JOULUNTÄHTÖSET pinoon hop-hop!
Huomenta,
Mitenkäs voitte? Mä ilostuin kun yht' äkkiä muistinkin tunnarit tälle sivustolle niin pääsen täältä töistäkin kirjottelemaan. Kotikoneella kun nuo tunnarit on ollu tallennettuna niin eipä ole tarvinnu kovasti ajatella.
Kuinkans masunkasvatus etenee? Itelläni menee vauhdilla. Mitkään housun ei meinaa olikein enää mahtua päälle. Aamuisin menee vielä jotenkuten, mutta iltapäivästä ja illalla alkaa olla aika vaikeaa. Neuvolassa sanoi, että kun edellisestä synnytyksestä on vuosi ja muutama kuukausi niin kroppa muistaa venyä helpommin ja antaa periksi heti kun painoa tulee. Vähän jo täällä töissä saan katseita vatsan suuntaan, mut vielä en jostain syystä ole halunnu kertoa. En tiedä miksen...
Muuten tasaista. Rintojen aristus ja vatsan polttelu on ainoita oireita. Vatsaa polttaa nimenomaan töissä kun istun päivät pitkät, onko muilla vastaavaa? Väsymystä ei edelleenkään ole normaalia enempää. Seuraavaksi tähtäimenä np-ultra, mikä onki 26.5 eli ei siihenkään ole kuin kolmisen viikkoa. Aika menee niin äkkiä!
Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille!
Tiina 8+6
Kommentit (27)
Tänään oli siis eka neuvola, ja lasketuksi ajaksi arvottiin 5.12. Sen mukaan lapsille tulisi ikäeroa 1v 5kk! Huomenna täytyy soittaa OYSsiin ja varata aika np-ultraan, siellä sitten varmistuu tarkemmin..
Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella, vaan käytiin suoraan ultran puolella. Tosin neuvolan terkkari vaan katsoi, että syke löytyi, ja yritti hieman arvioida vauvan kokoa kun hedelmöitymisajankohdasta ei ole MITÄÄN tietoa.
Valitin, kun maha tuntuu jo nyt olevan VALTAVA, vaikka edellisessä raskaudessa alkoi näkymään vasta viikon 28 tienoilla, niin sanoi vaan, että seuraavissa raskauksissa kohtu kasvaa alussa aina paljon enemmän kuin ensimmäisessä. Ja mulla on edellisestä synnytyksestä alle 10kk! Tietysti esikoisesta jääneet 10kiloakin saattavat vaikuttaa asiaan.. *dumdidum*
Joku tuossa kyseli masuvaavien nimistä, niin meillä ilmeiseti työnimeksi on vakiintumassa tuo Pupu. Johtuen ihan siitä, että oon ollut Belgianjätti-rotuista kania hankkimassa, varasinkin jo eräältä kasvattajalta kesällä syntyvän poikasen, mutta nyt meille sitten onkin tulossa hieman toisenlainen " lemmikki" ..
Arica, Isosisko Catina pian 10kk ja masuasukki " Pupu" rv n 9+1
qanaiza: en oikein muuta osaa sanoo, että toivotaan, että raskaus on alkanut luultua möyhemmin. Itse en ole alkuraskauden utrassa käynyt.. luin jossain, että rv 6 sikiö on kahvinpavun kokoinen...
Oli kiva lukea, että muilla kuului sydänäänet rv 9. Mulla on tiistaina neuvola ja toivon kovasti, että kuuluis jo. Sillloin on viikkoja 9+1. Kysyin terveydenhoitajalta puhelimessa, että kuunnellaanko silloin, se vastasi, että voi kokeilla, jos kovasti haluan, mutten saa pettyä...
Jos ei kuulu, niin on pakko mennä jossain vaiheessa yksityiselle. Tiedän, etten jaksa odottaa 4 viikkoa seuraavaa neuvolaa.
Hampaista vielä. Mun hampaat on jo korjattu, kävin eilen lääkärissä ja korjasi heti. Ei sanonut, että pitää odottaa tai antaa rauhoittua.
Mun tapaus ei ollut kuitenkaan hirmu paha, kun ei hampaat heilahtanut, ei tullut verta eikä muutakaan. Etuhampaasta lähti noin 1/4, nurkka, ja kakkosesta reunasta vähäsen.
Kyllä mun oli pakko saada ne kuntoon. En olis kestänyt kuukautta :) Olin ihan pultsarin näköinen :D
Niin, ja ne on nyt korjattu muovilla. Jossain vaiheessa vaihdan posliiniin. Posliinia ei kyllä laiteta heti... eikä edes kaikki lääkärit osaa laittaa...
Elikkäs mun perheeseen kuuluu:
Minä 33v ja mies 33v
poika 1v+
ja tuleva vielä nimetön masun asukas
asutaan espoossa
mukava olisi kirjoitella kuulumisia ja vaihta ajatuksia...
nyt on mulla rv 5+4 ja rintojen arkuutta ja vellovaa vatsaa sekä niinkuin viime raskaudessa koko ajan pissahätä ja lonkat juilii älyttömästi...niin ja kahvi kuvottaa ja ruokakin mutta jotain tarttee syödä muuten olo pahenee...
vupii
että vatsa pullahtas nopeemmin seuraavissa raskauksissa. vaikka totta kai se on kun alkaa miettiä aikaa taaksepäin. Hirvittää vain se että joko tää nyt karkaa käsistä??
Mukavaa että toisetki on kuullu jo sydänääniä! Toivottavasti loputki kuulee pian!
Nimeä ei olla vielä keksitty tulokkaalle... tuntuu että on vielä niin alullaan...
pahoinvointiakaan ei ole enää haitaksi asti.
aini, onko muilla neuvola tarjonnu (tai kunta kai sen tarjoo) 1.raskauskolmanneksen veriseulaan, sikiön downin oireyhtymän seulontaan? Kajaanissa ei ainakaan tämmöstä ollu, siellä oli vain np-ultra. täällä Joensuussa on toi veriseulamahdollisuus np-ultran lisäks.
Siis ihanko kaikille äideille veriseula vai vain vähän vanhemmille odottajille? Meillä ei taida olla edes np-ultraa, jos mikään ei ole muuttunut siitä, kun viimeks... neuvolassa se selviää.
Täällä ei masu vielä kasva mihinkään :) Joskus iltaisin on vähän turvonneempi, mutta ei sitä vielä kyllä huomaa. Muutenkin olo edelleen mainio, nyt yritän vaan kovasti olla ressaamatta oireettomuuttani kun kerta se pienenpieni sydänkin ultrassa sykähteli. Pitänee olla vaan tyytyväinen kun ei tarvi oksennella. Mutta silti murehtii miks ei oo huono olo:) Väsymys kyllä kalvaa, pakko nukkua tunnin parin päikkärit aina töiden jälkeen.
lillamaar: Mulla on ihan poikafiilis, jotenkin vaan oletan että kyllä se poika on kun miehen sukuun ei oo tyttöjä syntynyt vuosikymmeniin :) Oiskin hauska yllätys jos oliskin tyttö! Pojalle meillä on jo etunimikin valmiina, tytölle ei, mutta onhan tässä vielä aikaa :D
qanaiza: Me käytiin eilen ultrassa, rv 7+2. Syke näkyi ja sikiö oli 9mm kokoinen. Pidän oikeen kovasti peukkuja että sulla ois raskaus vaan alkanut oletettua myöhemmin ja kaikki ois hyvin, paljon tsemppiä!!!
Huomenna ois sitten eka neuvola, jännittää:) Tuskin vielä sydänääniä yrittävät kuunnella, mutta ei se haittaakaan, kun ne tuli eilen onneksi nähtyä. Onnea kaikille heille jotka saivat sykkeen jo neuvolassakin :) Kivoja uutisia!
Tervetuloa kaikille uusille ja vointeja kaikille masunkasvattajille!
-nesselia- (rv7+3)
qanaiza:Toivotaan, että viikkoja onkin vasta vähämmän ja ensi viikolla ultrassa näkyisi kasvanut sikiö! Jaksuja ja tsemppiä Sinulle!
Skeddu: Oliskohan nuita viikkoja sittenkin vaan enemmän ;) Kiva, että pääset pikaisesti ultrattavaksi.
Äitikuulla oli kivoja uutisia neuvolasta! Onnittelut sydänäänien johdosta :) Mä varasin vasta tänään neuvolan ja 18.5 mennään. Mun on varmaan pakko hakea saikkua ensi viikoksi, jos tää pahoinvointi ja oksentelu jatkuu tälläisenä... Käsittämättömintä mulle on se, että mun ei tee mieli syödä eikä juoda- ei mitään! (kulinaristin shokki...) Täällä siis vaan etoo ja etoo. Ruuan ajatteleminenkin tekee huonoa. Ja esimerkiksi märkä tiskipöytä haisee aivan käsittämättömän hirveälle. Itseä ihan naurattaa tän yökkimisen lomassa, miten kauhea vainu mulle onkaan nyt kehittynyt...
Keinuhepo 7+2