Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta – asiantuntijat vastaavat pe 24.8. kello 11–14

22.08.2018 |

Oletko jäämässä työttömäksi tai eikö sinulla ole työpaikkaa, johon palata perhevapaiden jälkeen? Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kotihoidon tuen vaikutuksesta työttömyysetuuksiin, Yleisen työttömyyskassan YTK:n etuusasiantuntijat vastaavat lukijoiden kysymyksiin! Asiantuntijat ovat ketjussa paikalla perjantaina 24. elokuuta kello 11–14. Voit jättää kysymyksesi jo etukäteen.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukea yrittäjän puoliso voi hakea sen jälkeen kun yritystoiminta on päättynyt? Puoliso on ollut työntekijän roolissa, ei omistusta yrityksestä.

Vierailija
22/85 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työsuhde päättyy kuun alussa, sanotaan vaikka 2. päivä ja viimeisen palkan mukana maksetaan kertyneet lomarahat, niin vaikuttaako lomarahat kyseisen kuukauden ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? 

Lomarahoista ei kerry ansiosidonnaista päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloni ovat osa-aikatyössä olleet esimerkiksi 1000-1200e kuussa, paljonko ansiosidonnainen on jos jään työttömäksi? En osaa laskea tuota.

Kassan nettisivuilla on hyvin yksinkertaiset ja selkeät laskurit, joilla saa arvion ansiosidonnaisestaan.

Ohis laskin puolestasi, suositelen kyllä tutustumaan oman kassann laskuriin, ei se vaikeaa ole. Jos ansiobrutto on 1200e niin ansiosidonnainen brutto on 900-1000e riippuen onko sinulla lapsia. Veroprosentin voit laskea netissä itse. Veikkaan, että se on 15-20%, sillä etuuksia verotetaan enemmän kuin palkkatuloa. Kun käytät verolaskuria, täytä tulot etuus (ei palkkatulot) kohtaan.

Mikä on tuossa laskelmassasi ansiosidonnaisen pvrahan PERUSTEpalkka? Se minkä mukaan lasketaan päiväraha..

Se kun määräytyy työttömyyttä edeltävän palkan mukaan..

Jos soviteltu päiväraha ja palkka YHTEENSÄ on isompi kuin PERUSTEpalkka niin ei saa soviteltua...

Vierailija
24/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloni ovat osa-aikatyössä olleet esimerkiksi 1000-1200e kuussa, paljonko ansiosidonnainen on jos jään työttömäksi? En osaa laskea tuota.

Kassan nettisivuilla on hyvin yksinkertaiset ja selkeät laskurit, joilla saa arvion ansiosidonnaisestaan.

Ohis laskin puolestasi, suositelen kyllä tutustumaan oman kassann laskuriin, ei se vaikeaa ole. Jos ansiobrutto on 1200e niin ansiosidonnainen brutto on 900-1000e riippuen onko sinulla lapsia. Veroprosentin voit laskea netissä itse. Veikkaan, että se on 15-20%, sillä etuuksia verotetaan enemmän kuin palkkatuloa. Kun käytät verolaskuria, täytä tulot etuus (ei palkkatulot) kohtaan.

Mikä on tuossa laskelmassasi ansiosidonnaisen pvrahan PERUSTEpalkka? Se minkä mukaan lasketaan päiväraha..

Se kun määräytyy työttömyyttä edeltävän palkan mukaan..

Jos soviteltu päiväraha ja palkka YHTEENSÄ on isompi kuin PERUSTEpalkka niin ei saa soviteltua...

Oho, vähän hölmö vastaus tuohon kun jää osa-aikaiselta työttömäksi. Tuo koskee jos MENEE osa-aikaiseen.

Sori, lukivirhre 😊

Veroprosentista: kannattaa tilata verokortti VUOSI tulorajalla, silloin palkasta ja sovitellusta menee sama prosentti....

Vierailija
25/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyy määräaikainen työsuhde 31.12. Jos haen nyt opiskelemaan niin onko minulla mahdollista päästä opiskelemaan työttömyyspäivärahalla, kun koulu alkaisi joskus tammikuun alkupuolella?

Tää on työkkärin päätös. Kyllä voit päästä opiskelemaan työttömyysturvalla, mutta hae lupaa opintoihin ajoissa työkkäristä. Te-palvelut.fi-sivuilta löydät lisätietoja ja ehtoja.

