Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä tavoin psykoterapeutti saa kritisoida potilasta?

Vierailija
22.08.2018 |

Missä menee sen raja onko kritiikki asiallista vai asiatonta? Saako terapeutti sanoa potilaan olevan hankala? Saako terapeutti esittää arvionaan ihmisen jonkun ominaisuuden olevan tälle ongelma, vaikkei potilas tällaista asiaa olisi nostanut esiin?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiaan ei mennä kristisoitavaksi. Siinä vaiheessa kun terapeutilla tulee tuollaiseen tarve, paljastaa hän vain epäpötevyytensä ja omat ongelmakohtansa. Asioita toki käsitellään monelta kantilta, mutta juuri tuo syyllistäminen puuttuu.

Terapeutti sanoi minulle, etten saisi tarttua hänen puheisiinsa. En oikein tiedä mitä ajatella. Ilmeisesti minun puheisiini kuitenkin terapeutti kokee saavansa tarttua hyvin kriittisellä otteella, jopa hyvin henkilöidysti määritellen kaikenlaiset asiat ongelmiksi.

Erikoista. Olen käynyt pitkään terapiassa, enkä koskaan kohdannut tällaista. Onko terapeuttisi laillistettu yksilöpsykoterapeutti?

Kyllä on.

Huomauttaisin asiasta, tämän jälkeen (mikäli käytös jatkuu) tekisin valituksen ja vaihtaisin terapeuttia.

Vierailija
22/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö terapian tarkoitus ole auttaa ihmistä tunnistamaan ja käsittelemään omia ongelmiaan vai kaipaatko vain rupatteluseuraa?

Olen kuvitellut terapian ideana olevan se, että potilaan luottamuksellisesti kertomiin asioihin etsittäisiin yhdessä terapeutin kanssa rakentavalla tavalla ratkaisuja.

No tämähän se onkin. Täällä joukko debiilejä lähihoitajia taas mylvii. ”Erikoistutaan mielenterveyteen!”

Tota, vaikka sulla ei ole varaa psykoterapiaan, niin jännää, että ihan viikottain vaivaudut tätä teemaa: huono ja kallis terapia pohtimaan. 

Amis itkee.

Psykologi itse asiassa. Hämmentyneenä jatkuvista provoista aiheeseen liittyen, jotka aivan käsittämättömia

Siis oikeastihan olet trolli, mutta jos sattuisit olemaan tosissasi, niin ystävän neuvo: vaihda alaa, apua tarvitsevat eivöt kaipaa psykopaattista asennettasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiaan ei mennä kristisoitavaksi. Siinä vaiheessa kun terapeutilla tulee tuollaiseen tarve, paljastaa hän vain epäpötevyytensä ja omat ongelmakohtansa. Asioita toki käsitellään monelta kantilta, mutta juuri tuo syyllistäminen puuttuu.

Terapeutti sanoi minulle, etten saisi tarttua hänen puheisiinsa. En oikein tiedä mitä ajatella. Ilmeisesti minun puheisiini kuitenkin terapeutti kokee saavansa tarttua hyvin kriittisellä otteella, jopa hyvin henkilöidysti määritellen kaikenlaiset asiat ongelmiksi.

Erikoista. Olen käynyt pitkään terapiassa, enkä koskaan kohdannut tällaista. Onko terapeuttisi laillistettu yksilöpsykoterapeutti?

Kyllä on.

Huomauttaisin asiasta, tämän jälkeen (mikäli käytös jatkuu) tekisin valituksen ja vaihtaisin terapeuttia.

Teen niin. Minne teen valituksen jos terapeutin toiminta ei muutu?

Vierailija
24/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutin pitää varoa sanojaan, on ihan sama, kuunteleeko läheinen vai terapeutti.

Voi sanoa, mielestäni, että joku on hankala.

Yleensä ajatellaan hoitoalan ammattilaisten osaavan esiintyä harkitummin kuin potilaan läheisten. Ei kai terapian lähtökohtana yleensä ole se, että terapeutti puhuu mitä sylki suuhun tuo?

Vierailija
25/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on.

Teen niin. Minne teen valituksen jos terapeutin toiminta ei muutu?

http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

Tämän lisäksi Kelaan, mikäli listoilla.

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/onko-terapiasi-ajanhukkaa-nain…

Vierailija
26/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka yleistä on se, että potilas joutuu kesken kaiken vaihtamaan terapeuttia, kun suhde toimii huonosti?

Vierailija
27/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö terapian tarkoitus ole auttaa ihmistä tunnistamaan ja käsittelemään omia ongelmiaan vai kaipaatko vain rupatteluseuraa?

Olen kuvitellut terapian ideana olevan se, että potilaan luottamuksellisesti kertomiin asioihin etsittäisiin yhdessä terapeutin kanssa rakentavalla tavalla ratkaisuja.

No tämähän se onkin. Täällä joukko debiilejä lähihoitajia taas mylvii. ”Erikoistutaan mielenterveyteen!”

Tota, vaikka sulla ei ole varaa psykoterapiaan, niin jännää, että ihan viikottain vaivaudut tätä teemaa: huono ja kallis terapia pohtimaan. 

Amis itkee.

No hupsista. Psykopaatiksi tuli diagnosoitua psykologi ohimennen, sillä lailla. 

Psykologi itse asiassa. Hämmentyneenä jatkuvista provoista aiheeseen liittyen, jotka aivan käsittämättömia

Siis oikeastihan olet trolli, mutta jos sattuisit olemaan tosissasi, niin ystävän neuvo: vaihda alaa, apua tarvitsevat eivöt kaipaa psykopaattista asennettasi.

