Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?
Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Hän ajatteli ilmeisesti sitä, että kolmevuotias on niin vikkelä jaloistaan, että mummo ei pysy perässä.
Sanoit, että miehesi on 44v. Oletko itsekin samaa ikäluokkaa? Olette ns. vanhat vanhemmat esikoiselle. He ovat usein ylihuolehtivia, epävarmoja ja tarkkoja, hysteerisiäkin. Viesteistäsi huokuu jonkinlainen ylireagointi.
Kannattaisi nyt rauhoittua ja kysyä apua vaikka neuvolasta näihin ongelmiin.
Olen itse 36. Tarkka olen tietenkin, mutta en hysteerinen. En oikein ymmärrä että mihin ongelmiin minun pitäisi sinun mielestä pyytää neuvolasta apua. Siihenkö, että en halua jättää 6 kk ikäistä vauvaa 70-vuotiaalle hoitoon. Jos sanon tuon asian neuvolassa, niin neuvolan terveydenhoitaja vastaa minulle varmaan, että se on ihan ok jos ei halua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Hän ajatteli ilmeisesti sitä, että kolmevuotias on niin vikkelä jaloistaan, että mummo ei pysy perässä.
Sanoit, että miehesi on 44v. Oletko itsekin samaa ikäluokkaa? Olette ns. vanhat vanhemmat esikoiselle. He ovat usein ylihuolehtivia, epävarmoja ja tarkkoja, hysteerisiäkin. Viesteistäsi huokuu jonkinlainen ylireagointi.
Höpöhöpö. Sain lapseni kun olin 41 ja 43. Ja sattuneesta syystä tunnen paljon muitakin vanhija vanhempia.
Väittäisin että ovat lunkimpia kuin nuoremmat.
Meillä liki kasikymppiset appivanhemmat osas ihan sujuvasti vaihtaa vaipat sängyn päällä. Ja se oli appiukon ihan eka kerta koko vaipanvaihtoa. Heidän aikanaan ei isät juuri vauvoja hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies haluaa lapsen vanhemmilleen? Minusta se on olennaisempaa eli mikä onsyynä, että haluaa olla erossa lapsesta.
Kai se on aika normaalia haluta olla... omaa aikaa, yhteistä parisuhdeaikaa jne.
Mieheni saa omaa aikaa niin paljon kuin haluaa. Yhteistä parisuhdeaikaa ilman vauvaa hän ei ole vielä kertaakaan sanonut haluavansa tai sellaista ehdottanut.
AP
No tuo vaan kertoo siitä, että ehkäpä sullekin olisi hyvä olla joskus ilman vauvaa...
Tätä en ymmärrä. Miksi minulle olisi hyvä olla ilman vauvaa??
Ja sitä paitsi vauva on välillä vain isänsä seurassa kun minä käyn jossain harrastuksessani. En ole erityisesti nauttinut siitä, että olen silloin ilman vauvaa, harrastuksestani tietenkin nautin, mutta en tunne erityistä tarvetta olla ilman vauvaa.
AP
Olet tosi kiinni vauvassa ja se sumentaa ajattelukykyäsi, siksi.
Onko siinä jotain pahaa, jos tuore äiti on kiinni 6 kk ikäisessä vauvassa??? Ihan kuin se olisi joku tavoitetila, että äiti ei olisi kiinni pienessä vauvassaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Olen itse 36. Tarkka olen tietenkin, mutta en hysteerinen. En oikein ymmärrä että mihin ongelmiin minun pitäisi sinun mielestä pyytää neuvolasta apua. Siihenkö, että en halua jättää 6 kk ikäistä vauvaa 70-vuotiaalle hoitoon. Jos sanon tuon asian neuvolassa, niin neuvolan terveydenhoitaja vastaa minulle varmaan, että se on ihan ok jos ei halua.
AP
Siihen että käyttäydyt kuin se sinun lapsesi olisi lasia ja vain sinä kykenet hoitamaan häntä tismalleen oikein.
