Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta – asiantuntijat vastaavat pe 24.8. kello 11–14

22.08.2018 |

Oletko jäämässä työttömäksi tai eikö sinulla ole työpaikkaa, johon palata perhevapaiden jälkeen? Kysy ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kotihoidon tuen vaikutuksesta työttömyysetuuksiin, Yleisen työttömyyskassan YTK:n etuusasiantuntijat vastaavat lukijoiden kysymyksiin! Asiantuntijat ovat ketjussa paikalla perjantaina 24. elokuuta kello 11–14. Voit jättää kysymyksesi jo etukäteen.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt tuntipalkkainen työ, mistä saan 24 euroa tunnissa viimeisen 18 kk ajan ja yt:t lopettavat sen parin viikon päästä.

Työt ovat olleet kolmiviikkoisjaksossa niin, että ensimmäisellä viikolla on ollut 16h, jolloin työvoimatoimiston vaatima 18h viikottainen työssäoloaika ei täyty.

Ja kahdella muulla viikolla n50h.

Miten ansiosidonnainen päiväraha muodostuu minun tapauksessani?

Lasketaanko siihen vain nuo viikot missä työssäolo on ollut yli 18h vai keskiarvo kaikilta kolmelta viikolta?

Pääsäännön mukaan viikot, joina työtä on ollut 18-tuntia, voidaan lukea työssäoloehtoon. Jaksotyö tekee asiaan poikkeuksen. Jaksotyössä työssäoloehtoon luetaan jokainen jakso, jossa työaika on tasoittumisjakson aikana keskimäärin vähintään 18 tuntia viikossa.

Voit halutessasi olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja kysyä tarkemmin.

https://ytk.fi/ota-yhteytta/toimipisteen-yhteystiedot

62/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloni ovat osa-aikatyössä olleet esimerkiksi 1000-1200e kuussa, paljonko ansiosidonnainen on jos jään työttömäksi? En osaa laskea tuota.

Kassan nettisivuilla on hyvin yksinkertaiset ja selkeät laskurit, joilla saa arvion ansiosidonnaisestaan.

Ohis laskin puolestasi, suositelen kyllä tutustumaan oman kassann laskuriin, ei se vaikeaa ole. Jos ansiobrutto on 1200e niin ansiosidonnainen brutto on 900-1000e riippuen onko sinulla lapsia. Veroprosentin voit laskea netissä itse. Veikkaan, että se on 15-20%, sillä etuuksia verotetaan enemmän kuin palkkatuloa. Kun käytät verolaskuria, täytä tulot etuus (ei palkkatulot) kohtaan.

Mikä on tuossa laskelmassasi ansiosidonnaisen pvrahan PERUSTEpalkka? Se minkä mukaan lasketaan päiväraha..

Se kun määräytyy työttömyyttä edeltävän palkan mukaan..

Jos soviteltu päiväraha ja palkka YHTEENSÄ on isompi kuin PERUSTEpalkka niin ei saa soviteltua...

Perustepalkka on se palkka, josta ansiosidonnainen lasketaan. Perustepalkka puolestaan lasketaan työttömyyttä edeltävistä tuloista ja siihen tehdään tietyt lakisääteiset vähennykset.

Palkka osa-aikatyöstä ja päiväraha eivät yhdessä voi olla enemmän kuin perustepalkka. Jos siis tienaa osa-aikatyöstä paljon, ei etuutta välttämättä jää maksettavaksi. Tällainen sääntö on tehty sen vuoksi, että osa-aikainen työssäkäynti ei työttömyysetuuksien vuoksi muodostuisi taloudellisesti kannattavammaksi kuin kokoaikatyö.

Petja_YTK

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kirjoitti:

Voidaanko ansiosidonnainen päivärahan maksaminen lopettaa, jos työskentelen avopuolisoni yrityksessä osa-aikaisesti (10-15h/kk), ts. minut tulkittaisiin myös yrittäjäksi?

