Miehen ex kertoi exän olevan vaarallinen sosiopaatti, mutta uskoako?
On ollut minua kohtaan ihan normaali ja olemme todella rakastuneita. Mies kertoi, että ex ei vaan päästä hänestä irti ja siksi mustamaalaa. Tosin olen kuullut muilta ihmisiltä vähän samaa, että olisi ollut väkivaltainen jne, mutta onko se ex laittanut vaan juttua liikkeelle ja on itse joku hullu narsisti?
Miten voisin varmistaa asioiden todenperäisyyden? Mies on kyllä vähän sellanen "kovis" eli ei tunteile juurikaan eli voisihan se ex olla oikeassakin? Apua, mitä teen?
Ollaan siis seurusteltu nyt 6 kk, jos sillä on merkitystä enkä tosiaan ole huomannut mitään merkkejä mistään tuollaisista mitä exänsä mulle väitti. Valehteleeko?
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nimenomaan kaikkien heikkojen ja alistettujen puolella. Siksi kirjoitin ton huolenaiheeni. Se on nimenomaan itsetunto-ongelma ja tunneälyn puutetta, jos ei tunnista, kun sinua nöyryytetään, kontrolloidaan, eristetään tai väheksytään. Tästä olen erittäin huolissani. Tiedän itse tasan tarkkaan miten oikeasti narsisti suhteessa toimii. Mutta. Ongelmahan on siinä, että "sokaistutaan" toisen ihanuudesta, eikä tunnisteta mikä tuntuu pahalta. Ja annetaan anteeksi asioita, kun se toinen on toisaalta muuten niin täydellinen. Tämä jos joku on äärimmäisen naivia. Jos joku estää näkemästä kavereita tai tekemästä omia asioita yksin, väheksyy sinua, uhkailee sinua tms. Niin sitten suhteesta lähdetään. Itsenäinen ja vahva ihminen tekee näin ja tunnistaa, kun joku kohtelee sinua huonosti. Siksi olen huolissani, koska hyvin moni on niin naivi, että ei tätä ymmärrä, vaan ihailee ihmistä, kun se vaan on niin täydellinen muuten, vaikka nöyryyttäisi ja kontrolloisi koko ajan. Nyt naiset ylös ja lopettakaa sinisilmäisyys! Ja olkaa rohkeasti sellaisen kanssa, joka on teille hyvä. Te itse ja vain te itse tiedätte mikä teistä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta. Kuunnelkaa tuntemuksianne, opetelkaa tuntemaan itsenne ja olkaa vahvoja, itsenäisiä ja rohkeita.
Kyllä!
Ja mielestäni tämä alkaa jo lapsuudessa, rakastetaaanko ja arvostetaanko sitä lasta isän ja äidin toimesta. Jos lapsi saa hyvän itsetunnon, on todella epätodennäköistä, että antaa sairaan ihmisen manipuloida. Aina sanotaan et voi käydä kelle vain, itse vahvasti uskon että itseään terveesti rakastava lähtee nopeasti suhteesta jossa voi huonosti. Koska tietää että hän -ja kaikki muutkin ihmiset- ansaitsevat tulla kohdelluiksi kauniisti.
Oikeastaan se, että arvostaa itseään, karkottaa narsistit äkkiä pois jo ennenkuin suhde edes tulee mieleen, vaistoavat että tätä en pysty huijaamaan. Olen itse kokenut asian, äkkiä menettää toinen mielenkiinnon kun huomaa et tuo ei olekaan manipuloitavissa.
En lukenut kaikkia viestejä, mutta kehottaisin aloittajaa ja muita vastaavassa tilanteissa olevia pohtimaan, että...
Mitä itse ajattelet miehesi eksästä? Jos tarkastelet naista ulkopuolisin silmin, niin vaikuttaako hän luotettavalta ja normaalilta? Onko hän katkera suhteen päättymisestä? Vai meneekö hänellä ihan hyvin elämässään? Onko hänellä ystäviä ja oma elämä kunnossa? Mitä miehesi kaverit ja perhe ovat kommentoineet miehesi entistä naista?
