Miehen ex kertoi exän olevan vaarallinen sosiopaatti, mutta uskoako?
On ollut minua kohtaan ihan normaali ja olemme todella rakastuneita. Mies kertoi, että ex ei vaan päästä hänestä irti ja siksi mustamaalaa. Tosin olen kuullut muilta ihmisiltä vähän samaa, että olisi ollut väkivaltainen jne, mutta onko se ex laittanut vaan juttua liikkeelle ja on itse joku hullu narsisti?
Miten voisin varmistaa asioiden todenperäisyyden? Mies on kyllä vähän sellanen "kovis" eli ei tunteile juurikaan eli voisihan se ex olla oikeassakin? Apua, mitä teen?
Ollaan siis seurusteltu nyt 6 kk, jos sillä on merkitystä enkä tosiaan ole huomannut mitään merkkejä mistään tuollaisista mitä exänsä mulle väitti. Valehteleeko?
Kommentit (323)
AP! Jos tämä ei ole provo niin ole varovainen! Itsekin epäilet kerta kirjoitat tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa mennä venetsialaisiin?????
Länsirannikolla erityisesti Pohjanmaan rannikolla vietetään kesän päättäjäisjuhlia kesämökkiläisten kesken eli elokuun illassa on lyhtyjä. Juhlia kutsutaan venetsialaisiksi.
Pohjanmaan rannikolla ei vietetä venetsialaisia, Pohjanmaan ulkopuolella kylläkin, ihan sisämaata myöten nykyään.
No on se kumma, kun asuin 90-luvulla Kokkolassa, niin siellä myytiin ilotulitteita kaupoissa ihan kuin uutena vuotena. Uudessakaupungissa, siis ei Pohjanmaalla, mutta länsirannikolla olen ollut myös. Kyllä ne rannikkolaisten kesämökkikauden päättäjäisbileistä ovat alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsirannikolla erityisesti Pohjanmaan rannikolla vietetään kesän päättäjäisjuhlia kesämökkiläisten kesken eli elokuun illassa on lyhtyjä. Juhlia kutsutaan venetsialaisiksi.
Pohjanmaan rannikolla ei vietetä venetsialaisia, Pohjanmaan ulkopuolella kylläkin, ihan sisämaata myöten nykyään.
No nimenomaan rannikolla niitä on vietetty iät ja ajat, vasta myöhemmin levinnyt muuallekin.
Älähän hättäile. Mun mieskin on kuulemma naisten hakkaaja. Paha vain että tunnen tuon exän jo kouluajoilta, joten ei tehnyt yhtään tiukkaa olla uskomatta miestäni. Plus se että olin nähnyt tämän naisen ITSE hyökkäävän mieheni, siis tämän naisen silloisen miesystävän kimppuun yhtäkkiä ilman mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietetäänpäs. Länsisuomen rannikkoalueilla, myös pohjanmaalla.
Perustakaa uusi ketju noille venetsialaisväittelyille.
Ap taitaa olla aika nuori ja naiivi ja hullaantunut miehen huomiosta...Surullista kuinka monet joutuvat narsistin/sosiopaatin koukkuun ja tajuavat vasta kun on liian myöhäistä. Sinuna juoksisin jo lujaa, ennen sitä ensimmäistä lyöntiä! Jota ennen on kaikenmaailman henkistä väkivaltaa josta tässäkin ketjussa on runsaasti esimerkkejä
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuvaa exää ylitunteelliseksi vollottajaksi, niin se on ainakin varma, että mieheltä puuttuu empatia- ja tunneälytaitoja.
Tai sitten exä on ylitunteellinen vollottaja. Sellainen jonka tunteet heittelehtii laidasta laitaan. Varsinkin äijä-miehelle sellaisen käytöksen sietäminen on kuormittavaa.
Tärkeintä, jättääkö hän rauhaan jos nainen haluaa, olisin kysynyt sitä ensimmäiseksi.
Sanon tämän ihan oikeasti huolissani, en provosoidakseni. Tällaisiako itsenäiset ja vahvat nykynaiset ovat? Exiä ei kuunnella, piste. Jos kumppanin seura on rakentavaa, antavaa ja onnelliseksi tekevää, niin mitä hittoa siinä pelätään? Anna mennä. Sitten jos toisessa ilmaantuu kontrolloivia tai sairaalloisia piirteitä, niin itsenäinen ja vahva nainen lähtee suhteesta. Piste.