Hoitoon ei tarvitse jättää, mutta tuo syyttely on asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
No mikä sun ongelma nyt on? Miksi edes teit tämän aloituksen?
Vierailija kirjoitti:
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.
Heh, minun luotettavana pitämä isäni juuri tänä kesänä ehdotti että lainataan hänen autoaan yhteen reissuun kun farkku sopi siihen paljon paremminkuin meidän oma auto. Kieltäydyin kun meillä ei ole hänen autoonsa sopivaa turvaistuinta lapselle. Kirkkain vilpittömin silmin hän totesi, että "eihän noin lyhyelle matkalle mitään istuimia tarvitse".
Ja todella pidän häntä ihan kohtalaisen vastuullisena ja fiksuna ihmisenä mutta jotenkin se ei vaan lapsenhoitoon säteile, kun eihän ennenkään ollut mitään istuimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.
No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.
AP
Jos omat vanhempasi ovat vaikka kymmenen vuotta nuorempia eivätkä kärsi selkävaivoista mutta heidän asenteensa ja neuvontaa ovat samat luottaisitko vauvan heidän hoitoonsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Siihen että käyttäydyt kuin se sinun lapsesi olisi lasia ja vain sinä kykenet hoitamaan häntä tismalleen oikein.
Kummallisia kommentteja saan tässä ketjussa. En mielestäni ole mitenkään asiattomasti syytellyt täällä appea tai anoppia. Ja en ole väittänyt että vain minä kykenen hoitamaan täsmälleen oikein, päin vastoin olen kertonut miten vauva on monesti kahdestaan isänsä kanssa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Kummallisia kommentteja saan tässä ketjussa. En mielestäni ole mitenkään asiattomasti syytellyt täällä appea tai anoppia. Ja en ole väittänyt että vain minä kykenen hoitamaan täsmälleen oikein, päin vastoin olen kertonut miten vauva on monesti kahdestaan isänsä kanssa.
AP
No kyllä sinä aika hemmetinmoista ydinfysiikkaa olet tehnyt esim vaipanvaihdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
NO jos olet asian päättänyt, miksi täällä jauhat? Vai odotitko saavasi täältä tukea kannallesi ja petyit, kun et sitä saanutkaan ja muiden mielestä 70-vuotiaat ovat varsin sopivia lastenhoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.
APJos omat vanhempasi ovat vaikka kymmenen vuotta nuorempia eivätkä kärsi selkävaivoista mutta heidän asenteensa ja neuvontaa ovat samat luottaisitko vauvan heidän hoitoonsa?
En tietenkään.
AP
Mä en anna anopille lapsiani hoitoon, vaikka jatkuvasti kärttää kylään. Anoppi 70, mun lapset 3 ja 5. Anoppi syöttää lapset täyteen herkkuja, haukkuu lapsille heidän vanhempiaan, ei ymmärrä miksi lasivaasi ei ole sopiva lelu, turvaistuimet ja pelastusliivit turhia, kun ennenkin pärjättiin ilman... Luottamus miinuksella edellä mainittujen ja muutaman muunkin asian vuoksi.
AP, luota vaistoosi. Ja noin pientä vauvaa ei todellakaan tarvitse viedä yökylään, jos ei halua. Ei se lapsi ainakaan sitä kyläilyä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ihan tosissasi että TERVE 70v. ei osaa/pysty vauvan peppua pesemään ja vaippaa vaihtamaan!!!!!
Terveellä tarkoitin, että ei ole missään vanhainkodissa tai sairaalassa eikä pahasti dementoitunut. Kuitenkin heillä molemmilla on selkäkipua ja polvikipuja ja lonkkakipuja ja sellaisia, joita aina valittavat, että liikkuminen sattuu. Miten he voisivat turvallisesti kantaa vauvaa jos ihan kävelykin heitä sattuu (ilman vauvaa)?
AP
Mihin asti heidän pitäisi se vauva kantaa?