Mieheni tapaili minua ja erästä toista naista samaan aikaan.. myöhemmin kuulin tältä toiselta naiselta, että mies oli leimannut minut täysin hulluksi. Tämä nainen ymmärsi vetäytyä ja minä luulin, että mieheni valitsi minut. Tämä nainen varoittu minua miehestäni, mutta en uskonut häntä. Kahdeksan vuotta elämästäni kului hukkaan - kunnes uskalsin lähteä. Minut on leimattu hulluksi ja katkeraksi entiseksi naiseksi, jonka puheita ei kannata ottaa vakavasti. Hulluhan olin jo suhteemme aikana ja etenkin silloin, kun ilmaisin halukkuuteni lähteä suhteesta. En halunnut pilata mainettani, joten en uskaltanut lähteä.. kunnes keräsin kaiken rohkeuteni ja jätin mieheni. Kävi ilmi, että miehelläni olikin jo siinä vaiheessa uusi nainen. Monta kertaa olen halunnut kertoa tälle uudelle naiselle, että juokse pois vielä kun voit.. tiedän kuitenkin etten varoituksellani mitään saavuta, sillä olenhan katkera ja hullu entinen, joka keksii kaikenlaisia satuja.
Neuvoni siis on, että jos entinen vaikuttaa muuten normaalilta ja mukavalta naiselta, niin harkitse edes voisiko hän olla oikeassa ja puhua totta.
Ovatko keväällä eronneet? Jos tämä ex puhui edellistenkin exien puolesta, ja tarinaan kuului yhden joutuneen osastolle asti, voin ikäväkseni todeta, että ex puhuu totta.. Toki voi olla ihan eri tapaus kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nimenomaan kaikkien heikkojen ja alistettujen puolella. Siksi kirjoitin ton huolenaiheeni. Se on nimenomaan itsetunto-ongelma ja tunneälyn puutetta, jos ei tunnista, kun sinua nöyryytetään, kontrolloidaan, eristetään tai väheksytään. Tästä olen erittäin huolissani. Tiedän itse tasan tarkkaan miten oikeasti narsisti suhteessa toimii. Mutta. Ongelmahan on siinä, että "sokaistutaan" toisen ihanuudesta, eikä tunnisteta mikä tuntuu pahalta. Ja annetaan anteeksi asioita, kun se toinen on toisaalta muuten niin täydellinen. Tämä jos joku on äärimmäisen naivia. Jos joku estää näkemästä kavereita tai tekemästä omia asioita yksin, väheksyy sinua, uhkailee sinua tms. Niin sitten suhteesta lähdetään. Itsenäinen ja vahva ihminen tekee näin ja tunnistaa, kun joku kohtelee sinua huonosti. Siksi olen huolissani, koska hyvin moni on niin naivi, että ei tätä ymmärrä, vaan ihailee ihmistä, kun se vaan on niin täydellinen muuten, vaikka nöyryyttäisi ja kontrolloisi koko ajan. Nyt naiset ylös ja lopettakaa sinisilmäisyys! Ja olkaa rohkeasti sellaisen kanssa, joka on teille hyvä. Te itse ja vain te itse tiedätte mikä teistä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta. Kuunnelkaa tuntemuksianne, opetelkaa tuntemaan itsenne ja olkaa vahvoja, itsenäisiä ja rohkeita.
Kyllä!
Ja mielestäni tämä alkaa jo lapsuudessa, rakastetaaanko ja arvostetaanko sitä lasta isän ja äidin toimesta. Jos lapsi saa hyvän itsetunnon, on todella epätodennäköistä, että antaa sairaan ihmisen manipuloida. Aina sanotaan et voi käydä kelle vain, itse vahvasti uskon että itseään terveesti rakastava lähtee nopeasti suhteesta jossa voi huonosti. Koska tietää että hän -ja kaikki muutkin ihmiset- ansaitsevat tulla kohdelluiksi kauniisti.
Oikeastaan se, että arvostaa itseään, karkottaa narsistit äkkiä pois jo ennenkuin suhde edes tulee mieleen, vaistoavat että tätä en pysty huijaamaan. Olen itse kokenut asian, äkkiä menettää toinen mielenkiinnon kun huomaa et tuo ei olekaan manipuloitavissa.
Ei pidä paikkaansa valitettavasti.
Jokaisessa ihmisessä on jokin heikko kohta ja taitava manipuloiva narsisti kyllä löytää sen, jos haluaa, ja haluaahan hän.
