Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyys rajussa laskussa - syynä uupumus - EIPÄ IHME !

Vierailija
21.08.2018 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005798173.html

Ei ihme ettei kukaan halua enää lapsia. Töiden ja perheenäidin/isän roolin yhteensovittaminen mahdoton tehtävä. Joko olet työuupunut tai masentunut.
Unihäiriö jää lapsista päälle jopa pysyvästi.

Olemme päättäneet olla lapseton pariskunta forever.

Kommentit (338)

Vierailija
161/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä töissä että vanhemmuudessa on nykyään sen luokan (sosiaaliset) vaatimukset että niiden täyttäminen on epäinhimillistä.

Vierailija
162/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautuneet ja työstään innostuneet vanhemmat voivat hoitaa lapsiperhearjen stressaamatta palkkaamalla kotiin hoitajan, joka pyörittää arkea. Vie lapset tarhaan ja hakee, tai hoitaa kotona, siivoaa jne. Maksaa ,mutta on sen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua mutta olen tullut siihen tulokseen että meillä ei ole täällä enää aitoa yhteisöllisyyttä, joka uuvuttaa ihmisen. Suorita, suorita ja minä minä minä....

Olen asunut Afrikassa ja siellä perheessä usein lähes kymmenen lasta per äiti mutta eivät äidit ole samalla tavalla uupuneita kun täällä. Naiset hoitaa yhdessä lapsia. Yleensä äiti pääsee aina vessaan ja suihkuun rauhassa, tai käymään kaupungilla. Sekin on aika luksus juttu nyt kun itsellekin tullut tutuksi tämä pikkulapsiarki.

Heillä sanonta "koko kylä kasvattaa lapsen". Tämä Suomi niin ällöttävän yksilökeskeinen materialistinen paikka. Mut onhan täällä hyvääkin, esim. lämmin suihku ja jääkaappi.

Olen samaa mieltä eli yksilökeskeinen "yhteiskunta" on puhdasta syöpää. Kaikkien pitää olla menestyjiä ja selvittää ongelmansa itse (rahakin auttaa huomattavasti), mutta sitten kaikki "heikommat" syrjäytyköön.

Vierailija
164/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautuneet ja työstään innostuneet vanhemmat voivat hoitaa lapsiperhearjen stressaamatta palkkaamalla kotiin hoitajan, joka pyörittää arkea. Vie lapset tarhaan ja hakee, tai hoitaa kotona, siivoaa jne. Maksaa ,mutta on sen arvoista.

Ei muuten voi. Hoitajaa koskee työaikalaki, ylityöt ovat vapaaehtoisia. Kouluttautuneiden ja työstäänninnostineiden vanhempien työpäivä on 10-12 h plus työmatkat. Ei mitään mahdollisuutta toteuttaa tätä hoitajan avulla.

Lisäksi tulee vastaan raha. Hyväpalkkainen voi tienata esim 10t kuukaudessa, mutta käteen siitä jää 5000. Hoitajalle on jäätävä käteen 1500, jos kyse kokopäivähommasta, muuten se ei elä. Bruttopalkka on noin 2000, työnantajakulut tonnin, ylityökorvaukset siihen päälle. Ei jää rahaa asuntolainaan, ruokaan tai vaatteisiin.

Vierailija
165/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on ihan kamalaa! Ei ollut vielä parikytvuotta sitten, ainakaan hoitoala. Vedetään ihminen ihan piippuun. En todellakaan tekisi lapsia tähän tilanteeseen, en vaan selviäisi arjesta.

Kaikki vapaa-aika menee töistä palautumiseen.

Täydellinen esimerkki pilalle hemmotellusta kermaperseestä. Minäminäminä olen uupunut ja vapaa-aika menee töistä toipumiseen. Varmaan istut jossain toimistossa päivät ja se niiiiin rankkaa

Ja sinulla on paha olla?

Ei ole. Toivun töistä samalla hetkellä kun leimaan itseni ulos, hoidan lapset, kodin, harrastukset ja nautin elämästäni. Jos ei olisi kuin se työ, saattaisin minäkin maata sohvalla vinkumassa miten on raskasta

Tarkoitin tapaasi morkata muita. Vai SINÄ selviydyt niin hienosti. Juuri sinulla näyttää olevan minäminä-asenne. Koska sinä selviydyt samasta hyvin niin tietysti muidenkin tulee selviytyä. Ansaitset mitalin!

