Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon myynti tappiolla

Kjkj
22.08.2018 |

Tietäisikö kukaan saako verotuksessa jtn hyväksi, jos myy asunto-osakkeen tappiolla vuoden päästä ostosta (itselle ostettu asumiseen ja asuttu myös, ei siis sijoutusasunto). Entä varainsiirtovero, hyvitetäänkö siitä jtn? Miten myyntikulut otetaan huomioon verotuksessa, välityspalkkiota kai se koskee?
Myyntivoitosta kyllä löytyy tietoa, mutta ei näin toisin päin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen MYYNTI ON HYYTYNYT ! Kirjoittaa tänään 27.8-18 mm iltalehti.

Tämän ovat ikävä kyllä tunteneet "nahoissaan" jo sadat, elleivät tuhannet asuntojensa myyjät ympäri Suomea.

Siis mikä asunnon myynti !!!!! Eihän sellaista juurikaan ole. Odota,odota ja itke. Silti ostajia ei oo.

Vierailija
22/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa lukea lehdistä miten talousalan asiantuntiat kertovat, että kohta on asunnon myynnissä "ostajan markkinat",  voi rähmä.

Ostajan markkinat on ollut jo AINAKIN 5 vuotta !!!! Siis suurimmassa osassa Suomea, ja kaupunki alueilla.

En tarkoita maaseutua, jossa asuntojen myyntiä ei juurikaan edes ole.

Harvassa on ne alueet, jossa asunnot myydään muutamassa viikossa tai kuukaudessa. Niitäkin toki on.

Enemmistö on myyntilistalla roikkuvia asuntoja jopa vuodesta toiseen.

Ja tappiolla myyminen  on päivän trendi. Turha muuta inistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa mitään hyvitystä mistään. Ihan oma vika, kun ostat kalliilla ja myyt halvalla. Pitäskö muka yhteiskunnan jotenkin osallistua sun hölmöilyn kustantamiseen?

Ole huoletta luovutustappioita ei voi vähentää koskaan enempää kuin on luovutusvoittojakaan. Eli olet kaikissa tapauksissa yhteiskunnan edunsaajana pääomatulojen verotuksen kautta. Tämä(kään) ei ole asia josta kannattaa tuohtua.

Vierailija
24/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni jäi 20.000€ velkaa, kun myin muuttotappiopaikkakunnalta rivitalo-osakkeen. Lähin työn perässä p-seudulle ja asunto oli myytävä siihen hintaan kuin siitä tarjottiin.

Tappiota tuli kaikkiaan yli 30.000€. Velat on jo ajat sitten kuitattu ja maksettu, mutta sen opin etten enää asuntoon sijoita.

Vierailija
25/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa mitään hyvitystä mistään. Ihan oma vika, kun ostat kalliilla ja myyt halvalla. Pitäskö muka yhteiskunnan jotenkin osallistua sun hölmöilyn kustantamiseen?

Eikö muka synny luotustappiota, jota voi vähentää muista pääomatuloista, jos niitä on? Esim. vuokratuotosta. Syntyy. Mitä sä köyhä tulet tänne rikkaampias neuvomaan.

Vierailija
26/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni jäi 20.000€ velkaa, kun myin muuttotappiopaikkakunnalta rivitalo-osakkeen. Lähin työn perässä p-seudulle ja asunto oli myytävä siihen hintaan kuin siitä tarjottiin.

Tappiota tuli kaikkiaan yli 30.000€. Velat on jo ajat sitten kuitattu ja maksettu, mutta sen opin etten enää asuntoon sijoita.

Eihän tuo ollut sijoitus, jos se oli oma asuntosi, jossa asut. Olisit pitänyt sen rivarin ja pistänyt vuokralle, niin silloin oltaisiin voitu puhua sijoituksesta, joka sitten joko tuotti tai ei.

Vierailija
27/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos myyn sijoitusasunnon jonka olen omistanut 4 vuotta (mutta jossa en ole itse asunut) tappiolla, niin saako silloin vähentää tappiot verotuksessa? En saanut selvää verottajan ohjeesta.

Vierailija
28/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet niin hölmö että otat persnettoa kaupoissa, niin miksi muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa?!

Vierailija
29/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ollut sijoitus, jos se oli oma asuntosi, jossa asut. Olisit pitänyt sen rivarin ja pistänyt vuokralle, niin silloin oltaisiin voitu puhua sijoituksesta, joka sitten joko tuotti tai ei.

Kyllä se oli pari viimeistä vuotta vuokralla ennen myyntiä.

Vierailija
30/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet niin hölmö että otat persnettoa kaupoissa, niin miksi muiden veronmaksajien pitäisi se kustantaa?!

Etkö tajua pääomatulojen verotuksesta sen vertaa, että tappioitakin saa vähentää pääomatulojen voitoista?

Vierailija
31/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappion voi vähentää sen vuoden luovutusvoitoista.

Tappiota voi vähentää 5 vuoden ajan.

Tämä on joku raharikkaitten sala juoni. Kaikki missä voi kiertää veroja niin kierretään!

Vierailija
32/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oli pari viimeistä vuotta vuokralla ennen myyntiä.

Ok.

Vierailija
33/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joku raharikkaitten sala juoni. Kaikki missä voi kiertää veroja niin kierretään!

Se ei ole veronkiertoa, vaan se on AINA ollut näin, eli AINAKIN vuodesta 1991, kun itse olen tehnyt veroilmoituksen.