Miten estän tällaisen virhetulkinnan mahdollisuuden?

Hei!

Te-toimisto arvioi yritystoiminnan pää- tai sivutoimisuuden työllistävyyden perusteella. Ota yhteyttä lähimpään TE-toimistoon lisätietojen saamiseksi.

64/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloni ovat osa-aikatyössä olleet esimerkiksi 1000-1200e kuussa, paljonko ansiosidonnainen on jos jään työttömäksi? En osaa laskea tuota.

Kassan nettisivuilla on hyvin yksinkertaiset ja selkeät laskurit, joilla saa arvion ansiosidonnaisestaan.

Ohis laskin puolestasi, suositelen kyllä tutustumaan oman kassann laskuriin, ei se vaikeaa ole. Jos ansiobrutto on 1200e niin ansiosidonnainen brutto on 900-1000e riippuen onko sinulla lapsia. Veroprosentin voit laskea netissä itse. Veikkaan, että se on 15-20%, sillä etuuksia verotetaan enemmän kuin palkkatuloa. Kun käytät verolaskuria, täytä tulot etuus (ei palkkatulot) kohtaan.

Mikä on tuossa laskelmassasi ansiosidonnaisen pvrahan PERUSTEpalkka? Se minkä mukaan lasketaan päiväraha..

Se kun määräytyy työttömyyttä edeltävän palkan mukaan..

Jos soviteltu päiväraha ja palkka YHTEENSÄ on isompi kuin PERUSTEpalkka niin ei saa soviteltua...

Oho, vähän hölmö vastaus tuohon kun jää osa-aikaiselta työttömäksi. Tuo koskee jos MENEE osa-aikaiseen.

Sori, lukivirhre 😊

Veroprosentista: kannattaa tilata verokortti VUOSI tulorajalla, silloin palkasta ja sovitellusta menee sama prosentti....

Kun hakee työttömyysetuutta, kannattaa pyytää verottajalta muutosverokortti etuutta varten ja toimittaa se etuuden maksajalle.

Petja_YTK

Vierailija
65/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen ulkomailla ja työttömyys kirjoitti:

Kysymys: 

Jos vanheimpainvapaan jälkeen on tai jää työttömäksi, ja osoite ja asuinpaikka on silloin väliaikaisesti ulkomailla (esim. vuoden ajan), mutta verovelvollisuus Suomessa, niin saanko tässä tilanteessa työssäoloehdon mitenkään täyttymään? Eli jos on mahdollisuus esim. etätyöhön etc., niin hyväksytäänkö se?

Ulkomaantyötä koskevat ohjeistukset ovat sen verran monimuotoiset, että näillä taustatiedoilla on vaikea lähteä ohjeistamaan.

Kannattaa tutustua ulkomaantyötä koskeviin ohjeistuksiin verkkopalvelussamme: 

https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ulkomaat-ja-tyottomyysturva

Ja käydä tilannettasi tarkemmin läpi asiakaspalvelumme kanssa:

66/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyy määräaikainen työsuhde 31.12. Jos haen nyt opiskelemaan niin onko minulla mahdollista päästä opiskelemaan työttömyyspäivärahalla, kun koulu alkaisi joskus tammikuun alkupuolella?

Tää on työkkärin päätös. Kyllä voit päästä opiskelemaan työttömyysturvalla, mutta hae lupaa opintoihin ajoissa työkkäristä. Te-palvelut.fi-sivuilta löydät lisätietoja ja ehtoja.

Täytyy muistaa, että te-toimisto ei voi tehdä päätöstä, jos hakija ei ole työtön. Työssäolevalle ei voi päätöstä tehdä. (oletan, että kysyjällä on kokoaikatyö ja määräaikainen työsuhde)

Riittää kun ilmoittautuu työnhakijaksi TE-toimistoon. Tuettavasta opiskelusta on sovittava työllistymissuunnitelmassa ennen opintojen aloittamista.

