Hyväksyisitkö eutanasian?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Mä en ole vielä kuullut YHTÄÄN vakuuttavaa keinoa varmistaa, että se eutanoitava ihminen todella oikeasti haluaa kuolla, eikä ole vain ylipuhuttu, painostettu tai masennettu.
Olen tavannut tällaisen henkilön. Neliraajahalvaantunut joka pystyi kommunikoimaan vain kirjaintaulun kanssa. Periaatteessa elinikää olisi ollut useampi kymmenen vuotta jäljellä. Elämänlaatu ja -halu kärsi tuosta tilanteesta ja henkilö päätyi itsemurhaan koska eutanasiaa ei ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa elää sen 90-100 vuotta, jos viimeiset kymmenen vuotta on vaan kärsimystä sängyssä, kun mitään muuta ei kykene tekemään?
Jotkut haluavat, ja se heille suotakoon.
Niinpä, tosiaan on suotu. Mutta miksi heidän takia muiden, jotka eivät halua, pitäisi kärsiä?
Tuskin sitä eutanasiaa väkisin tehdään. Eikös sen "suomennos" armokuolemakin sen kerro
En, koska jo passiivista eutanasiaa käytetään väärin.
Kyllä alkaisi kalliita hoidettavia, ja etenkin vanhuksia ja pitkäaikaissairaita kuolla, kun hoitohenkilökunta painostaisi eutanasiaan. Kun eihän sänkyyn sidotun elämä muka voi olla mielekästä.
Kunhan on hyvin dokumentoitu ja allekirjoitettu ennen sairauden alkua kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en rehellisesti sanottuna tiedä. Mä en ole vielä kuullut YHTÄÄN vakuuttavaa keinoa varmistaa, että se eutanoitava ihminen todella oikeasti haluaa kuolla, eikä ole vain ylipuhuttu, painostettu tai masennettu.
Aika ikävää, että tuolla perusteella se on kielletty myös niiltä, jotka sitä oikeasti haluavat..
Ihminen voi myös itse päättää oman elämänsä. Se ei ole kiellettyä.
Mitenkäs päätät elämän itse, jos makaat sairaalasssa letkuissa tai liikuntakyvyttömänä?
Nuo ovat marginaalitapauksia. Useimmiten ihminen hiljalleen heikkenee sairauden myötä. Herääkin kysymys, mikä on oikea hetki eutanasialle?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuokaan ole ongelmatonta. Mitäpä jos ihminen esimerkiksi yllättäen neliraajahalvaantuu eikä ole tajunnut tehdä mitään dokumentteja? Hänkö ei sitten saa eutanasiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävää, että tuolla perusteella se on kielletty myös niiltä, jotka sitä oikeasti haluavat..
Niin voi ja sitä tuolla rautateillä näkyykin vähän väliä. Lisäksi autolla rekkaa päin ajavat. Miksi tuo vaihtoehto on yhteiskunnan mielestä parempi kuin ottaa pilleri ja kuolla rauhallisesti
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs päätät elämän itse, jos makaat sairaalasssa letkuissa tai liikuntakyvyttömänä?
Nuo ovat marginaalitapauksia. Useimmiten ihminen hiljalleen heikkenee sairauden myötä. Herääkin kysymys, mikä on oikea hetki eutanasialle?
Nuo on kyllä ne yleisimmät tapaukset, jolloin eutanasiaa halutaan.
Ihmiset eivät ymmärrä, että eutanasia ei tarkoita sitä, että kuka tahansa voi mennä sairaalaan "tappakaa minut". Eutanasialle on tarkat perusteet, esimerkiksi toivoa parantumisesta tai kipujen helpottumisesta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaa syömisen ja juomisen. Vierestä seuranneena voin kertoa ettei ole kovin kaunista katseltavaa mutta näin toimii Oy Suomi Ab.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällä ajattelulla likimain kaiken pitäisi olla kiellettyä, koska mitään ei voi koskaan varmistaa
Kuolemaa et voi peruuttaa, joten siksi se on vähän eri asia. En ole tuo kirjoittaja ja ymmärrän hyvin pointin, että ei kukaan kivuissa halua kuolla tai letkuissa elää.
