riistakameraan tallentui naapuri hiippailemassa mökin pihalla
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Hmmmmmmmm... Epäilyttäväää
Ja etenkin erittäin epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiton kamera jollei ole kylttiä, varaudu maksamaan sakkosi, pahimmassa tapauksessa joudut linnaan.
Hah hah, luuletko oikeasti että tuosta mitään vankeustuomiota saa?
Itseasiassa ei yllättäisi yhtään vaikka just tuosta hurjasta "uhrittomasta rikoksesta" joutuisikin tässä maassa lukkojen taakse.
Meidän mökkialueella on tapahtunut murtoja ja siksi naapurit ovat sopineet, että käyvät muidenkin tonteilla katsomassa, onko kaikki kunnossa. Hiippailu siis ihan ok.
Kun ensimmäinen naapuri hankki riistakameran, niin ehdotin sukulaisilleni, että laittaisimme lakanat päähän ja menisimme tanssimaan pihalle kameran näkökenttään.
Eivät lähteneet, tylsimykset.
Meillä laitettiin myös kamera kuvaamaan eläinten kulkua ja puoli kylää ramppasi kuvassa keräämässä sienet mökin nurkalta.
Voisi joskus esitellä tiekokouksessa kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kameravalvonnasta pitää aina ilmoittaa sillä ketään ei saa kuvata ilman lupaa. Ei edes omaa tonttia, sillä esim postinjakajan näkyminen omassa tonttikamerassa on salakuvaamista.
Ap ei missään tapauksessa voi kertoa naapurille että hän on kuvannut naapuria salaa. Välitön oikeusjuttu.T. Ts-päällikkö jonka työpaikalla oli kunnon kahinat kameravalvonnasta - silloin tutkittiin lakia huolella
Omaa pihaa saa kuvata, ei senttiäkään yleistä aluetta.
Jaa, ei meilläpäin ole tapana kävellä toisten tonteilla muuta kun pyydettäessä saati nyt kurkkimassa ikkunoista. Ei mökeillä mitään omia sääntöjä ole että sinne nyt vaan voi kuka tahansa mennä pihalla hiippailemaan.
Kysyisin suoraan että miksi kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä siinä hiippailussa vielä mitään mutta kurkki ikkunoista sisään ym.
itse en menisi heidän pihalle heidän poissa ollessa muuta kuin jos on tulipalo tai vastaava .
ap
Ihmiset on uteliaita. Tuskin tuossa sen kummemmasta on kyse.
Ollaan mekin niin tehty, ihan silkkaa uteliaisuutta, lasten kanssa. Käytiin ihastelemassa paikkoja heidän poissa ollessaan kun eivät muuten halua olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla pihalla saa kuvata, naapurin tonttia kameran kuvassa ei saa näkyä: https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/riistakameralla…
Saa kuvata, mutta kuvaamisesta on tiedotettava etukäteen esimerkiksi varoituskyltein. Outoa että poliisi ei tuossa tiedotteessan mainitse tätä erittäin oleellista yksityiskohtaa.
http://omakotilehdet.fi/katso-mita-kuvaat/
"Omaan pihaan rajoittuvasta kameravalvonnasta ei tarvitse ilmoittaa tarroin, joskaan mikään ei sitä kielläkään"
Meillä kateellinen naapuri löydettiin kusemasta meidän tontille! Ei kovin isot kivekset heiluivat puolelta toiselle, kun nolona kiitolaukkaa kipitti omalle puolelle housut puolitangossa.
#sähköauto #äänettömyys #massi
Vierailija kirjoitti:
Laiton kamera jollei ole kylttiä, varaudu maksamaan sakkosi, pahimmassa tapauksessa joudut linnaan.
ei ole laitonta kuvata omaa pihaa!!! muut paikat ovat eri asia. omaa pihaa saa kuvata kameralla tai dronella jossa on kamera ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mua kiinnostaa mitä ap tarkoittaa hiippailulla, kyyryssä hiiviskelyäkö? Ja mitä tarkoittaa kurkkia ikkunoista? Nenä ruudussa kiinni, niinkö?
Jos vaikka olisi niin, että ap:n mökin pihapiirissä on hyvä kantarellipaikka, jota naapuri on ap:n poissaollessa käynyt vilkaisemassa? Väärinhän sekin on, että vie toisen sienet (paitsi jos ne eivät omalle väelle kelpaa, mutta silloinkin kannattaa toimia avoimesti). Tällainen toiminta on mun mielestä ymmärrettävää, vaikka ei hyväksyttävää.
Kun menee toisen ikkunoiden ohi, niin kyllä niihin vaistomaisestikin vilkaisee, ilman mitään kurkkimistarkoitusta tai muuta pahaa aietta.
Ei kai se kanttarelleja sisältä etsi? Ja sitä paitsi, jokamiehenoikeudet eivät yllä pihoihin asti, joten sieltä mökkipihastakin on ihan turha etsiä niin kanttarelleja kuin marjojakaan.