Jos lopettaa työn vain päästäkseen opiskelemaan, voi TE-toimisto arviossaan katsoa, että opiskelua ei voida työttömyysetuudella tukea.

Petja_YTK

Vierailija
67/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikke_YTK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin kaupungista X, parin tunnin matkan päästä Helsingistä. Ennen lapsia minulla oli vakituinen työpaikka Helsingissä, mutta kirjani olivat koko ajan X:ssä, jossa vietin viikonloput. Vuodesta 2013 lähtien olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja hoitovapaalla työpaikastani, asumme X:ssä kuten ennenkin.

Kuopus on nyt täyttämässä kolme. Olemme päättäneet perheenä pysyä paikkakunnalla X, ja lasten takia en enää halua työskennellä Helsingissä, työssäkäyntialueen ulkopuolella. Olen ilmoittanut irtisanoutumisestani siitä päivästä lukien, kun lapsi täyttää kolme. Olen jo saanut uuden työpaikan X:ssä, mutta irtisanoutumisen ja uuden työn alun väliin jää pari kuukautta.

Saanko karenssin, koska irtisanoudun itse? Työpaikkani siis oli työssäkäyntialueen ulkopuolella, mutta en ole muuttanut uudelle paikkakunnalle X, vaan asunut täällä aina.

Lähtökohtaisesti työsuhteen päättyminen omaan pyyntöön johtaa karenssiin. Kehoitan sinua olemaan yhteydessä TE-toimistoosi ja varmistaan, onko uuden työn tiedossa oleminen ja edellisen työpaikan sijaitseminen työssäkäyntialueen ulkopuolella päteviä syitä työstä eroamiselle.

Minä sain karenssin tilanteessa, jossa olin kirjoilla paikkakunnalla Y, jossa myös aviopuolisoni asui, hänellä vakituinen työ siellä ja meillä siellä omistusasunto. Kävin töissä paikkakunnalla Q, joka työssäkäyntialueen ulkopuolella. Sanouduin irti, koska työpaikalla olosuhteet huononivat, palkka laski ym. Sain karenssin.

Vierailija
68/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikke_YTK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin kaupungista X, parin tunnin matkan päästä Helsingistä. Ennen lapsia minulla oli vakituinen työpaikka Helsingissä, mutta kirjani olivat koko ajan X:ssä, jossa vietin viikonloput. Vuodesta 2013 lähtien olen ollut kotona hoitamassa lapsia ja hoitovapaalla työpaikastani, asumme X:ssä kuten ennenkin.

Kuopus on nyt täyttämässä kolme. Olemme päättäneet perheenä pysyä paikkakunnalla X, ja lasten takia en enää halua työskennellä Helsingissä, työssäkäyntialueen ulkopuolella. Olen ilmoittanut irtisanoutumisestani siitä päivästä lukien, kun lapsi täyttää kolme. Olen jo saanut uuden työpaikan X:ssä, mutta irtisanoutumisen ja uuden työn alun väliin jää pari kuukautta.

Saanko karenssin, koska irtisanoudun itse? Työpaikkani siis oli työssäkäyntialueen ulkopuolella, mutta en ole muuttanut uudelle paikkakunnalle X, vaan asunut täällä aina.

Lähtökohtaisesti työsuhteen päättyminen omaan pyyntöön johtaa karenssiin. Kehoitan sinua olemaan yhteydessä TE-toimistoosi ja varmistaan, onko uuden työn tiedossa oleminen ja edellisen työpaikan sijaitseminen työssäkäyntialueen ulkopuolella päteviä syitä työstä eroamiselle.

Minä sain karenssin tilanteessa, jossa olin kirjoilla paikkakunnalla Y, jossa myös aviopuolisoni asui, hänellä vakituinen työ siellä ja meillä siellä omistusasunto. Kävin töissä paikkakunnalla Q, joka työssäkäyntialueen ulkopuolella. Sanouduin irti, koska työpaikalla olosuhteet huononivat, palkka laski ym. Sain karenssin.