No onhan se nyt joko hiton itsekeskeistä tai sitten pitää olla mt-ongelmia jos koko elämä on pelkkää työtä tai työstä toipumista ja muuten on hirvittävän rankkaa. Pari kollegaa on tommosia yksineläjiä, jotka ei jousta omista tavoistaan tai tekemisistään minuuttiakaan. Aina on menty lounaalle klo 11 ja jos jonain päivänä pääsee 11.10, iltapäivän kahvitauko ei osu kohdilleen ja sitä mukaa myös ilta kotona on pilalla. Jos jonain iltana pitää käydä kaupassa vaikka ohjelmassa on pyykinpesu, siitä toivutaan vielä seuraavana päivänä töissä.

Tuollaisten ihmisten kanssa on erittäin rankkaa yrittää sopia mistään.

Vierailija
166/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yököttää tämänkin keskustelun supermammat, joilla on kamala kiire tuomita muita ihmisiä: "Minulla on 12 lasta ja olen yrittäjä ja teen lisäksi kokopäivätyönä lakimiehen töitä ja opiskelen yliopistossa ympäristötekniikkaa. Äitini on sairas ja rakennamme itse omakotitaloa ja mieheni on pyörätuolissa, mutta KOSKA MINÄ EN OLE UUPUNUT ON SEN PAKKO OLLA TURHAA NILLITYSTÄ MUIDENKIN KOHDALLA".

Me olemme kaikki erilaisia. Ei se tee kenestäkään huonompaa, että toinen ei stressaannu vaikka talo palaisi ja pitäisi asua teltassa, kun taas toinen ahdistuu jo siitä, että pitää soittaa hammaslääkäriaikaa. Meille kaikille on oma paikkamme ja omat hyötymme yhteiskunnalle.

Vierailija
167/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ eihän kaikille tule masennustakaan (vaikka olisi syytä), vaan toisilla on sille alttius. Ei se tee heistä huonompia ihmisiä tai laiskoja.

Vierailija
168/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Standardit lasten hoidolle on ihan eriliset nyt kuin ennen vanhaan. Ihmetellään, miten ennen hoidettiin karja, taloustyöt ilman laitteita, 10 lasta ja sairaat isovanhemmat päälle. Silloin riitti kun lapset oli hengissä. Olin lapsi 90-luvulla ja ei vanhemmat pitönyt huolta yhtään niin hyvin kuin tänä päivänä. En harrastanut, ei ruoka-aikoja, yksin lähti kouluun ja tuli kotiin. Menen todellakin siinä sivussa vasemmalla kädellä.

Silloin oli perheverotus, vakkarityö löytyi heti kaikille, lyhyillä koukutuksilla eteni korkealle. Ja nyt ihmetellään miten työ uuvuttaa ja perhe vie voimat, kun ei ennen valitettu.

Tarvittaisi joustavuutta työelämään, perheverotus tai ekan lapsen lapsilisä isoimmaksi tai jotain millä työelämän vaatimukset ja perhe saataisi vähemmän kuormittavaksi. Yhteisöllisyyttä lisää, työtä enemmän ja jonkinlaista eri sukupolvien välistä ymmärrystä lisää.

Hirvittää nähdä mihin suuntaan asiat täällä menevät. Romahtaako hyvinvointiyhteiskunta kokonaan ja mitä sitten. Syntyvyys varmasti laskee entisestään.

Mitä sinä horiset? Oletko kännissä? Ei todellakaan ollut 90-luvulla enää perheverotus! Ja 90-luvun alussa oli syvä lama, firmoja kaatui kuin elokuussa viljaa, lukemattomat ihmiset menettivät työnsä.

Vierailija
169/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavita kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005798173.html

Ei ihme ettei kukaan halua enää lapsia. Töiden ja perheenäidin/isän roolin yhteensovittaminen mahdoton tehtävä. Joko olet työuupunut tai masentunut.

Unihäiriö jää lapsista päälle jopa pysyvästi.

Olemme päättäneet olla lapseton pariskunta forever.

Älä viitsi naurattaa, nykyajan ihmiset ei kestä enää mitään. 70-luvulla vielä ei ollut kaikenmaailman härpäkkeitä auttamassa kotitalouksissa naisia puhumattakaan sitä ennen. 

..ja ihmiset olivat yksinkertaisempia ja elämä oli simppelimpää. Ei varmaan ahdista mikään, kun ei mistään ymmärtänytkään mitään.

