riistakameraan tallentui naapuri hiippailemassa mökin pihalla
Kommentit (93)
Omassa pihassa saa valvoa juuri niin paljon kuin haluaa kunhan ei kuvata naapuria, yleistä tietä tms. Ei tarvita kylttejä.
Sinuna ap tosin laittaisin kyltit. Ehkä se estäisi hiippailun. Meillä on mökillä hälyttävä kamera, eli jos siellä joku liikkuu, niin tulee ilmoitus ja voin puhelimesta katsoa tilannetta.
Anna naapurisi ymmärtää, että sinulla on paranormaaleja kykyjä.
Yllättäen "tiedät asioita".
Vierailija kirjoitti:
Laiton kamera jollei ole kylttiä, varaudu maksamaan sakkosi, pahimmassa tapauksessa joudut linnaan.
Hah hah, luuletko oikeasti että tuosta mitään vankeustuomiota saa?
Pitäisin vaan plussana, että naapuri seuraa. Me monesti soitetaankin, että kävisittekö katsomassa, jos on myrskyä tai muuta ollut. Ja kerran keväällä soittivat, että meidän laituri on melkein irti ja olivat sitä korjanneetkin ettei lähtenyt menojaan. Hyvät välit on A ja o, apua saattaa joskus tarvita ja saa luvan vaikka kaataa sen rajakuusen. Pienistä äänistä ei valiteta kun vieraita puolin ja toisin. Kahvit juodaan aina jos poikkeevat.
Joskus oikaisen metsään naapurin pihan poikki jos ei ole paikalla. Rakennusaikana naapuri myös kävi meillä kurkistelemassa. Vastasataneessa lumessa näkyi jalanjäljet, oli kurkkinut ikkunoista...
Sano, että näin sut kurkkimassa ikkunoista sisälle, tuu nyt ihmeessä käymään niin esittelen paikat sisältä päin niin ei tarvitse jatkossa kiipeillä ja kurkkia, voit vielä satuttaa ihtes.
Mitä merkitystä. Jos sinulla on hyvät suhteet naapuriisi, niin mitä merkitystä vaikka kulkisi teidän pihalla poissa ollessasi. Minun naapurini voi huoletta mennä kurkkimaan mökkiini. Ei haittaa.
"Aika tarkkaa kuvaa tulee noista uusista riistakameroista, mikä meilläkin on..."
Lähettäisin naapurille sähköpostissa riistakameran valokuvan (jossa naapuria ei näy) ja mukaan tekstin tähän tapaan:
"Onpa näppärä tämä uusi riistakamerani! Se lähettää heti kuvan, jos jotain liikkuu pihallani. Olen kuullut, että tälläkin seudulla on nähty jotain ihme hiippareita tutkimassa ikkunoita ym. Pidetään silmät auki! "
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon.
Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.
Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi - miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa - ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.
Kuitenkin, kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reagoivan mitenkään huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.
Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista, jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.
Sinulla on mitä todennäköisimmin CU (colitis ulcerosa = krooninen paksusuolentulehdus).
Onneksi olkoon vaan!
Mua kiinnostaa mitä ap tarkoittaa hiippailulla, kyyryssä hiiviskelyäkö? Ja mitä tarkoittaa kurkkia ikkunoista? Nenä ruudussa kiinni, niinkö?
Jos vaikka olisi niin, että ap:n mökin pihapiirissä on hyvä kantarellipaikka, jota naapuri on ap:n poissaollessa käynyt vilkaisemassa? Väärinhän sekin on, että vie toisen sienet (paitsi jos ne eivät omalle väelle kelpaa, mutta silloinkin kannattaa toimia avoimesti). Tällainen toiminta on mun mielestä ymmärrettävää, vaikka ei hyväksyttävää.
Kun menee toisen ikkunoiden ohi, niin kyllä niihin vaistomaisestikin vilkaisee, ilman mitään kurkkimistarkoitusta tai muuta pahaa aietta.
Hanki ne kamerakyltit ja laita jälkeenpäin,.