Usein narsistin uhri on muiden silmissä vahva ja niin itsenäinen ja rohkea nainen, ettei sitä ikinä voisi uskoa, millainen suhde heillä on. Siksi nainen ei häpeästä myöskään kerro kenellekään suhteen aikana, että puoliso on narsisti, vasta jälkeenpäin selityksenä erolle. Seuraan valitettavasti parhaillaankin tällaista juuri sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Jokaisessa ihmisessä on jokin heikko kohta ja taitava manipuloiva narsisti kyllä löytää sen, jos haluaa, ja haluaahan hän.
Usein narsistin uhri on muiden silmissä vahva ja niin itsenäinen ja rohkea nainen, ettei sitä ikinä voisi uskoa, millainen suhde heillä on. Siksi nainen ei häpeästä myöskään kerro kenellekään suhteen aikana, että puoliso on narsisti, vasta jälkeenpäin selityksenä erolle. Seuraan valitettavasti parhaillaankin tällaista juuri sivusta.
Näin. Minun exäni piirteet olivat jo nähtävissä ennen naimisiinmenoa. Ajattelin, että minä itse olen vain niin vahva jääräpää, että tarvitsen tuollaisen miehen, jotta opin normaaliksi.
Olen monesti jälkikäteen miettinyt, että yhdistääkö meitä ”uhreja” syyllisyys jo alun alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Usein narsistin uhri on muiden silmissä vahva ja niin itsenäinen ja rohkea nainen, ettei sitä ikinä voisi uskoa, millainen suhde heillä on. Siksi nainen ei häpeästä myöskään kerro kenellekään suhteen aikana, että puoliso on narsisti, vasta jälkeenpäin selityksenä erolle. Seuraan valitettavasti parhaillaankin tällaista juuri sivusta.Näin. Minun exäni piirteet olivat jo nähtävissä ennen naimisiinmenoa. Ajattelin, että minä itse olen vain niin vahva jääräpää, että tarvitsen tuollaisen miehen, jotta opin normaaliksi.
Olen monesti jälkikäteen miettinyt, että yhdistääkö meitä ”uhreja” syyllisyys jo alun alkaen?
Ei voi olla totta, minäkin ajattelen näin!
Olen naimisissa lyttäävän narsistimiehen kanssa ja olen ajatellut, että tämä on varmaan minulle hyväksi, koska olen ollut ennen niin ylihyvöitsetuntoinen. Olen ns suorittaja ja helposti syyllistyvä. Olen silti pitänyt itseäni fiksuna ja pätevänä ja kauniina ja vahvana ihmisenä. Nyt olen kuin ilmapallo, josta on valutettu ilmat pois. Olen ajatellut, että ehkä olinkin ennen muiden mielestä ärsyttävä ja itseäni täynnä ja nyt vasta miellyttävämpi ihminen. En tiedä, mikä on totta, mutta tämä on päällimmäinen syy, mikä estää minua eroamasta. Pelkään tulevani sinkkuna uudestaan liian itsevarmaksi ja itseriittoiseksi, rasittavaksi ihmiseksi muiden mielestä.
Mitä sitten vaikka olisi sosiopaatti? Asetat ne rajat suhteessa, minkälaista käytöstä suvaitset. Sosiopaatit ovat usein ihan menestyviä ihmisiä, mikäli eivät tee mitään liian törkeää ja ajaudu hankaluuksiin. Et selvästi ole etsimässä mitään tiskaaja poikaa, eli jos haluat miehen joka vie, niin pidät vaan huolen omista rajoistasi, ja lähdet jos homma alkaa mennä oudoksi.
Kopioin www.narsistienuhreintuki.fi -sivuilta nämä 9 narsismin piirrettä:
1. Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.
2. Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.
3. Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.
4. Henkilö vaatii korostunutta ihailua.
5.Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä.
6. Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.
7. Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.
8. Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.
9. Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.
Useimmissa meissä on enemmän tai vähemmän narsistisia piirteitä, mutta rajansa kaikella.
Ei savua ilman tulta. Usko ex:än sanaan. Minä ainaskin juoksisin heti karkuun.