Täytyy muistaa, että te-toimisto ei voi tehdä päätöstä, jos hakija ei ole työtön. Työssäolevalle ei voi päätöstä tehdä. (oletan, että kysyjällä on kokoaikatyö ja määräaikainen työsuhde)

Vierailija
26/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos en voi ottaa työtä vastaan koska lapsellani (10kk) ei ole päivähoitopaikkaa?

Vierailija
27/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen "turva" on pienipalkkaiselle iso kusetus. Etenkin naisvaltaisilla aloilla.

Mitään etuja ei uskalleta oikeasti voimakkaasti ajaa, ainaista joustoa ja myötäilyä.

Mitä saat maksujasi vastaan?

Työttömäksi joutuessasi ansiosidonnainen on niin pieni, että olet anyway toimeentuloluukulla.

Eli maksat turhasta.

Työkkärin rahat, asumistuki ja toimarituki on isompi kombo kuin  ansiosidonnainen.

Ainakin pääkaupunkiseudun elinkustannuksilla.

Siis funtsi pienituloinen, että mitä saat oikeasti liitoltasi?

Kevätristeilyn. Jos sitäkään.

Samaa mieltä! Palkankorotusprosenttikin aina leventää pieni ja suurituloisten kuilua. Suurituloinen aina hyötyy enemmin. Mitään ette saa aikaiseksi, vai oliko tää se pelkkä kassaliitto?

Vierailija
28/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja määräaikainen työsuhteeni päättyi äitiyslomaan ja näin ollen olen työtön. Kannattaako minun edes ilmoittautua työttömäksi ja nostaa ansiosidonnaista päivärahaa, jos ajatuksenani on hoitaa lasta kotona äitiysloman jälkeen ? Voidaanko minut määrätä töihin, vaikka lapsella ei ole päivähoitopaikkaa ? Täytyykö minun hakea esim. paikkoja jotka eivät kiinnosta eivätkä ne vastaa edellistä työpaikkaani ? Lähinnä tarkoitan sitä, kun yleisesti ottaen sairaanhoitajille on ”jatkuvasti” töitä. Pitääkö minun vain pärjätä kotihoidontuella. Kuulun liittoon ja työkokemusta on monta vuotta.

Vierailija
29/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyy määräaikainen työsuhde 31.12. Jos haen nyt opiskelemaan niin onko minulla mahdollista päästä opiskelemaan työttömyyspäivärahalla, kun koulu alkaisi joskus tammikuun alkupuolella?

Opinnot kannattaa aloittaa työsuhteen aikana jos mitenkään mahdollista. Jos on vähintään puoli vuotta suorittanut opintoja työn ohella, katsotaan ne sivutoimisiksi ja siten voi saada työttömyystukea.

Omaehtoista opiskelua varten päätös pitää hakea hyvissä ajoin ennen opiskelun aloittamista. Sinun tapauksessasi työttömyyden alkamisen ja mahdollisten opintojen aloittamisen väliin ei jää juuri ollenkaan aikaa. Ehtisit siis aloittaa opinnot ennen päätöstä ja jos se onkin hylkäävä, pitää opinnot keskeyttää mikäli haluat työttömyyskorvauksen.

Vierailija
30/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen "turva" on pienipalkkaiselle iso kusetus. Etenkin naisvaltaisilla aloilla.

Mitään etuja ei uskalleta oikeasti voimakkaasti ajaa, ainaista joustoa ja myötäilyä.

Mitä saat maksujasi vastaan?

Työttömäksi joutuessasi ansiosidonnainen on niin pieni, että olet anyway toimeentuloluukulla.

Eli maksat turhasta.

Työkkärin rahat, asumistuki ja toimarituki on isompi kombo kuin  ansiosidonnainen.

Ainakin pääkaupunkiseudun elinkustannuksilla.

Siis funtsi pienituloinen, että mitä saat oikeasti liitoltasi?

Kevätristeilyn. Jos sitäkään.

Niin, mikä on pointtisi? Jokainen sen tietää, että ansiosidonnainen on vain osa palkasta, sitä verotetaan reilusti. Ja hei ansiosidonnainen tulee työttömyyskassasta, riittää kassajäsenyys, ei tarvita liiton jäsenyyttä.