Kuten kirjoitin, naapuri toimi väärin. Mua kuitenkin kiinnostaa hänen motiivinsa, onko ne ollenkaan edes ymmärrettävät (hyväksyminen on eri juttu). Ja mitä hiippailu ja kurkistelu tarkoittaa. Ja millaiset välit mökkinaapuruksilla on.
Mökki on varmaan joissakin erämaassa kun ihan pihapiiriin osotetaan karhuja ja kettuja ja viritellään riistakameroita.
Aika monet kesämökeillä tekee tuota. Menevät katselemaan, kun naapuri ei ole paikalla. Itse en yhtään olisi yllättynyt tuosta, niin yleistä se on,
N-77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole laitonta kuvata omaa pihaa!!! muut paikat ovat eri asia. omaa pihaa saa kuvata kameralla tai dronella jossa on kamera ihan vapaasti.
Mutta et saa kuvata sitä naapuria joka piipahti mökkisi nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Laitat nyt kamerasta kertovat kyltit. Eiköhän asiaton hiippailu lopu.
Itse en pitäisi naapurin tirkistelystä ollenkaan, vaan uskoisin, että seuraavalla kerralla sieltä lähtee jotakin naapurin mukaan. En olisi ollenkaan niin sinisilmäinen kuin jotkut täällä ovat.
En usko, että tässä on ihmisillä kyse sinisilmäisyydestä, vaan ihan siitä, että tunnetaan millaisia persoonia maalla voi olla. Jotkut kurkkii uteliaisuuttaan toisten pihoja, mutta kaikki ei toki.
Kaupunkilaismökkeilijät sitten usein riitaantuu paikallisten kanssa, kun heidän toleranssinsa tällaiselle on pienempi kuin paikallisilla (niilläkin jotka tuota ei itse harrasta). Sille mistä kaupunkilainen nostaa hirveän metelin paikallinen usein vain kohauttaa olkapäitään ja naureksii.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mua kiinnostaa mitä ap tarkoittaa hiippailulla, kyyryssä hiiviskelyäkö? Ja mitä tarkoittaa kurkkia ikkunoista? Nenä ruudussa kiinni, niinkö?
Jos vaikka olisi niin, että ap:n mökin pihapiirissä on hyvä kantarellipaikka, jota naapuri on ap:n poissaollessa käynyt vilkaisemassa? Väärinhän sekin on, että vie toisen sienet (paitsi jos ne eivät omalle väelle kelpaa, mutta silloinkin kannattaa toimia avoimesti). Tällainen toiminta on mun mielestä ymmärrettävää, vaikka ei hyväksyttävää.
Kun menee toisen ikkunoiden ohi, niin kyllä niihin vaistomaisestikin vilkaisee, ilman mitään kurkkimistarkoitusta tai muuta pahaa aietta.
Ei kai se kanttarelleja sisältä etsi? Ja sitä paitsi, jokamiehenoikeudet eivät yllä pihoihin asti, joten sieltä mökkipihastakin on ihan turha etsiä niin kanttarelleja kuin marjojakaan.
Kuten kirjoitin, naapuri toimi väärin. Mua kuitenkin kiinnostaa hänen motiivinsa, onko ne ollenkaan edes ymmärrettävät (hyväksyminen on eri juttu). Ja mitä hiippailu ja kurkistelu tarkoittaa. Ja millaiset välit mökkinaapuruksilla on.
Mökki on varmaan joissakin erämaassa kun ihan pihapiiriin osotetaan karhuja ja kettuja ja viritellään riistakameroita.
Ei tarvitse olla missään erämaassa. Meillä on mökki 100 km päässä Helsingistä ja kameraan on osunut mm supi, kettu, metsäpeura ja saukko. Ja onhan niitä hirviä, karhuja ja susiakin nähty alueella, mutta ei meidän tontilla.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Oulussa kulkee kettu(ja) kaupunkialueella parin kilometrin päässä keskustasta, karhuhavaintoja on tehty n. 10 km päässä keskustasta.
Ketut, supit, peurat ja jänikset on hyvinkin yleisiä kaupunkien liepeillä. Riippuen vähän missä osassa maata ollaan. Meidän pihalla (75 km Helsingistä) on ollut mäyrä, hirvi ja näätäkin. Ilveksen jäljet ihan tontin vierellä. Ei se luonto ole mikään erämaiden ihmeellinen yksinoikeus.
Maaseudulla kiertelee ulkomaalaisia ryöstelyporukoita, siksi jotkut kiertelevät naapurien pihoilla tarkkailemassa. Sinun pitää nyt tehdä selväksi, että sinun mökillä on vapaa ryöstelyoikeus eikä naapurin pidä siihen puuttua. Puhumalla asiat selviää. ☺
No kun ei tarvitse edes tiedottaa niin kauan, kuin se kamera kuvaa vain ja ainoastaaan kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta.