Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta – asiantuntijat vastaavat pe 24.8. kello 11–14

22.08.2018 |

Oletko jäämässä työttömäksi tai eikö sinulla ole työpaikkaa, johon palata perhevapaiden jälkeen? Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kotihoidon tuen vaikutuksesta työttömyysetuuksiin, Yleisen työttömyyskassan YTK:n etuusasiantuntijat vastaavat lukijoiden kysymyksiin! Asiantuntijat ovat ketjussa paikalla perjantaina 24. elokuuta kello 11–14. Voit jättää kysymyksesi jo etukäteen.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omalta alalta ei vaan löydy töitä, voiko ansiosidonnaisella opiskella uuden tutkinnon itselleen, opiskelun kesto esim. 3-3,5v.

Vierailija
82/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiapippuri kirjoitti:

Anni_YTK kirjoitti:

Piiapippuri kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta au-pairina Englannissa ja palaan syksyllä Suomeen. Ennen lähtöä olin Suomessa töissä 2 vuotta, onko minulla oikeus ansiopäivärahaan vai pitääkö hakea Kelasta

Hei Piiapippuri! 

Au pairina työskentely on ns. omaa työtä, joka ei pidennä työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa. Kertomasi perusteella sinun tulee siis hakea tyttömyysetuutta Kelasta.

Ihanko totta? Vastausta odotellessa kävin Kelan sivuilla ja siellä sanotaan, että pidentää. Ketä pitäs nyt uskoa?

Vakiintuneen käytännön mukaan au pairina työskentely on omaa työtä: Kun olet työmarkkinoilla, ei tarkastelujaksoa voida pidentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos omalta alalta ei vaan löydy töitä, voiko ansiosidonnaisella opiskella uuden tutkinnon itselleen, opiskelun kesto esim. 3-3,5v.

Voit sopia TE-toimiston kanssa omaehtoisesta opiskelusta. Jos TE-toimisto katsoo, että se on tarkoituksenmukainen keino parantaa työllistymisedellytyksiäsi, voit hakea työttömyysetuutta opintojen tueksi. Tällaisissa tapauksissa tukiaika on enintään kaksi vuotta.

Petja_YTK

Vierailija
84/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni_YTK kirjoitti:

Piiapippuri kirjoitti:

Anni_YTK kirjoitti:

Piiapippuri kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta au-pairina Englannissa ja palaan syksyllä Suomeen. Ennen lähtöä olin Suomessa töissä 2 vuotta, onko minulla oikeus ansiopäivärahaan vai pitääkö hakea Kelasta

Hei Piiapippuri! 

Au pairina työskentely on ns. omaa työtä, joka ei pidennä työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa. Kertomasi perusteella sinun tulee siis hakea tyttömyysetuutta Kelasta.

Ihanko totta? Vastausta odotellessa kävin Kelan sivuilla ja siellä sanotaan, että pidentää. Ketä pitäs nyt uskoa?

Vakiintuneen käytännön mukaan au pairina työskentely on omaa työtä: Kun olet työmarkkinoilla, ei tarkastelujaksoa voida pidentää.

Kela kertoo näin:

Muuna hyväksyttävänä tarkastelujakson pidentämisperusteena voidaan pitää esimerkiksi aikaa,

jona henkilö on:

• ollut kansainvälisen järjestön palveluksessa;

• työskennellyt "au pairina" ulkomailla;

ja sama näyttää olevan muutaman työttömyyskassankin sivuilla.

Teillä taitaa olla vanhentuneet tiedot käytännöistä?

85/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille!

YTK:n verkkopalvelusta löytyy kattava tietopankki työttömyysturvasta, sieltä voi kaivaa lisää: tietoa: https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki

Mukavaa syksyn alkua kaikille!

T: YTK:n Petja, Mikke ja Anni

Petja_YTK

Ketju on lukittu.