Lisään tähän, että minulla oli vuokra-asunto paikkakunnalla Q. 

69/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnainen "turva" on pienipalkkaiselle iso kusetus. Etenkin naisvaltaisilla aloilla.

Mitään etuja ei uskalleta oikeasti voimakkaasti ajaa, ainaista joustoa ja myötäilyä.

Mitä saat maksujasi vastaan?

Työttömäksi joutuessasi ansiosidonnainen on niin pieni, että olet anyway toimeentuloluukulla.

Eli maksat turhasta.

Työkkärin rahat, asumistuki ja toimarituki on isompi kombo kuin  ansiosidonnainen.

Ainakin pääkaupunkiseudun elinkustannuksilla.

Siis funtsi pienituloinen, että mitä saat oikeasti liitoltasi?

Kevätristeilyn. Jos sitäkään.

Samaa mieltä! Palkankorotusprosenttikin aina leventää pieni ja suurituloisten kuilua. Suurituloinen aina hyötyy enemmin. Mitään ette saa aikaiseksi, vai oliko tää se pelkkä kassaliitto?

Olemme Yleinen työttömyyskassa YTK:sta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Suomessa on 26 työttömyyskassa ja me kaikki hoidamme ansiosidonnaista työttömyysvakuutusta. Tällä hetkellä kassat hoitavat noin 2 miljoonan palkansaajan työttömyysvakuutuksen. Työttömyyskassojen tehtäviin ei kuulu esimerkiksi palkakorotuksista neuvotteleminen. 

Ammattiliitot tekevät edunvalvontaa ja neuvottelevat työehtosopimuksista. Liitoista liittojen jäsenet saavat myös neuvontaa työsuhdeasioissa. Työttömyysvakuutusta liitot eivät hoida, eli ansiosidonnaista päivärahaa ei saa liitoista. Usein liiton kautta voi kuitenkin kuulua myös erilliseen työttömyyskassaan. Koska näissä tilanteissa liiton jäsen maksaa usein vain yhden jäsenmaksun, on ymmärrettävää, että liitto ja työttömyyskassa sekoittuvat toisiinsa.

Petja_YTK

Vierailija
70/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikke_YTK kirjoitti:

Kysymys: 

Jos vanheimpainvapaan jälkeen on tai jää työttömäksi, ja osoite ja asuinpaikka on silloin väliaikaisesti ulkomailla (esim. vuoden ajan), mutta verovelvollisuus Suomessa, niin saanko tässä tilanteessa työssäoloehdon mitenkään täyttymään? Eli jos on mahdollisuus esim. etätyöhön etc., niin hyväksytäänkö se?

Ulkomaantyötä koskevat ohjeistukset ovat sen verran monimuotoiset, että näillä taustatiedoilla on vaikea lähteä ohjeistamaan.

Ja käydä tilannettasi tarkemmin läpi asiaksapalvelumme kanssa:

Hei, kiitos vastauksesta.

Asia on juu monimuotoinen, mutta siitä syystä siihen ei oikein kukaan osaa vastata. Tilanne on siis se, että asun ja työskentelen kuitenkin ihan Suomessa nyt, jonka perusteella työttömyysturva katsottaisiin. En työskentelisi ulkomailla (ainakaan) ennen työttömyyttä. Vaan ulkomailla asuttaisiin silloin kun vanheinpainvapaa loppuu. Osaatko näillä tiedoin sanoa enempää?

Vierailija
71/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikke_YTK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! Varaudun siis tähän omallakin kohdalla. On tämä byrokratia merkillistä.

72/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla päättyy määräaikainen työsuhde 31.12. Jos haen nyt opiskelemaan niin onko minulla mahdollista päästä opiskelemaan työttömyyspäivärahalla, kun koulu alkaisi joskus tammikuun alkupuolella?