"Siinähän ne ovat aina olleet"
Katsot missä ollut ja vihjailevaa jotakin meteliä tuolloin yms ihmettelyä.
Laitat nyt kamerasta kertovat kyltit. Eiköhän asiaton hiippailu lopu.
Itse en pitäisi naapurin tirkistelystä ollenkaan, vaan uskoisin, että seuraavalla kerralla sieltä lähtee jotakin naapurin mukaan. En olisi ollenkaan niin sinisilmäinen kuin jotkut täällä ovat.
Meillä lähellä olevan mökin omistaja uhosi tämän tästä, että hänen pihaansa ei mennä ja hän kyllä kuvaa ja ottaa yhteyttä poliisiin. Tämä siis sen jälkeen, kun hän oli toistuvasti ottanut meihin yhteyttä, kun kävimme tontillaan. Ja todella olimme siellä portilla käyneet katsomassa, oliko tihutöitä tehty samoin kuin muilla lähimökeillä.
Ymmärsimme asian.
Kun seuraavan kerran outo pakettiauto ajoi mökkitielle, emme reagoineet, olihan mökillä kamerat. Vakuutusyhtiö ei valitettavasti maksa tunnearvoista.
Paremminkin kysy onko heillä näkynyt hiilpareita? Teidän riistakamerassa oli joku hiippari. Mutta siitä ei oikein saa selvää oliko nainen vai mies, nuori tai vanha. Mieti siinä, että.pitäisikö ilmoittaa poliisille, jos on vaikka lähestöllä ollut mökkimurtoja. Niin on voinut olla sama tyyppi ja jos poliisi saisi sen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kautta rantain puheeksi naapurin kanssa. Paljastamatta siis, että tiedät hiippailuista. "Ajateltiin tuossa, että laitetaan riistakamera pihaan kun täällä liikkuu niin paljon eläimiä. Onkin ollut pihassa näemmä vilskettä kameran mukaan"
Ja sitten vaivihkaa seuraillaan ilmeitä.
Miksi pitää tehdä vaivihkaa, itse sanoisin ihan suoraan että mitäpäs oikein hiiviskelit eilen illalla meidän pihalla. Ja älä tuu toiste.
No naapuri varmasti suutahtaa tästä ja vastaa että videokuvaaminen ilman kohteen lupaa on laitonta ja häneltä ei ole kysytty lupaa. Riistakamerasta pitää ilmoittaa "alueella tallentava valvontakamera kyltein".
Vierailija kirjoitti:
Omalla pihalla saa kuvata, naapurin tonttia kameran kuvassa ei saa näkyä: https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/riistakameralla…
Saa kuvata, mutta kuvaamisesta on tiedotettava etukäteen esimerkiksi varoituskyltein. Outoa että poliisi ei tuossa tiedotteessan mainitse tätä erittäin oleellista yksityiskohtaa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mua kiinnostaa mitä ap tarkoittaa hiippailulla, kyyryssä hiiviskelyäkö? Ja mitä tarkoittaa kurkkia ikkunoista? Nenä ruudussa kiinni, niinkö?
Jos vaikka olisi niin, että ap:n mökin pihapiirissä on hyvä kantarellipaikka, jota naapuri on ap:n poissaollessa käynyt vilkaisemassa? Väärinhän sekin on, että vie toisen sienet (paitsi jos ne eivät omalle väelle kelpaa, mutta silloinkin kannattaa toimia avoimesti). Tällainen toiminta on mun mielestä ymmärrettävää, vaikka ei hyväksyttävää.
Kun menee toisen ikkunoiden ohi, niin kyllä niihin vaistomaisestikin vilkaisee, ilman mitään kurkkimistarkoitusta tai muuta pahaa aietta.
Ei kai se kanttarelleja sisältä etsi? Ja sitä paitsi, jokamiehenoikeudet eivät yllä pihoihin asti, joten sieltä mökkipihastakin on ihan turha etsiä niin kanttarelleja kuin marjojakaan.
No mitä niistä ilmeistä sitten?