Se on kuitenkin aina vähän kaksipiippuinen juttu. Jos sairaanhoidon piirin tehtävä on pitää ihmiset hengissä, eikö se ole ristiriidassa? Vanhusten kanssa tietysti ei ole paljoa tehtävissä, koska heistä ei järjen kannalta katsottuna ole yhteiskunnalle enää hyötyä.
Ehkä eniten mietityttää eutanasia lasten ja muuten työikäisten ihmisten keskuudessa. Kuolemaa et voi peruuttaa, jos olet täysin järjissäni niin entä jos et lopulta sitten haluakkaan kuolla? Entä jos asialle olisikin voitu tehdä jotain ja parantaa?
Sitten on myös tämä painostus. Ihmisen ei tarvitse olla aivot narikassa ettei voisi manipuloida. Etenkin vanhempia ihmisiä jos ovat vähän alkaneet höperöitymään, mutta eivät kuitenkaan ole riippuvaisia kokonaan toisista ihmisistä. Miten sinä lopulta todistat että se ihminen haluaa kuolla omasta tahdosta eikä manipuloinnin seurauksena?
Ja se jäi nyt auki että onko tarkoitus sallia eutanasia viime hetkillä vai niissä tapauksissa jos ihminen sanoo haluavansa kuolla iästä ja kunnosta riippumatta.
Minusta tämä asia ole niin mustavalkoinen että sitä ihminen joko nyt haluaa tai ei halua ja piikki annetaan jos se ihminen sanoi kyllä kiitos.
Nämä elämän pyhyyden rakastajat saattaisivat alkaa miettimään asiaa uudestaan kun edessä olisi hidas, mutta sitäkin varmempi kuolema tukehtuen sairauden edetessä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Monien puheista saa sen kuvan, että esim. muistisairaat ja muut hiljalleen raihnaistuneet terveyskeskusten vuodeosastoilla makaavat haluaisivat sankoin joukoin eutanasian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuokaan ole ongelmatonta. Mitäpä jos ihminen esimerkiksi yllättäen neliraajahalvaantuu eikä ole tajunnut tehdä mitään dokumentteja? Hänkö ei sitten saa eutanasiaa?
Jos olisi laki tuki taustana ihmiset saisivat itse päättää mihin ne allekirjoittaa ja miksi. Vastuu siirtyisi ihmisille. Jopa pelkän silmien liikkuminen on tapa kommunikoida. Neuro stimulanssi kuin olisi kohdalla ja todettu täys järkiseksi niin ei muuta kuin suullista sopimusta pystyyn vain. Muistisairaus tai mielisairaus ylipäätäen on sitä harmaata aluetta mikä jakaa mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällä ajattelulla likimain kaiken pitäisi olla kiellettyä, koska mitään ei voi koskaan varmistaa
Kuolemaa et voi peruuttaa, joten siksi se on vähän eri asia. En ole tuo kirjoittaja ja ymmärrän hyvin pointin, että ei kukaan kivuissa halua kuolla tai letkuissa elää.
Se on kuitenkin aina vähän kaksipiippuinen juttu. Jos sairaanhoidon piirin tehtävä on pitää ihmiset hengissä, eikö se ole ristiriidassa? Vanhusten kanssa tietysti ei ole paljoa tehtävissä, koska heistä ei järjen kannalta katsottuna ole yhteiskunnalle enää hyötyä.
Ehkä eniten mietityttää eutanasia lasten ja muuten työikäisten ihmisten keskuudessa. Kuolemaa et voi peruuttaa, jos olet täysin järjissäni niin entä jos et lopulta sitten haluakkaan kuolla? Entä jos asialle olisikin voitu tehdä jotain ja parantaa?
Sitten on myös tämä painostus. Ihmisen ei tarvitse olla aivot narikassa ettei voisi manipuloida. Etenkin vanhempia ihmisiä jos ovat vähän alkaneet höperöitymään, mutta eivät kuitenkaan ole riippuvaisia kokonaan toisista ihmisistä. Miten sinä lopulta todistat että se ihminen haluaa kuolla omasta tahdosta eikä manipuloinnin seurauksena?
