Harjattu vai pesty peruna. Kumman valitset kaupan irtoperunoista
Uuden sadon perunoita olen ostanut irtomyynnistä sekä valmiiksi pussitettuna. Muovipussiin pakatut pestyt perunat ovat menneet yllättävän pian huonoiksi. Kun omaa perunamaata ei ole mahdollista ylläpitää, sen maatilkun puuttumisen takia, niin ostan perunat kaupasta. Mielelläni kuulisin mitä te palstalla kävijät valitsette mikäli käytätte perunoita ruoanlaitossanne. Mua kiinnostaa mielipiteenne ja kokemuksenne kaupan, torin, kauppahallin tai viljelijän suoramyynnistä. Eli ostopaikasta ei ole väliä eikä tietysti oman maan tuotto, mutta se vaihtoehto jää vain omaksi iloksenne :) Mikä vaihtoehto on juuri sinun mielestäsi paras. Päivittäin en kaupassa käy, joten perunoita tulee ostettua n. 1-2kg samalla käynnillä, mikäli tarvitsen kotiin täydennystä.
Kommentit (21)
Ilman muuta multaperunat irtomyynnistä, pestyt ei kestä kauan ja muovipussi viimeistelee tuhon. Eli mahdollisimman vähän käsitellyt parhaita, ja tori, kauppahalli tai tuottajamyynti parempi kuin kauppa, koska kaupassa perunat ovat päiväkausia valossa ja vihertyvät.
Ostan niitä, joissa on itselleni vähiten työtä, eli voin heittää ne suoraan kattilaan tai uuniin. Ostan perunoita hyvin harvoin, ja silloinkin teen niistä samana tai seuraavana päivänä ruokaa, joten säilyvyyttä ei tarvitse miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Multaperuna, eli pesemätön ja harjaamaton. Kaikenlaiset käsittelyt ennen kuluttajalle saapumista vain huonontavat perunan laatua
Samoin minä ostan multapottuja.
Paperipussiin pakatut
Peruna tykkää olla pimeässä
Voisiko olla, että multainen peruna säilyy paremmin koska sisältää maaperän mineraaleja ja/tai hyödyllisiä bakteereja?
Sekä että.
Mutta irtoperuna on parasta ja se tulee kauppaan muutaman kilsan päästä, mikäs sen parempaa kuin kotikylän antimet lautasella.
Perunaa ilman en haluaisi elää.
Paikallisen viljelijän multaperunoita.
Kiitos teille kaikille tähän mennessä kantaa ottaneille. Miten multaperunoista näkee onko peruna vihertynyt, vai eikö ne viherry kun eivät ole saaneet vielä liikaa valoa. ap
Ostan pestyjä pussissa. Eikö niitä pestä ja mullata uudelleenkin? En tykkää kun multa on tosi tiukassa harjatessakin.
Mulla on joskus huonoksi mennyt ehkä jääkaapin lämpötilan takia, ovat siis jäätyneet kai. Pyrin käyttämåän nopeasti, en pidä niitä jatkuvasti jääkaapissa vaan ostan sen parin kilon pussin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että multainen peruna säilyy paremmin koska sisältää maaperän mineraaleja ja/tai hyödyllisiä bakteereja?
Multaperuna säilyy paremmin koska harjaaminen ja peseminen vahingoittavat aina jonkin verran perunan kuorta. Mullalla itsellään ei sinänsä ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille tähän mennessä kantaa ottaneille. Miten multaperunoista näkee onko peruna vihertynyt, vai eikö ne viherry kun eivät ole saaneet vielä liikaa valoa. ap
Kyllä se vihreys näkyy perunan pinnassa, ei sitä multaa niin paljon ole. Ei ne heti viherry kun valoa saavat, mutta laita heti kotona pimeään.
Vierailija kirjoitti:
Ostan pestyjä pussissa. Eikö niitä pestä ja mullata uudelleenkin? En tykkää kun multa on tosi tiukassa harjatessakin.
Mulla on joskus huonoksi mennyt ehkä jääkaapin lämpötilan takia, ovat siis jäätyneet kai. Pyrin käyttämåän nopeasti, en pidä niitä jatkuvasti jääkaapissa vaan ostan sen parin kilon pussin silloin tällöin.
Niin ja ex-miesystävä osti irtopottuja, kun hänen mielestään kai 1 pottu/ateria riittää, ja kauppa on lähellä. Se peseminen vaan on raivostuttavaa. No hän kyllä kuorikin ennen keittämistä, itse en, syön usein kuorineenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vihertymistä välttämättä näe mistään, mutta hyvässä kaupassa multaperunoita pidetään pimeässä ja harvoin osuu kotona pesuun peruna, joka onkin vihretävä.
Syön ostamani perunat samana päivänä. Valitse pestyt, ja valkkaan sieltä vielä parhaan näköiset.
Ostan pestyjä perunoita, jotka ainakin minun jääkaapissa säilyy hyvinä monta kuukautta.
Pestyjä. Emme syö perunoita usein ja silloin kun syömme, ne ovat joko paistettuja pieniä kuutioita tai keitossa mukana.
Jätän potaatit sioille ja irlantilaisille.
Erehdyin syömään uusia perunoita. Heti tuli nälkä ja epämiellyttävä olo. En syö muuten pottuja kuin kyläillessä. Enkä tämän kokemuksen jälkeen laita lautaselle tätä sokeripommia edes siellä vierailulla. Hirveää moskaa.
Vau, täällä taas ap. Kiitos teille. Ilokseni, yllättävän paljon tullut tietoa teidän suosituimmista valinnoista. Nyt kävi niin, että taidan olla vähän kateellinen, kun en ole kahdessa lähikaupassani nähnyt myynnissä multaperunoita. Olen ollut siinä uskossa, että kauppojen "multaperunat" ovat ensin pesty ja sen jälkeen peitetty turvemullalla kuluttajan hämäykseksi. Eli juurikin käyneet läpi turhaakin turhimpiä käsittelyvaiheita. Syksyn saapuessa tulee tehtyä enemmän lämpimiä keittoja joissa edullinen peruna on isossa osassa. Iso kattilallinen valmista keittoa jääkaapissa, josta voi sitten nälkäinen lämmittää pika pikaa annoksen tultuaan kotiin. Olen luvannut tehdä yhtenä ruokalajina Janssonin kiusauksen kaveriporukan tullessa kesälle näkemiin tapaamiseen eli parvekkeella aterioimiseen ennen talven viimoja. Kiusaukseen menee myös paljon perunaa. Laittakaa lisää perunoihin liittyviä viestejä, luen niitä mielelläni ja uskoisin, että moni muukin lukee mikäli huomaa aiheeseen liittyvän keskusteluketjun. :D
Multaperuna, eli pesemätön ja harjaamaton. Kaikenlaiset käsittelyt ennen kuluttajalle saapumista vain huonontavat perunan laatua