Olisi nykyäänkin helppoa, jos voisi ummistaa mielensä liikakansoitukselta, työttömyydeltä, sodilta, ilmastonmuutokselta, taudeilta, mielipidepolarisaatiolta ja ääriliikkeiden yleistymiseltä, terrorismilta, konservatismilta, köyhyydeltä...

Vierailija
170/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhempi hakee saikkaria "työuupumukseen", vaikka todellisuudessa on perheenhoitoon uupunut.

Se vaan on mahdoton yhtälö hoitaa työ ja perhe kunnialla yhtä aikaa ilman uupumusta.

Ei kiitti.

Niinpä. Ja kärsijänä aina myös ne lapset.

Sitä en kyllä ymmärrä, että kotonaan lapsensa hoitavia paheksutaan. Onhan se hyvä, että jotkut vielä lapsia tekee ja hoitavat jopa itse.

Niinpä.

Ihmiset ei tajua sitä että kaikkea EI voi saada. Jos kummatkin vanhemmat on uraohjuksia niin lapsia ei pitäisi hankkia koska silloin he jäävät täysin syrjään.

Ongelma ei nyt ole, että lapsia syntyisi liikaa. Heitä syntyy liian vähän. Nyt ei siis ratkaisu löydy siitä, että paheksutaan ahkerien kunnon kansalaisten lastensaantia. Heidän arkeaan pitää päin vastoin helpottaa.

Vierailija
171/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ugandalainen äiti kasvattaa viisi lasta ja ruokkii heitä juurilla ja toukilla, eikä valita. Suomimamma ei löydä kaupasta lähituotettuluomupersikkasosetta ja elämä on liian raskasta.

Se ugandalainen äiti ei käy töissä, maksa vuokraa ja opiskele korkeakoulututkintoa. Kaikilla on omat ongelmansa. Suomessa tärkeintä on se, että täällä saa lähes aika lääkärin apua tarvittaessa. Tosin siinäkin asiassa on menty huonompaa kohti viime aikoina.

Minä olen suomalainen äiti, joka käy töissä, maksaa vuokraa JA asuntolainaa, opiskelee korkeakoulututkintoa, jolla on lemmikkejä, useampi lapsi enkä silti ole uupunut.

Se vaan, kun on muotia "uupua" kun kaikki mikä on enemmän kun omasta itsestään huolehtimista on liian rankkaa.

Tämä on tosiaankin totta tänä päivänä. Nykyaika on varsinkin monille naisille ainoastaan oman kehon ympärillä pyörimistä ja tuntemusten tutkimusta, että voi voi kun vatsa pömpöttää ja naamassa näppylä, ei ehdi meikkaamaan riittävästi, voi kun nyt masentaa ja sitä ja tätä... Uupuu sitä vähemmästäkin, vaikka ei olisi yhtään lasta.

Itse ajattelen niin, etä kun on lapsia, joista huolehtia, kaikelle turhanpäiväiselle oman navan ympärillä pyörimiselle ei jää aikaa.

Niin mutta jos et pidä itsestäsi huolta niin mies pettää ja jättää. Pitää katsos nähdä vaivaa ja huoltaa parisuhdetta, eihän tuo pelkkä lapsiin keskittyminen riitä nykyään mihinkään. Lisäksi uran kannalta pitäisi näyttää siltä että harrastaa kuntosalia tai maratoneja, mitä korkeampi asema sitä tärkeämpää. Jos olet johtaja-asemassa niin mielellään yksi maraton per viikonloppu, tai vaihtoehtoisesti joku trendikäs vähän harvinaisempi laji kuten purjelento.

Vierailija
172/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kyllä allekirjoittaa tuon uupumisen. Puoliso on ihan rikki koulutuksensa mukaisen työn raskauden vuoksi, mitä vielä pahentaa töiden määräaikainen luonne. Myös itse olen pätkätyöläinen, mutta oma ala on vain ajoittain stressaava, ja työn sisältöön voi itse vaikuttaa hyvin. Meillä on kaksi pientä lasta ja isovanhempia ei täällä juuri näy ainakaan vapaaehtoiselta pohjalta, hekin ovat kiinni työelämässä vaikka ikää alkaa jo olla aika paljon.

Joskus haaveili kolmesta lapsesta, nyt tuntuu siltä että jos kahden kanssa edes pärjäisi, niin voisi olla tyytyväinen. Rohkenisin kyllä väittää, että erilainen työelämä ja vaikkapa se, että isovanhemmat asuivat melko lähellä eikä yli tunnin bussimatkan päässä helpottaisi uupumisen tasoa. Nyt meinaa uuvahtaa jo ennen iltakymmentä arkeen väsymiseen.