Kamala. Olen ajatellut miehen olevan henkisesti kovilla ja minun siihen osaltani syypää. Olen epäillyt muistiani, miten tietyt tilanteet ovat menneet ja kuka sanoi mitäkin. Ja kenen pitäisi pyytää anteeksi, keneltä ja mitä. Valvottamisen olen laittanut osittain ilkeyden piikkiin ja myös huomionhaun, sekä ahdistuksen purkamisen tarpeen. En ole ikinä ennen kuullut gaslightingista tai valvottamisesta laajempana ilmiönä. 😮
Olipa silmiä avaava ketju... Ehkä minä olenkin se, joka on lujilla, eikä tuo mies.
Usko exää valitettavasti. Tinderistä näitä löytyy...Kokemusta niin pimeästä tyypistä. Etsi seuraa netistä samalla kuvalla ja tekstillä kun oltiin tavattu aikoinaan, oltiin muka erottu hänen mielestä. Myös väkivaltaan taipuvainen ja valehtelee surutta päin naamaan. Kuulema liian kiltti jota naiset käyttää hyväksi. Puhuu kavereille ja töissä pomolle miten hullu exä ahdistelee ja vainoaa. Narsisti tai muu...
Vierailija kirjoitti:
Olen siis itse aika itsenäinen nainen, enkä mikään romantikko itsekään. Tuo miehen ex kuulemma oli sellainen ylitunteellinen rasittava vollottaja, eikä mies enää jaksanut sitä. Olivat yhdessä 12 vuotta kuitenkin, joten eihän kukaan varmaan olisi minkään sosiopaatin kanssa niin kauaa? ap.
Sitten kun miehellä on seuraava uhri kierrossa, niin sinä saat kunnian olla ylitunteellinen rasittava vollottaja ja ehkä vähän hullukin.
Kannattaa ehdottomasti pitää kiinni tuosta miehestä. Oikea kultakimpale mieheksi.
Netissä kaikki on mahdollista, hyvässä ja pahassa. Tässä 4-osaisessa sarjassa paneudutaan tapauksiin, joissa netissä alkanut suhde muuttuu painajaiseksi. Aina ei voi luottaa siihen, että netissä tavattu ihminen on se, kuka hän väittää olevansa. Mistä voi päätellä joutuneensa huijausyrityksen tai manipuloinnin kohteeksi?
Vierailija kirjoitti:
On ollut minua kohtaan ihan normaali ja olemme todella rakastuneita. Mies kertoi, että ex ei vaan päästä hänestä irti ja siksi mustamaalaa. Tosin olen kuullut muilta ihmisiltä vähän samaa, että olisi ollut väkivaltainen jne, mutta onko se ex laittanut vaan juttua liikkeelle ja on itse joku hullu narsisti?
Miten voisin varmistaa asioiden todenperäisyyden? Mies on kyllä vähän sellanen "kovis" eli ei tunteile juurikaan eli voisihan se ex olla oikeassakin? Apua, mitä teen?
Ollaan siis seurusteltu nyt 6 kk, jos sillä on merkitystä enkä tosiaan ole huomannut mitään merkkejä mistään tuollaisista mitä exänsä mulle väitti. Valehteleeko?
Jos mies vaikuttaa normaalilta niin se on sosiopaatti.
Toivottavasti mies on jo löytänyt itselleen terven naisen. Vainoharhainen koruihin uskova nainen kun ei oikein ole sopiva.
Tän on pakko olla provo. Ei kukaan voi oikeasti kaikkien noiden esimerkkien jälkeen ajatella, että mies on puhdas pulmunen. Jotain häikkää olisi, mikäli olisi totta, aivan varmasti.
Syyllistätte uhria, eikä siitä muutenkaan ole mitään hyötyä, kun kirjoitatte, että narsistin uhriksi päätyy ne joilla on heikko itsetunto. Uskokaa pois, meillä jokaisella on arat ja kipeät kohtamme, ja elämässämme heikommat hetket, joihin narsisti halutessaan iskee jos kohdalle osuu. Ja koukussa olet. Turha mahtailla että te ette narsistiin lankeaisi. Ette edes tajuaisi mitä on tapahtumassa, kun teitä jo viedään. Olisitte vaan kiitollisia, kun sellaiselta olette toistaiseksi säästyneet.
Samalla logiikalla patisuhdeväkivallan uhreiksi joutuvat nalkuttavat naiset, eli taas uhrin syy, ja raiskauksen uhreiksi humalassa olleet, liian paljastavasti pukeutuneet, tai väärään aikaan väärässä paikassa olleet naiset - taas uhrin syy.