Mulla on ollut pääomatuloja 2-vuotiaasta alkaen. Minä tiedän nämä asiat kyllä.

Vierailija
34/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ostajia ei vaan ole !!!!!! On pudotettu hintaa alle sen mitä ikinä uskoimme pudottavamme. 

Kodissamme ei ole mitää "vikaa", sen enempää kuin muissakaan myytävissä asunnoissa.

Se että myyntihinta on jo niin alhainen, eikä näytöissäkään ole ketään ostaja ehdokasta, on rankkaa.

Tää jos mikä on loukku, yhden asunnon loukku.  Kaipa niitä ostajia olisi, ellei pankki pitäisi raha hanoja

tukossa.

Heh, aattelet että syynä on pankki kun ei kauppa käy?

Minusta pankit toimii hyvinkin vastuullisesti, kun ei myönnä persaukisille lainaa. Jos on ihan normaalit tulot, lainaa saa kyllä. Toki jos myymäsi kohde on joku pommi, mikä ei käy edes vakuudeksi, niin silloin toki ymmärrän jos pankki ei rahoita juuri sinun asunnon ostoa. Mutta kyllä yleisesti ottaen pankit rahoittaa mielellään, jos vaan maksukyky ja vakuudet on kunnossa.

Vierailija
35/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuu se osakkeillakin tehtävään sijoitushölmöilyyn. Mutta tappiot saa vähentää vain muista voitoista. Eli pelkkää asunnon tappiolla myymistä ei saa vähentää.

Miten muka osallistuu osakkeilla  tehtävään sijoitushölmöilyyn?

Vierailija
36/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tajua pääomatulojen verotuksesta sen vertaa, että tappioitakin saa vähentää pääomatulojen voitoista?

Esim. jos ap 5 vuoden kuluessa myisi asunnon voitolla, siitä vähennettäisiin ensin tappion määrä, ennen kuin lasketaan, jäisikö verotettavaa voittoa.

Vierailija
37/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole veronkiertoa, vaan se on AINA ollut näin, eli AINAKIN vuodesta 1991, kun itse olen tehnyt veroilmoituksen.

Niin se on aina kun on oikeisto hallitus.... rikkaat vaan rikastuu ja me köyhät vaan köyhdytään ja tämä on yksi osoitus siittä

Vierailija
38/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa jos olet käyttänyt omassa asumiskYtössä. Oikeus verovähennyksiin jos asunto ollut vuokralla.

Vierailija
39/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kuplassa ihmiset elävät !!!! Asunnon myynti on nytkyään tappiolla myyntiä. Hesan seutu ja jotkut 

kasvukeskukset ovat eri juttu. Muualla saa / joutuu myymään kotinsa noin -20 % halvemmalla kuin on itse ostanut joitakin vuosia sitten.

Asuntoje hinnat ovat laskeneet rajusti. Ei tämä ole mitään yksien asunnon ostajien moka, vaan tilanne on yleisesti tämä.

Sitä ei saa millä itse osti.

Tämän ovat vahvistaneet myös Kiinteistönvälittäjät.

Esim. Joensuussa, Mikkelissä ja Oulussa, mm. rivitalokolmioita on myynnissä pilvin pimein.

Hinnat ovat tippuneet YLEISESTI roimasti, silti ne eivät mene helpolla kaupaksi. Tiedän perheitä jotka ovat tiputtaneet asunnon hintaa YLI 20 %, ja ostajia ei ole.

Kyllä myytävien listalta löytyy yli 2 vuotta myynnissä olevia asuntoja.

Katseet kääntyvät pankkien lainaehtoihin, jotka ovat viimeisen päälle kireät.

Millä tavalla kireät? marginaali 0,4 % (joo voisi olla alempikin mutta olen tyytyväinen), lyhennysjoustoa vapaasti käytettävissä 10% lainan summasta. Käytännössä ilmasta rahaa ja takaisimaksussakin reilusti joustoa. 

Vierailija
40/47 |
17.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on aina kun on oikeisto hallitus.... rikkaat vaan rikastuu ja me köyhät vaan köyhdytään ja tämä on yksi osoitus siittä

Ai että ois muka ollut oikeistohallitus vuodesta -91? Ei tod. En itse äänestänyt viimevaaleissa oikeistoa (en ole koskaan äänestänyt mm. Kokoomusta), mutta käyhän mulle hyvin se, mitä tämä oikeistohallitus on saanut aikaan. Ihmettelen vain Suomen kansaa, joka heitä äänesti.

Tämä hallitus auttoi meitä rikkaita mm. sillä, että AIEMMIN et voinut vähentää osakemyynnin tappioita muista pääomatuloista, kuin myyntitappiosta (tai siis ainakaan et vuokratuloista), mutta tämä hallituspa muutti senkin niin, että jos toisessa pääomatuloluokassa tai lajissa syntyy voittoa/tappiota, sitä voi hyödyntää toisessakin pääomatuloluokassa. Tänks! Teinkin just perintöosakkeilla muhkeaa tappiota (pelätessäni kurssien syöksyvän sitäkin pahemmin) ja lisäksi remontoin sijoitusasuntoani. Nyt mulla on vuosiksi eteenpäin verottomat vuokratuotot tiedossa. Nam, kansalainen kiittää.

Ei ois mennyt näin aikaisemmalla verotuksella.

Minusta ihan uskomattoman törkeää rahansiirtoa rikkaille.

Äänestin itse siis vasemmistoa. Ensi vaaleissa äänestänen tyhjää.