Vierailija
28/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä on se, että potilas joutuu kesken kaiken vaihtamaan terapeuttia, kun suhde toimii huonosti?

Tiedän useita. Psykoterpia on aina ”kemiapeliä”, eikä pitkään ja intensiiviseen terapiaan ole helppo löytää sopivaa ihmistä.

Vierailija
29/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän useita. Psykoterpia on aina ”kemiapeliä”, eikä pitkään ja intensiiviseen terapiaan ole helppo löytää sopivaa ihmistä.

Hyvä kuulla. Terapia on vasta aika alussa, mutta jo nyt tuntuu siltä, että suunta ei ole oikea. Ellei muutoksia tapahdu, niin pitää alkaa etsiä sellaista terapeuttia, jonka seura ei nosta yhtä voimakkaasti omia ahdistuksen tunteita pintaan. En usko, että tällä vuorovaikutustyylillä terapiassa tullaan saavuttamaan mitään läpimurtoa.

Vierailija
30/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amis itkee.

Mikähän sinä mahdat olla?

Vierailija
31/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amis itkee.

Mikähän sinä mahdat olla?

nettidiagnosoinnin mestari, eilettäin huuteli skitsofeenikoksi lähetä terveiset ketjussa ja nyt psykopaatiksi.  Ajatella, hän meistä kahdesta varmaan tässä dignosoinnissa se haka. 

Vierailija
32/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee sen raja onko kritiikki asiallista vai asiatonta? Saako terapeutti sanoa potilaan olevan hankala? Saako terapeutti esittää arvionaan ihmisen jonkun ominaisuuden olevan tälle ongelma, vaikkei potilas tällaista asiaa olisi nostanut esiin?

Oletko ajatellut, että (vaikka luvan kanssa - laitonta se ei ole missään muodossa) - videoisit tai tallentaisit muutoin käynnin, ja tämän myötä ottaisit kolmannen osapuolen mielipiteen asiallisuudesta?

Vierailija
33/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ei myöskään etsitä ”oikeaa” tai ”väärää”, vaan lähinnä ”toimivaa”. Mitäköhän puoskareita täällä taas liikkuu - huh.

Mikäköhän se toimiva on? Ei saa kertoa sitä, mitä jokainen tarvitsee pystyäkseen tulemaan toimeen toisten kanssa.

Siksikö se terapia kestääkin niin kauan? 

Vierailija
34/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee sen raja onko kritiikki asiallista vai asiatonta? Saako terapeutti sanoa potilaan olevan hankala? Saako terapeutti esittää arvionaan ihmisen jonkun ominaisuuden olevan tälle ongelma, vaikkei potilas tällaista asiaa olisi nostanut esiin?[/quote

Miten musta tuntuu, että taidat olla aika hankala asiakas...

Vierailija
35/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä menee sen raja onko kritiikki asiallista vai asiatonta? Saako terapeutti sanoa potilaan olevan hankala? Saako terapeutti esittää arvionaan ihmisen jonkun ominaisuuden olevan tälle ongelma, vaikkei potilas tällaista asiaa olisi nostanut esiin?[/quote

Miten musta tuntuu, että taidat olla aika hankala asiakas...

Kukaan ei kysynyt sinun näkemystäsi. Mutta olet oikeassa, olen asiakas ja maksan terapiasta. Siksi myös minulla on oikeus määritellä se, onko terapia sellaista, että siitä hyödyn. Se vaikuttaa siihen jatkuuko terapia tämän terapeutin kanssa vai jonkun muun.

Vierailija
36/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ei myöskään etsitä ”oikeaa” tai ”väärää”, vaan lähinnä ”toimivaa”. Mitäköhän puoskareita täällä taas liikkuu - huh.

Mikäköhän se toimiva on? Ei saa kertoa sitä, mitä jokainen tarvitsee pystyäkseen tulemaan toimeen toisten kanssa.

Siksikö se terapia kestääkin niin kauan? 

Minä en käy ihnissuhdeongelmien vuosi, vaan suididaalisuuden ja vaikean aikuisiän anokreksian. Ja koska maksan, päätän myös mistä maksan.

Vierailija
37/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Yleensä terapeutti varmaan on tyytyväinen jos syö hänen tahtomiaan lääkkeitä?

Vierailija
38/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä  tuskin on oikea paikka kysellä tuota?

Ehkä  sä juttelet asioista jotka eivät ole mitenkään relevantteja oman toipumisesi kannalta kun et uskalla puhua niistä asiosista joita sun pitäis käsitellä jotta toipuisit? Eli  itse hidastat tarkoituksella omaa toipumistasi ja terppa on huomannut sen?

Vierailija
39/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Yleensä terapeutti varmaan on tyytyväinen jos syö hänen tahtomiaan lääkkeitä?

Psykoterapeutti on eri asia kuin psykiatri.

Vierailija
40/45 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä  tuskin on oikea paikka kysellä tuota?

Ehkä  sä juttelet asioista jotka eivät ole mitenkään relevantteja oman toipumisesi kannalta kun et uskalla puhua niistä asiosista joita sun pitäis käsitellä jotta toipuisit? Eli  itse hidastat tarkoituksella omaa toipumistasi ja terppa on huomannut sen?

Tästä ei ole kyse. Tuntuu enemmän siltä, että terapeutti ei ole valmis ottamaan vastaan niitä asioita, joista käynneillä olen puhunut.

Ketju on lukittu.