Ja se jäi nyt auki että onko tarkoitus sallia eutanasia viime hetkillä vai niissä tapauksissa jos ihminen sanoo haluavansa kuolla iästä ja kunnosta riippumatta.
Minusta tämä asia ole niin mustavalkoinen että sitä ihminen joko nyt haluaa tai ei halua ja piikki annetaan jos se ihminen sanoi kyllä kiitos.
Kuolemaa ei voi peruuttaa, mutta ei siinä myöskään kärsi "väärästä päätöksestä" toisin kuin esim. steriloinnin kohdalla. Miksei aikuiselle ihmiselle voi antaa tässä päätösvaltaa ilman holhoomista. Ihmisellä kuitenkin on valta kävellä junaradalle ja aiheuttaa siinä myös muille kärsimystä. Miettikää nyt, jos lemmikitkin lopetettaisiin heittämällä ne junan alle? Kaikkien mielestä se olisi epäinhimillistä ja vastenmielistä. Miksi ihmisten kohdalla se on ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Monien puheista saa sen kuvan, että esim. muistisairaat ja muut hiljalleen raihnaistuneet terveyskeskusten vuodeosastoilla makaavat haluaisivat sankoin joukoin eutanasian.
En ole tuo ihminen, mutta en kyllä haluaisikaan vuodeosastollakaan maata vuosi tolkulla.
Kamala ajatella asiaa, mutta terve ihminen voi tehdä koska tahansa itsemurhan. Sairas ihminen ei siihen pysty, koska hänellä ei ole liikuntakykyä tai vaikka häntä vain valvotaan siellä osastolla. Miksi sairaalta ihmiseltä otetaan sama oikeus pois?
Minun mielestäni eutanasia pitäisi sallia, mutta lääkäreitä ei saisi pakottaa siihen, vaan heidän pitäisi ohjata sellaiselle lääkärille, joka sen suostuisi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai että ainakin niiden pitäisi haluta. Ja tästä tullaankin sitten siihen painostuskysymykseen. Että onko ok tarvita paljon apua ja tukea ja kallista lääkettä, vai pitäiskö tajuta haluta eutanasia.
Eutanasia-asiassa ongelmana on myös se, kuka joutuu eutanasian suorittamaan. Lääkärithän eivät ole hommaan kovin innokkaita.
Ratkaisuksi voisi kehittää vaikkapa eutanasia-automaatin. Kaupungilla voisi olla esimerkiksi Bajamajojen tyyppisiä koppeja eutanasiaa varten. Ensin kopissa joutuisi sähköisesti todistamaan henkilöllisyytensä ja tekemään testin sen varmistamiseksi, että ihminen on täysissä sielun voimissa. Uusintavarmistuksen voisi tehdä vaikkapa viikon kuluessa edellisestä käynnistä. Sen jälkeen kolmannella kerralla saisi kuolettavan ruiskeen kopissa olevasta ruiskeautomaatista. Järjestelmän voisi myös kehittää sellaiseksi, että eutanasioitu ruumis putoaisi kopista suoraan kopin alla olevaan arkkuun. Näin ulkopuolisten ei tarvitsisi osallistua itse eutanasiaprosessiin eikä joutua katselemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sairaanhoidon tehtäväksi pitäisi määritellä "Antaa edellytykset terveyteen ja hyvään elämään".
Hyvään elämää kuuluu myös arvokas kuolema, jonka eutanasia antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi laki tuki taustana ihmiset saisivat itse päättää mihin ne allekirjoittaa ja miksi. Vastuu siirtyisi ihmisille. Jopa pelkän silmien liikkuminen on tapa kommunikoida. Neuro stimulanssi kuin olisi kohdalla ja todettu täys järkiseksi niin ei muuta kuin suullista sopimusta pystyyn vain. Muistisairaus tai mielisairaus ylipäätäen on sitä harmaata aluetta mikä jakaa mielipiteet.
Neliraajahalvaantuneista lähes jokainen kärsii jonkinasteisesta masennuksesta eli mielisairaudesta. He kyllä jäisivät eutanasian ulkopuolelle.