ajoivat toiselta puolelta paikkakuntaa ottamaan kuvia roihuavasta koulusta pakkaspäivän iltana.
Mietin, että keitän kaakaota ja teen popcornia, joita myyn imbesilleille. Pidin parempana kotona pysymistä.
Tutun isä on palopäällikkö. Ensimmäisenä työnä palopaikalla on aina uteliaiden siirtäminen. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaat. Kuka tahansa voi olla avuksi tuossa tilanteessa. Vaihda tuota pskaa asennettasi! Jos onnettomuuspaikalle sattuu niin sinne sillon MENNÄÄN ja piste! Jokaisella pitäisi olla auttamisvelvollisuus!! Ja kännykät h*lvettiin, nopeesti soittaa apua vaan niihin ei puhelinta tarvita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaat. Kuka tahansa voi olla avuksi tuossa tilanteessa. Vaihda tuota pskaa asennettasi! Jos onnettomuuspaikalle sattuu niin sinne sillon MENNÄÄN ja piste! Jokaisella pitäisi olla auttamisvelvollisuus!! Ja kännykät h*lvettiin, nopeesti soittaa apua vaan niihin ei puhelinta tarvita!
*Muuhun ei puhelinta tarvita
Kuvaamisesta on aivan hyötyäkin. Tunnettuahan on että onnettomuuksien uhreilta katoaa kaikenlaista arvotavaraa. Osa "auttajista" on siellä "auttamassa" tavaraa parempiin taskuihin. Kuvista näitä voi sitten tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
vaikka rauhottaminen, olemaan läsnä, ohjaamaan auttajt perille,
Vierailija kirjoitti:
Kuvaamisesta on aivan hyötyäkin. Tunnettuahan on että onnettomuuksien uhreilta katoaa kaikenlaista arvotavaraa. Osa "auttajista" on siellä "auttamassa" tavaraa parempiin taskuihin. Kuvista näitä voi sitten tunnistaa.
"Hyvä" selitys sille, että käyttäytyy idioottimaisesti kuvatessaan.
Jos ei osaa tehdä mitään, niin kai osaa puhua edes? Jokainen voi mennä katsomaan sen tilanteen, yrittää PUHUA onnettomuuden uhreille ja tarkistaa pulssin. Jokainen kai nyt osaa kokeilla onko pulssia?! Ja ylipäänsä puhua kovaan ääneen korvaan, herätellä. Ja jos taas on selvästi elossa olevaa porukkaa, niin voi mennä rauhoittelemaan ja kertoa, että apua on kohta tulossa. Voi vaikka halata sitä tuntematonta joka on shokissa.
Jokainen pystyy tällaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se parempi mennä auttamaan niitä onnettomuuden uhreja kuin alkaa kuvaamaan, mutta se uhrien liikuttaminen pois esim. autosta tai muusta kannattaa jättää pelastushenkilökunnalle, sillä jos sinne menee riuhtomaan väärin, niin saa vaan huonompaa jälkeä aikaiseksi. Voi vammautua pahemmin tms.
Juuri näin. Paitsi jos on riski, että auto syttyy palamaan, täytyy tietysti mahdollisuuksien mukaan yrittää pelastaa. Ensiapukurssilla myös suositeltiin, että mieluummin pelastaa hengen, vaikka se mahdollisesti tarkoittaisi pahempia vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vastapäätä kotiani paloi vuosia sitten koulu. Vatipäät ajoivat toiselta puolelta paikkakuntaa ottamaan kuvia roihuavasta koulusta pakkaspäivän iltana.
Mietin, että keitän kaakaota ja teen popcornia, joita myyn imbesilleille. Pidin parempana kotona pysymistä.
Tutun isä on palopäällikkö. Ensimmäisenä työnä palopaikalla on aina uteliaiden siirtäminen. Noloa.
Täälläkin tollerot menivät katsomaan metsäpaloa ja paloautot eivät meinanneet päästä tarpeeksi lähelle paloa, kun töllistelijät olivat tukkineet kulkuväylän omilla autoillaan.
Tässä tapauksessahan bussi tippui junaradalle josta millä sekunnilla hyvänsä olisi voinut tulla juna. Sinne sekaan hyppääminen oli todellista hölmöyttä ja olisi helposti johtanut turhiin lisäuhreihin.
Aina jos sattuu onnettomuuspaikalle, täytyy pysähtyä ja mennä katsomaan tilanne. Soittaa äkkiä hätäkeskukseen, he neuvovat sieltä kyllä mitä seuraavaksi tehdään.
Haluatko sinä itse, että jos joudut onnettomuuteen niin muut ihmiset (=potentiaaliset auttajat) menevät vaan lujaa ohi tai jäävät valokuvaamaan tilannetta?
Toimikaa siten kun haluaisitte että teidän kohdalla vastaavassa tilanteessa toimittaisiin!
Onneksi paikalle sattuu aina muutamia sankareita kuten se 22v nuori mies ja tämä 25v mies. Varmasti paikalla oli muitakin auttajia valtavasti, iso kiitos heille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessahan bussi tippui junaradalle josta millä sekunnilla hyvänsä olisi voinut tulla juna. Sinne sekaan hyppääminen oli todellista hölmöyttä ja olisi helposti johtanut turhiin lisäuhreihin.
No olihan siellä ne 5 Autoakin joihin bussi törmäsi?? Varmasti hätäkeskuksesta kerrottiin että junaliikenne pysäytetty! Kukaan pelastajista tuskin meni siihen junaRADALLE
Itse kuvaan kaikkea ja kaikkialla mutta että onnettomuutta kuvataan ja varsinkin uhreja niin ihan oksettaa tuollainen ajatuskin. Sairasta. Mitä ihmisten päässä liikkuu? Kuka voi katsella sellaisia kuvia?