Tuo valvottaminen, uusi juttu minulle että se on yleisempääkin. Oma narsku-exäni tykkäsi myös estää/häiritä nukkumistani, monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Täällä olen ja olen hieman sekaisin, koska en tiedä mitä uskoa. Kuitenkin tuo mies selvästi rakastaa minua ihan hulluna ja minä häntä. Mutta pelottaa, jos olette oikeassa niinkuin tuo hänen exänsä. Kysyinkin jo neuvoja eli miten testaan hänet. Varmaan se tyttöjen ilta olis hyvä testi? Että sopiiko hänelle? Kyllä mua on pyydettykin Venetsialaisiin tyttöjen kanssa, mutta en ole vastannut, pääsenkö. ap.
Paras testi olisi jos voisit lähteä bilettämään sinkku-kaverin ja parin sinkku-miehen kanssa. Kerro ukkelille että ne ovat tosi hotteja ja kovia bilettämään. Voit sanoa että olet kaverilla yötä ja ei kannata soitella.
Hölmö ohje. Ei pidä mennä "yli" testaamisessa. Tuollaiseen reagoi jo kuka tahansa. Vai olisko sulle ihan ok jo sun puoliso käyttäytyis noin vihjailevasti? Sopivaa on osoittaa että on ihan oma persoona jolla on myös omia menoja ja omia mielipiteitä. Eli viettää aikaa kavereiden kanssa myös ilman mitään tilivelvollisuutta miehelle. Tietysti mies voi ihan normaalisti kysyä miten kavereiden kanssa ilta sujui, oliko kivaa tms. Jos alkaa yksityiskohtaisesti tentata niin huomaat kyllä. Jos ympäripyöreät vastaukset ei riitä vaan hän haluaa tietää tarkkoja yksityiskohtia on aihetta huolestua. Voi olla että mies ei heti ensimmäisestä kerrasta tee numeroa, pystyy sen verran tsemppaamaan vaikka sisällä jo kiehuu. Mutta kun hän ymmärtää että myös jatkossa elämässäsi tulee olemaan myös muita tärkeitä ihmisiä joiden kanssa tulet sopimaan menoja ja viettämään aikaa hänen todellinen minänsä tulee kyllä melko pian esiin. Jos vaan nyhjäät miehesi kanssa kaiken vapaa-aikasi palvelen häntä, voi mennä pitkäänkin ennen kun saat vastauksen siihen minkälainen hän oikeasti on. Silloinhan olet juuri sellainen kun hän haluaa ja käyttäydyt kuten hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Usein narsistin uhri on muiden silmissä vahva ja niin itsenäinen ja rohkea nainen, ettei sitä ikinä voisi uskoa, millainen suhde heillä on. Siksi nainen ei häpeästä myöskään kerro kenellekään suhteen aikana, että puoliso on narsisti, vasta jälkeenpäin selityksenä erolle. Seuraan valitettavasti parhaillaankin tällaista juuri sivusta.Näin. Minun exäni piirteet olivat jo nähtävissä ennen naimisiinmenoa. Ajattelin, että minä itse olen vain niin vahva jääräpää, että tarvitsen tuollaisen miehen, jotta opin normaaliksi.
Ei voi olla totta, minäkin ajattelen näin!
Olen naimisissa lyttäävän narsistimiehen kanssa ja olen ajatellut, että tämä on varmaan minulle hyväksi, koska olen ollut ennen niin ylihyvöitsetuntoinen. Olen ns suorittaja ja helposti syyllistyvä. Olen silti pitänyt itseäni fiksuna ja pätevänä ja kauniina ja vahvana ihmisenä. Nyt olen kuin ilmapallo, josta on valutettu ilmat pois. Olen ajatellut, että ehkä olinkin ennen muiden mielestä ärsyttävä ja itseäni täynnä ja nyt vasta miellyttävämpi ihminen. En tiedä, mikä on totta, mutta tämä on päällimmäinen syy, mikä estää minua eroamasta. Pelkään tulevani sinkkuna uudestaan liian itsevarmaksi ja itseriittoiseksi, rasittavaksi ihmiseksi muiden mielestä.Surullisia nämä teidän tarinat :(
Mutta "vahvat" ihmiset on vähän pelottavia, siinä on aina jotain defensiivistä ja patologista takana. Eli usein on ns. sairastunut vahtuuteen, ja se ei ole mitään oikeaa vahvuutta. Oikea vahvuus on heikkouden tunnistamista ja tunnustamista, ennen kaikkea itsessään.