Ihmettelen tätä nimittäin kymmenien deittien perusteella, että ollaan niin saakelin pelokkaita, epäileviä ja luetaan se ja tämä elämäntapaopas, ennen kuin uskalletaan edes katsoa toista silmiin. Missä on se itsenäisyys ja vahvuus? Suomessa on hyvin vähän oikeasti sairaita ihmisiä. Sen sijaan on valtavasti vuorovaikutusongelmia ja sosiaalisten taitojen, kuten suorapuheisuuden ja ristiriitojen selvittämisen ongelmia.
Hankitaan hei itsetunto ja rakastetaan toisiamme!
Vierailija kirjoitti:
Sanon tämän ihan oikeasti huolissani, en provosoidakseni. Tällaisiako itsenäiset ja vahvat nykynaiset ovat? Exiä ei kuunnella, piste. Jos kumppanin seura on rakentavaa, antavaa ja onnelliseksi tekevää, niin mitä hittoa siinä pelätään? Anna mennä. Sitten jos toisessa ilmaantuu kontrolloivia tai sairaalloisia piirteitä, niin itsenäinen ja vahva nainen lähtee suhteesta. Piste.
Ihmettelen tätä nimittäin kymmenien deittien perusteella, että ollaan niin saakelin pelokkaita, epäileviä ja luetaan se ja tämä elämäntapaopas, ennen kuin uskalletaan edes katsoa toista silmiin. Missä on se itsenäisyys ja vahvuus? Suomessa on hyvin vähän oikeasti sairaita ihmisiä. Sen sijaan on valtavasti vuorovaikutusongelmia ja sosiaalisten taitojen, kuten suorapuheisuuden ja ristiriitojen selvittämisen ongelmia.
Olipa taas harvinaisen naivia tekstiä. Kun ongelma on se että erotat kontrolloivat ja sairalloiset piirteet normaalista kun sammakkoa aletaan hitaasti keittää. Aivan loistava esimerkki on tuo että nainen varaa itselleen tyttöjen viikonlopun, ja hupsista, yhtäkkiä mies onkin varannut teille ihanan kahdenkeskeisen matkan Pariisiin tai jotain vastaavaa. Mietit siinä sitten että onko mies harvinaisen ihana vai kontrolloiva ja sairalloinen. Koska tyttökavereitahan voi tavata vaikka joka viikko, ei yksi ohari ole niin vakava juttu että sen pitäisi antaa estää rakkausmatkan Pariisiin. Jne jne JNE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas harvinaisen naivia tekstiä. Kun ongelma on se että erotat kontrolloivat ja sairalloiset piirteet normaalista kun sammakkoa aletaan hitaasti keittää. Aivan loistava esimerkki on tuo että nainen varaa itselleen tyttöjen viikonlopun, ja hupsista, yhtäkkiä mies onkin varannut teille ihanan kahdenkeskeisen matkan Pariisiin tai jotain vastaavaa. Mietit siinä sitten että onko mies harvinaisen ihana vai kontrolloiva ja sairalloinen. Koska tyttökavereitahan voi tavata vaikka joka viikko, ei yksi ohari ole niin vakava juttu että sen pitäisi antaa estää rakkausmatkan Pariisiin. Jne jne JNE.
Tässä osutaan asian ytimeen. Personallisuushäiriöinen osaa manipuloida. Hän saa kumppanin luulemaan, että tämä tekee omia valintoja, vaikka tekee valinnat tämän puolesta, esim buukkaa matkan josta ei voi jäädä pois.
Myös täällä suositeltu testi kykeneekö nauramaan itselleen on pettämätön. Kokeilepa sitä ap. Saako miehellesi nauraa hyväntahtoisesti joshän tekee jonkun mokan? Kerro täällä tulos, niin me kommentoijat päästään arvioimaan osittainkaan oikeaan.