Opinnot kannattaa aloittaa työsuhteen aikana jos mitenkään mahdollista. Jos on vähintään puoli vuotta suorittanut opintoja työn ohella, katsotaan ne sivutoimisiksi ja siten voi saada työttömyystukea.

Omaehtoista opiskelua varten päätös pitää hakea hyvissä ajoin ennen opiskelun aloittamista. Sinun tapauksessasi työttömyyden alkamisen ja mahdollisten opintojen aloittamisen väliin ei jää juuri ollenkaan aikaa. Ehtisit siis aloittaa opinnot ennen päätöstä ja jos se onkin hylkäävä, pitää opinnot keskeyttää mikäli haluat työttömyyskorvauksen.

Päätoimiselle opiskelijalle ei voida maksaa työttömyysetuutta. Sivutoimiselle opiskelijalle sen sijaan voidaan maksaa työttömyysetuutta. Arvion opintojen laajuudesta tekee TE-toimisto. Työnhakijaa ei pidetä päätoimisena opiskelijana esimerkiksi silloin, jos opiskeluaikaisen vakiintuneen työssäolon tai yritystoiminnan harjoittamisen perusteella voidaan katsoa, ettei opiskelu ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle.

Omaehtoisten opintojen tukemisesta pitää sopia ennen opintojen alkamista. Jos TE-toimisto hyväksyy opinnot, se antaa asiassa lausunnon työttömyysetuuden maksajalle. Opintojen tukemisen tai maksamisen edellytyksenä ei ole, että työttömyyden ja opintojan alkamisen väliin jäisi aikaa. Opinnot on mahdollista aloittaa esimerkiksi jo irtisanomisaikana. Työttömyysetuutta ei kuitenkaan saa ennen työsuhteen päättymistä.

Poikkeustilanteissa voidaan opiskelun tukemisesta sopia opintojen alkamisen jälkeenkin. Jos opinnot on esimerkiksi aloitettu jo työsuhteen tai työnantajan maksaman taloudellisen etuuden jaksottamisen aikana tai työvoimakoulutuksena, voidaan asiasta sopia opintojen alkamisen jälkeenkin. Painava syy sopia opinnoista niiden alkamisen jälkeen voi olla esimerkiksi myös se, että työnhakija saa opiskelupaikan varasijalta peruutuspaikkana tai se, että TE-toimisto ei ehdi tehdä työllistymissuunnitelmaa tai sitä korvaavaa suunnitelmaa ennen opiskelun alkamista.

Petja_YTK

Vierailija
73/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikke_YTK kirjoitti:

Kysymys: 

Ja käydä tilannettasi tarkemmin läpi asiaksapalvelumme kanssa:

Hei, kiitos vastauksesta.

Asia on juu monimuotoinen, mutta siitä syystä siihen ei oikein kukaan osaa vastata. Tilanne on siis se, että asun ja työskentelen kuitenkin ihan Suomessa nyt, jonka perusteella työttömyysturva katsottaisiin. En työskentelisi ulkomailla (ainakaan) ennen työttömyyttä. Vaan ulkomailla asuttaisiin silloin kun vanheinpainvapaa loppuu. Osaatko näillä tiedoin sanoa enempää?

Työttömyysturvan saamisen edellytyksenä on yleensä se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä siinä maassa, josta haet työttömyysetuuksia. Tässä tapauksessa Suomessa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti oleilla Suomessa. Edellytyksenä on kuitenkin se, että haet työtä Suomesta myös ulkomailla ollessa ja olet jatkuvasti valmis ottamaan vastaan työtä Suomesta.

Voit siis saada etuuksia myös ulkomaille muuton ollessa tilapäinen. Tilapäisyydellä viitataan yleensä alle vuoden kestävään oleskeluun.