Vierailija
173/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tää syntyvyyden lasku halutaan aina nähdä niin negatiivisena asiana? Maailmassa on jo valmiiksi ihan liikaa ihmisiä, eikä ne todellakaan ole loppumassa kesken suomalaisten takia.

No koska huoltosuhde on vinoutunut. Isoilla eläkkeillä olevat suuret ikäluokat ovat tajunneet, ettei ole loputtomiin väkeä maksamassa sekä heidän eläkkeitään, sairauskulujaan ja kotihoitoaan. Nämä 70-vuotiaat tietysti myös kuvittelevat elävänsä sinne lähemmäs sataa ikävuotta, kuten juuri lehdessäkin kirjoitettiin, ja ovat ynnänneet, että nyt synnytetyt lapset ehtivät vielä eläketalkoisiin maksajiksi.

Ei kukaan täällä ajattele esim. maapallon kantokykyä, koska se ei liity suuriin ikäluokkiin.

Vierailija
174/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ugandalainen äiti kasvattaa viisi lasta ja ruokkii heitä juurilla ja toukilla, eikä valita. Suomimamma ei löydä kaupasta lähituotettuluomupersikkasosetta ja elämä on liian raskasta.

Se ugandalainen äiti ei käy töissä, maksa vuokraa ja opiskele korkeakoulututkintoa. Kaikilla on omat ongelmansa. Suomessa tärkeintä on se, että täällä saa lähes aika lääkärin apua tarvittaessa. Tosin siinäkin asiassa on menty huonompaa kohti viime aikoina.

Minä olen suomalainen äiti, joka käy töissä, maksaa vuokraa JA asuntolainaa, opiskelee korkeakoulututkintoa, jolla on lemmikkejä, useampi lapsi enkä silti ole uupunut.

Se vaan, kun on muotia "uupua" kun kaikki mikä on enemmän kun omasta itsestään huolehtimista on liian rankkaa.

Tämä on tosiaankin totta tänä päivänä. Nykyaika on varsinkin monille naisille ainoastaan oman kehon ympärillä pyörimistä ja tuntemusten tutkimusta, että voi voi kun vatsa pömpöttää ja naamassa näppylä, ei ehdi meikkaamaan riittävästi, voi kun nyt masentaa ja sitä ja tätä... Uupuu sitä vähemmästäkin, vaikka ei olisi yhtään lasta.

Itse ajattelen niin, etä kun on lapsia, joista huolehtia, kaikelle turhanpäiväiselle oman navan ympärillä pyörimiselle ei jää aikaa.

Niin mutta jos et pidä itsestäsi huolta niin mies pettää ja jättää. Pitää katsos nähdä vaivaa ja huoltaa parisuhdetta, eihän tuo pelkkä lapsiin keskittyminen riitä nykyään mihinkään. Lisäksi uran kannalta pitäisi näyttää siltä että harrastaa kuntosalia tai maratoneja, mitä korkeampi asema sitä tärkeämpää. Jos olet johtaja-asemassa niin mielellään yksi maraton per viikonloppu, tai vaihtoehtoisesti joku trendikäs vähän harvinaisempi laji kuten purjelento.

Tällaiset KUVITELMAT ovat ihmisten omassa päässä. Jos kaikesta ottaa paineita ja kuvittelee haasteet isommiksi mitä ne todellisuudessa ovat, niin ei mikään ihme, että stressaa ja ahdistaa ja varmaan parisuhdekin kärsii. Newsflash - ei sinun elämäsi ole NIIN kiinnostavaa, että se oikeasti kiinnostaisi pomoasi, kollegojasi tai suurinta osaa suvustasikaan.

En tiedä onko tämä sosiaalinen media vai mikä joka luo ihmisille harhakuvitelman, että koko ajan on oltava uraa luomassa + ravintolassa syömässä + salilla treenaamassa + itseä kehittämässä self help kirjojen parissa. 95 % ihmisistä eivät elä tällaista elämää vaikka olisivat miten isoja pomoja. Eikä suurimmassa osassa töistä vaadita että ihmiset repivät ihonsa irti suorittaessaan töitä ja jatkuvia ylitöitä ja yhä "suurempia saavutuksia". Jos ihmiset uskovat nämä business jargonin bullshitit niin saavat syyttää vain itseään.