Vierailija
31/85 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja määräaikainen työsuhteeni päättyi äitiyslomaan ja näin ollen olen työtön. Kannattaako minun edes ilmoittautua työttömäksi ja nostaa ansiosidonnaista päivärahaa, jos ajatuksenani on hoitaa lasta kotona äitiysloman jälkeen ? Voidaanko minut määrätä töihin, vaikka lapsella ei ole päivähoitopaikkaa ? Täytyykö minun hakea esim. paikkoja jotka eivät kiinnosta eivätkä ne vastaa edellistä työpaikkaani ? Lähinnä tarkoitan sitä, kun yleisesti ottaen sairaanhoitajille on ”jatkuvasti” töitä. Pitääkö minun vain pärjätä kotihoidontuella. Kuulun liittoon ja työkokemusta on monta vuotta.

Jos alueellasi on avoimia sairaanhoitajan työpaikkoja, vaikka lyhytaikaisia, niin kyllä niihin on pakko hakea ja mennä, vaikka ei kiinnosta. Ansiosidonnainen päiväraha ei ole lastenhoitotuki, joten jos ilmoittaudut työttömäksi, otat sen riskin, että päädyt töihin ja lapsi hoitoon.

Vierailija
32/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin kaupungista X, parin tunnin matkan päästä Helsingistä. Ennen lapsia minulla oli vakituinen työpaikka Helsingissä, mutta kirjani olivat koko ajan X:ssä, jossa vietin viikonloput. Vuodesta 2013 lähtien olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja hoitovapaalla työpaikastani, asumme X:ssä kuten ennenkin.

Kuopus on nyt täyttämässä kolme. Olemme päättäneet perheenä pysyä paikkakunnalla X, ja lasten takia en enää halua työskennellä Helsingissä, työssäkäyntialueen ulkopuolella. Olen ilmoittanut irtisanoutumisestani siitä päivästä lukien, kun lapsi täyttää kolme. Olen jo saanut uuden työpaikan X:ssä, mutta irtisanoutumisen ja uuden työn alun väliin jää pari kuukautta.

Saanko karenssin, koska irtisanoudun itse? Työpaikkani siis oli työssäkäyntialueen ulkopuolella, mutta en ole muuttanut uudelle paikkakunnalle X, vaan asunut täällä aina.

Vierailija
33/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin kaupungista X, parin tunnin matkan päästä Helsingistä. Ennen lapsia minulla oli vakituinen työpaikka Helsingissä, mutta kirjani olivat koko ajan X:ssä, jossa vietin viikonloput. Vuodesta 2013 lähtien olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja hoitovapaalla työpaikastani, asumme X:ssä kuten ennenkin.

Kuopus on nyt täyttämässä kolme. Olemme päättäneet perheenä pysyä paikkakunnalla X, ja lasten takia en enää halua työskennellä Helsingissä, työssäkäyntialueen ulkopuolella. Olen ilmoittanut irtisanoutumisestani siitä päivästä lukien, kun lapsi täyttää kolme. Olen jo saanut uuden työpaikan X:ssä, mutta irtisanoutumisen ja uuden työn alun väliin jää pari kuukautta.

Saanko karenssin, koska irtisanoudun itse? Työpaikkani siis oli työssäkäyntialueen ulkopuolella, mutta en ole muuttanut uudelle paikkakunnalle X, vaan asunut täällä aina.

Karenssia ei ehkä tule, jos puolisollasi on työpaikka Xssä. Karenssi alkaa irtisanoutumisesta seuraavana päivänä, joten kannattaisi irtisautua perhevapaan aikana, vähintään 3kk ennen lapsen 3v synttäreitä.

Vierailija
34/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssia ei ehkä tule, jos puolisollasi on työpaikka Xssä. Karenssi alkaa irtisanoutumisesta seuraavana päivänä, joten kannattaisi irtisautua perhevapaan aikana, vähintään 3kk ennen lapsen 3v synttäreitä.

Ehkä kannattaisi, mutta en halua hyötyä systeemistä. Enhän ole työtön ennen kuin kht päättyy.

Vierailija
35/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opintovapaalla ja voi olla, että saan potkut opintovapaani päätyttyä. Opinnot eivät kuitenkaan ole valmiit, onkohan minulla mahdollisuuksia jatkaa opintoja ansiosidonnaisella? Ja minkä mukaan ansiosidonnainen määräytyy? Palkkatulon vai aikuisopintotuen perusteella?

Vierailija
36/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli juuri myönteinen päätös alaikäisen lapseni omaishoidontuelle. Olen vielä kotihoidontuella mutta jossain kohtaa jään työttömäksi työnhakijaksi koska määräaikainen työsopimus päättyi raskausaikana.

Miten omaishoidontuki (alin) vaikuttaa näihin muihin tukiin?

Entä aktiivimalli?

Kuinka paljon voin tehdä ihan töitä lapseni ollessa koulussa?

37/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa ulkomailla ja sopparini päättyy 31.8. Määräytyykö ansiosid. Päivärahan määrä ulkomaan kuukausitulojen mukaan vai millä perusteella?

Ulkomailla tehdyn työn huomioimiseen vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi työskentelymaa ja se, oletko niin sanottu lähetetty työntekijä vai et, vaikuttavat ratkaisuun.

Päiväraha voidaan esimerkiksi tietyin edellytyksin laskea EU/ ETA-maassa ansaitusta palkasta. Työssäoloajalta tarvitaan työntekomaan työvoimaviranomaisilta vakuutuskausien siirtotodistus eli PD U1. Sinun kannattaa nyt pyytää PD U1-lomaketta, kun työsuhde on päättymässä. Saat PD U1-lomakkeen työskentelymaan viranomaiselta. Työnantajasi osaa varmasti tarkemmin neuvoa, mistä voit lomaketta pyytää.

EU/ETA-maiden ja Sveitsin ulkopuolella tehtyä työtä ei voida muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lukea työssäoloehtoon Suomessa. Sinun kannattaa olla yhteydessä omaan työttömyyskassaasi ja kertoa tilanteestasi tarkemmin. Saat siten tarkemmat ohjeet omaan tilanteeseesi.

Petja_YTK

38/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työsuhde päättyy kuun alussa, sanotaan vaikka 2. päivä ja viimeisen palkan mukana maksetaan kertyneet lomarahat, niin vaikuttaako lomarahat kyseisen kuukauden ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan? 

Lomarahan ja -korvauksen vaikutus päivärahaan riippuu siitä, onko kyseessä ollut kokoaikainen vai osa-aikainen työ.

Aiemmin kokoaikatyöstä maksettu lomakorvaus esti hetken aikaan päivärahan maksamisen, mutta ei enää 2013 jälkeen. Lomakorvausta ei oteta huomioon myöskään päivärahan määrä laskettaessa, joten kokoaikatyöstä maksetut lomarahat ja korvaukset eivät vaikuta päivärahaan ollenkaan.

Osa-aikatyön päättyessä maksettava lomaraha ja -korvaus voidaan huomioida sovittelussa eli ne voivat pienentää tai jopa estää päivärahan maksun sovittelukuukaudelta. Jos sovittelutilannetta ei ole, niin silloin osa-aikatyöstäkään maksettavat lomarahat eivät vaikuta.

Petja_YTK

39/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaa loppumassa, ei työtä mihin palata. Äitiysloma alkoi kun ansiosidonnaista oli n. 1kk jäljellä 500 päivästä.(2016)

Odottaako minua työmarkkinatuki kodinhoidontuen jälkeen?

Jos olet pitänyt jäsenyytesi työttömyyskassassa, voit hakea ansiopäivärahaa normaalisti äitiysloman jälkeen. Jos esteitä ei ole, voidaan sinulle maksaa jäljellä olevat päivät. Jos työttömyys vielä tästä jatkuu, voit hakea työmarkkinatukea Kelasta. Muista siinä vaiheessa ilmoittaa maksajan vaihtumisesta TE-toimistoon.

Petja_YTK

Vierailija
40/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missjenny kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos en voi ottaa työtä vastaan koska lapsellani (10kk) ei ole päivähoitopaikkaa?

Jos olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi vanhempainvapaan jälkeen ja mietit karenssin mahdollisuutta, niin mahdollisuus on, koska kunnallasi on velvollisuus järjestää lapsellesi hoitopaikka. Asiaa kannattaa kysyä TE-toimistostasi.

Ketju on lukittu.