Asunnon myynti tappiolla
Tietäisikö kukaan saako verotuksessa jtn hyväksi, jos myy asunto-osakkeen tappiolla vuoden päästä ostosta (itselle ostettu asumiseen ja asuttu myös, ei siis sijoutusasunto). Entä varainsiirtovero, hyvitetäänkö siitä jtn? Miten myyntikulut otetaan huomioon verotuksessa, välityspalkkiota kai se koskee?
Myyntivoitosta kyllä löytyy tietoa, mutta ei näin toisin päin.
Kommentit (47)
Varainsiirtoveroa ei saa pois, mutta tappion voi vähentää verotuksessa, jos olette asuneet alle 2vuotta asunnossa, joka on vakituinen koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet niin hölmö että otat persnettoa kaupoissa, niin miksi muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa?!
Etkö tajua pääomatulojen verotuksesta sen vertaa, että tappioitakin saa vähentää pääomatulojen voitoista?
Etkö itse tajua sen vertaa, että vaikka verot maksetaan vain nettovoitoista, niin se ei tarkoita että nettotappioista saisi puolestaan verovaroista jotain hyvitystä? Kyllä tuon nyt luulisi olevan melko selvää kenelle tahansa jolla on ÄÖ yhtään yli sadan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappion voi vähentää sen vuoden luovutusvoitoista.
Tappiota voi vähentää 5 vuoden ajan.
Tämä on joku raharikkaitten sala juoni. Kaikki missä voi kiertää veroja niin kierretään!
Se ei ole veronkiertoa, vaan se on AINA ollut näin, eli AINAKIN vuodesta 1991, kun itse olen tehnyt veroilmoituksen.
Mulla on ollut pääomatuloja 2-vuotiaasta alkaen. Minä tiedän nämä asiat kyllä.Niin se on aina kun on oikeisto hallitus.... rikkaat vaan rikastuu ja me köyhät vaan köyhdytään ja tämä on yksi osoitus siittä
Näin on ollut jo 70-luvulla, jonka jälkeen kaikki puolueet ovat olleet hallituksessa.
Jos myyt asunnon ja olet asunut siinä alle 2v niin voitosta maksat 30% pääomaveroa ja vastaavasti jos teet tappiota, saat verohyvitystä.
Näinhän on myös ansiotuloverotuksessa, jos sinulla ei ole esim. matkavähennyksiä, maksat enemmän veroa, koska mitään kuluja ole syntynyt.
Ja sitä kutsutaan verotuksessa oikeudenmukaiseksi ja tasapuoliseksi kaikkia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet niin hölmö että otat persnettoa kaupoissa, niin miksi muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa?!
Etkö tajua pääomatulojen verotuksesta sen vertaa, että tappioitakin saa vähentää pääomatulojen voitoista?
Etkö itse tajua sen vertaa, että vaikka verot maksetaan vain nettovoitoista, niin se ei tarkoita että nettotappioista saisi puolestaan verovaroista jotain hyvitystä? Kyllä tuon nyt luulisi olevan melko selvää kenelle tahansa jolla on ÄÖ yhtään yli sadan.
Saa kyllä, jos on PÄÄOMATULOJA, etkö nyt köyhä tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappion voi vähentää sen vuoden luovutusvoitoista.
Tappiota voi vähentää 5 vuoden ajan.
Tämä on joku raharikkaitten sala juoni. Kaikki missä voi kiertää veroja niin kierretään!
Se ei ole veronkiertoa, vaan se on AINA ollut näin, eli AINAKIN vuodesta 1991, kun itse olen tehnyt veroilmoituksen.
Mulla on ollut pääomatuloja 2-vuotiaasta alkaen. Minä tiedän nämä asiat kyllä.Niin se on aina kun on oikeisto hallitus.... rikkaat vaan rikastuu ja me köyhät vaan köyhdytään ja tämä on yksi osoitus siittä
Näin on ollut jo 70-luvulla, jonka jälkeen kaikki puolueet ovat olleet hallituksessa.
Jos myyt asunnon ja olet asunut siinä alle 2v niin voitosta maksat 30% pääomaveroa ja vastaavasti jos teet tappiota, saat verohyvitystä.
Näinhän on myös ansiotuloverotuksessa, jos sinulla ei ole esim. matkavähennyksiä, maksat enemmän veroa, koska mitään kuluja ole syntynyt.
Ja sitä kutsutaan verotuksessa oikeudenmukaiseksi ja tasapuoliseksi kaikkia kohtaan.
Miten niin oikeudenmukaista ja tasapuolista? Rikkaalla on pääomatuloja, joista vähentää tappio, normaalilla kansalaisella ei. Toisekseen jokainen voi kulkea töihin autolla jos työmatka on x km ja vaatii autoa, sen sijaan jokainen ei voi ostaa asuntoa, josta tulisi myydessä voittoa. Ei voi verrata työmatkavähennystä mitenkään asunnon myyntitappioon tai voittoon.
” ” ” Asunnon myynti tappiolla ” ” ”
Tuossa on nyt alkava uusi trendi ja kuka pitkittää asuntonsa myyntiä pidemmälle ja pidemmälle, sitä enemmin tulee tappiota saamaan.
Väitänpä vielä, että mitä koimme -90 luvun alussa, jolloin pahimmissa tapauksissa asunnon arvosta lähti jopa 70% tulemme muutamien vuosien sisällä kokemaan vielä rajumpia arvonpudotuksia.
Mutta ei toki kannata uskoa ja nähdä jo nyt nähtävillä olevista merkeistä ja itsestäänselvyyksistä mitä tuleman pitää, vaan pitää pää pensaassa eikä katsoa ikäviä asioita silmiin ja hyväksyä tosiasioita.
Onhan se silti omaisuudenmenetystä eli tappiota. Tietenkin saa vähentää pääomatuloista tai voitosta, JOS sellaisia on.