Miten niin mihin asti? Jos vauva itkee, sitä pitää kanniskella sylissä, koska se ei muuten millään rauhoitu ja lopeta itkua. Kanniskelemalla onneksi lopettaa aika piankin. Ja jos vauva kakkaa vaippaansa vaikka toisessa päässä taloa, niin pitäähän se kantaa kylpyhuoneeseen toiseen päähän taloa pesulle.
AP
Pitääkö nimenomaan ja tismalleen vain kanniskella? Eikö sylissä heijaaminen ole ihan sama asia.
Ja vauvan pepun voi putsata ihan niillä sijoillaan. Pyyhe sängylle/lattialle/sohvalle, putsaus kosteuspyyhkeellä ja uusi vaippa. Ei vaadi yhtään kantamista. Ja linnassako ne asuu jossa välimatkat piiiiiiitkiä?
No tämä vauva ei tunnu kenenkään sylissä rauhoittuvan vain heijaamalla, ainoastaan kanniskelemalla. En tiedä miksi. Useampi ihminen on kokeillut.
AP
Olet ilmeisesti itsekin lähellä miehesi ikää 44v. tai muuten epävarma. Usein epävarmojen, ylihuolehtivien vanhempien lapset ovat itkuisia. Lapsi on niin kiinteässä suhteessa äitiinsä, että vaistoaa tämän hetmostuneisuuden ja epävarmuuden. Hakisin sinuna apua vanhemmuuteen ja epävarmuuteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APJos omat vanhempasi ovat vaikka kymmenen vuotta nuorempia eivätkä kärsi selkävaivoista mutta heidän asenteensa ja neuvontaa ovat samat luottaisitko vauvan heidän hoitoonsa?
En tietenkään.
AP
Miten ikä ja appivanhemmuus sitten vaikuttaa asiaan? Sitähän sinä aloituksessa kysyit. Hyvää sinulle tekisi hetkeksi päästä irti vauva arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on mahdoton keksiä miten hirveän vaarallisesti ja monella tavalla vaipan voi vaihtaa väärin?
Meinaatko että ne ei erota päätä pepusta ja vahingossa tukahduttaa lapsen? Vai mikä siinä on se kriittinen vaaramomentti?
Pudottaa vauvan kun se rimpuilee pestessä niin paljon ja painaa jo 7,5 kiloa. Tai pudottaa vauvan kun jättää sen hetkeksi vahtimatta jonnekin "hoitotason virkaa toimittavan" pyykkikoneen päälle.
AP
Ei pese. Pyyhkii kosteuspyyhkeellä. Ja laittaa vaipanvaihtpisteen lattialle.
Lattialla kökkiminen voi olla kyllä melko haastavaa huononivelisille.
Lapsi lattialla. Se vaipan vaihtaja tuolilla.
6kk ei konttaavaa/ryömivää lasta hoitaa hätätapauksessa useamman tunnin niin, että laittaa sängylle jonkun peiton ja ottaa siihen vaipat ja peppupyyhkeet ja pullollisen äidinmaitoa ja kaikennäköisiä vauvalle sopivia leluja ja viihdyttää ja hoitaa hänet siinä.
Summa summarum - kyllä ne appivanhemmat keinot keksii.
Minä en kyllä nyt ymmärrä, miksi vauva pitäisi tyytyä omasta näkökulmastaan suhteellisen vieraiden ihmisten tämäntyyliseen hoitoon, jos oma äitikin häntä haluaa hoitaa?
Lapsen hoitoon meno lähtee ensisijaisesti vanhempien (molempien!) tarpeesta ja halusta viedä lapsi hoitoon.
Mitään loogista syytä esimerkiksi kehityspsykologian näkökulmasta ei löydy viedä puolivuotiasta vauvaa hoitoon, jos molemmilla vanhemmilla ei ole siihen tarve.