Mä oon nimenomaan kaikkien heikkojen ja alistettujen puolella. Siksi kirjoitin ton huolenaiheeni. Se on nimenomaan itsetunto-ongelma ja tunneälyn puutetta, jos ei tunnista, kun sinua nöyryytetään, kontrolloidaan, eristetään tai väheksytään. Tästä olen erittäin huolissani. Tiedän itse tasan tarkkaan miten oikeasti narsisti suhteessa toimii. Mutta. Ongelmahan on siinä, että "sokaistutaan" toisen ihanuudesta, eikä tunnisteta mikä tuntuu pahalta. Ja annetaan anteeksi asioita, kun se toinen on toisaalta muuten niin täydellinen. Tämä jos joku on äärimmäisen naivia. Jos joku estää näkemästä kavereita tai tekemästä omia asioita yksin, väheksyy sinua, uhkailee sinua tms. Niin sitten suhteesta lähdetään. Itsenäinen ja vahva ihminen tekee näin ja tunnistaa, kun joku kohtelee sinua huonosti. Siksi olen huolissani, koska hyvin moni on niin naivi, että ei tätä ymmärrä, vaan ihailee ihmistä, kun se vaan on niin täydellinen muuten, vaikka nöyryyttäisi ja kontrolloisi koko ajan. Nyt naiset ylös ja lopettakaa sinisilmäisyys! Ja olkaa rohkeasti sellaisen kanssa, joka on teille hyvä. Te itse ja vain te itse tiedätte mikä teistä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta. Kuunnelkaa tuntemuksianne, opetelkaa tuntemaan itsenne ja olkaa vahvoja, itsenäisiä ja rohkeita.
Varuillaan kannattaa aina olla, mutta vain aika näyttää, kumpi heistä on se mielenvikainen. Olette olleet jo puoli vuotta yhdessä, ja luulisi, että olisit nähnyt jo joitain merkkejä. Eiköhän asia viimeistään vuoden sisällä selviä.
Ihan purematta en tuota nielisi. Erään kaverini kaikki exät ovat olleet narsisteja. Narsisteiksi nämä miehet muuttuvat vasta eron jälkeen, sitä ennen hän ei puhu epäilyistään ääneen. Yhdestä miehestä laittoi Facebookiin tämän nimellä ja kuvalla "narsistivaroituksen" kaikille alueen naisille, että ymmärtävät pysyä erossa tästä. Minulla on kyllä oma mielipiteeni, kumpi on mielenvikainen - tämä kaverini vai nämä miehet.
Aika siis näyttää - seuraa tilannetta. Eiköhän joko miehesi tai tämän exä paljasta sekopäisyytensä lähitulevaisuudessa muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini mies teki tätä. Kaverin ollessa lähdössä viettämään tyttöjenviikonloppua, niin mies ehdotti hänelle jotain kivaa reissua just samaan aikaan. Ja sitten selitystä, ettetkö mieluummin lähde minun kanssa, kun nyt kerrankin sain lomaa.
Jälkeenpäin vasta kaveri tajusi kuinka kontrolloiva mies oli. Siinä suhteessa oli jotenkin ihan sokea.
Mä olen kerran jättänyt n. 30 v. ikuisen opiskelijamiehen, jota jälkikäteen arvelen ehkä narsistiksi. Jos yhtään tunnet pientäkään kellojen kalkatusta tai epävarmuutta, kuuntelisin niitä. Miten mies käyttäytyy, kun et tee hänen mielikseen? Miten kuvailee muita ihmisiä? Onko välit omaan perheeseen kunnossa? Onko ystäviä?
Meidän suhde alkoi asiakassuhteesta ja kahveilla käymisestä. Pääsiäisenä tavattiin. Hän oli todella ihana, ylisti minua maasta taivaaseen. No alussahan kaikki on pelkkää onnelaa. Hyvin nopeasti hän alkoi majailla luonani ja lopulta jo kesäkuussa kosi. Olin aika hämmentynyt siitä,ottaen huomioon aikataulun nopeuden ja ajattelin että no ok, mutta siitä tulee pirun pitkä kihlaus. Matkan varrella tuli kaikenlaisia juttuja: vain hänen klassinen musiikkimakunsa oli ainoaa oikeaa, ja minä en hänen kuultensa saanut kuunnella esim. tangoja. Kaikenlaista. Kerran olimme kävelylenkillä, kun alueella, jossa koirani jolkotteli irti polulla, tuli yllättäen metsätiellä vastaan toinen koiraporukka, ja koirani kävi rähähtämässä tälle toiselle koiralle, ennenkuin sain sen taluttimeen kiinni. Tietenkin he pelästyivät isoa koiraa ja alkoivat huutaa. Minä olisin normaalisti pahoitellut tätä mokaa, mutta mies alkoi huutaa ja kunnolla ja uhkaili lyödä tätä sakkia. Pelästyin miehen kovaa räyhäämistä, en sitä että toinen sakki säikähtäneenä nosti metelin. Kaikenlaista muutakin tuli parin vuoden sisällä vastaan, mitkä saivat miettimään. En jaksa tähän selvittää. Emme onneksi koko aikana muuttaneet yhteen, koska tein reissutyötä ja mies opiskeli. Tuloni olisivat vieneet hänen opintotukensa. Eikä minun tuloilla elätelty ketään.
Hyvä ystäväni kysyi kysymyksen: jos kellosi kilkattavat, miksi et usko niitä? Sä et kysyisi täällä, jos olisit täysin luottavainen. Kellosi kilkattavat...
Päätin erota. Sen jälkeen helvetti meinasikin revetä: mies muuttui täysin, alkoi uhkailla ja soitella mm. kiristyssoittoja työpaikalleni, ja jouduin selvittelemään niitä pomoni kanssa. Onneksi pomoni oli järjen ihminen.
Minä itse uskoisin exää, jos on ollut takana pitkä liitto. Uskoisin hänen olevan lähinnä helpottunut siitä, että pääsi miehestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia tämän miehen muut ihmissuhteet ovat? Onko riidoissa monen ihmisen kanssa? Onko kärkäs syyttelemään muita? Kestääkö hän erimielisyyksiä ja ristiriitoja vai vaatiiko muita joustamaan?
Hyviä kysymyksiä. Meidän suvussa on yksi henkilö, joka on riidoissa omien sukulaistensa kanssa ja saanut potkut monesta työpaikasta. Mutta vaimo ja lapset puolustavat häntä varauksetta, ja kääntyvät jokaista vastaan, jota vastaan tämä henkilökin on kääntynyt. Narsistin lähipiirin sokeus on käsittämätöntä.
Mieheni on narsistinen, mutten ehkä diagnosoisi täydeksi narsistiksi tai sosiopaatiksi. Turhaan takerrut miehesi exän käyttämäön termiin tässä. Oleellisempaa on miettiä, onko joku ihminen hyväksi sulle vai ei.
Oma suhteeni on edennyt niin, että alku oli kuin leffasta. Hän oli komea ja unelmien herrasmies ja täydelline kaikin puolin. Kehui kauniiksi jne. Arvosteli exäänsä, jonka kanssa oli naimisissa 10 v ja sain kuvan, että oli aika ikävä nainen. Edellisetkin exät olivat olleet vaikeita. Kaikki olivat myös kuulemma pettäneet miestä aikanaan. Oli niin huolehtiva ja kyseli joka päivä mitä olin tehnyt ja soitteli useita kertoja, oli kiinnostunut minusta kaikin puolin. Ihana sängyssä, paras rakastaja ikinä.
Mentyämme naimisiin 3 v päästä mies muuttui kuin sormia napauttamalla. Alkoi arvostella ulkonäkläni ja että pitää laihduttaa, että olen lihonut. Rumaksikin olin muutyunut ja tyhmäksi ja hölmöksi. Häntä piti kunnioittaa, minuun suhtautuu väheksyvästi. Yrittää puuttua vaatteisiini ja kampaukseen jne. Ulkona liikkuessa olen kuin statusesine hänelle. On mustasukkainen. Jos menemme esim ulos syömään yhdessä, hän pyytää laittautumaan. Jos menen sinne vähän etuajassa esim kaupan kautta, niin hän epäilee, että olen käynyt siinä välissä treffeillä jonkun muun kanssa, kun olen laittautunut, jotain toista varten selvästi. Vaikka siis meillä on ne treffit juuri tunnin päästä ja hän pyysi laittautumaan niitä varten.
Puheluihin ja viesteihin pitää vastata heti, on käynyt käsiksi, jos en vastas heti. On välillä ihana ja välillä mököttää. En paljon liiku kodin ulkopuolella enää. Kyselee aina mitä olen tehnyt. Mököttää, jos käyn jossainn kaverien kanssa. Seksi on muuttunut esineellistäväksi suoritukseksi ja velvollisuudeksi omalta kannaltani. Ei pyydä anteeksi vaan minä joudun aina purkamaan kriisejämme ja selvittämään niitä, hän mykkäkouluilee. Olen alkanut tuntea olevani ruma ja tyhmä läski, olen lihonutkin 5 kg lohtusyömällä, ja ajattelen, että mies on niin paljon tasoni yläpuolella, että pitää yrittää tdempata, että voin pitää hänestä kiinni. Mies on itsekin sanonut olevansa paljon tasokkaampi kuin minä.
Ainoa hyvä, että en ole hankkinut lapsia hänen kanssaan eikä meillä ole omistusasuntoa tai muita sitoumuksia, vain avioliitto, joka on teknisesti helpohko purkaa. Kun menimme naimisiin, miehen exä ei varoittanut minua, en olisi kyllä uskonutkaan silloin. Sen sijaan miehen vanhemmat olivat varoittaneet minun vanhempiani, minkä sain kuulla vasta jälkikäteen.
Tutustu tulevaisuuteesi ap.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on narsistinen, mutten ehkä diagnosoisi täydeksi narsistiksi tai sosiopaatiksi. Turhaan takerrut miehesi exän käyttämäön termiin tässä. Oleellisempaa on miettiä, onko joku ihminen hyväksi sulle vai ei.
Oma suhteeni on edennyt niin, että alku oli kuin leffasta. Hän oli komea ja unelmien herrasmies ja täydelline kaikin puolin. Kehui kauniiksi jne. Arvosteli exäänsä, jonka kanssa oli naimisissa 10 v ja sain kuvan, että oli aika ikävä nainen. Edellisetkin exät olivat olleet vaikeita. Kaikki olivat myös kuulemma pettäneet miestä aikanaan. Oli niin huolehtiva ja kyseli joka päivä mitä olin tehnyt ja soitteli useita kertoja, oli kiinnostunut minusta kaikin puolin. Ihana sängyssä, paras rakastaja ikinä.
Mentyämme naimisiin 3 v päästä mies muuttui kuin sormia napauttamalla. Alkoi arvostella ulkonäkläni ja että pitää laihduttaa, että olen lihonut. Rumaksikin olin muutyunut ja tyhmäksi ja hölmöksi. Häntä piti kunnioittaa, minuun suhtautuu väheksyvästi. Yrittää puuttua vaatteisiini ja kampaukseen jne. Ulkona liikkuessa olen kuin statusesine hänelle. On mustasukkainen. Jos menemme esim ulos syömään yhdessä, hän pyytää laittautumaan. Jos menen sinne vähän etuajassa esim kaupan kautta, niin hän epäilee, että olen käynyt siinä välissä treffeillä jonkun muun kanssa, kun olen laittautunut, jotain toista varten selvästi. Vaikka siis meillä on ne treffit juuri tunnin päästä ja hän pyysi laittautumaan niitä varten.
Puheluihin ja viesteihin pitää vastata heti, on käynyt käsiksi, jos en vastas heti. On välillä ihana ja välillä mököttää. En paljon liiku kodin ulkopuolella enää. Kyselee aina mitä olen tehnyt. Mököttää, jos käyn jossainn kaverien kanssa. Seksi on muuttunut esineellistäväksi suoritukseksi ja velvollisuudeksi omalta kannaltani. Ei pyydä anteeksi vaan minä joudun aina purkamaan kriisejämme ja selvittämään niitä, hän mykkäkouluilee. Olen alkanut tuntea olevani ruma ja tyhmä läski, olen lihonutkin 5 kg lohtusyömällä, ja ajattelen, että mies on niin paljon tasoni yläpuolella, että pitää yrittää tdempata, että voin pitää hänestä kiinni. Mies on itsekin sanonut olevansa paljon tasokkaampi kuin minä.
Ainoa hyvä, että en ole hankkinut lapsia hänen kanssaan eikä meillä ole omistusasuntoa tai muita sitoumuksia, vain avioliitto, joka on teknisesti helpohko purkaa. Kun menimme naimisiin, miehen exä ei varoittanut minua, en olisi kyllä uskonutkaan silloin. Sen sijaan miehen vanhemmat olivat varoittaneet minun vanhempiani, minkä sain kuulla vasta jälkikäteen.
Tutustu tulevaisuuteesi ap.
Lisäys että mieheni ei ole kaikkoen vuosien aikana nauranut itselleen vaan nauraa usein mulle. Ei koskaan ole puhunut itsestään vähättelevään sävyyn, mitä itse teen usein itsestäni, vaan vähättelee minua. Häneen pitää suhtautua kunnioittavasti ja ihaillen.
Tämä on todella hyvä neuvo.
Minun väkivaltainen exäni ei kyennyt nauramaan itselleen tai tilanteille, jota piti nöyryyttävinä.
Esimerkki: saimme molemmat HSL:n tarkastusmaksun kun ei ollut lippua. Ex oli aivan raivoissaan asiasta, itse yritin kääntää asiaa huumoriksi vaikka tietysti harmitti.
Tarkkaile tällaisia tilanteita!