Vierailija
74/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen tällähetkellä ja valmistuminen on tammikuussa. Mikäli en saa töitä heti valmistumisen jälkeen tai perusta omaa yritystä, voinko hakea ansiosidonnaista päivärahaa? Onko karenssia? Olen ennen opiskelujen alkua ollut työttömänä työnhakijana te-keskuksessa reilun kuukauden.

Irtisanouduin itse aikaisemmasta työstäni joulukuussa, jolloin ilmoittauduin työttömäksi.

Vierailija
75/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen tällähetkellä ja valmistuminen on tammikuussa. Mikäli en saa töitä heti valmistumisen jälkeen tai perusta omaa yritystä, voinko hakea ansiosidonnaista päivärahaa? Onko karenssia? Olen ennen opiskelujen alkua ollut työttömänä työnhakijana te-keskuksessa reilun kuukauden.

Irtisanouduin itse aikaisemmasta työstäni joulukuussa, jolloin ilmoittauduin työttömäksi.

Mikäli olit ansiosidonnaisen päivärahan saajana ennen opiskelujesi alkamista, voidaan päivärahan maksamista jatkaa opiskelujesi jälkeen. Muista ilmoittautua työnhakijaksi heti ensimmäisen työttömänä päivänä. Sinulle ei myöskään aseteta uutta omavastuuaikaa, koska maksaminen jatkuu siitä mihin se jäi ennen opiskelun alkua.

Vierailija
76/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kolme vuotta au-pairina Englannissa ja palaan syksyllä Suomeen. Ennen lähtöä olin Suomessa töissä 2 vuotta, onko minulla oikeus ansiopäivärahaan vai pitääkö hakea Kelasta

Vierailija
77/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Jäin työttömäksi 21.12.2017 ja opiskelut alkoi 29.1.2018. En saanut tuona aikana ansiosidonnaista päivärahaa. Miten pitkä tuo omavastuuaika on? Täytyikö se jo tuona aikana vai jatkuuko vielä opiskelujen jälkeen?

Vierailija
78/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiapippuri kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta au-pairina Englannissa ja palaan syksyllä Suomeen. Ennen lähtöä olin Suomessa töissä 2 vuotta, onko minulla oikeus ansiopäivärahaan vai pitääkö hakea Kelasta

Hei Piiapippuri! 

Au pairina työskentely on ns. omaa työtä, joka ei pidennä työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa. Kertomasi perusteella sinun tulee siis hakea tyttömyysetuutta Kelasta.

Vierailija
79/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Jäin työttömäksi 21.12.2017 ja opiskelut alkoi 29.1.2018. En saanut tuona aikana ansiosidonnaista päivärahaa. Miten pitkä tuo omavastuuaika on? Täytyikö se jo tuona aikana vai jatkuuko vielä opiskelujen jälkeen?

Omavastuuaika on 5 päivää, jos ensimmäinen omavastuupäiväsi on vuoden 2018 puolella.

Koska työsuhteen päättymisen ja opiskelun välinen aika jäi karenssin alle, ei siltä ajalta voida takautuvastikaan ottaa omavastuuaikaa. Karenssi ei kuitenkaan siirry "eteenpäin", vaan on kulunut loppuun alkuvuonna.

Eli jos tulet päivärahanhakijaksi opiskelujesi jälkeen, voidaan päivärahaa lähteä maksamaan 5 omavastuupäivän jälkeen. Onnea tulevan valmistumisen johdosta!

Vierailija
80/85 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni_YTK kirjoitti:

Piiapippuri kirjoitti:

Hei Piiapippuri! 

Au pairina työskentely on ns. omaa työtä, joka ei pidennä työssäoloehdon 28 kuukauden tarkastelujaksoa. Kertomasi perusteella sinun tulee siis hakea tyttömyysetuutta Kelasta.

Ihanko totta? Vastausta odotellessa kävin Kelan sivuilla ja siellä sanotaan, että pidentää. Ketä pitäs nyt uskoa?

Ketju on lukittu.