Huomaan myös, ettette ole saaneet kohdata armollista Jumalaa. Hän armahtaa, mutta pitää myös huolen siitä, ettei ihmisestä tule liian itseriittoista. Jumala on Rakkaus, ja rakkaudessa ei ole pelkoa. Uskovaisen ei tarvitsisi pelätä, mitä muut ajattelee eron kohdalla. Kyllä, monet ajattelevat, eikä se helppoa varmasti ole kenellekään. Mutta uskovainen ajattelee, että kun kerran Jeesus itse on puolestani kuollut, olen arvokas, ja en anna kohdella itseäni huonosti.
Väitän edelleen, että narsistit ottavat mieluiten helppoja kohteita, ja heitäkin valitettavasti löytyy. Ja nyt ei puhuta mistään vaikeasti tavoiteltavasta kuningattaresta, sellaiset varmaan vain yllyttää sairasta saalistajaa. Kun olet vapaa rooleista ja läpitunkevan rehellinen oma itsesi, ilman pieninäkään tarvetta mihinkään peleihin, siinä liukenee narsistit ympäriltä kuin voi teflonista. Edelleen, on koettu.
Näin se on. Millainen ihminen ihastuu jalustalle nostamisesta? Minusta olisi todella vaivaannuttavaa ja väärin, jos joku mies yrittäisi pokkuroida minulle ja lahjoa joillain klisee-lahjoilla, matkoilla ja koruilla, juoksisin jo kaukana!
Jos annat nostaa itsesi jalustalle, tarvitset sitä esim. heikon itsetunnon vuoksi. Terveitsetuntoinen kavahtaa tällaista ja etsii mieluummin tasaveroista kumppania, ei mitään "ihailijaa".
Vierailija kirjoitti:
Syyllistätte uhria, eikä siitä muutenkaan ole mitään hyötyä, kun kirjoitatte, että narsistin uhriksi päätyy ne joilla on heikko itsetunto. Uskokaa pois, meillä jokaisella on arat ja kipeät kohtamme, ja elämässämme heikommat hetket, joihin narsisti halutessaan iskee jos kohdalle osuu. Ja koukussa olet. Turha mahtailla että te ette narsistiin lankeaisi. Ette edes tajuaisi mitä on tapahtumassa, kun teitä jo viedään. Olisitte vaan kiitollisia, kun sellaiselta olette toistaiseksi säästyneet.
Samalla logiikalla patisuhdeväkivallan uhreiksi joutuvat nalkuttavat naiset, eli taas uhrin syy, ja raiskauksen uhreiksi humalassa olleet, liian paljastavasti pukeutuneet, tai väärään aikaan väärässä paikassa olleet naiset - taas uhrin syy.
Tuo valvottaminen, uusi juttu minulle että se on yleisempääkin. Oma narsku-exäni tykkäsi myös estää/häiritä nukkumistani, monin tavoin.
Mä taas uskon että on oikeasti myös ihmisiä joilla on niin vahva itsetunto ja selkeät rajat miten haluavat itseään kohdeltavan että ihan oikeasti lähtevät heti ensimmäisten merkkien ilmaannuttua. Itsekin olen lähtenyt suhteesta jossa noin puolen vuoden seurustelun jälkeen mies veti pultit kun lähdin kaverin kanssa risteilylle. Mies pyysi ensin etten lähtisi, vetosi naapurikaupungissa samaan aikaan järjestettävään tapahtumaan että olisi halunnut että mennään sinne yhdessä. En suostunut vaan totesin että risteily on jo sovittu ja varattu eikä mulla oo tapana tehdä ohareita kavereille. Silloin mies menetti malttinsa, kiroili ja huoritteli, heitti nurin pari tuolia. Ja se oli sitten siinä. Kävin risteilyllä, tulin kotiin. Ilmoitin miehelle että suhde on loppu. Hän oli ihmeissään etten kai noin "pienestä" luovuta. No kyllä luovutin.
Tämä on hyvä neuvo! Joku ihan tavallinen meno ystävien kanssa ja sitten näkee miten se mies reagoi. Ihme juttu, kun sinne ulkomaille piti ängetä juuri laivamatkan aikaan.