Vierailija
175/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erikoista. Suomessa on todella maailman parhaat tukitoimet lasten tekemiseen: äitiyslomat ennen synnytystä ja jälkeen, neuvolasysteemi, puhdasta vettä, koneita, koulutusta, tietoa, ravintoa, hoitoa. Ja silti niiin vaikeaa. Joku mättää tässä yhtälössä.

Yhteisöllisyyden puute. Mieti jos teillä olisi iso omakotitalo jossa asuisi vaikka teidän perheen lisäksi siskosi perhe sekä sinun vanhempasi? Saisit varmasti aina apua kun tarvitset, näin on useassa maassa mutta Suomessa ei. Kukaan ei jää siellä yksin, varsinkaan lasten kanssa.

Olisi kamalaa. Unohdat sen, että yhteisöllisyys ei ole pelkkää "saamista" vaan siinä joutuu itsekin auttaaman ja antamaan itsestään muille yhteisöllisyyden nimissä. Eli silloin kun itse tarvitsee apua, on kiva että sitä saa ja se on lähellä. Sitten tulee se hetki, että vaikka se samassa taloudessa asuva sisko tarvitsee apua niin sitä pitä auttaa ja hoitaa omat jutu siinä sivussa.

Tottakai se on vastavuoroista. Niin, sinusta se olisi kamalaa koska et ole tottunut siihen ja tarvitset ’oman tilasi’ mutta jos olisit elänyt koko elämäsi niin olisi kamalaa jos ei olisi auttamassa ketään.

Vierailija
176/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on onnistunut ankeuttamaan yhden sukupolven näköalattomaksi. Ensimmäistä kertaa kautta historian uusi sukupolvi on edellistä köyhempi. Tälle olisi tullut tehdä jotain jo aikaa sitten. Muistan, kuinka meille vakuuteltiin, että kaikki tullaan suorastaan repimään töihin, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. No kävikö niin?

Vierailija
177/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenn oli NORMI; että naiset SAI OLLA KOTONA - vain poikkeukset haki uraelämää.  NYT ON TAAS PAKKONORMI;että KAIKKIEN TULEE KOULUTTAUTUA ja hankkia se vtun typerä URA - ei ihme, että LAPSET JÄÄ hankkimatta ja tässä tämän kiusaamis kyttäämiskulttuurissa kaikki palaa loppuuun!!!

HAISTAKAA PITKÄ VTTU SUOMEN TYPERIN HALLTUS IKINÄ!!

Vierailija
178/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että jos lapsiperheessä kumpikin vanhempi on kokopäivätöissä, niin tarvitaan kotiapua. Joku, joka hakee lapsen/lapset päiväkodista, tekee päivällisruuan, siivoaa, vie lapsia harrastuksiin. Kun apua ei ole, ja/tai ostovoima ei riitä sen hankkimiseen, niin vanhemmat totta kai tekevät tuon kaiken itse, mutta uupuvat. Ja päättävät, ettei lisää lapsia tule.

Vierailija
179/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on, että jos lapsiperheessä kumpikin vanhempi on kokopäivätöissä, niin tarvitaan kotiapua. Joku, joka hakee lapsen/lapset päiväkodista, tekee päivällisruuan, siivoaa, vie lapsia harrastuksiin. Kun apua ei ole, ja/tai ostovoima ei riitä sen hankkimiseen, niin vanhemmat totta kai tekevät tuon kaiken itse, mutta uupuvat. Ja päättävät, ettei lisää lapsia tule.

Mitä, mitä ?? Näinhän se on ollut vuoskymmenet. Joskus -60 luvulla oli lapsenlikkoja/kotiapulaisia koska päiväkoti paikkoja ei ollut saatavilla. Kotiapulaisia käyttivät myös varakkaat kotirouvat.

Vierailija
180/338 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ennenn oli NORMI; että naiset SAI OLLA KOTONA - vain poikkeukset haki uraelämää.  NYT ON TAAS PAKKONORMI;että KAIKKIEN TULEE KOULUTTAUTUA ja hankkia se vtun typerä URA - ei ihme, että LAPSET JÄÄ hankkimatta ja tässä tämän kiusaamis kyttäämiskulttuurissa kaikki palaa loppuuun!!!

HAISTAKAA PITKÄ VTTU SUOMEN TYPERIN HALLTUS IKINÄ!!

Kukaan ei kiellä sinua olemasta kotona,mutta se edellyttää ettet ilmottaudu työttömäksi. Ennen ei tunnettu myöskään toimeentulotukea..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä