Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?
Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on mahdoton keksiä miten hirveän vaarallisesti ja monella tavalla vaipan voi vaihtaa väärin?
Meinaatko että ne ei erota päätä pepusta ja vahingossa tukahduttaa lapsen? Vai mikä siinä on se kriittinen vaaramomentti?
Pudottaa vauvan kun se rimpuilee pestessä niin paljon ja painaa jo 7,5 kiloa. Tai pudottaa vauvan kun jättää sen hetkeksi vahtimatta jonnekin "hoitotason virkaa toimittavan" pyykkikoneen päälle.
AP
Ei pese. Pyyhkii kosteuspyyhkeellä. Ja laittaa vaipanvaihtpisteen lattialle.
Eivät kumpikaan pysty polvi- ja selkäkipujen takia kumartumaan lattialle esim. siivotessa kunnolla.
AP
Käykö heillä siivooja?
No ei vaan siivoavat kipuja valitellen ja valitellen sitten monta päivää sitä miten siivoaminen taas kipeytti selän ja polven. Ja käyttävät siis tietenkin kaikenlaisia apuvarsia ym. vaikkapa lattiaa luututessa mahdollisimman paljon.
AP
Vierailija kirjoitti:
setä kirjoitti:
Olisin arvannut muutenkin, että kyse on esikoisesta :)
Miten 70-kymppisten kykyyn hoitaa vauvaa vaikuttaa se, että onko vauva meidän esikoinen vai ei?
AP
Olet kyllä kans yksi idiootti. Miesparka, lapsiparka, puhumattakaan anopista ja apesta. Yritä nyt oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin, sun ei ole pakko antaa vauvaa hoitoon yhtään kellekään, jos et halua. Oli se syy mikä tahansa.
Mutta jos haluat, niin ikä ei ole este vaan se kunto ylipäätään. Voitte alkuun kokeilla ihan vaan tuntia paria, vauvalle ei tee muutenkaan hyvää olla sinusta vielä pitkiä aikoja erossa.
Mutta jos et halua tai luota heihin, niin kukaan ei pakota. Mun kaikki lapset on menneet ensimmäistä kertaa hoitoon vasta taaperoina, eikä siihen ole kellään ollut nokan koputtamista.
Paitsi että lapsella on isä, jolla kai on myös sananvaltaa siihen, miten yhteinen lapsi hoidetaan?
Ei se isäkään sutä yksin päätä. Yhdessä pitää päättää.
Mutta sitten pitää rehellisesti sanoa ettei halua antaa lasta vielä hoitoon, eikä alkaa kaivaa jotain vikaa appivanhemmista.
No en minä ole heitä mitenkään haukkunutkaan. Ja niin se onkin, että en halua antaa vauvaa vielä kellekään hoitoon. Ja sitten kun olen valmis antamaan, niin en halua aloittaa sellaisista, joilla ei ole 44-vuoteen ollut mitään kontaktia vauvoihin. He eivät ole läsnäollessani esim. kertaakaan vaihtaneet vaippaa, eikä se johdu siitä että olisin jotenkin kieltänyt tai muuten estänyt. Koko hoitamisidea on tullut heiltä, ei mieheltäni. Mies vain haluaisi antaa vauvan heille hoitoon siksi, että he ovat sitä pyytäneet, ei siksi, että mies haluaisi lähteä kanssani kahden vaikkapa ravintolaan.
AP
Ihan hyvä syy miehellä. Onhan se hyvä, että lapsi pääsee jo varhain kehittämään läheisiä suhteita muihinkin kuin vanhempiinsa. Itse ainakin koen onnena sen, että sain jo varhain olla paljon mummilassa ja tädillä. Sukulaisista tuli siten todella rakkaita (eikä vain ihmisiä, joita näkee sukujuhlilla) ja se kahdenkeskinen side pääsi muodostumaan. Varsininkin teini-iässä, kun suhde omiin vanhempiin kiristyi,oli hyvä, kun oli muita jo lapsesta saakka läheisiä aikuisia. Ne sukulaiset, joita tapasin aina yhdessä vain vanhempien kanssa, jäivät etäisemmiksi. Jotku vanhemmat omistushaluisina eivät vaan halua suoda tällaista lapselleen.
Appivanhempani saavat vierailla meillä niin paljon kuin he haluavat, ja me käydään myös heidän luona. Jos en halua antaa 6 kk ikäistä heille hoitoon, niin ei se estä hyvän suhteen muodostumista isovanhempiin.
AP
Tuossa taidettiin kirjoittaa siitä kahdenkeskisestä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies haluaa lapsen vanhemmilleen? Minusta se on olennaisempaa eli mikä onsyynä, että haluaa olla erossa lapsesta.
Kai se on aika normaalia haluta olla... omaa aikaa, yhteistä parisuhdeaikaa jne.
Mieheni saa omaa aikaa niin paljon kuin haluaa. Yhteistä parisuhdeaikaa ilman vauvaa hän ei ole vielä kertaakaan sanonut haluavansa tai sellaista ehdottanut.
AP
No juurihan hän sitä ehdotti kun ehdotti että voisitte mennä vaikka syömään jos pentu olisi hänen vanhemmillaan??!
Arvosta myös sitä, oikeasti!
Moni vanhempi isä jättäytyy taka-alalle ja keskittyy vain töihinsä ja elannon tuomiseen perheelle.
Päätös tuota hoidosta on tosiaan teidän yhteinen, usein se on äidille aika paljon kivuliaampi henkisesti.
Ehkä itse suosittelisin ”voitteko nyt hoitaa vauvaa kun me käydään tuossa kaupassa” puolen tunnin aloitusta ja sitten kokemuksen mukaan sinne ravintolaan seuraavalla viikolla tms.
Jos et ole vielä siihen valmis, se on fine (isä siis selvästi on) mutta mieti myös sitä, että jos nyt et uskalla lainkaan antaa lasta hoitoon 7kymppisille heidän on entistä vaikeampi luottaa itseensä 73 / 75 tai 78-vuotiainakaan. Isovanhemmuuskin tarvitsee rutiineja.
Minusta yksi aika olennainen juttu tässä on se, että heitä on 2 - jos toinen kokee jonkun asian hankalaksi niin toinen voi auttaa.
Jos pää heillä toimii niin itse kyllä uskaltaisin jättää lapseni heille hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai niiden kyvyssä hoitaa lasta ole mitään vikaa. Vika taitaa olla sinun päässäsi. Varmasti ihan normaaleja ihmisiä. Minun äitini teki vielä töitäkin 7kymppisenä. Niin todellakin osaisi myös hoitaa meidän lapsiakin.
Tein töitä 68v. Olen harrastanut koko ikäni liikuntaa ja täytän ensi vuonna 70v. Olen jo vanha yleisen käsityksen mukaan, mutta sama "rokkityttö", farkut ja nahkarotsikin joskus. Kyllä, hoidan poikani kaiken ikäisiä lapsia, vauvojakin.
Aivot pelaa, se on tärkeintä ja jos ei kompuroi, ole huimausta. Nyt kun itse on ns. vanha, huomaa stereotypisen suhtautumisen ikään. Ikä on vain mielentila ja numeroita paperilla, allekirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies haluaa lapsen vanhemmilleen? Minusta se on olennaisempaa eli mikä onsyynä, että haluaa olla erossa lapsesta.
Kai se on aika normaalia haluta olla... omaa aikaa, yhteistä parisuhdeaikaa jne.
Mieheni saa omaa aikaa niin paljon kuin haluaa. Yhteistä parisuhdeaikaa ilman vauvaa hän ei ole vielä kertaakaan sanonut haluavansa tai sellaista ehdottanut.
AP
No tuo vaan kertoo siitä, että ehkäpä sullekin olisi hyvä olla joskus ilman vauvaa...
Tätä en ymmärrä. Miksi minulle olisi hyvä olla ilman vauvaa??
Ja sitä paitsi vauva on välillä vain isänsä seurassa kun minä käyn jossain harrastuksessani. En ole erityisesti nauttinut siitä, että olen silloin ilman vauvaa, harrastuksestani tietenkin nautin, mutta en tunne erityistä tarvetta olla ilman vauvaa.
AP
Itse en olisi antanut lapsiani hoitoon 70-vuotiaille isovanhemmille enkä appivanhemmille. Mielestäni lapsen hoitaminen on liian raskasta. Hätätilassa tunti tai pari olisi voinut mennä mutta ei pitempään.
Kannattaa harkita tapauskohtaisesti. Joku samanikäinen voi olla hyvinkin jaksava, toinen taas ei. Hoitotyyleissä on myös eroa.
Miksi kyselet täältä asioita kun olet jo päättänyt miten toimit?
Miksi olet yleensä tehnyt lapsen moiselle papalle? 44 on liian vanha vauvan isäksi. Refleksitkin pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin, sun ei ole pakko antaa vauvaa hoitoon yhtään kellekään, jos et halua. Oli se syy mikä tahansa.
Mutta jos haluat, niin ikä ei ole este vaan se kunto ylipäätään. Voitte alkuun kokeilla ihan vaan tuntia paria, vauvalle ei tee muutenkaan hyvää olla sinusta vielä pitkiä aikoja erossa.
Mutta jos et halua tai luota heihin, niin kukaan ei pakota. Mun kaikki lapset on menneet ensimmäistä kertaa hoitoon vasta taaperoina, eikä siihen ole kellään ollut nokan koputtamista.
Paitsi että lapsella on isä, jolla kai on myös sananvaltaa siihen, miten yhteinen lapsi hoidetaan?
Ei se isäkään sutä yksin päätä. Yhdessä pitää päättää.
Mutta sitten pitää rehellisesti sanoa ettei halua antaa lasta vielä hoitoon, eikä alkaa kaivaa jotain vikaa appivanhemmista.
No en minä ole heitä mitenkään haukkunutkaan. Ja niin se onkin, että en halua antaa vauvaa vielä kellekään hoitoon. Ja sitten kun olen valmis antamaan, niin en halua aloittaa sellaisista, joilla ei ole 44-vuoteen ollut mitään kontaktia vauvoihin. He eivät ole läsnäollessani esim. kertaakaan vaihtaneet vaippaa, eikä se johdu siitä että olisin jotenkin kieltänyt tai muuten estänyt. Koko hoitamisidea on tullut heiltä, ei mieheltäni. Mies vain haluaisi antaa vauvan heille hoitoon siksi, että he ovat sitä pyytäneet, ei siksi, että mies haluaisi lähteä kanssani kahden vaikkapa ravintolaan.
AP
Ihan hyvä syy miehellä. Onhan se hyvä, että lapsi pääsee jo varhain kehittämään läheisiä suhteita muihinkin kuin vanhempiinsa. Itse ainakin koen onnena sen, että sain jo varhain olla paljon mummilassa ja tädillä. Sukulaisista tuli siten todella rakkaita (eikä vain ihmisiä, joita näkee sukujuhlilla) ja se kahdenkeskinen side pääsi muodostumaan. Varsininkin teini-iässä, kun suhde omiin vanhempiin kiristyi,oli hyvä, kun oli muita jo lapsesta saakka läheisiä aikuisia. Ne sukulaiset, joita tapasin aina yhdessä vain vanhempien kanssa, jäivät etäisemmiksi. Jotku vanhemmat omistushaluisina eivät vaan halua suoda tällaista lapselleen.
Älä nyt viitsi. Ei vauva luo suhdetta vielä kuin sellaisiin, jotka hoitaa lähes päivittäin. Myöhemminkin kerkeää kyllä.
Et sinäkään muista, kuka sua on hoitanut alle 3-vuotiaana. Kenties johonkin läheiseen sukulaiseen olet aloittanut suhteen luonnin vasta tuolloin
Tuolla logiikalla lapsi ei voisi ikinä luoda ystävyyssuhteita ja aikanaan aikuisena parisuhdetta. Jos ainoa tapa tulla läheiseksi on työntää puolivuotias hoitoon.
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No juurihan hän sitä ehdotti kun ehdotti että voisitte mennä vaikka syömään jos pentu olisi hänen vanhemmillaan??!
Moni vanhempi isä jättäytyy taka-alalle ja keskittyy vain töihinsä ja elannon tuomiseen perheelle.
Päätös tuota hoidosta on tosiaan teidän yhteinen, usein se on äidille aika paljon kivuliaampi henkisesti.
Ehkä itse suosittelisin ”voitteko nyt hoitaa vauvaa kun me käydään tuossa kaupassa” puolen tunnin aloitusta ja sitten kokemuksen mukaan sinne ravintolaan seuraavalla viikolla tms.Jos et ole vielä siihen valmis, se on fine (isä siis selvästi on) mutta mieti myös sitä, että jos nyt et uskalla lainkaan antaa lasta hoitoon 7kymppisille heidän on entistä vaikeampi luottaa itseensä 73 / 75 tai 78-vuotiainakaan. Isovanhemmuuskin tarvitsee rutiineja.
Minusta yksi aika olennainen juttu tässä on se, että heitä on 2 - jos toinen kokee jonkun asian hankalaksi niin toinen voi auttaa.
Jos pää heillä toimii niin itse kyllä uskaltaisin jättää lapseni heille hoitoon.
Ei mieheni ole ehdottanut että mentäisiin syömään tms. Mistä sellaista keksit? Mies on ainoastaan ehdottanut, että vauva olisi hoidossa hänen vanhemmillaan, koska hänen vanhemmat on niin pyytäneet. Ei mies ole sanaakaan sanonut siitä, että olisi silloin minun kanssa edes. Luultavasti mies menisi silloin johonkin omaan menoonsa ilman minua.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on mahdoton keksiä miten hirveän vaarallisesti ja monella tavalla vaipan voi vaihtaa väärin?
Meinaatko että ne ei erota päätä pepusta ja vahingossa tukahduttaa lapsen? Vai mikä siinä on se kriittinen vaaramomentti?
Pudottaa vauvan kun se rimpuilee pestessä niin paljon ja painaa jo 7,5 kiloa. Tai pudottaa vauvan kun jättää sen hetkeksi vahtimatta jonnekin "hoitotason virkaa toimittavan" pyykkikoneen päälle.
AP
Eivät kumpikaan pysty polvi- ja selkäkipujen takia kumartumaan lattialle esim. siivotessa kunnolla.
AP
Käykö heillä siivooja?
No ei vaan siivoavat kipuja valitellen ja valitellen sitten monta päivää sitä miten siivoaminen taas kipeytti selän ja polven. Ja käyttävät siis tietenkin kaikenlaisia apuvarsia ym. vaikkapa lattiaa luututessa mahdollisimman paljon.
AP
Siivoavat nykyisten ergonomiasuositusten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Lattialla kökkiminen voi olla kyllä melko haastavaa huononivelisille.
Lapsi lattialla. Se vaipan vaihtaja tuolilla.
6kk ei konttaavaa/ryömivää lasta hoitaa hätätapauksessa useamman tunnin niin, että laittaa sängylle jonkun peiton ja ottaa siihen vaipat ja peppupyyhkeet ja pullollisen äidinmaitoa ja kaikennäköisiä vauvalle sopivia leluja ja viihdyttää ja hoitaa hänet siinä.
Summa summarum - kyllä ne appivanhemmat keinot keksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ehkä itse suosittelisin ”voitteko nyt hoitaa vauvaa kun me käydään tuossa kaupassa” puolen tunnin aloitusta ja sitten kokemuksen mukaan sinne ravintolaan seuraavalla viikolla tms.Jos et ole vielä siihen valmis, se on fine (isä siis selvästi on) mutta mieti myös sitä, että jos nyt et uskalla lainkaan antaa lasta hoitoon 7kymppisille heidän on entistä vaikeampi luottaa itseensä 73 / 75 tai 78-vuotiainakaan. Isovanhemmuuskin tarvitsee rutiineja.
Jos pää heillä toimii niin itse kyllä uskaltaisin jättää lapseni heille hoitoon.Ei mieheni ole ehdottanut että mentäisiin syömään tms. Mistä sellaista keksit? Mies on ainoastaan ehdottanut, että vauva olisi hoidossa hänen vanhemmillaan, koska hänen vanhemmat on niin pyytäneet. Ei mies ole sanaakaan sanonut siitä, että olisi silloin minun kanssa edes. Luultavasti mies menisi silloin johonkin omaan menoonsa ilman minua.
AP
No voisithan vaikka itse ehdottaa miehelle jotain yhteistä tekemistä sille ajalle :)
Taapero karkaa ulko-ovesta nopeammin kuin kissa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Hän ajatteli ilmeisesti sitä, että kolmevuotias on niin vikkelä jaloistaan, että mummo ei pysy perässä.
Sanoit, että miehesi on 44v. Oletko itsekin samaa ikäluokkaa? Olette ns. vanhat vanhemmat esikoiselle. He ovat usein ylihuolehtivia, epävarmoja ja tarkkoja, hysteerisiäkin. Viesteistäsi huokuu jonkinlainen ylireagointi.
Kannattaisi nyt rauhoittua ja kysyä apua vaikka neuvolasta näihin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No tuo vaan kertoo siitä, että ehkäpä sullekin olisi hyvä olla joskus ilman vauvaa...
Tätä en ymmärrä. Miksi minulle olisi hyvä olla ilman vauvaa??
Ja sitä paitsi vauva on välillä vain isänsä seurassa kun minä käyn jossain harrastuksessani. En ole erityisesti nauttinut siitä, että olen silloin ilman vauvaa, harrastuksestani tietenkin nautin, mutta en tunne erityistä tarvetta olla ilman vauvaa.
AP
Olet tosi kiinni vauvassa ja se sumentaa ajattelukykyäsi, siksi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.
No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.
AP