Välillä sitä miettii että palstaileeko normaaleja äitejä ollenkaan? Vai painaako teillä syyllisyys omista valinnoista ja haluatte ap:n valitsevan samoin? Sillä minä itse pyysin aikanaan anopin meille yöksi hoitamaan 3kk koliikkivauvaamme, jotta saisin nukkua (miehelle sopi tämä myös) ja SILTI minä ymmärrän ap:n tunteet ja ajatukset täysin - niin kuin kuka tahansa tunne-elämältään normaali äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ihan tosissasi että TERVE 70v. ei osaa/pysty vauvan peppua pesemään ja vaippaa vaihtamaan!!!!!
Terveellä tarkoitin, että ei ole missään vanhainkodissa tai sairaalassa eikä pahasti dementoitunut. Kuitenkin heillä molemmilla on selkäkipua ja polvikipuja ja lonkkakipuja ja sellaisia, joita aina valittavat, että liikkuminen sattuu. Miten he voisivat turvallisesti kantaa vauvaa jos ihan kävelykin heitä sattuu (ilman vauvaa)?
AP
Miten niin mihin asti? Jos vauva itkee, sitä pitää kanniskella sylissä, koska se ei muuten millään rauhoitu ja lopeta itkua. Kanniskelemalla onneksi lopettaa aika piankin. Ja jos vauva kakkaa vaippaansa vaikka toisessa päässä taloa, niin pitäähän se kantaa kylpyhuoneeseen toiseen päähän taloa pesulle.
AP
Pitääkö nimenomaan ja tismalleen vain kanniskella? Eikö sylissä heijaaminen ole ihan sama asia.
Ja vauvan pepun voi putsata ihan niillä sijoillaan. Pyyhe sängylle/lattialle/sohvalle, putsaus kosteuspyyhkeellä ja uusi vaippa. Ei vaadi yhtään kantamista. Ja linnassako ne asuu jossa välimatkat piiiiiiitkiä?
No tämä vauva ei tunnu kenenkään sylissä rauhoittuvan vain heijaamalla, ainoastaan kanniskelemalla. En tiedä miksi. Useampi ihminen on kokeillut.
AP
Olet ilmeisesti itsekin lähellä miehesi ikää 44v. tai muuten epävarma. Usein epävarmojen, ylihuolehtivien vanhempien lapset ovat itkuisia. Lapsi on niin kiinteässä suhteessa äitiinsä, että vaistoaa tämän hetmostuneisuuden ja epävarmuuden. Hakisin sinuna apua vanhemmuuteen ja epävarmuuteesi.
Olenko jossain kohdin väittänyt, että vauvani olisi itkuinen? Ei ole. Mutta kaikki vauvat itkevät välillä.
Minut on näköjään tässä ketjussa leimattu jo vanhemmuuteen apua tarvitsevaksi vanhaksi äidiksi, joka on huonona vanhempana tehnyt vauvastaan itkuisen jne.
Ei taida hyödyttää, että kommentoisin sinulle tuohon enää mitään. Jos olet päätellyt, että olen hermostunut äiti, jonka pitää hakea apua vanhemmuuteen, niin puolestani voit jäädä siihen käsitykseen, jos niin haluat.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on mahdoton keksiä miten hirveän vaarallisesti ja monella tavalla vaipan voi vaihtaa väärin?
Meinaatko että ne ei erota päätä pepusta ja vahingossa tukahduttaa lapsen? Vai mikä siinä on se kriittinen vaaramomentti?
Pudottaa vauvan kun se rimpuilee pestessä niin paljon ja painaa jo 7,5 kiloa. Tai pudottaa vauvan kun jättää sen hetkeksi vahtimatta jonnekin "hoitotason virkaa toimittavan" pyykkikoneen päälle.
AP
Ei pese. Pyyhkii kosteuspyyhkeellä. Ja laittaa vaipanvaihtpisteen lattialle.
Lattialla kökkiminen voi olla kyllä melko haastavaa huononivelisille.
Lapsi lattialla. Se vaipan vaihtaja tuolilla.
6kk ei konttaavaa/ryömivää lasta hoitaa hätätapauksessa useamman tunnin niin, että laittaa sängylle jonkun peiton ja ottaa siihen vaipat ja peppupyyhkeet ja pullollisen äidinmaitoa ja kaikennäköisiä vauvalle sopivia leluja ja viihdyttää ja hoitaa hänet siinä.
Summa summarum - kyllä ne appivanhemmat keinot keksii.
Minä en kyllä nyt ymmärrä, miksi vauva pitäisi tyytyä omasta näkökulmastaan suhteellisen vieraiden ihmisten tämäntyyliseen hoitoon, jos oma äitikin häntä haluaa hoitaa?
Lapsen hoitoon meno lähtee ensisijaisesti vanhempien (molempien!) tarpeesta ja halusta viedä lapsi hoitoon.
Mitään loogista syytä esimerkiksi kehityspsykologian näkökulmasta ei löydy viedä puolivuotiasta vauvaa hoitoon, jos molemmilla vanhemmilla ei ole siihen tarve.
Välillä sitä miettii että palstaileeko normaaleja äitejä ollenkaan? Vai painaako teillä syyllisyys omista valinnoista ja haluatte ap:n valitsevan samoin? Sillä minä itse pyysin aikanaan anopin meille yöksi hoitamaan 3kk koliikkivauvaamme, jotta saisin nukkua (miehelle sopi tämä myös) ja SILTI minä ymmärrän ap:n tunteet ja ajatukset täysin - niin kuin kuka tahansa tunne-elämältään normaali äiti.
Pointti on se että ei sen hoidon tarvitse olla itkunsekaista yltiösuorittamista koko ajan. Vähempikin riittää.
Ei ap:n tarvitse sitä lasta antaa sinne, mutta sitten pitää sanoa suoraan miksi ei anna. Eikä alkaa etsiä vikoja jne vain kun ei saa sanottua.
Minusta 70-vuotiaat ei edes ole ”vanhat appivanhemmat”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
AP
Voi höpö höpö. Nyt ap lopetat näiden lukemisen ja ratkaisette tilanteen miehen kanssa yhdessä. Keskusteluapua saa esim neuvolasta.
Jos tilanne olisikin noin,niin se varmuuskopiot löytyy kun vaan vie lapsen muiden hoidettavaksi? Voi HÖPÖ HÖPÖ, sanon vielä kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Meillä on kolme lasta kukin kolmen vuoden välein - jokaiselle saimme neuvolasta eri ohjeet imetyksestä ja kiinteiden syöttämisestä jne. (Kaikilla oli myös erilaiset kirjaimet 1-luokalla ja erilaiset opsit peruskoulussa...)
Eli maailma muuttuu, ja jos jokin asia tehdään eri lailla kuin mitä neuvola juuri nyt suosittelee, se ei ole kovin vaarallista.
Toki silti, kun jätät lapsesi hoitoon ihan kenelle vaan, teet varmaan selväksi, mitkä on ne rutiinit, mitkä sen seuraavan kolmen tunnin aikana suoritetaan ja miten (siis klo 14 maissa rattaisiin näissä vaatteissa ja tutti suuhun ja kävelette pienen lenkin että hän nukahtaa ja sitten laitatte tuon hyttyssuojam tuohon eteen ja tässä on tämä itkuhälytin jne - konkreettisesti) - eivät he ihan parissa tunnissa mitään ihmeitä ehdi tehdä ja tuhota. Ja toki nyt tuollaiset: meillä ei sitten anneta vielä yhtään sokeria/mehuja/jätskiä/hedelmänpalasia - autossa ei saa matkustaa ilman turvaistuinta pitää olla tehty selviksi.
No käytännössä asuin samassa taloudessa mummoni kanssa ja tätini asui seinän takana naapurina, joten yhteys oli erittäin tiivis.